Skip to main content

Zur elektrokardiographischen Diagnostik des Myokardinfarktes

  • Chapter
  • 16 Accesses

Part of the book series: Kliniktaschenbücher ((KTB))

Zusammenfassung

Die elektrokardiographischen Anzeichen eines frischen Infarktes, wobei die Initialphase mit einem spitzhohen T einer subendokardialen Ischämie und die nachfolgende ST-Senkung einer subendokardialen Läsion klinisch meist nicht gesehen werden, sind allgemein bekannt. Typischerweise treten während der akuten Phase eines Infarktes ein Infarkt-Q, eine konvex gehobene ST-Strecke und ein spitznegatives sog. koronares T in Erscheinung. Mit dem völligen Rückgang der Läsion, der Normalisierung der ST-Strecke, beginnt das Stadium des frischen Infarktes, das im allgemeinen 2–3 Monate dauert. Die Nekrosebildung ist dabei beendet, während die Ischämie sich in voller Entwicklung befindet und bei regressiver Tendenz häufigen Schwankungen unterworfen ist (Zuckermann, 1959).

This is a preview of subscription content, log in via an institution.

Buying options

Chapter
USD   29.95
Price excludes VAT (USA)
  • Available as PDF
  • Read on any device
  • Instant download
  • Own it forever
eBook
USD   54.99
Price excludes VAT (USA)
  • Available as PDF
  • Read on any device
  • Instant download
  • Own it forever
Softcover Book
USD   69.99
Price excludes VAT (USA)
  • Compact, lightweight edition
  • Dispatched in 3 to 5 business days
  • Free shipping worldwide - see info

Tax calculation will be finalised at checkout

Purchases are for personal use only

Learn about institutional subscriptions

Preview

Unable to display preview. Download preview PDF.

Unable to display preview. Download preview PDF.

Literatur

  • Anderson, N., Skayeggestadt, O.: The electrocardiogram in patients with previous myocardial infarction. Acta med. scand. 176, 123 (1964).

    Article  Google Scholar 

  • Becker, H.J., Kober, G., Kaltenbach, M.: Diagnostik der koronaren Herzkrankheit. Klinikarzt 4, 107 (1974).

    Google Scholar 

  • Blümchen, G.: Belastbarkeitsprüfungen bei Koronarkranken und ihre Bewertung in der Praxis. Med. Welt 24, 1928 (1973).

    PubMed  Google Scholar 

  • Büchner, F., Weber, A., Haager, B.: Koronarinfarkt und Koronarinsuffizienz in vergleichender elektrokardiographischer und morphologischer Untersuchung. Leipzig: Thieme 1935.

    Google Scholar 

  • Büchner, F.: Herzinfarkt, Koronarthrombose und akuter Koronartod des Menschen. München-Berlin-Wien: Urban & Schwarzenberg 1973.

    Google Scholar 

  • Chukwuemeka, A.C., Bollinger, A., Scheu, H.: Zur Diagnose von Myokardinf arkten bei Schenkelblockbildern und ventrikulären Extrasystolen. Schweiz. med. Wschr. 96, 845 (1966).

    PubMed  CAS  Google Scholar 

  • Cox, C.J.B.: Return to normal of the electrocardiogram after myocardial infarction. Lancet 1967 I, 1194.

    Google Scholar 

  • Davies, M.J.: Pathology of conducting tissue of the heart. London: Butterworths 1971.

    Google Scholar 

  • Dawber, Th.R., Mann, G. V., Moore, F.E.: Prevalence and Incidence of Coronary Heart Disease in the Framingham Study. Circulation 14, 926 (1956).

    Google Scholar 

  • Delius, L.: Zur Problematik der Coronarinsuffizienz im EKG. Bad Oeynhausener Gespräche II. Berlin-Göttingen-Heidelberg: Springer 1958.

    Google Scholar 

  • De Pasquale, N.P., Burch, G.E., Philips, J.H.: Electrocardiographic alterations associated with electrically “silent” areas of myocardium. Amer. Heart J. 68, 697 (1964).

    Article  Google Scholar 

  • Doerr, W.: Plötzlicher Herztod — Morphologische Aspekte. Verh. dtsch. Ges. inn. Med. 78, 944 (1972).

    PubMed  CAS  Google Scholar 

  • Doerr, W.: Der Streit um die Entstehung des Herzinf arktes. Ärztl. Prax. 25, 3793 (1973).

    Google Scholar 

  • Eisner, M., Schweizer, W.: Warum übersehen wir Myokardinfarkte? Dtsch. med. Wschr. 90, 767 (1965).

    Article  PubMed  CAS  Google Scholar 

  • Fagin, D., Chapnick, H. A.: Clinical Patterns of Myocardial Infarction in ambulant Patients. Ann. intern. Med. 32, 243 (1950).

    PubMed  CAS  Google Scholar 

  • Fenichel, N.M., Kugell, V.H.: The large Q-wave of the electrocardiogram. A correlation with pathological observations. Amer. Heart J. 7, 235 (1931).

    Article  Google Scholar 

  • Fleckenstein, A.: Pathophysiologische Kausalfaktoren bei Myokardnekrose und Infarkt. Wien Z. inn. Med. 52, 133 (1971).

    PubMed  CAS  Google Scholar 

  • Friedberg, Ch.K.: Erkrankungen des Herzens. Stuttgart: Thieme 1959.

    Google Scholar 

  • Gillmann, H.: Persönliche Mitteilung.

    Google Scholar 

  • Gillmann, H., Bernauer, U.: Vergleichsuntersuchungen zwischen EKG-Infarktlokalisation und topographisch-anatomischer Lokalisation. Z. Kreisl.-Forsch. 61, 181 (1972).

    Google Scholar 

  • Gironi, G., Giudice, N.: ECG and anatomical-pathological study of 21 cases of myocardial infarctions in subjects with a history of myocardial infarctions. Folia Cardiol. (Milano) 26, 254 (1967).

    PubMed  CAS  Google Scholar 

  • Hallen, A.: Angina pectoris. A clinical study with special Reference to Surgical Treatment. Acta chir. scand. Suppl. 323 (1964).

    Google Scholar 

  • Heinecker, R., Siedow, K.: Über abortive Myokardinfarkte mit abnormen elektrokardiographischem Formablauf. Med. Welt 1961, 175.

    Google Scholar 

  • Holzmann, M., Spühler, O.: Infarkt-EKG und Veronalvergiftung. Cardiologica 6, 225 (1942).

    Article  Google Scholar 

  • Holzmann, M.: Der rudimentäre Vorderwandinfarkt. Helv. med. Acta. 11, 47 (1944).

    Google Scholar 

  • Holzmann, M.: Klinische Elektrokardiographie. 3. Aufl. Stuttgart: Thieme 1955.

    Google Scholar 

  • Holzmann, M.: Coronarinsuffizienz und EKG. Schweiz. med. Wschr. 90, 719 (1960).

    PubMed  CAS  Google Scholar 

  • Horan, L.G., Flowers, N.C, Johnson, J.C.: Significance of the Diagnostic Q Wave of Myocardial Infarction. Circulation 43, 428 (1971).

    PubMed  CAS  Google Scholar 

  • Hueber, E.F., Neumann, H: Klinik und Therapie des atypischen Herzinf arktes. Wien. klin. Wschr. 75, 505 (1963).

    PubMed  CAS  Google Scholar 

  • Jshikawa, K., Eddelmann, E.E., Pipberger, H.V.: Electrocardiograms in pulmonary emphysema mimiking myocardial infarction. A frequent dilemma. Med. Ann. D.C. 39, 20 (1970).

    Google Scholar 

  • Johnon, W. J., Achor, R. W.P., Burchell, N.L., Edwards, J.E.: Unrecognized Myocardial Infarction. Arch. intern. Med. 103, 253 (1959).

    Google Scholar 

  • Kabelitz, H.J.: Differentialdiagnose des Herzinfarktes im Elektrokardiogramm. Internist. Prax. 3, 341 (1963).

    Google Scholar 

  • Kalbfleisch, J.M., Shadasharappa, K.S., Conrad, L.L., Sarkar, N.K.: Disappearance of the Q-defection following myocardial infarction. Amer. Heart J. 76, 193 (1968).

    Article  PubMed  CAS  Google Scholar 

  • Kannel, W.B.: Jagd auf den hinterhaltigen Lebensdieb. Kard. aktuell 1, 4 (1973).

    Google Scholar 

  • Kellog, F.: Zit. nach Lempert, G.L.: Fortschritte der Elektrokardiologie 1963 und 1964. Wien-New York: Springer 1966.

    Google Scholar 

  • Kenter, H., Zens, U., Hasenohr, M.: Katamnestische Beobachtungen bei Herzinfarkt. Münch, med. Wschr. 105, 1797 (1963).

    CAS  Google Scholar 

  • Kienle, F.: Das Belastungselektrokardiogramm und das Steh-EKG. Leipzig: Thieme 1946.

    Google Scholar 

  • Kisch, B.: Der okkulte Herzinfarkt. Cardiologia 13, 219 (1948).

    Google Scholar 

  • Kolin, A., Kvasnicka, J.: Pseudoinfarction Pattern of the QRS-Complex in Experimental Cardiac Hypoxia Induced by Noradrenalin. Cardiologia 43, 362 (1963).

    Article  PubMed  CAS  Google Scholar 

  • Kubicek, F.: Die Klinik der nicht-transmuralen Infarkte der Herzvorderwand. Arch. Kreisl.-Forsch. 32, 110 (1960).

    Article  CAS  Google Scholar 

  • La Due, J.S.: Occult myocardial infarction. Dis. Chest. 43, 120 (1963).

    Article  Google Scholar 

  • Laks, M.M., Elek, S.R.: Hypopotassemia Resembling Myocardial Ischemia. Dis. Chest. 46, 609 (1964).

    Article  PubMed  CAS  Google Scholar 

  • Lepeschkin, E.: Das Elektrokardiogramm. 3. Aufl. Dresden-Leipzig: Steinkopff 1957.

    Google Scholar 

  • Lindberg, H. A., Berkson, D.M., Stamler, J., Poindexter, A.: Totally asymptomatic myocardial infarction: An estimate of its incidence in the living population Arch. intern. Med. 106, 628 (1960).

    PubMed  CAS  Google Scholar 

  • Melichar, F., Jedlicka, V., Havlik, L.: A Study of Undiagnosed Myocardial Infarctions. Acta med. scand. 174, 761 (1963).

    Article  PubMed  CAS  Google Scholar 

  • Merill, Sl. L., Pearce, M. L.: An autopsy study of the accuracy of the electrocardiogram in the diagnosis of recurrent myocardial infarctions. Amer. Heart J. 81, 48 (1971).

    Article  Google Scholar 

  • Mörl, H.: Über den Myokardinfarkt. Virch. Arch. path. Anat. 337, 383 (1964).

    Article  Google Scholar 

  • Morawitz, P., Hochrein, M.: Zur Diagnose und Behandlung der Koronarsklerose. Münch. med. Wschr. 75, 17 (1928).

    Google Scholar 

  • Myers, G.B., Klein, H. A., Stofer, B.E.: I. Correlation of electrocardiographic and pathologic findings in anteroseptal infarction. Amer. Heart J. 36, 535 (1948).

    Article  PubMed  CAS  Google Scholar 

  • Myers, G.B., Klein, H.A., Hiratzka, T.: II. Correlation of electrocardiographic and pathologic findings in large anterolateral infarcts. Amer. Heart J. 36, 838 (1948).

    Article  PubMed  CAS  Google Scholar 

  • Myers, G.B., Klein, H. A., Hiratzka, T.: III. Correlation of electrocardiographic and pathologic findings in anteroposterio infarction. Amer. Heart J. 37, 205 (1949).

    Article  PubMed  CAS  Google Scholar 

  • Myers, G.B., Klein, H. A., Hiratzka, T.: IV. Correlation of electrocardiographic and pathologic findings in infarctions of the interventricular septum and right ventricle. Amer. Heart J. 37, 720 (1949).

    Article  PubMed  CAS  Google Scholar 

  • Myers, G.B., Klein, H.A., Hiratzka, T.: V. Correlation of the electrocardiographic and pathologic findings in posterior infarction. Amer. Heart J. 38, 547 (1949).

    Article  PubMed  CAS  Google Scholar 

  • Myers, G. B., Klein, H. A., Hiratzka, T.: VI. Correlation of electrocardiographic and pathologic findings in posterolateral infarction. Amer. Heart J. 38, 837 (1949).

    Article  PubMed  CAS  Google Scholar 

  • Myers, G.B., Klein, H. A., Stofer, B.E.: VII. Correlation of electrocardiographic and pathologic findings in lateral infarction. Amer. Heart J. 37, 372 (1949).

    Google Scholar 

  • Mussafia, A., Puddn, N.: Electrocardiographic patterns in recurrent myocardial infarction. Geriatrics 23, 132 (1968).

    PubMed  CAS  Google Scholar 

  • Pardee, H. E. B.: An erg sign of coronary artery obstruction. Arch. intern. Med. 26, 244 (1920).

    Google Scholar 

  • Portheine, H., Hesse, G.: Zur elektrokardiographischen Diagnostik der Posterolateral-Infarkte unter Berücksichtigung der vektordiagraphischen Befunde. Med. Welt 1963, 925.

    Google Scholar 

  • Raunio, H., Anttonen, V.M., Leskinen, E., Holkainen, T.: Ventricular fusion beats. Ann. med. intern. Finniae 52, 217 (1963).

    CAS  Google Scholar 

  • Reindell, H., Schildge, E., Klepzig, H.: Nachweis seelisch bedingter Kreislaufstorungen in Hypnose. Verh. dtsch. Ges. inn. Med. 55, 605 (1949).

    Google Scholar 

  • Reindell, H., Klepzig, H.: Die neuzeitlichen Brustwand-und Extremitäten-Ableitungen in der Praxis. Stuttgart: Thieme 1951.

    Google Scholar 

  • Ritter, O., Fattorusso, V.: Atlas der Elektrokardiographie. 3. Aufl. Basel-New York: Karger 1965.

    Google Scholar 

  • Rosenman, R. H., Friedmann, M., Jenkins, C. D., Straus, R., Wurm, M., Kositschek, R.: Clinically Unrecognized Myocardial Infarction in the Western Collaborative Group Study. Amer. J. Cardiol. 19, 776 (1967).

    Article  PubMed  CAS  Google Scholar 

  • Schimert, G., Schimmler, W., Schwalb, H., Eberl, J.: Die Coronarerkrankungen. In: Handbuch der Inneren Medizin (G. v. Bergmann, W. Frey, H. Schwiegk, Hrsg.), Bd. 9, Teil 3. Berlin-Gottingen-Heidelberg: Springer 1960.

    Google Scholar 

  • Schnebli, M.: Zur Klinik des Herzinfarktes. Cardiologia 26, 129 (1955).

    Article  PubMed  CAS  Google Scholar 

  • Schroeder, T. M.: Die Sicherung der Diagnose des akuten Herzinfarktes in der Praxis durch Elektrokardiogramm, Blutkörperchensenkungsgeschwindigkeit, Bestimmung der Fermentaktivitaten und Leukozytenzählung. Med. Welt 1965, 237.

    Google Scholar 

  • Seyle, H.: Elektrolyte, Streß und Herznekrose. Basel-Stuttgart: Schwabe 1960.

    Google Scholar 

  • So, C. S.: Das Elektrokardiogramm bei Herzinfarkt. Klin. Tab. 14: Der Hinterwandinfarkt. Med. Klinik 65, H. 13 (1970).

    Google Scholar 

  • Stokes, J., Dawber, T.R.: The “Silent Coronary”: The frequency and clinical characteritics of unrecognized myocardial infarction in the Framingham-Study. Ann. intern. Med. 50, 1359 (1959).

    PubMed  Google Scholar 

  • Straube, K.H.: Der elektrokardiographische Nachweis alter Herzinfarkte. Leipzig: Thieme 1953.

    Google Scholar 

  • Teichmann, G.: Über schmerzlosen Myokardinfarkt. Z. ärztl. Fortbild. 47, 188 (1953).

    CAS  Google Scholar 

  • Wilson, F.N., Mac Leod, A.G., Barker, P.S.: The electrocardiogram in myocardial infarction with particular reference to the initial defections of the ventricular couple. Heart 16, 155 (1933).

    Google Scholar 

  • Winsor, T.: Zit. nach Lempert, G.L.: Fortschritte der Elektrokardiologie 1963 und 1964. Wien-New York: Springer 1966.

    Google Scholar 

  • Zuckermann, R.: Grundriß und Atlas der Elektrokardiographie. 3. Aufl. Leipzig: Thieme 1959.

    Google Scholar 

Download references

Author information

Authors and Affiliations

Authors

Rights and permissions

Reprints and permissions

Copyright information

© 1975 Springer-Verlag Berlin · Heidelberg

About this chapter

Cite this chapter

Mörl, H. (1975). Zur elektrokardiographischen Diagnostik des Myokardinfarktes. In: Der „stumme“ Myokardinfarkt. Kliniktaschenbücher. Springer, Berlin, Heidelberg. https://doi.org/10.1007/978-3-642-66164-8_3

Download citation

  • DOI: https://doi.org/10.1007/978-3-642-66164-8_3

  • Publisher Name: Springer, Berlin, Heidelberg

  • Print ISBN: 978-3-540-07318-5

  • Online ISBN: 978-3-642-66164-8

  • eBook Packages: Springer Book Archive

Publish with us

Policies and ethics