Skip to main content

Komorbide medizinische Erkrankungen bei Alzheimer Demenz

  • Conference paper
Alzheimer Demenz
  • 210 Accesses

Zusammenfassung

Angesichts der Tatsache, daß überwiegend Menschen im höheren oder hohen Lebensalter an einer Alzheimer Demenz erkranken und der mit dem Alter zunehmenden Polypathie des Menschen (Schramm, 1988) ist mit dem Vorhandensein oft multipler medizinischer Begleiterkrankungen bei dieser Patientengruppe zu rechnen. Medizinische Erkrankungen können dem Auftreten eines Demenzsyndroms vorausgehen und dann in manchen Fällen eine (Teil-) Ursache des kognitiven Abbauprozesses darstellen. Häufiger handelt es sich aber um Krankheitsbilder, die ätiopathogenetisch nicht unmittelbar im Zusammenhang mit der AD stehen, aber im Krankheitsverlauf den körperlichen Zustand des Patienten in einer Weise verändern können, die psychopathologische Konsequenzen zeigt. Schließlich sind auch medizinische Folgeprobleme zu nennen, die sich vor allem mit zunehmender Verlaufsdauer einer Demenz entwickeln können.

This is a preview of subscription content, log in via an institution to check access.

Access this chapter

Chapter
USD 29.95
Price excludes VAT (USA)
  • Available as PDF
  • Read on any device
  • Instant download
  • Own it forever
eBook
USD 109.00
Price excludes VAT (USA)
  • Available as PDF
  • Read on any device
  • Instant download
  • Own it forever
Softcover Book
USD 139.99
Price excludes VAT (USA)
  • Compact, lightweight edition
  • Dispatched in 3 to 5 business days
  • Free shipping worldwide - see info

Tax calculation will be finalised at checkout

Purchases are for personal use only

Institutional subscriptions

Preview

Unable to display preview. Download preview PDF.

Unable to display preview. Download preview PDF.

Literatur

  • American Psychiatric Association (1994) Diagnostic and Statistical manual of mental disorders (DSM IV). American Psychiatric Press, Washington DC

    Google Scholar 

  • Baker FM, Wiley C, Kokmen E et al. (1995) Delirium during the course of clinically diagnosed Alzheimer’s disease. Int J Geriat Psychiat 10: 93–97

    Article  Google Scholar 

  • Barry PP (1994) Medical evaluation of the demented patient. Med Clin N Am 78: 779–784

    Google Scholar 

  • Biedert S, Schreiter U, Alm B (1987) Behandelbare dementielle Syndrome. Nervenarzt 58: 137–149

    PubMed  CAS  Google Scholar 

  • Burns A, Marsh A, Bender DA (1989) Dietary intake and clinical, anthropometric and biochemical indices of malnutrition in elderly demented patients and non-demented subjects. Psychol Med 19: 383–391

    Article  PubMed  CAS  Google Scholar 

  • Burns A, Förstl H, Sattel H (1997) Alzheimer-Demenz - Diagnose, Symptome und Verlauf. In: Förstl H (Hrsg) Lehrbuch der Gerontopsychiatrie. Enke, Stuttgart, pp 263–277

    Google Scholar 

  • Clarfield AM (1988) The reversible dementias: do they reverse? Ann Int Med 109: 476–486

    PubMed  CAS  Google Scholar 

  • Corey-Bloom J, Thal LJ, Galasko D et al. (1995) Diagnosis and evaluation of dementia. Neurology 45: 211–218

    PubMed  CAS  Google Scholar 

  • Cullen P, Abid F, Patel A et al. (1997) Eating disorders in dementia. Int J Geriat Psychiat 12: 559–562

    Article  CAS  Google Scholar 

  • Dettmers C, Hagendorff A, Lüderitz B, Hartmann A (1997) Progrediente zerebrale Parenchymschäden durch rezidivierende arterielle Hypotonien. Nervenarzt 68: 625–632

    Article  PubMed  CAS  Google Scholar 

  • Draper B (1991) Potentially reversible dementia: a review. Aust NZJ Psychiat 25: 506–518

    Article  CAS  Google Scholar 

  • Erkinjuntti T, Wikström J, Palo J, Autio L (1986) Dementia among medical inpatients: evaluation of 2.000 consecutive admissions. Arch Int Med 146: 1923–1926

    Article  CAS  Google Scholar 

  • Förs tl H, Burns A, Luthert P, Cairns A (1991) Demenz und internistische Erkrankungen: Die Häufigkeit innerer Erkrankungen bei Alzheimer-Demenz, vaskulärer Demenz und anderen dementieilen Erkrankungen. Z Gerontol 24: 91–93

    PubMed  Google Scholar 

  • Förstl H, mit einem Teilbeitrag von M Hüll und J Bauer (1998) Organische (und symptomatische) psychische Störungen. In: Berger M (Hrsg) Lehrbuch der Psychiatrie und Psychotherapie. Urban und Schwarzenberg, München Wien Baltimore 259–344

    Google Scholar 

  • Forette F, Seux ML, Thijs L et al. (1998) Prevention of dementia in randomised double-blind placebo-controlled Systolic Hypertension in Europe (Syst-Eur) trial. Lancet 352: 1347–1351

    Article  PubMed  CAS  Google Scholar 

  • Guo Z, Viitanen M, Fratiglioni L, Winblad B (1996) Low blood pressure and dementia in elderly people: the Kungsholmen project. Brit Med J 312: 805–809

    Article  PubMed  CAS  Google Scholar 

  • Hennerici M (1997) Vaskuläre Demenzen. In: Förstl H (Hrsg) Lehrbuch der Gerontopsychiatrie. Enke, Stuttgart, pp 309–330

    Google Scholar 

  • Hess T (1987) Durst und Flüssigkeitshaushalt im Alter. Schweiz Med Wochenschr 117: 491–495

    PubMed  CAS  Google Scholar 

  • Hewer W, Förstl H (1998) Häufige internistische Probleme bei psychisch Kranken im höheren Lebensalter. In: Hewer W, Lederbogen F (Hrsg) Internistische Probleme bei psychiatrischen Erkrankungen. Enke, Stuttgart, pp 13–28

    Google Scholar 

  • Hewer W (im Druck) Akute Verwirrtheitszustände (Delir). In: Nikolaus T et al. (Hrsg) Lehrbuch der Geriatrie. Springer, Berlin Heidelberg New York

    Google Scholar 

  • Hofman A, Ott A, Breteler MMB et al. (1997) Atherosclerosis, apolipoprotein E, and prevalence of dementia and Alzheimer’s disease in the Rotterdam Study. Lancet 349: 151–154

    Article  PubMed  CAS  Google Scholar 

  • Kuusisto J, Koivisto K, Mykkänen L et al. (1997) Association between features of the insulin resistence Syndrome and Alzheimer’s disease independently of apolipoprotein E4 phenotype: cross sectional population based study. Brit Med J 315: 1045–1049

    Article  PubMed  CAS  Google Scholar 

  • Lacro JP, Jeste DV (1994) Physical comorbidity and polypharmacy in older Psychiatric patients. Biol Psychiat 36: 146–152

    Article  PubMed  CAS  Google Scholar 

  • Lang C (1994) Demenzen: Diagnose und Differentialdiagnose. Chapman & Hall, London

    Google Scholar 

  • Weinheim Lauter H (1997) Ethische Aspekte der Gerontopsychiatrie. In: Förstl H (Hrsg) Lehrbuch der Gerontopsychiatrie. Enke, Stuttgart, pp 228–243

    Google Scholar 

  • Lerner AJ, Hedera P, Koss E et al. (1997) Delirium in Alzheimer disease. Alzheimer Dis Assou Disord 11: 16–20

    Article  CAS  Google Scholar 

  • Levkoff SE, Liptzin B, Evans DA et al. (1994) Progression and resolution of delirium in elderly patients hospitalized for acute care. Am J Geriat Psychiat 2: 230–238

    Article  Google Scholar 

  • Luchins DJ, Hanrahan P (1993) What is appropriate health care for end-stage dementia. JAGS 41: 25–30

    CAS  Google Scholar 

  • Martin DC, Francis J, Protetch J, Huff FJ (1992) Time dependency of cognitive recovery with cobalamin replacement: report of a pilot study. JAGS 40: 168–172

    CAS  Google Scholar 

  • McCormick WC, Kukull WA, van Belle G et al. (1994) Symptom patterns and comorbidity in the early stages of Alzheimer’s disease. J Am Geriat Soc 42: 517–521

    PubMed  CAS  Google Scholar 

  • Mumenthaler M (1987) Behebbare und vermeidbare Demenzen. Schweiz Med Wschr 117: 964–1045

    PubMed  CAS  Google Scholar 

  • National Institutes of Health (1987) Consensus conference: Differential diagnosis of dementing diseases. JAMA 258: 3411–3416

    Article  Google Scholar 

  • O’Keefe S, Lavan J (1997) The prognostic significance of delirium in older hospital patients. J Am Geriat Soc 45: 174–148

    Google Scholar 

  • Olichney JM, Sabbagh NIN, Hofstetter CR et al. (1997) The impact of apolipoprotein E4 on cause of death in Alzheimer’s disease. Neurology 49: 76–81

    PubMed  CAS  Google Scholar 

  • Ott A, Stolk RP, Hofman A et al. (1996) Association of diabetes mellitus and dementia: The Rotterdam Study. Diabetologia 39: 1392–1397

    Article  PubMed  CAS  Google Scholar 

  • Passant U, Warkentin S, Gustafson L (1997) Orthostatic hypotension and low blood pressure in organic dementia: a study of prevalence and related clinical characteristics. Int J Geriat Psychiat 12: 395–403

    Article  CAS  Google Scholar 

  • Rockwood K (1993) The occurrence and duration of symptoms in elderly patients with delirium. J Gerontol 48: M 162–M 166

    CAS  Google Scholar 

  • Schramm A (1988) Polypathie und Multimorbidität. In: Lang E (Hrsg) Praktische Geriatrie. Enke, Stuttgart, pp 81–84

    Google Scholar 

  • Six P (1988) Psychische und somatische Folgen der Demenz vom Alzheimertyp. In: Uchtenhagen A, Jovie N (Hrsg) Psychogeriatrie: Neue Wege - Hinweise für die Praxis. Asanger, Heidelberg, pp 59–89

    Google Scholar 

  • Skoog I, Lernfeit B, Palmertz B et al. (1996) 15-year longitudinal study of blood pressure and dementia. Lancet 347: 1141–1145

    Article  PubMed  CAS  Google Scholar 

  • Skoog I (1997) The relationship between blood pressure and dementia: a review. Biomed Pharmacother 51: 367– 375

    Article  PubMed  CAS  Google Scholar 

  • Small, GW, Rabins PV, Barry PP et al. (1997) Diagnosis and treatment of Alzheimer disease and related disorders. Consensus Statement of the American Association for Geriatrie Psychiatry, the Alzheimer’s Association and the American Geriatrics Society. JAMA 278: 1363–1371

    Article  PubMed  CAS  Google Scholar 

  • Stähelin HB (1997) Demenz: Diagnose und Behandlung. Schweiz Med Wochenschr 127: 1789–1795

    PubMed  Google Scholar 

  • Thorpe J, Widman LP, Wallin A et al. (1994) Comorbidity of other chronic age-dependent diseases in dementia, Aging Clin Exp Res 6: 159–166

    CAS  Google Scholar 

  • Tune L, Carr S, Hoag E et al. (1992) Anticholinergic effects of drugs commonly prescribed for the elderly: potential means for assessing risk of delirium. Am J Psychiatry 149: 1393–1394

    PubMed  CAS  Google Scholar 

  • Weiner M, Powe NR, Weller WE et al. (1999) Alzheimer’s disease under managed care: implications from Medicare utilization and expenditure patterns. JAGS 46: 762–770

    Google Scholar 

  • Weltgesundheitsorganisation (1991) Internationale Klassifikation psychischer Störungen ICD-10, Kapitel V (F), Klinisch-diagnostische Leitlinien. In: Dilling H, Mombour W, Schmidt MH Huber (Hrsg) Bern

    Google Scholar 

  • Weytingh MD, Bossuyt PMM, van Crevel H (1995) Reversible dementia: more than 10% or less than 1 %? A quantitative review. J Neurol 242: 466–471

    Article  PubMed  CAS  Google Scholar 

  • Wolf-Klein GP, Silverstone FA, Brod MS et al. 1988) Are Alzheimer patients healthier?J Am Geriat Soc 36: 219–224

    PubMed  CAS  Google Scholar 

  • Wolf-Klein GP, Silverstone FA(1994) Weight loss in Alzheimer’s disease: an international review of the literature. Int Psychogeriatrics 6: 135–142

    Article  CAS  Google Scholar 

  • Zubenko GS, Marino U, Sweet RA et al. 1997) Medical comorbidity in elderly Psychiatric inpatients. Biol Psychiatry 41: 724–736

    Article  PubMed  CAS  Google Scholar 

Download references

Authors

Editor information

Editors and Affiliations

Rights and permissions

Reprints and permissions

Copyright information

© 1999 Springer-Verlag Berlin Heidelberg

About this paper

Cite this paper

Hewer, W. (1999). Komorbide medizinische Erkrankungen bei Alzheimer Demenz. In: Förstl, H., Bickel, H., Kurz, A. (eds) Alzheimer Demenz. Springer, Berlin, Heidelberg. https://doi.org/10.1007/978-3-642-60228-3_14

Download citation

  • DOI: https://doi.org/10.1007/978-3-642-60228-3_14

  • Publisher Name: Springer, Berlin, Heidelberg

  • Print ISBN: 978-3-642-64313-2

  • Online ISBN: 978-3-642-60228-3

  • eBook Packages: Springer Book Archive

Publish with us

Policies and ethics