Advertisement

ZAK Zürich pp 69-75 | Cite as

Grenzen der Reanimation — Unterlassung bzw. Abbruch der Behandlung

  • K. Steinbereithner
Conference paper
Part of the Anaesthesiologie und Intensivmedizin/Anaesthesiology and Intensive Care Medicine book series (A+I, volume 187)

Zusammenfassung

Die Reanimation, zu der man im weitesten Sinne auch alle Verfahren vorübergehenden partiellen oder totalen Organersatzes subsumieren könnte, stellt zweifellos einen echten Grenzbereich unserer Behandlungsmöglichkeiten in der Notfall- und Intensivmedizin dar. Mehr und mehr erhebt sich in den letzten Jahren nicht nur in medizinischen, sondern auch in juristischen und Laienkreisen die Frage, ob angesichts sich stets erweiternder Möglichkeiten des medizinisch Machbaren nicht eine Besinnung auf die ethischen Grenzen unseres Tuns am Platze sei. — Im folgenden möchten wir nun versuchen, einige Beiträge zu dieser aktuellen Problematik anzubieten, wobei das Begriffspaar Unterlassung und Abbruch — wie wir meinen — mangels qualitativer Unterschiede durchaus einheitlich gesehen werden kann.

Preview

Unable to display preview. Download preview PDF.

Unable to display preview. Download preview PDF.

Literatur

  1. 1.
    Barnard C (1981) Glückliches Leben, würdiger Tod (Übers. Friedmann G). Hestia, Bayreuth, S 250Google Scholar
  2. 2.
    Bok S (1976) Personal directions for care at the end of life. N Engl J Med 295: 367PubMedCrossRefGoogle Scholar
  3. 3.
    Czech K, Mauritz W, Spiss C, Sporn P (1981) Reanimation bei Intensivpatienten; Indikation und Durchführung. In: Proc 10. Internat Postgard Course Anaesth, Egermann, Vienna 29.6.–3.7. 1981, p 37Google Scholar
  4. 4.
    Del Guercio LRM (1977) Physiologie basis for prediction of irreversible cardiac arrest. In: Safar P (ed) Advances in cardiopulmonary resuscitation. Springer, New York Heidelberg Berlin, p 8CrossRefGoogle Scholar
  5. 5.
    Grenvik A (1983) “Terminal weaning”; discontinuance of life-support therapy in the terminally ill patient. Crit Care Med 11:394PubMedCrossRefGoogle Scholar
  6. 6.
    Guidelines for the Determination of Death (1982) Report of the medical consultants on the diagnosis of death to the president’s commission for the study of ethical problems in medicine and biomedical and behavioral research. Crit Care Med 10: 62Google Scholar
  7. 7.
    Homan RW (1979) Ethical, legal, and medical aspects of brain death: A review and proposal. Tex Med 75: 36PubMedGoogle Scholar
  8. 8.
    Huber R (1977) Legal considerations of cardiopulmonary resuscitation. In: Safar P (ed) Advances in cardiopulmonary resuscitation. Springer, New York Heidelberg Berlin, p 246CrossRefGoogle Scholar
  9. 9.
  10. 10.
    Jennett B (1981) Brain death (editorial). Br J Anaesth 53: 1111PubMedCrossRefGoogle Scholar
  11. 11.
    Jennett B, Gleave J, Wilson P (1981) Brain death in three neurosurgical units. Br Med J 282: 533CrossRefGoogle Scholar
  12. 12.
    Jonsen AR (1978) Dying right in California — the natural death act. Clin Res 26: 55PubMedGoogle Scholar
  13. 13.
    Leutenegger A, Frutiger A, Oh SY (1982) Ref Jahresversammlung Schweiz Ges Intensivmed. Med Tribune Österr 14 /22: 15Google Scholar
  14. 14.
    Luksza AR (1979) Brain-dead kidney donor: Selection, care and administration. Br Med J 1: 1316PubMedCrossRefGoogle Scholar
  15. 15.
    Opderbecke HW, Weissauer W (1981) Grenzen zwischen Leben und Tod. In: Lawin P (Hrsg) Praxis der Intensivbehandlung, 4. Aufl. Thieme, Stuttgart, S 4. 1Google Scholar
  16. 16.
    O’Rourke K (1982) Allowing a patient to die: The ethical issue. In: Shoemaker WC, Thompson WL (eds) Critical care, vol 3. Society of Critical Care Med, Fullerton, p III R 1Google Scholar
  17. 17.
    Powner DJ, Pinkus RL, Grenvik A (1981) Decision-making in brain death and vegetative states–multiple considerations. In: Grenvik A, Safar P (eds) Brain failure and resuscitation. Churchill Livingstone, New York Edinburg London Melbourne, p 239Google Scholar
  18. 18.
    Rabkin MT, Gillerman G, Rice NR (1976) Orders not to resuscitate. N Engl J Med 295: 364PubMedCrossRefGoogle Scholar
  19. 19.
    Schafer JA, Caronna JJ (197.8) Duration of apnea needed to confirm brain death. Neurology (NY) 28: 661Google Scholar
  20. 20.
    Searle J, Collins C (1980) A brain-death protocol. Lancet I: 641Google Scholar
  21. 21.
    Steinbereithner K (1973) Der irreversible Ausfall der Hirnfunktion — aktuelle anaesthesiologische Aspekte. In: Krösel W, Scherzer E (Hrsg) Die Bestimmung des Todeszeitpunktes. Maudrich, Wien, S 49Google Scholar
  22. 22.
    Steinbereithner K (1978) Grenzen der Wiederbelebung und Intensivtherapie. Wien Med Wochenschr 128: 753PubMedGoogle Scholar
  23. 23.
    Steinbereithner K, Sporn P, Mauritz W, Spiss C (im Druck) Resuscitation in the intensive care unit. In: 3. World Congress Emergency Disaster Med, Rom 24.–27. May 1983Google Scholar
  24. 24.
    Teres D, Brown LB, Lemeshow S (1982) Predicting mortality of intensive care unit patients. The importance of coma. Crit Care Med 10: 86CrossRefGoogle Scholar
  25. 25.
    Uhlenbruck W (1978) Der Patientenbrief — die privatautonome Gestaltung des Rechtes auf einen menschenwürdigen Tod. Neue Jur Wochenschr S 566Google Scholar
  26. 26.
    Wallace-Barnhill G, Roth MD, Briggs BA, Bastron RD, Barrocas A (1982) Medical, legal, and ethical issues in critical care. Crit Care Med 10: 57PubMedCrossRefGoogle Scholar

Copyright information

© Springer-Verlag Berlin Heidelberg 1986

Authors and Affiliations

  • K. Steinbereithner

There are no affiliations available

Personalised recommendations