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Prognosefaktoren für den nichtseminomatösen Hodentumor Stadium I mit besonderer Berücksichtigung des Blutgefäβeinbruches

  • Conference paper
Diagnostik und Therapie von Hodentumoren

Abstract

The importance of risk factors in the early stages of NSGCT rises continuously. The high efficacy of polychemotherapy in advanced tumor stages justifies a “wait and see” strategy in early stages, depending on strict prognostic criteria. Until now treatment of stage I NSGCT was by retroperitoneal lymph node dissection and of seminoma by irradiation of paraaortic nodes. These therapies were well established and of low morbidity. Literature review and results of our own retrospective analysis showed vascular invasion and embryonal carcinoma as the most important prognostic factors in early stage NSGCT.

Zusammenfassung

Prognosefaktoren für den Hodentumor im frühen Stadium gewinnen zunehmend an Bedeutung. Die Ursache dafür liegt zum einen darin, daß durch die hohe Effektivität der Polychemotherapie der Tumor auch im Rückfall sanierbar ist und andererseits die Morbidität der Primärbehandlung daher auf ein Minimum reduziert werden kann. Bisher war in frühen Stadien nur die retroperitoneale Lymphadenektomie beim Nichtseminom und die Strahlentherapie der lokoregionären Lymphknotenfelder beim Seminom etabliert. Auf Grund der Literaturübersicht und unserer eigenen Daten ist zu schließen, daß die bedeutendsten Prognosefaktoren für den nichtseminomatösen Tumor (NSGCT) der Blutgefäßeinbruch (VI), das embryonale Karzinom (E) sowie das pT-Stadium des Primärtumors sind.

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Literatur

  1. Borisch B, Möller P, Harms D (1983) Lektin Ulex Europaeus I als Marker in der Differentialdiagnose von Gefäßtumoren. Pathologe 4: 241–243

    PubMed  CAS  Google Scholar 

  2. Dewar MJ, Spagnolo DK, Jamrozik KD, von Hazel GA, Byrne MJ (1987) Predicting relapse in stage I nonseminomatous germ cell tumors of the testis. Lancet: 454

    Google Scholar 

  3. Dixon WJ, Brown MB, Engelman L, Frane JW, Hill MA, Jennrich RI, Toporek JD (1983) BMDP Statistical Software. Berkeley University of California Press

    Google Scholar 

  4. Freedman LS, Parkinson MC, Jones WG, Oliver RTD, Peckham MJ, Read G, Newlands ES, Williams CJ (1987) Histopathology in the prediction of relapse of patients with stage I testicular teratoma treated by orchidectomy alone. Lancet: 294–297

    Google Scholar 

  5. Fujime M, Lin Chi-Wei, Prout GR (1984) Identification of vessels by Lectin-immunperoxidase staining of endothelium: possible implications in urogenital malignancies. J Urol 131: 566–570

    PubMed  CAS  Google Scholar 

  6. Hedinger Chr (1981) 2. Tutorial: „Spezielle Pathologie der Schilddrüsenerkrankungen“, Hannover

    Google Scholar 

  7. Holthofer H, Virtanen I, Kariniemi AL, Hormia M, Linder E, Miettinen A (1982) Ulex europäus I lectin asa markes for vascular endothelium in human tissues. Lab Invest 47: 60

    PubMed  CAS  Google Scholar 

  8. Hoeltl W, Kosak D, Pont J, Hawel R, Machacek E, Schemper M, Honetz N, Marberger M (1987) Testicular Cancer: Prognostic implications of vascular invasion. J Urol 137: 683–685

    PubMed  CAS  Google Scholar 

  9. Hoeltl W, Kosak D, Pont J, Hruby W (1987) Ist die Lymphadenektomie im Stadium I des nichtseminomatösen Hodentumors noch gerechtfertigt? W khn Wsch 99: 60–63

    Google Scholar 

  10. Hoskin P, Dilly S, Easton D, Horwich A, Hendry W, Peckham MJ (1986) Prognostic factors in stage I nonseminomatous germ cell testicular tumors managed by orchiectomy and surveillance: implications for adjuvant chemotherapy. J Clin Oncol 4: 1031–1036

    PubMed  CAS  Google Scholar 

  11. Javadpour N, Young JD Jr (1986) Prognostic factors in nonseminomatous testicular cancer. J Urol 135: 497–499

    PubMed  CAS  Google Scholar 

  12. Klepp O, Fossa S, Fritjofsson P, Henrikson H, Maartmann-Moe H, Persson BE, Ranstam J, Wicklund H (1985) Risk factors for metastases in clinical stage I (CS1) nonseminomatous germ cell testicular cancer (NSGT) (meeting abstract), ECCO-3: p 56, Stockholm, Schweden

    Google Scholar 

  13. Liotta LA (1985) Mechanisms of cancer invasion and metastasis. In: Important Advances in Oncology 1985. Edited by De Vita VT Jr, Hellmann S, Rosenberg SA. Philadelphia: J b Lippincott Co, part 1, chapt 3, p 28

    Google Scholar 

  14. Moriyama N, Daly JJ, Keating MA, Lin C-W, Prout GR Jr (1985) Vascular invasion as a prognostic factor of metastatic disease in nonseminomatous germ cell tumors of the testis: importance in “surveillance only” protocols. Cancer 56: 2492–2498

    Article  PubMed  CAS  Google Scholar 

  15. Mostofi FK, Price EB (1973) Tumors of the male genital system. Publ Armed Forces Institute of Pathology, Washington DC, Fase 8, p 77

    Google Scholar 

  16. Nachtigall M, Henning K, Urlesberger H (1982) Korrelation zwischen Gefäßeinbruch und Tumorstadium. In: Weißbach L, Hildenbrand G (Hrsg) Register und Verbundstudie für Hodentumoren, Bonn. Ergebnisse einer prospektiven Studie, Zuckschwerdt München, S 147–153

    Google Scholar 

  17. Peckham MJ (1985) Orchidectomy for clinical stage I testicular cancer: progress of the Royal Marsden Hospital study. J Roy Soc Med Suppl 6, Vol 78, 41–42

    PubMed  Google Scholar 

  18. Pizzocaro G, Zanoni F, Salvioni R, Milani A, Piva L (1985) Surveillance of lymph node dissection in clinical stage I nonseminomatous germinal testis cancer? Br J Urol 57: 759–762

    Article  PubMed  CAS  Google Scholar 

  19. Pugh RCB (1962) Pathology of the testis — some pathological considerations. Br J Urol 35: 393–406

    Article  Google Scholar 

  20. Raghavan D, Peckham MJ, Heyderman E, Tobias JS, Austin DE (1982) Prognostic factors in clinical stage I nonseminomatous germ cell tumors of the testis. Brit J Cancer 45: 167

    Article  PubMed  CAS  Google Scholar 

  21. Sandeman TF, Matthews JP (1979) The staging of testicular tumors. Cancer 43: 2514

    Article  PubMed  CAS  Google Scholar 

  22. Thomas C (1982) Die pathologisch-anatomische Diagnostik. In: Weißbach L, Hildenbrand G (Hrsg) Register und Verbundstudie für Hodentumoren, Bonn. Ergebnisse einer prospektiven Studie, S 21–26

    Google Scholar 

  23. Thompson PI, Harvey VJ (1987) Disease relapse in patients with stage I nonseminomatous germ cell tumor of the testis on active surveillance. ECCO-4: Abstr 696, S 183

    Google Scholar 

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© 1988 Springer-Verlag Berlin Heidelberg

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Höltl, W., Pont, J., Kosak, D. (1988). Prognosefaktoren für den nichtseminomatösen Hodentumor Stadium I mit besonderer Berücksichtigung des Blutgefäβeinbruches. In: Schmoll, HJ., Weißbach, L. (eds) Diagnostik und Therapie von Hodentumoren. Springer, Berlin, Heidelberg. https://doi.org/10.1007/978-3-642-73492-2_12

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  • DOI: https://doi.org/10.1007/978-3-642-73492-2_12

  • Publisher Name: Springer, Berlin, Heidelberg

  • Print ISBN: 978-3-540-19039-4

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