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Wirkungsmechanismus und Langzeitergebnisse der Ballondilatation von Kranzgefäßverengungen

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Interventional Cardiology Frankfurt 1989
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Summary

Predominant mechanisms for opening of coronary stenoses by balloon angioplasty are 1. reduction of atheroma by fluid expression and 2. increase in vessel diameter. Coronary dissection is related to complications like abrupt coronary closure but not to acute or long-term success. Local recurrencies after coronary angioplasty occur within the first 4 months. After this period long-term results depend on progression of the disease in other coronary arteries or segments.

Zusammenfassung

Hauptsächlicher Mechanismus der Ballondilatation von Koronarstenosen ist 1. die Reduktion des Atheroms durch Flüssigkeitsabpressung und 2. die Durchmessererweiterung des Gefäßes. Eine Dissektion steht in Beziehung zu Komplikationen wie etwa dem plötzlichen Koronarverschluß, nicht aber zum akuten oder Langzeiterfolg. Rezidive im Bereich der Dilatation entwickeln sich innerhalb der ersten vier Monate. Der Langzeitverlauf wird durch die Progression der Grundkrankheit in anderen Koronararterienästen oder -segmenten bestimmt.

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Literatur

  1. Baumgartner C, Zangl W, Pachinger O, Probst P (1986) Der Einfluß von Kollateralen auf die Rezidivquote nach PTCA. Z Kardiol 75:67 (Suppl 1)

    Google Scholar 

  2. Block PC, Myler RK, Stertzer S, Fallon JT (1981) Morphology after transluminal angioplasty in human beings. N Engl Med 305: 382–385

    Article  CAS  Google Scholar 

  3. Bory M, Sainsous J, Joly P, Benichou M, Timone CHU (1985) Frequency of induced spasm in 1000 consecutive patients with normal coronary arteries. Circulation 72: 1833 (Suppl III; abstract)

    Google Scholar 

  4. Dotter CT, Judkins MP (1964) Transluminal treatment of arteriosclerotic abstruction: Description of a new technique and a preliminary report of its application. Circulation 30: 654

    PubMed  CAS  Google Scholar 

  5. Freudenberg H, Wefing H, Lichtlen PR (1978) Risks of transluminal coronary angioplasty. A postmortal study. Circulation 58: 80 (Suppl 2; Abstract)

    Google Scholar 

  6. Freudenberg H, Lichtlen PR, Schwabe A (1982) Über die Mechanismen der Dilatation bei der transluminalen Angioplastie von Koronarstenosen — Eine postmortale Studie. Z Kardiol 71: 191

    Google Scholar 

  7. Grüntzig A, Myler R, Hanna E, Turina M(1977) Transluminal angioplasty of coronary artery stenosis. Circulation 94: 55 (Suppl)

    Google Scholar 

  8. Grüntzig A (1977) Die perkutane transluminale Rekanalisation chronischer Arterienverschlüsse mit einer neuen Dilatationstechnik. Gerhard Witzstrock, Baden-Baden

    Google Scholar 

  9. Hor G, Maul FD (1985) Beitrag der Myokardszintigraphie in der Therapiekontrolle (gegenwärtiger Stand und Ausblick). Z Kardiol 74: 65–75

    PubMed  CAS  Google Scholar 

  10. Kaltenbach M, Kober G, Schmidt-Moritz A, Scherer D (1983) Rezidivhäufigkeit nach erfolgreicher transluminaler Koronarangioplastie. Dtsch Med Wochenschr 108: 1387–1390

    Article  PubMed  CAS  Google Scholar 

  11. Kaltenbach M, Beyer J, Walter S, Klepzig H Jr, Schmidts L (1984) Prolonged application of pressure in transluminal coronary angioplasty. Cathet cardiovasc diagn 10: 213–219

    Article  PubMed  CAS  Google Scholar 

  12. Kaltenbach M, Kober G, Scherer D, Vallbracht C (1985) Recurrence rate after successful coronary angioplasty. Eur Heart J 6: 276–281

    PubMed  CAS  Google Scholar 

  13. Kanemoto N, Hör G, Kober G, Maul F-D, Klepzig H Jr, Standtke R, Kaltenbach M (1983) Noninvasive assessment of left ventricular performance following transluminal coronary angioplasty. Int J Cardiol 3: 281–291

    Article  PubMed  CAS  Google Scholar 

  14. Klepzig H Jr, Scherer D, Kober G, Maul FD, Kanemoto N, Standtke R, Hör G, Kaltenbach M (1981) Funktionsverbesserung nach transluminaler koronarer Angioplastik (TCA), Herz 6: 252–258

    PubMed  Google Scholar 

  15. Kober G, Vallbracht C, Lany H, Bussmann W-D, Hopf R, Kunkel B, Kaltenbach M (1985) Transluminale koronare An-gioplastik 1977–1985. Erfahrungen bei 1000 Eingriffen. Radiologe 25: 346

    CAS  Google Scholar 

  16. Kober G, Hopf R, Reinemer H, Kaltenbach M (1985) Langzeitergebnisse der transluminalen koronaren Angioplastie von chronischen Herzkranzgefäßverschlüssen. Z Kardiol 74: 309–316

    PubMed  CAS  Google Scholar 

  17. Kunkel B, Schmidt AD, Schneider M, Grimm-Eckart A, Kaltenbach M (1986) Histologische Veränderungen nach Angioplastie beim Minischwein. Z Kardiol 75: 50 (Suppl 1)

    Google Scholar 

  18. Leimgruber PP, Roubin GS, Anderson HV, Bredlau CE, Whit-worth HB, Douglas JR SB, King III SB, Grüntzig AR (1985) Influence of intimai dissection on restenosis after successful coronary angioplasty. Circulation 72: 530–535

    Article  PubMed  CAS  Google Scholar 

  19. Thornton MA, Grüntzig AR, Hollmann J, King SB III, Douglas JS (1984) Coumadin and aspirin in prevention of recurrence after transluminal coronary angioplasty: a randomized study. Circulation 69: 721–727

    Article  PubMed  CAS  Google Scholar 

  20. Vallbracht C, Kober G, Kaltenbach M (1985) Return to work after coronary angioplasty. In: Walter PJ (ed) Return to work after coronary bypass surgery. Springer, Heidelberg-New York

    Google Scholar 

  21. Vallbracht C, Giesecke A, Kaltenbach M, Kober G (1985) Zur Vorhersagbarkeit von Rezidiven nach transluminaler koronarer Angioplastik. Z Kardiol 74: 174 (Suppl. 2; Abstract)

    Google Scholar 

  22. Walter S, Klepzig H Jr, Schmidts H-L, Kaltenbach M (1984) Verhalten atheromatöser Gefäßsegmente unter einer Druckbelastung von 5 kg/cm2 über verschiedene Zeitspannen. Z Kardiol 73: 388–392

    PubMed  CAS  Google Scholar 

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© 1989 Springer-Verlag Berlin Heidelberg

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Kaltenbach, M., Sievert, H., Vallbracht, C., Kober, G. (1989). Wirkungsmechanismus und Langzeitergebnisse der Ballondilatation von Kranzgefäßverengungen. In: Kaltenbach, M., Vallbracht, C. (eds) Interventional Cardiology Frankfurt 1989. Springer, Berlin, Heidelberg. https://doi.org/10.1007/978-3-642-75084-7_6

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  • DOI: https://doi.org/10.1007/978-3-642-75084-7_6

  • Publisher Name: Springer, Berlin, Heidelberg

  • Print ISBN: 978-3-540-51717-7

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