Skip to main content

Korrelation histomorphologischer Veränderungen mit duplexsonographischen Untersuchungsergebnissen bei parenchymatösen Nierenerkrankungen

  • Conference paper
  • 32 Accesses

Zusammenfassung

Mit Hilfe der Real-time-Sonographie kann bei Vorliegen einer parenchymatösen Nierenerkrankung im allgemeinen nicht die spezifische Diagnose der zugrundeliegenden Parenchymerkrankung gestellt werden (Hricak et al. 1982; Rosenfield u. Siegel 1981; Hayden et al. 1984; Kenney et al. 1986). Auch die Beurteilung der Echogenität des Nierenparenchyms hat sich als wenig sensitiver Parameter in der Diagnostik einer parenchymatösen Nierenerkrankung herausgestellt (Platt et al. 1988; Chang u. Cunningham 1985). Die semiquantitative Duplexsonographie unter Verwendung des Resistive-Index (RI) wird bei der Beurteilung der Nierentransplantatdysfunktion eingesetzt. Wie in einer histologisch kontrollierten Untersuchung gezeigt werden konnte, erlaubt die nichtinvasive Beurteilung des renovaskulären Widerstandes mit Hilfe des RI jedoch nicht die spezifische Diagnose (Mallek et al. 1992). Bei Kindern mit einem hämolytisch-urämischen Syndrom konnte mit Hilfe des RI, früher als mit Hilfe klinischer Parameter, die Besserung der Nierenfunktion im Verlauf abgeschätzt werden (Patriquin et al. 1989). Beim hämolytisch-urämischen Syndrom führt eine Mikroangiopathie zu einem erhöhten renalen Gefäßwiderstand mit konsekutiver Erhöhung des RI. Die spezifischen histopathologischen Veränderungen, die zu einer Alteration des RI in der Duplex- und Farbdopplersonographie der Eigennieren führen, sind zum gegenwärtigen Zeitpunkt nicht bekannt.

This is a preview of subscription content, log in via an institution.

Buying options

Chapter
USD   29.95
Price excludes VAT (USA)
  • Available as PDF
  • Read on any device
  • Instant download
  • Own it forever
eBook
USD   89.00
Price excludes VAT (USA)
  • Available as PDF
  • Read on any device
  • Instant download
  • Own it forever
Softcover Book
USD   119.99
Price excludes VAT (USA)
  • Compact, lightweight edition
  • Dispatched in 3 to 5 business days
  • Free shipping worldwide - see info

Tax calculation will be finalised at checkout

Purchases are for personal use only

Learn about institutional subscriptions

Preview

Unable to display preview. Download preview PDF.

Unable to display preview. Download preview PDF.

Literatur

  • Chang VH, Cunningham JJ (1985) Efficacy of sonography as a Screening method in renal insufficiency. J Clin Ultrasound 13:415–417

    Article  PubMed  CAS  Google Scholar 

  • Gottlieb RH, Luhmann K, Oates RP (1989) Duplex ultrasound evaluation of normal native kidneys and native kidneys with urinary tract obstruction. J Ultrasound Med 8:609–611

    PubMed  CAS  Google Scholar 

  • Hayden CK, Santa-Cruz FR, Amparo EG et al (1984) Ultrasonographic evaluation of the renal parenchyma in infancy and childhood. Radiology 152:413–417

    PubMed  Google Scholar 

  • Hricak H, Cruz C, Romanski R et al (1982) Renal parenchymal disease:sonographichistologic correlation. Radiology 144:141–147

    PubMed  CAS  Google Scholar 

  • Kenney PJ, Brinsko RE, Patel DV et al (1986) Sonography of the kidneys in hemolytic uremic Syndrome. Invest Radiol 21:547–550

    Article  PubMed  CAS  Google Scholar 

  • Mallek R, Mostbeck GH, Kain R, Sunder-Plassmann G, Heibich T, Tscholakoff D (1992) Polyetiology of renal allograft dysfunction. Does calculation of the resistive index still make sense? Acta Radiologica 33:434–439

    PubMed  CAS  Google Scholar 

  • Mostbeck GH, Wittich GR, Derfler K et al (1989) Optimal needle size for renal biopsy:in vitro and in vivo evaluation. Radiology 173:819–822

    PubMed  CAS  Google Scholar 

  • Patriquin HB, O’Regan S, Robitaille P et al (1989) Hemolytic-uremic Syndrome:Intrarenal arterial Doppler patterns as a useful guide to therapy. Radiology 172:625–628

    Google Scholar 

  • Platt JF, Rubin JM, Bowerman RA et al (1988) The inability to detect kidney disease on the basis of echogenicity. AJR 151:317–319

    PubMed  CAS  Google Scholar 

  • Platt JF, Rubin JM, Ellis JH (1989) Distinction between obstructive and nonobstructive pyelocaliectasis with duplex Doppler sonography. AJR 153:997–1000

    PubMed  CAS  Google Scholar 

  • Riehl J, Clasen W, Schmitt H et al (1989) Altersabhängige Veränderungen der renalen Hämodynamik:Untersuchungen mittels Duplexsonographie (DS). Ultraschall Klin Prax 1:129

    Google Scholar 

  • Rifkin MD, Pasto ME, Goldberg BB (1985) Duplex Doppler examination in renal disease:Evaluation of vascular involvement. Ultrasound Med Biol 11:341–346

    Article  PubMed  CAS  Google Scholar 

  • Rosenfield AT, Siegel NJ (1981) Renal parenchymal disease:histopathologic-sonographic correlation. AJR 137:793–798

    PubMed  CAS  Google Scholar 

  • Warshauer DM, Taylor KJW, Bia MJ et al (1988) Unusual causes of increased vascular impedance in renal transplants:duplex Doppler evaluation. Radiology 169:367–370

    PubMed  CAS  Google Scholar 

  • Zollinger HU, Mihatsch MJ (1978) Renal pathology in biopsy. Springer, Berlin Heidelberg New York

    Google Scholar 

Download references

Authors

Editor information

Editors and Affiliations

Rights and permissions

Reprints and permissions

Copyright information

© 1994 Springer-Verlag Berlin Heidelberg

About this paper

Cite this paper

Mostbeck, G.H. et al. (1994). Korrelation histomorphologischer Veränderungen mit duplexsonographischen Untersuchungsergebnissen bei parenchymatösen Nierenerkrankungen. In: Keller, E., Krumme, B. (eds) Farbkodierte Duplexsonographie in der Nephrologie. Springer, Berlin, Heidelberg. https://doi.org/10.1007/978-3-642-78697-6_11

Download citation

  • DOI: https://doi.org/10.1007/978-3-642-78697-6_11

  • Publisher Name: Springer, Berlin, Heidelberg

  • Print ISBN: 978-3-642-78698-3

  • Online ISBN: 978-3-642-78697-6

  • eBook Packages: Springer Book Archive

Publish with us

Policies and ethics