Skip to main content

Rotationsangioplastik — Ein neues Verfahren zur Gefäßwiedereröffnung und -erweiterung. Experimentelle Befunde

  • Conference paper
Interventional Cardiology Frankfurt 1989

Summary

16 fresh postmortem specimens of human femoral and popliteal arteries with severe atherosclerosis were removed and angiography was performed. Eight vessels were completely occluded and eight showed stenoses of up to 60%. All occluded vessels were heavily calcified. The duration of occlusion, estimated according to the patient’s history, ranged from 1 to 2 years. In one case, a duration of 18 months was documented by angiography. The lengths of the occlusions were between 5 and 12 cm. A rotating catheter was introduced through a 9F guiding catheter. All stenosed vessels were passed and seven out of eight occluded vessels, in which passage was not possible using conventional wires, were successfully reopened at low speed rotation of 200 rpm. Angiography, as well as histology, showed no perforation, and angioscopy revealed a smooth surface of the new channel. In three vessels this new channel was dilated with a balloon catheter and in one with an elastic element under rotation. It is concluded that with the new technique it is possible to reopen totally occluded human arteries which cannot be passed by conventional methods.

Zusammenfassung

16 Leichenarterien (A. femo-ralis sup. und A. poplitea) mit schwerer Arteriosklerose wurden präpariert und angiographisch dargestellt. 8 Arterien waren komplett verschlossen und zeigten deutliche Verkalkungen, 8 Arterien zeigten Lumeneinengungen bis 60%. Das Verschlußalter konnte auf 12–24 Monate geschätzt, in einem Fall mit mindestens 18 Monaten angiographisch dokumentiert werden. Die Verschlußlängen lagen zwischen 4 und 12 cm. Über einen 9F-Führungska-theter wurde eine biegsame, mit Polyolefin überschrumpfte Welle aus 4 × 0,2 mm-V2A-Schraubendräh-ten eingeführt. Angetrieben von einem Elektromotor wurden die stenosierten Arterien passiert. 7 von 8 verschlossenen Arterien, die mit herkömmlichen Führungsdrähten nicht zu eröffnen waren, wurden erfolgreich wiedereröffnet. Perforationen traten in keinem Fall auf. Die angiographische, histologische und angioskopische Kontrolle dokumentierte einen relativ glatten neuen Kanal, der bei 3 Arterien mit einem herkömmlichen Ballonka-theter und bei 2 Arterien mit einem rotierenden elastischen Drahtelement geweitet wurde.

Es wird gefolgert, daß mit der neuen Technik arterielle Verschlüsse passiert werden können, die mit herkömmlichen Methoden nicht zu eröffnen sind.

This is a preview of subscription content, log in via an institution to check access.

Access this chapter

Institutional subscriptions

Preview

Unable to display preview. Download preview PDF.

Unable to display preview. Download preview PDF.

Similar content being viewed by others

Literatur

  1. Bussmann W-D, Grützmacher P, Faßbinder W, Ruminski J, Meyer P, Schoeppe W, Kaltenbach M (1984) Transluminale Angioplastie von Nierenarterienstenosen: Langzeitergebnisse. Verh Dtsch Ges f Inn Med 90: 77–757

    Google Scholar 

  2. Dotter CT, Judkins MP (1964) Transluminal treatment of arteriosclerotic obstruction: Description of a new technique and a preliminary report of its application. Circulation 30: 654

    PubMed  CAS  Google Scholar 

  3. Faxon DP, Kelsey S, Kellett MA, Ryan TJ, Detre K and members of the NHLBI PTCA Registry (1986) Predictors of a successful angioplasty (NHLBI-PTCA registry). Circulation 74, Suppl II: 768

    Google Scholar 

  4. Griintzig A, Myler R, Hanna E, Turina M (1977) Transluminal angioplasty of coronary artery stenoses. Circulation 84: 56–66 (Suppl.)

    Google Scholar 

  5. Griintzig A, Hopff H (1974) Perkutane Rekanalisation chronischer arterieller Verschlüsse mit einem neuen Dilatationskatheter. Modifikation der Dottertechnik. Dtsch Med Wschr 99: 2502–2510

    Article  Google Scholar 

  6. Kaltenbach M DE 3532653 A 1, P 3532653.o 13.9.1985

    Google Scholar 

  7. Kaltenbach M, Beyer J, Walter S, Klepzig H, Schmidts L (1984) Prolonged application of pressure in transluminal coronary angioplasty. Cath and Cardiovasc Diagn 10: 213–219

    Article  CAS  Google Scholar 

  8. Kensey K, Nash J, Abrahams C, Lake K, Zarins CK (1986) Recanalization of obstructed arteries using a flexible rotating tip catheter. Circulation, Vol. 74, Suppl II: 1821

    Google Scholar 

  9. Kober G, Vallbracht C, Lang H, Bussmann W-D, Hopf R, Kunkel B, Kaltenbach M (1985) Transluminale koronare An-gioplastik 1977–1985. Erfahrungen bei 1000 Eingriffen. Radiologe 25: 346

    CAS  Google Scholar 

  10. Mathias K, Gospos CH, Thron A et al (1980) Percutaneous transluminal treatment of supraaortic artery obstruction. Ann Radiol 23: 281

    PubMed  CAS  Google Scholar 

  11. Ritchie JL, Hansen DD, Vracko H, Auth D (1986) In vivo rotational thrombectomy evaluation by angioscopy. Circulation Vol 74, Suppl II: 1822

    Google Scholar 

  12. Simpson JB, Blaim DS, Robert E, Harrison DC (1982) A new catheter system for coronary angioplasty. Am J Cardiol 49: 1216–1222

    Article  PubMed  CAS  Google Scholar 

  13. Zeitler E (1985) Die perkutane transluminale Rekanalisation chronischer Stenosen und Verschlüsse peripherer Arterien. Wien Med Wschr 135: 384–392

    PubMed  CAS  Google Scholar 

Download references

Author information

Authors and Affiliations

Authors

Editor information

Editors and Affiliations

Rights and permissions

Reprints and permissions

Copyright information

© 1989 Springer-Verlag Berlin Heidelberg

About this paper

Cite this paper

Vallbracht, C. et al. (1989). Rotationsangioplastik — Ein neues Verfahren zur Gefäßwiedereröffnung und -erweiterung. Experimentelle Befunde. In: Kaltenbach, M., Vallbracht, C. (eds) Interventional Cardiology Frankfurt 1989. Springer, Berlin, Heidelberg. https://doi.org/10.1007/978-3-642-75084-7_3

Download citation

  • DOI: https://doi.org/10.1007/978-3-642-75084-7_3

  • Publisher Name: Springer, Berlin, Heidelberg

  • Print ISBN: 978-3-540-51717-7

  • Online ISBN: 978-3-642-75084-7

  • eBook Packages: Springer Book Archive

Publish with us

Policies and ethics