Chirurgische Therapie der akuten und chronischen mesenterialen Ischämie

  • A. Thiede
  • D. Meyer
Conference paper
Part of the Deutsche Gesellschaft für Chirurgie book series (DTGESCHIR, volume 2000)

Zusammenfassung

Die Behandlung der mesenterialen Ischämie bedarf der engen Zusammenarbeit zwischen Visceralchirurgen, interventionell tätigen Gefäßchirurgen und Radiologen. Diagnostisches Standardverfahren für Gefäßläsionen bleibt, obwohl mittels Computertomographie gut darstellbar, die Angiographie. Sie unterscheidet bei akuter Ischämie zwischen Gefäßverschluß, der zur sofortigen Operation (Embolektomie / Gefäßrekonstruktion und Darmresektion) führt, und nicht-okklusivem Prozeß. Sie leitet zudem die Therapie durch selektive Vasodilatatien-Gabe ein. Die Laparoskopie kann diagnostische Unsicherheiten klären. Radiologisch-interventionelle Verfahren stellen in der Therapie chronischer Ischämien eine suffiziente Alternative zu Endarteriektomie und aortovisceralem Bypass dar.

Schlüsselwörter

Intestinale Ischämie Mesenterialembolie Mesenterialthrombose aortovisceraler Bypass 

Surgical Treatment of Acute and Chronic Intestinal Ischemia

Summary

Treatment of intestinal ischemia needs close cooperation between general and visceral surgeon and radiologist. Angiography remains the gold standard, although vascular lesions are also perfectly visualized by CT-scan. In acute ischemia, angiography discriminates between occlusive disease which needs immediate laparotomy (embolectomy / vascular reconstruction and bowel resection) and nonocclusive disease. Angiography also leads to immediate treatment by selective infusion of vasodilative agents. In case of further diagnostic doubts, laparoscopy should be performed. Furthermore, mesenteric angioplasty builds a new sufficient alternative to endarterectomy and aortovisceral bypass in the treatment of chronic ischemia.

Key words

Intestinal ischemia Mesenteric embolism Mesenteric thrombosis Aortovisceral bypass 

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Literatur

  1. 1.
    Allen RC, Martin GH, Rees CR, Rivera FJ, Talkington CM, Garrett WV, Smith BL, Pearl GJ, Diamond NG, Lee SP, Thompson JE (1996) Mesenteric angioplasty in the treatment of chronic intestinal ischemia. J Vasc Surg 24: 15–23CrossRefGoogle Scholar
  2. 2.
    Betzler M (1998) Chirurgisch-technische Leitlinien bei intestinaler Ischämie. Chirurg 69: 1–7PubMedCrossRefGoogle Scholar
  3. 3.
    Björck M, Bergvist D, Troeng T (1996) Incidence and clinical presentation of bowel ischemia after aortoiliac surgery–2 930 operations from a populations-based registry in Sweden. Eur J Vasc Endovasc Surg 12: 139–144PubMedCrossRefGoogle Scholar
  4. 4.
    Cappell MS (1998) Intestinal (mesenteric) vasculopathy I–Acute mesenteric arteriopathy and venopathy. Gastroenterol Clin North Am 27: 783–825PubMedCrossRefGoogle Scholar
  5. 5.
    Czerny M, Trubel W, Claeys L, Scheuba C, Huk I, Prager M, Polterauer P (1997) Die acute mesenteriale Ischämie. Zentralbi Chir 122: 538–544Google Scholar
  6. 6.
    Haglund U, Bergvist D (1999) Intestinal ischemia–the basics. Langenbeck’s Arch Surg 384: 233–238CrossRefGoogle Scholar
  7. 7.
    Hallisey MJ, Deschaine J, Illescas FF, Sussman SK, Vine HS, Ohki SK, Straub JJ (1995) Angioplasty for the treatment of visceral ischemia. J Vasc Intery Radiol 6: 785–791CrossRefGoogle Scholar
  8. 8.
    Hanisch E, Schmandra TC, Encke A (1999) Surgical strategies–anastomosis or stoma, second look–when and why. Langenbeck’s Arch Surg 384: 239–242CrossRefGoogle Scholar
  9. 9.
    Meyer T, Klein P, Schweiger H, Lang W (1998) Wie kann die Prognose der akuten Mesenterialarterienischämie verbessert werden? Ergebnisse einer retrospektiven Analyse. Zentralbl Chir 123: 230–234PubMedGoogle Scholar
  10. 10.
    Newman TS, Magnuson TH, Ahrendt SA, Smith-Meek MA, Bender JS (1998) The changing face of mesenteric infarction. Am Surgeon 64: 611–616PubMedGoogle Scholar
  11. 11.
    Rhee RY, Gloviczki P, Mendonca CT, Petterson TM, Serry RD, Sarr MG, Johnson CM, Bower TC, Hallett J W, Cherry KJ (1994) Mesenteric venous thrombosis: still a lethal disease in the 1990s. J Vasc Surg 20: 688–697PubMedCrossRefGoogle Scholar
  12. 12.
    Schneider DB, Schneider PA, Reilly LM, Ehrenfeld WK, Messina LM, Stoney RJ (1998) Reoperation for recurrent chronic visceral ischemia. J Vasc Surg 27: 276–286PubMedCrossRefGoogle Scholar
  13. 13.
    Thomas JH, Blake K, Pierce GE, Hermreck AS, Seigel E (1998) The clinical course of asymptomatic mesenteric arterial stenosis. J Vasc Surg 27: 840–844PubMedCrossRefGoogle Scholar
  14. 14.
    Vincente DC, Kazmers A (1999) Acute mesenteric ischemia. Curr Opin Cardiol 14: 453–458CrossRefGoogle Scholar
  15. 15.
    Zwolak RM, Fillinger MF, Walsh DB, LaBombard FB, Musson A, Darling CE, Cronenwett JL (1998) Mesenteric and celiac duplex scanning: a validation study. J Vasc Surg 27: 1078–1088PubMedCrossRefGoogle Scholar

Copyright information

© Springer-Verlag Berlin Heidelberg 2000

Authors and Affiliations

  • A. Thiede
    • 1
  • D. Meyer
    • 1
  1. 1.Chirurgische Universitätsklinik der Universität WürzburgWürzburgDeutschland

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