Summary
Injury to the subclavian vein in connection with thoracic outlet syndrome can be treated in various ways. The possibilities include a wait-and-see policy with no specific therapy, administration of heparin, lysis treatment, transaxillary resection of the 1st rib or open-patch plastic surgery. The efficacy of these methods was examined in cases of fresh thrombosis, old thrombosis, stenosis subject to different positions, and fixed stenosis. It was shown that young patients, who do hard manual labor should undergo an aggressive therapy to ensure complete recanalization of the venous systems. In all other cases, however, it seems justifiable to wait and see, either without therapy or with heparin.
Zusammenfassung
Bei Läsionen der Vena subclavia im Rahmen eines Thoracic-outlet-Syndroms kann die Therapie in rein abwartendem Verhalten, in Heparingabe, in Lysebehandlung, in der transaxillären Rippenresektion oder in der offenen Erweiterungs-Patch-Plastik bestehen. Diese Maßnahmen wurden bezüglich ihrer Effizienz bei der frischen Thrombose, der veralteten Thrombose, der lageabhängigen Stenose sowie der fixierten Stenose untersucht. Ergebnis: bei jungen Patienten, die schwer mit den Armen körperlich arbeiten, sind alle aggressiven Maßnahmen zur völligen Wiederherstellung der venösen Strombahn indiziert. Ansonsten ist abwartendes Verhalten bzw. eine alleinige Heparintherapie gerechtfertigt.
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Jost, J.O., Schönleben, K. (1988). Indikation und Technik der Revaskularisation der Vena subclavia beim Thoracic outlet Syndrom. In: Verhandlungen der Deutschen Gesellschaft für Chirurgie. Langenbecks Archiv für Chirurgie, vol 1988. Springer, Berlin, Heidelberg. https://doi.org/10.1007/978-3-642-48161-1_240
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