YAG-Kapsulotomie als mögliche Ursache einer IOL-Luxation

  • C. Meyer
  • H. Hoerauf
  • C. Framme
  • J. Roider
  • H. Laqua
Conference paper

Zusammenfassung

Die Luxation einer IOL in den Glaskörperraum nach einer YAG-Kapsulotomie ist eine seltene Komplikation. Wir berichten über Patienten, bei denen es nach einer Nd:YAG-Kapsulotomie mit einer zeitlichen Verzögerung von 6 Monaten spontan zu einer Luxation der IOL in den Glaskörperraum kam und diskutieren die hier möglichen auslösenden Pathomechanismen.

Fallvorstellungen

Beim ersten Patienten war eine Kataraktoperation mit Sulkusfixation und späterer YAG-Kapsulotomie von Kapselresten komplikationslos erfolgt. 6 Monate später trat eine IOL-Luxation in den Glaskörper auf. Beim zweiten Patienten war nach konventioneller Ablatio-OP, Katarakt-OP und YAG-Kapsulotomie eine Luxation der IOL mit komplettem Kapselsack in den hinteren Glaskörperraum aufgetreten.

Diskussion

In Fall 1 könnte ein sekundäres Schrumpfen der Kapselreste nach YAG-Kapsulotomie Auslöser für die Luxation gewesen sein. Im Fall 2 lag eine komplette Zonulolyse vor. Schrumpfungsvorgänge im Kapselsack und sekundäre Traktionen am Zonulaapparat könnten hier zur kompletten Zonulolyse geführt haben.

Schlußfolgerung

Für eine zeitlich verzögerte IOL-Luxation nach einer Nd:YAG-Kapsulotomie kommen sekundäre Veränderungen im Kapselsack und am Zonulaapparat in Betracht.

Summary

Background

Dislocation of an IOL into the vitreous cavity after Nd:YAG laser posterior capsulotomy is a rare complication. We report on two patients with IOL dislocation 6 months after Nd:YAG laser posterior capsulotomy, and discuss possible pathomechanisms.

Patients

In the first patient, a cataract extraction was performed with sulcus fixation of a PMMA-IOL after posterior capsule rupture. Six months after Nd:YAG laser posterior capsulotomy for capsular remnants the IOL luxated into the vitreous cavity. The second patient had retinal detachment surgery followed by an uncomplicated cataract extraction and with intracapsular IOL fixation. Six months after a Nd:YAG capsulotomy, the IOL luxated within the complete capsular bag into the vitreous cavity.

Discussion

In case 1, a shrinking of the capsular remnants as well as an increased mobility of the IOL might have caused the dislocation. In case 2, secondary traction of the capsular bag and a possible preexisting zonular damage might have caused a complete zonulolysis followed by IOL dislocation.

Conclusion

Secondary changes of the capsular bag and traction to the zonular fibers after Nd:YAG capsulotomy may cause an IOL dislocation even with a few months’ delay.

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Copyright information

© Springer-Verlag Berlin Heidelberg 1999

Authors and Affiliations

  • C. Meyer
  • H. Hoerauf
  • C. Framme
  • J. Roider
  • H. Laqua

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