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Zusammenfassung

Die vorliegende Studie umfaßt 25 Patienten nach perforierender Keratoplastik, die in Folge eines hohen, konservativ nicht korrigierbaren Astigmatismus einer refraktiven Hornhautchirurgie unterzogen wurden. Als refraktives Verfahren wurden relaxierende Inzisionen im Bereich des Narbenringes kombiniert mit Kompressionsnähten in senkrechter Achse hierzu angewendet. Der absolute präoperative Astigmatismus reichte von 4,0 bis 25,0 dpt und lag im Mittel bei 11,7 ±4,9 dpt. Postoperativ schwankte er zwischen 2,0 und 15,0 dpt (im Mittel±SD: 6,2±2,7). Der Netto-Effekt lag bei 6,1 ±4,3 dpt. Der vektorkorrigierte Astigmatismus lag zwischen 4,2 und 21,7 dpt (im Mittel: 13,1 ±5,7 dpt).

Als unvermeidbare Nebenwirkung erwies sich eine Myopisierung von im Mittel 4,7 ± 6,9 dpt sphärisches Äquivalent. Das beschriebene Verfahren erweist sich als geeignet, einen störenden Astigmatismus nach perforierender Keratoplastik zu reduzieren; auch wenn die Vorhersagbarkeit des gewünschten Effektes noch immer nicht zufriedenstellend ist.

Summary

We report 25 cases of postkeratoplasty astigmatism, ranging from 4.5 to 25.0 diopters treated with relaxing incisions and compression sutures. Nineteen eyes regained a functional vision of 0.4 or better. Commonly, relaxing incisions were placed in the graft-host interface. 10–0 nylon compression sutures were placed perpendicular to the incisions. After first keratotomy the average time of follow-up was 23 months (range, 3 months to 5 years). The mean preoperative astigmatism was 11.7 ±4.9 diopters, and the mean postoperative astigmatism was 6.2±2.7 (range, 2.0 to 15.0 dpt). The net decrease in astigmatism was 6.1 ±4.3 dpt (range, 0.5 to 19.0 dpt), which represents a 47±21% decrease in astigmatism. The mean vector-corrected change in astigmatism was 13.1 ±5.7 (range, 4.2–21.7 dpt), resembling a percentage of effect of 102±49.4% (range, 32 to 238%). As an inevitable side-effect refractive procedures resulted in a myopic shift (4.7 ± 6.9 dpt) in spherical equivalence. Relaxing incisions and compression sutures are most useful procedures reducing disturbing postkeratoplasty astigmatism. However, predictability still remains unsatisfactory and more than one operation may be required.

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© 1993 Springer-Verlag Berlin Heidelberg

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Jacobi, P.C., Hartmann, C., Severin, M., Bartz-Schmidt, KU. (1993). Chirurgische Astigmatismuskorrektur nach perforierender Keratoplastik. In: Robert, Y.C.A., Gloor, B., Hartmann, C., Rochels, R. (eds) 7. Kongreß der Deutschsprachigen Gesellschaft für Intraokularlinsen Implantation. Springer, Berlin, Heidelberg. https://doi.org/10.1007/978-3-642-50183-8_69

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  • DOI: https://doi.org/10.1007/978-3-642-50183-8_69

  • Publisher Name: Springer, Berlin, Heidelberg

  • Print ISBN: 978-3-642-50184-5

  • Online ISBN: 978-3-642-50183-8

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