Zusammenfassung
Die heute in der Klinik verwendeten kolloidalen Lösungen lassen sich einteilen in natürliche — Albumin, Plasmaproteinlösungen — und künstliche Kolloide — Dextran, Hydroxyäthylstärke (HES), Gelatine. Seit Jahrzehnten werden diese Lösungen zur Therapie des Volumenmangels, zur Therapie von Mikrozirkulationsstörungen und zur Prophylaxe von Thromboembolien in der Klinik eingesetzt. Die Lösungen von normalem Blutplasma und von Fresh-frozen-Plasma sollen hier nicht näher behandelt werden, da die Risiken ihrer Verwendung weitgehend denen der Transfusion homologer Blutkonserven entsprechen (Infektion, Immunmodulation).
This is a preview of subscription content, log in via an institution.
Buying options
Tax calculation will be finalised at checkout
Purchases are for personal use only
Learn about institutional subscriptionsPreview
Unable to display preview. Download preview PDF.
Literatur
Aberg M (1979) The antithrombotic effect of dextran. Scand J Hematol (Suppl) 34: 61–69
Aberg M, Hedner U, Bergentz SE (1979) Effect of dextran on factor VIII (antihemophilic factor) and platelet function. Ann Surg 189: 243–273
Ahnefeld FW, Fischer F, Frey R, Kilian J, Schöning B (1979) Der Infusionszwischenfall nach künstlichen Plasmasubstituten im Meldekollektiv der Arzneimittelkommission. Medizinische Problematik, Prophylaxe und Soforttherapie. Anaesthesist 28: 207–220
Alving BM, Hojima Y, Pisano JJ, Mason BL, Buckinham, RE, Mozen MM, Finlayson JS (1978) Hypotension associated with prekallikrein activator (Hagemann factor fragments) in plasma protein fraction. N Eng J Med 299: 66–70
Arturson G, Granath K, Thoren L, Wallenius G (1964) The renal excretion of low molecular weight dextran. Acta Chir Scand 127: 543–551
Bailey G, Strub RL, Klein RC, Salvaggio J (1967) Dextran — induced anaphylaxis. JAMA 200: 889–891
Bauer A, Östling G (1970) Dextran — induced anaphylactoid reactions in connection with surgery. Acta Anaesthesiol. Scand (Suppl) 37: 182–185
Beez M, Dietl H (1979) Retrospektive Betrachtung der Häufigkeit anaphylaktoider Reaktionen nach Plasmasteril® und Longasteril®. Infusionstherapie 6: 23–26
Berg EM, Fasting S, Sellevold OFM (1991) Serious complications with dextran — 70 despite hapten prophylaxis. Is it best avoided prior to delivery? Anaesthesia 46: 1033–1035
Bergentz SE, Falkheden T, Olsson S (1965) Diuresis and urinary viscosity in dehydrated patients: Influence of dextran 40000 with and without manitol. Ann Surg 161: 582–586
Bernstein RL, Rosenberg AD, Pada EY, Jaffe F (1987) A severe reaction to dextran despite hapten inhibition. Anesthesiology 67: 567–569
Böttiger LE, Furhoff AK, Holmberg L (1979) Fatal reactions to drugs. Acta Med Scand 205: 451–456
Bogan RK, Gale GR, Walton RP (1969) Fate of 14C-labelled hydroxyethyl starch m animals. Toxicol Appl Pharmacol 15: 206–211
Carr ME (1986) Effect of hydroxyethyl starch on the structure of thrombin- and reptilase-induced fibrin gels. J Lab Clin Med 108: 556–561
Conrad St-A, Dietrich KA, Cullen AH, Levy GJ (1989) Cardiopulmonary response to red blood cell transfusion in critically ill non — surgical patients. Grit Care Med 17, 4, pt 2: 20
Czer LSC, and Shoemaker WC (1978) Optimal hematocrit value in critically ill postoperative patients. Surg Gynecol Obstet 147: 363–368
Coombs RRA, Gell PGH (1975) Classification of allergic reactions responsible for clinical hypersensitivity and disease. In: Gell PGH et al. (eds) Clinical aspects of immunology, 3rd edn. Blackwell, Oxford, pp 761–781
Dhall RZ, Bryce NAJ, Dhall DP (1976) Effects of dextran on the molecular structure and tensile behaviour of human fibrin. Thromb Haemostas 35: 737–74
Dienes HP, Gerharz CD, Wagner R, Weber M, John HD (1986) Accumulation of hydroxyethyl starch (HES) in the liver of patients with renal failure and portal hypertension. J Hepatol 3: 223–227
Dürr HK, Bode C, Krupinski R, Bode JC (1978) A comparison between naturally occuring macroamylasemia and macroamylasemia induced by hydroxyethyl starch. Eur J Clin Invest 8: 189–191
Elliger J (1984) Experimentelle Untersuchung zur Elimination und Gewebespeicherung mittel- und niedermolekularer Hydroxyäthylstärke („HÄS-steril“ und „Expafusion“) Med Dissertation, Univ Frankfurt
Engberg A (1976) Effects of dextran 40 on the proximal renal tubule. Studies on transfer maxima of glucose and hippuran in the rat. Acta Chir Scand 142: 172–180
Feest TG (1976) Low molecular weight dextran: a continuing cause of acute renal failure. Br Med J II: 1300
Flatau E, Resnitzky P (1980) Fatal anaphylactoid reactions after dextran 40 administration. JAMA 243: 1035–1036
Forst H, Haller M, Adler M (1989) Effects of transfusion on systemic oxygen uptake: In: Vincent JL (ed) Update in intensive care and emergency medicine. Springer, Berlin Heidelberg New York Tokyo, pp 215–223
Furhoff AK (1977) Anaphylactoid reaction to dextran — a report of 133 cases. Acta Anesthesiol Scand 21: 161–167
Gilbert EM, Haupt MT, Mandanas RY, Huaringa AJ, Carlson RW (1986) The effect of fluid loading, blood transfusion, and catecholamine infusion on oxygen delivery and consumption in patients with sepsis. Am Rev Respirat Dis 134: 873–878
Gisselsson L, Rosberg B and Ericson M (1982) Myocardial blood flow, oxygen uptake and carbon-dioxide release of the human heart during haemodilution. Acta Anaesth Scand 26: 589–91
Gofferje H, Hossil V (1977) Zur Hyperamylasämie nach Infusion von Hydroxyäthylstärke unterschiedlicher Molekulargewichtsverteilungen. Infusionstherapie 4: 141–144
Gruber UF, Saldeen T, Brokop T et al. (1980) Incidences of fatal postoperative pulmonary embolism after prophylaxis with dextran 70 and low-dose heparin: an international multicentre study. Br Med J 280: 69–72
Harke H, Pieper C, Meredig J, Rahman S, Rüssier P (1980) Rheologische und gerinnungsphysiologische Untersuchungen nach Infusion von HÄS 200/0,5 und Dextran 40. Anaesthesist 29: 71–77
Hedin H (1977) Dextran-induced anaphylactoid reactions in man. Immunological in vitro and in vivo studies. Doc Thesis, Acta Univ Upsal
Hedin H, Richter W, Ring J (1976) Dextran-induced anaphylactoid reactions in man. Role of dextran-reactive antibodies. Int Arch Allergy Appl Immunol 52: 145–159
Hehre EJ, Sugg JY, Neill JM (1952) The serological activity of dextrans. Ann NY Acad Sci 55: 467–470
Hermann J, Gall H (1990) Diagnose und Therapie des persistierenden Pruritus nach Infusion von Hydroxyäthylstärke (HÄS). Akt Dermatol 16: 166–167
Hint H (1968) The pharmacology of dextran and the physiological background of the clinical use of rheomacrodex and macrodex. Acta Anaesth Belg 19: 119–38
Hoelscher B (1975) Langzeitverträglichkeit hochdosierter Infusionen von Hydroxyäthylstärke und Dextran 60 bei normovolämischen Kaninchen. Infusionstherapie 2: 215–220
Hong B, Zhang T (1988) Studies on the side-effect of hydroxyethyl starch. J Pharmacol 108: 43
Hülse JD, Stoll RG, Yacobi A, Grupta SD, Lai CM (1980) Elimination of high molecular weight hydroxyethyl starch in rats. Res Commun Chem Pathol Pharmacol 29: 149–158
Hülse JD, Yacobi A (1983) Hetastarch: An overview of the colloid and its metabo-lism.Durg Intell Clin Pharm 17: 334–341
Isbister JP, Fisher M McD (1980) Adverse effects of plasma volume expanders. Anaesth Intens Care 8: 145–151
Jesch F, Klövekorn WP, Sunder-Plassmann L, Seifert J, Meßmer K (1975) Hydroxyäthylstärke als Plasmaersatzmittel: Untersuchungen mit isovolämischer Hämodilution. Anaesthesist 24: 202–209
Jesch F, Hübner G, Zumtobel V, Zimmermann M, Messmer K (1979) Hydroxyäthylstärke (HÄS 450/0,7) in Plasma und Leber. Konzentrationsverlauf und histologische Veränderungen beim Menschen. Infusionsther. Klin Ernähr 6: 112–117
Kabat EA, Bezer AE (1958) The effect of variation in molecular weight on the antigenicity of dextran in man. Arch Biochem Biophys 78: 306–318
Kahn RC, Zaroulis C, Goetz W, Howland WS (1986) Hemodynamic oxygen transport and 2,3 — diphosphoglycerate changes after transfusion of patients in acute respiratory failure. Intens Care Med 12: 22–25
Köhler H, Kirch W, Horstmann HJ (1977) Die Bildung 2 hochmolekularer Komplexe aus Serumamylase und kolloidalen Plasmaersatzmitteln. Anaesthesist 26: 623–627
Kowalyshyn Th-J, Prager D, Young J (1972) A review of the present status of preoperative hemoglobin requirements. Anesth Analg 51: 75–9
Kraft D, Hedin H, Richter W, Scheiner O, Rumpold H, Devey ME (1982) Immunoglobulin class and subclass distribution of dextran reactive antibodies in human reactors and non reactors to clinical dextran. Allergy 37: 481–489
Kraft D, Laubenthal H, Schimetta W, Scheiner O (1988) Immunologische Aspekte der Hydroxylethylstärke (HES) — Nebenwirkungen. Beitr Anaesth Intensivmed 26, 57–62
Kraft D, Sirtl C, Laubenthal et al. (1992) No evidence for the existence of preformed antibodies against hydroxyethyl-starch (HES) in man. Eur Surg Res 24: 138–142
Landsteiner K (1921) Über heterogenetisches Antigen und Hapten. XV. Mitteilung über Antigene. Biopchemistry 119: 294–306
Laubenthal H (1986) Dextrananaphylaxie, Pathomechanismus und Prophylaxe. Ergebnisse einer multizentrischen klinischen Studie. Springer, Berlin Heidelberg New York Tokyo (Reihe Anaesthesiologie und Intensivmedizin, Bd 169)
Laubenthal H, Meßmer K (1981) Kommentar zu: W. Russ, U. Börner, V. Lüben: Schwerste anaphylaktoide Reaktion nach Infusion von 10%iger Hydroxyäthylstärke während der Narkose, Intensivmed Prax 4: 64–65
Laubenthal H, Peter K, Gruber UF, Gerber H, Meßmer K (1984) Multizentrische, klinische Studien mit monovalentem Haptendextran in der BRD und in der Schweiz. In: Mayrhofer O, Steinbereithner K, Bergmann H (Hrsg) Beiträge zur Anaesthesiologie und Intensivmedizin, Bd 3: Fortschritte der Dextran-Therapie. Maudrich, Wien München Bern, S 43–55
Laubenthal H, Richter W, Hedin H, Selbmann HK, Peter K, Meßmer K (1984) Stellungnahme zu „Herzstillstand unter Dextraninfusion trotz Haptenhemmung“ von B. Schöming, K. Sommer, H. Koch. Anästh Intensivther Notfallmed 19: 34–38 und 261–263
Laubenthal H, Sirtl C, Hügler P (1990) Inzidenz und Prävention dextranmduzierter Unverträglichkeitsreaktionen. In: Meßmer K Peter K (Hrsg) Infusionstherapie mit Dextranen. Neue Aspekte und Stellenwert. Zuckschwerdt, München Bern Wien, S 37–49
Lawrence DA, Schell RF (1985) Influence of hydroxyethyl starch on humoral and cell-mediated immune responses in mice. Transfusion 25: 223–229
Lenz G, Hempel V, Junger H, Werle H, Buckmaier P (1986) Auswirkungen von Hydroxyäthylstärke, Oxypolygelatine und Humanalbumin auf die Phagozytosefunktion des RES gesunder Probanden. Anesthesist 35: 423–428
Lindblad G, Falk J (1976) Konzentrationsverlauf von Hydroxyäthylstärke und Dextran im Serum und Lebergewebe von Kaninchen und die histopathologischen Folgen der Speicherung von Hydroxyäthylstärke. Infusionsther Klin Ernähr 3: 301–303
Lungström KG, Renck H, Hedin H, Richter W, Rosberg B (1983) Prevention of dextran-induced anaphylactic reactions by hapten inhibition. I. A Scandinavian multi-center study on the effects of 10 ml dextran 1, 15 %, administered before dextran 70 or dextran 40. Acta Chir Scand 149: 341–348
Ljungström, KG, Renck H, Strandberg K, Hedin H, Richter W, Widerlöf E (1983) Adverse reactions to dextran in Sweden 1970–1979. Acta Chir Scand 149: 253–262
Ljungström KG, Hedin H, Richter W, Wiholm BE (1988) Hapten inhibition and dextran anaphylaxis. Anaesthesia 43: 729–732
Lorenz W, Doenicke A, Schöming B, Karges H, Schmal A (1981) Incidence and mechanisms of adverse reactions to polypeptides in man and dog. In: Hennessen W (ed) Dev. Biol. Standard., vol 48: Standardization of albumin, plasma substitutes and plasmapheresis. Karger, Basel München New York p 207–234
Lundsgaard-Hansen, P, Tschirren B (1980) Anaphylaktoide Reaktionen auf 102.787 Einheiten Gelatine. Allergologie 3: 76–78
Martin E, Hansen E, Peter K (1987) Acute limited normovolemic hemodilution: a method for avoiding homologous transfusion. World J Surg 11: 53–9
Matheson NA (1966) Renal failure with low-molecular weight dextran Br Med J II: 1198
Matheson NA (1976) Les macromolecules et le rem. Anesth. Analg. Reanim 33: 615–619
Maunsbach AB, Madden SC, Latta H (1962) Light and electron microscopic changes in proximal tubules of rats after administration of glucose, mannitol sucrose or dextran. Lab Invest 11: 421–432
Mendier C (1981) Haptenhemmung der dextran-induzierten anaphylaktischen Reaktionen beim Hund. Med Dissertation, Univ München
Messmer K (1975) Hemodilution. Surg Clin N Am 55: 659–78
Messmer K (1981) Compensatory mechanisms for acute dilutional anemia. In: Schmid-Schönbein H, Messmer K, Rieger H (eds) Hemodilution and flow improvement. Bibl Haematol 47: 31–37
Messmer K, Jesch F (1978) Volumenersatz und Hämodilution durch Hydroxyäthylstärke. Infusionstherapie 5: 169–177
Messmer K, Lorenz W, Sunder-Plassmann L, Kloevekorn W, Hutzel M (1970) Histamine release as cause of acute hypotension following rapid colloid infusion. Naunyn-Schmiedebergs Arch Pharmakol 267, 433–445
Messmer K, Ljungström KG, Gruber UF, Richter W, Hedin H (1980) Prevention of dextran-induced anaphylactoid reactions by hapten inhibition. Lancet I: 975
Messmer K, Seemann C, Richter W, Hedin H, Laubenthal H (1981) Anaphylaktoide Reaktionen nach Dextran. L Tierexperimentelle Untersuchungen zum Prinzip der Haptenhemmung. In: Steinbereitner K, List WF (Hrsg) Beiträge zu Infusionstherapie und klinische Ernährung, Bd 8: Infusionstherapie mit Dextranen. Karger, Basel New York, S 66–81
Messmer K, Richter W, Takaori M (1984) Prinzip der Haptenhemmung zur Prophylaxe der Dextrananaphylaxie: Immunologische Aspekte. In: Mayrhofer O, Steinbereithner K, Bergmann H (Hrsg) Bd 3: Fortschritte der Dextrantherapie, Maudrich, Wien München Bern S 15–27
Messmer K, Kreimeier U, Intaglietta M (1986) Present state of intentional hemodilution. Eur Surg Res 18: 254–63
Mirhashemi S, Ertefai S, Messmer K, Intaglietta M (1986) Diffusional oxygen loss from the arteriolar microvessels and the enhancement of tissue oxygenation by hemodilution due to increased microvascular flow velocity. Int J Microcirc Clin Exp 5: 277
Mirhashemi S, Ertefai S, Lindbom L, Lundberg K, Messmer K, Intaglietta M (1987) Microvascular effect of hemodilution Microvasc Res 6: 123
Mirhashemi S, Messmer K, Intaglietta M (1987) Tissue perfusion during normovolemic hemodilution investigated by a hydraulic model of the cardiovascular system. Int J Microcirc Clin Exp 6: 123–136
Mishler JM, Dürr HK (1979) Macroamylasemia following the infusion of low molecular weight hydroxyethyl starch in man. Eur Surg Res 11: 217–222
Mishler JM, Dürr HK (1980) Macroamylasemia induced by hydroxyethyl starch — confirmation by gel filtration analysis of serum and urine. Am J Clin Pathol 74: 387–391
Morgan TO, Little JM (1967) Renal failure and low-molecular-weight dextran Br Med J I: 635
Parker NE, Porter JB, Williams HJM, Leftley N (1982) Pruritus after administration of hetastarch. Br Med J 284: 385–386
Parth E, Jurecka W, Schuller-Petrovic S, Gebhart W, Schimetta W, Scheiner O, Kraft D (1989) Itching after treatment with hydroxyethyl starch (HES). Skin Pathol 2: 235
Pauli J (1987) A prospective study of dextran-induced anaphylactoid reactions in 5.745 patients. Anaesth Intens Care 15: 163–167
Peter K, Laubenthal H, Gruber UF, Meßmer K (1984) Klinische Aspekte der Hemmung der Dextrananaphylaxie mit monovalentem Haptendextran. In: Mayrhofer O, Steinbereithner K, Bergmann H (Hrsg) Beiträge zur Anaesthesiologie und Intensivmedizin Bd 3: Fortschritte der Dextrantherapie. Maudrich, Wien München Bern, S 28–42
Rawstron RE (1976) Preoperative hemoglobin levels. Anesth Intens Care 4: 176–85
Renck H, Ljungström KG, Hedin H, Richter W (1983 a) Prevention of dextran-induced anaphylactic reactions by hapten inhibition. III. A Scandinavian multicenter study on the effect of 20 ml dextran 1, 15 %, administered before dextran 70 or dextran 40. Acta Chir Scand 149: 355–360
Renck H, Ljungström KG, Rosberg B, Dhuner KG, Dahl S (1983 b) Prevention of dextran-induced anaphylactic reactions by hapten inhibition. II. A comparison of the effects of 20 ml dextran 1, 15 %, administered either admixed to or before dextran 70 or dextran 40. Acta Chir Scand 149: 349–353
Revenäs B, Smedegard G, Hedin H, Richter W, Saldeen T (1980) Immune complex mediated anaphylactic shock in humans? In: Rügheimer E, Wawersik J, Zindler M (eds): 7th Wolrd.Congr Anaesthesiologists. Excerpta Medica, Amsterdam, pp 95–96
Revenäs B, Smedegard G, Saldeen T, Fredholm BB, Strandberg K (1981) Anaphylactic shock in monkeys passively sensitized with human reagenic serum. II Respiratory mechanics, hematology and metabolism. Acta Physiol Scand 111, 249–257
Richter W (1971) Hapten inhibition of passive antidextran dextran anaphylaxis in guinea pigs. Role of molecular size in anaphylactogenicity and precipitability of dextran fractions. Int Arch Allerg 41: 826–844
Richter AW, Hedin HJ (1982) Dextran hypersensitivity. Immunol. Today 3: 132–138
Richter W, Hedin H, Ring J (1977) Immunologische Befunde bei der Infusion kolloidaler Lösungen Med Welt 28: 1717–1719
Richter W, Seemann C, Hedin H, Ring J, Meßmer K (1980) Dextranunverträglichkeit. Immunologische tierexperimentelle und klinische Studien. Med Welt 31: 365–369
Ring J (1978) Anaphylaktoide Reaktionen nach Infusionen natürlicher und künstlicher Kolloide. Springer, Berlin Heidelberg New York Tokyo (Reihe Anaesthesiologie und Intensivmedizin, Bd 111)
Ring J (1985) Anaphylactoid reactions to plasma substitutes. Int Anesth Clin 23, 67
Ring J, Messmer K (1976) Anaphylaktoide Reaktionen nach Infusion kolloidaler Volumenersatzmittel. Internist Prax 16: 579–588
Ring J, Messmer K (1977) Incidence and severity of anaphylactoid reactions to colloid volume substitutes. Lancet I: 466–469
Ring J, Richter W (1980) Wirkungsmechanismus unerwünschter Reaktionen von Hydroxyläthylstärke (HÄS) und Humanalbumin. Allergologie 3: 79–86
Russ W, Börner U, Lüben V (1981) Schwerste anaphylaktoide Reaktion nach Infusion von 10%iger Hydroxyäthylstärke während der Narkose. Intensivmed Prax 4: 62–64
Schneider W, Köster HJ (1966) Zur Beurteilung von Transfusionsreaktionen. Konsequenzen für die Praxis MMW 108: 1478
Schöning B, Koch H (1975) Pathergiequote verschiedener Plasmasubstitute an Haut und Respirationstrakt orthopädischer Patienten. Anaesthesist 24: 507–516
Schöning B, Koch H (1984) Herzstillstand unter Dextraninfusion trotz Haptenhemmung. Anaesth Intensivther Notfallmed 19:34–38
Schöning B, Lorenz W (1981) Prevention of allergoid (cutaneous anaphylactoid) reactions to polygeline (Haemaccel®) in orthopaedic patients by premedication with H1and H2 receptor antagonist. In: Hennessen W (ed) Dev. Biol. Standard., vol 48: Standardization of albumin, plasma substitutes and plasmapheresis Karger. Basel New York, p 241–249
Sellner W, Jurecka W (1991) Therapieresistenter Pruritus nach Verabreichung von Hydroxyäthylstärke. Jahrestagung Österr. Ges. Dermatol Venerol Graz (21.–23.06.)
Seiler FR, Quast O, Sedlacek HH, Schneider H, Hammer R (1980) Humanalbumin als Plasma-Ersatzmittel. Allergologie 3: 87
Shibutani K, Komatsu T, Kubal K, Sanchala V, Kumar V, Bizzari DV (1983) Critical level of oxygen delivery in anaesthetized man. Crit Care Med 11: 640–643
Shatney CH, Chaudry IH (1984) Hydroxyethyl starch administration does not depress reticuloendothelial function or increase mortaility from sepsis. Circ Shock 13: 21–26
Shoemaker WC (1984) Pathophysiology and therapy of shock syndromes. In: Shoemaker WC, Thompson WL, Holbrook PR (eds) Textbook of critical care. Saunders, Philadelphia, pp 52–72
Sirtl C, Hübner G, Jesch F (1988) Zur Speicherung von Hydroxyäthylstärke (HÄS) im menschlichen Gewebe.Peter K, Schimetta W, Bergmann H, Gerlach E, Messmer K, Steinbereithner K (Hrsg) Beiträge zur Anaesthesiologie und Intensivmedizin, Bd 26: Hydroxyäthylstärke (HES). Aktuelle Theorie und Praxis. Maudrich, Wien München Bern, S 74–97
Smedegard G (1980) Anaphylactic shock. Pathophysiology of aggregate and cytotropic anaphylaxis in the monkey. Doctoral thesis. Acta Univers Upsal.
Strauss RG (1981) Review of the effects of hydroxyethyl starch on the blood coagulation system. Transfusion 21: 299–302
Strauss RG, Stump DC, Henriksen RA, Saunders R (1985) Effects of hydroxyethyl starch on fibrinogen, fibrin clot formation, and fibrinolysis. Transfusion 25: 230–234
Strauss R, Snyder EL, Stuber J, Fick RB (1986) Ingestion of hydroxyethylstarch by human leucocytes. Transfusion 26: 88
Strauss RG, Stansfield G, Henriksen A, Villhauer PJ (1988) Pentastarch may cause fewer effects on coagulation than hetastarch. Transfusion 28: 257–260
Stump DC, Strauss RG, Henriksen RA, Petersen RE, Saunders R (1985) Effects of hydroxyethyl starch on blood coagulation, particularly factor VIII. Transfusion 25: 349–354
Sunder-Plasssmann L, Klövekorn WP, Hase U, Messmer K (1971) The physiological significance of acutely induced hemodilution. In: Ditzel R, Lewis D (eds) Congr Microcirculation. Karger, Basel, pp 23–28
Sunder-Plassmann L, Klövekorn WP, Messmer K (1976) Präoperative Hämodilution: Grundlagen, Adaptationsmechanismen und Grenzen klinischer Anwendung. Anaesthesist 25: 124–30
Thompson WL (1976) Toxicities to dextrans. Transfusion 16: 90
Thompson WL, Fukushima T, Rutherford RB, Walton RP (1970) Intravascular persistence, tissue storage and excretion of hydroxyethylstarch. Surg Gynecol Obstet 31: 965–972
Thoren L (1978) Dextran as a plasma volume substitute. Prog Clin Biol Res 19: 265–282
Vandamme JP (1975) Severe and fatal reactions to rheomacrodex. Acta Chir Belg 5: 531–545
Vickery AL (1956) The fate of dextran in tissues of the acutely wounded; a study of the histologic localization of dextran in tissues of Korean battle casualties. Am J Pathol 32: 161–183
Waldhausen E, Brinke G, Nagel A, Lohmann R (1975) Allergische Reaktionen nach Dextraninfusionen. Anaesthesist 24: 129–135
Waldhausen E, Marquardt B, Helms U (1981) Erfahrungen aus 31 anaphylaktoiden Reaktionen. Anaesthesist 30: 47–51
Weis KH (1983) Haemaccel 35: Nebenreaktionen in einer multizentrischen, prospektiven Studie. Anaesthesist 32: 488–493
Wells JV, King MA (1980) Adverse reactions to human plasma proteins. Anaesth Intens Care 8, 139
Wells JV, Buckley RH, Schonfield MS, Fudenberg HH (1977) Anaphylactic reactions to plasma infusions in patients with hypogammaglobulinemia and anti-IgA antibodies. Clin Immunol Immunopathol 8: 265–271
White KL, Krasula RW, Munson AE, Holsapple MP (1986) Effects of hydroxyethyl starch (Hespan), a plasma expander, on the functional activity of the reticulo-endothelial system. Comparison with human serumalbumin and pyran copolymer. Drug Chem Toxicol 9: 305–322
Wilkinson AW (1956) Dextran without reactions. Lancet II: 604–606
Wilkinson AW, Storey JD (1953) Reactions to dextran. Lancet II: 956–958
Ziegler HK (1978) Sektionsbefund bei Dextranzwischenfall. Med Klin 73: 1089–1090
Editor information
Editors and Affiliations
Rights and permissions
Copyright information
© 1993 Springer-Verlag Berlin Heidelberg
About this paper
Cite this paper
Laubenthal, H., Sirtl, C. (1993). Risiko kolloidaler Lösungen und Grenzen der Hämodilution. In: Rügheimer, E. (eds) Konzepte zur Sicherheit in der Anästhesie. Klinische Anästhesiologie und Intensivtherapie, vol 42. Springer, Berlin, Heidelberg. https://doi.org/10.1007/978-3-642-77781-3_19
Download citation
DOI: https://doi.org/10.1007/978-3-642-77781-3_19
Publisher Name: Springer, Berlin, Heidelberg
Print ISBN: 978-3-540-55931-3
Online ISBN: 978-3-642-77781-3
eBook Packages: Springer Book Archive