Skip to main content

Programmierte Elektrostimulation bei Patienten mit idiopathischer dilativer Kardiomyopathie

  • Conference paper
  • 25 Accesses

Zusammenfassung

Die Prognose von Patienten mit idiopathischer dilativer Kardiomyopathie (IDC) wird maßgeblich durch den Schweregrad der linksventrikulären Funktionsstörung bestimmt. Dem entspricht, daß die Mehrzahl der Patienten mit dieser Erkrankung schließlich am therapierefraktärem Pump versagen verstirbt. Zahlreiche Patienten (5, 8, 11) erreichen jedoch nicht ein solches Terminalstadium der Erkrankung, sondern versterben vorzeitig unter dem Bild eines plötzlichen Herztodes. Man hat lange spekuliert, inwieweit die bei der IDC außerordentlich häufigen und meist schweren ventrikulären Arrhythmien mit dieser Gefährdung in Zusammenhang stehen. In den letzten Jahren haben sich die Hinweise dafür verdichtet, daß, ähnlich wie bei der koronaren Herzkrankheit, auch bei dieser Erkrankung häufig auftretende, komplexe ventrikuläre Arrhythmien auf eine Gefährdung dieser Patienten durch einen plötzlichen Herztod hinweisen (3, 5, 8, 11, 18). Ein deutlich erhöhtes Risiko tragen dabei Patienten, die sowohl eine reduzierte links ventrikuläre Funktion als auch häufige ventrikuläre Paare oder ventrikuläre Tachykardien im Langzeit-EKG aufweisen (8). Ähnlich wie bei bestimmten Patientengruppen mit koronarer Herzkrankheit (6, 14, 19) und wie bei Patienten mit hypertropher Kardiomyopathie (4, 7) stellt sich auch hier die Frage, ob durch den Einsatz der programmierten Elektrostimulation als pro vokativdiagnostisches Verfahren gefährdete Patienten früher erkannt werden können. Wir haben daher bei 42 Patienten mit IDC die Inzidenz und prognostische Bedeutung elektrisch induzierter, ventrikulärer Arrhythmien prospektiv untersucht (9).

This is a preview of subscription content, log in via an institution.

Buying options

Chapter
USD   29.95
Price excludes VAT (USA)
  • Available as PDF
  • Read on any device
  • Instant download
  • Own it forever
eBook
USD   54.99
Price excludes VAT (USA)
  • Available as PDF
  • Read on any device
  • Instant download
  • Own it forever
Softcover Book
USD   69.99
Price excludes VAT (USA)
  • Compact, lightweight edition
  • Dispatched in 3 to 5 business days
  • Free shipping worldwide - see info

Tax calculation will be finalised at checkout

Purchases are for personal use only

Learn about institutional subscriptions

Preview

Unable to display preview. Download preview PDF.

Unable to display preview. Download preview PDF.

Literatur

  1. Breithardt G, Seipel L, Meyer J, Abendroth RR (1982) Prognostic significance of repetitive ventricular response during programmed ventricular stimulation. Am J Cardiol 49: 693–697

    Article  PubMed  CAS  Google Scholar 

  2. Brugada P, Abdollah H, Heddle B, Wellens HJJ (1983) Results of a ventricular stimulation protocol using a maximum of 4 premature stimuli in patients without documented or suspected ventricular arrhythmias. Am J Cardiol 52: 1214–1218

    Article  PubMed  CAS  Google Scholar 

  3. Das SK, Morady F, Dicarlo L, Baerman J, Krol R, de Buitleir M, Crevey B (1986) Prognostic usefulness of programmed ventricular stimulation in idiopathic dilated cardiomyopathy whithout symptomatic ventricular arrhythmias. Am J Cardiol 58: 998–1000

    Article  PubMed  CAS  Google Scholar 

  4. Geibel A, Brugada P, Zehender M, Stevenson W, Waldecker B, Wellens HJJ (1987) Programmed electrical stimulation in patients with hypertrophic cardiomyopathy using a standardized ventricular stimulation protocol. Am J Cardiol (in press)

    Google Scholar 

  5. Huang SK, Messer JV, Denes P (1983) Significance of ventricular tachycardia in idiopathic dilated cardiomyopathy: observations in 35 patients. Am J Cardiol 51: 507–512

    Article  PubMed  CAS  Google Scholar 

  6. Josephson ME, Horowitz LN, Spielman SR, Greenspan AM (1980) Electrophysiologic and hemodynamic studies in patients resuscitated from cardiac arrest. Am J Cardiol 46: 948–955

    Article  PubMed  CAS  Google Scholar 

  7. Kunze KP, Kuck KH, Geiger M, Bleifeld W (1986) Programmed electrical stimulation in hypertrophic cardiomyopathy - Specificity and sensitivity of different stimulation protocols. J. Am. Coll. Cardiol 7, II: 195 A

    Google Scholar 

  8. Meinertz T, Hofmann T, Kasper W, Treese N, Bechtold H, Stienen U, Pop T, Leitner EV, Andresen D, Meyer J (1984) Significance of ventricular arrhythmias in idiopathic dilated cardiomyopathy. Am J Cardiol 53: 902–907

    Article  PubMed  CAS  Google Scholar 

  9. Meinertz T, Treese N, Kasper W, Geibel A, Hofmann T, Zehender M, Bohn D, Pop T, Just H (1985) Determinants of prognosis in idiopathic dilated cardiomyopathy as determined by programmed electrical stimulation. Am J Cardiol 56: 337–341

    Article  PubMed  CAS  Google Scholar 

  10. Nacarelli GV, Prystowsky EN, Jackmann WM, Heger JJ, Rahilly GT, Zipes DR (1982) Role of electrophysiologic testing in managing patients who have ventricular tachycardia unrelated to coronary artery disease. Am J Cardiol 50: 165–171

    Article  Google Scholar 

  11. Olshausen K von, Schafer A, Mehmel HC, Schwartz F, Senges J, Kübler W (1984) Ventricular arrhythmia in idiopathic dilated cardiomyopathy. Br Heart J 51: 195–201

    Article  Google Scholar 

  12. Poll DS, Marchlinski FE, Buxton AE, Doherty JU, Waxman HL, Josephson ME (1984) Sustained ventricular tachycardia in patients with idiopathic dilated cardiomyopathy: electrophysiologic testing and lack of response to antiarrhythmic drug therapy. Circulation 70: 451–456

    Article  PubMed  CAS  Google Scholar 

  13. Poll DS, Marchlinski FE, Buxton AE, Josephson ME (1986) Usefulness of programmed stimulation in idiopathic dilated cardiomyopathy. Am J Cardiol 58: 992–997

    Article  PubMed  CAS  Google Scholar 

  14. Ruskin JN, Di Marco JP, Garan H (1980) Out-of-hospital cardiac arrest: electrophysiologic observations and selection of long-term antiarrhythmic therapy. N Engl J Med 303: 607–613

    Article  PubMed  CAS  Google Scholar 

  15. Treese N, Roemer A, Zotz R, Kasper W, Meinertz T, Pop T (1983) Repetitive Kammerantwort und linksventrikulare Wandbewegung bei Patienten mit koronarer Herzerkrankung. Z Kardiol 72: 37–43

    PubMed  CAS  Google Scholar 

  16. Treese N, Geibel A, Kasper W, Meinertz T, Pop T, Meyer J (1984) Incidence and clinical significance of repetitive ventricular response in patients without identifiable organic heart disease. Int J Cardiol 6: 489–499

    Article  PubMed  CAS  Google Scholar 

  17. Wellens HJ, Durrer DR, Lie KI (1976) Observations on the mechanisms of ventricular tachycardia in man. Circulation 54: 237–244

    PubMed  CAS  Google Scholar 

  18. Wellens HJ, Brugada P, Stevenson WG (1985) Programmed electrical stimulation of the heart in patients with life threatening ventricular arrhythmias: What is the significance of induced arrhythmias and what is the correct stimulation protocol? Circulation 72: 1–7

    Article  PubMed  CAS  Google Scholar 

  19. Zehender M, Brugada P, Geibel A, Waldecker B, Kersschot I, Wellens HJ (1985) Sensitivity and specifity of a standardized ventricular stimulation protocol in patients with sustained ventricular tachycardia after myocardial infarction. Circulation 72 (3): 359

    Google Scholar 

Download references

Author information

Authors and Affiliations

Authors

Editor information

Editors and Affiliations

Rights and permissions

Reprints and permissions

Copyright information

© 1987 Dr. Dietrich Steinkopff Verlag, GmbH & Co. KG, Darmstadt

About this paper

Cite this paper

Meinertz, T. et al. (1987). Programmierte Elektrostimulation bei Patienten mit idiopathischer dilativer Kardiomyopathie. In: Steinbeck, G. (eds) Lebensbedrohliche ventrikuläre Herzrhythmusstörungen. Steinkopff. https://doi.org/10.1007/978-3-642-72405-3_7

Download citation

  • DOI: https://doi.org/10.1007/978-3-642-72405-3_7

  • Publisher Name: Steinkopff

  • Print ISBN: 978-3-642-72406-0

  • Online ISBN: 978-3-642-72405-3

  • eBook Packages: Springer Book Archive

Publish with us

Policies and ethics