Summary
The course of postoperative atony was investigated in 179 patients (3 groups defined according to severity of the preceding operation). Besides clinical parameters intestinal motility was investigated by computer-aided bowel sound analysis (CABSA) and a subjective and planimetric analysis of serial plain films of the abdomen was performed. Atony strictly depends on the degree of peritoneal irritation in the preceding operation. The three groups differed significantly (p < 0.01) in their perioperative course. The most reliable parameter was quantification of bowel sounds; radiologic analysis in contrast gave no relevant results.
Zusammenfassung
Prospektive Studie zum Verlauf der postoperativen Atonie an 179 Patienten (3 Gruppen mit definiertem, unterschiedlichem Schweregrad des Eingriffes). Neben klinischen Parametern Quantifizierung der Motilität durch subjektive und computergestützte Darmgeräuschanalyse (CABSA), zusätzlich subjektive und planimetrische Analyse von Serienröntgenbildern. — Die Atonie-dauer ist gruppenspezifisch einheitlich und von der Ausdehnung des vorausgegangenen Eingriffes abhängig. Die Gruppen unterscheiden sich signifikant (p < 0.01) im periop. Verlauf. Bester Parameter für den Verlauf ist die intestinale Geräuschaktivität. Die Röntgenbildanalyse ergibt keine einheitlichen Ergebnisse.
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Grund, K.E., Mann, M., Happich, F. (1988). Postoperative Darmatonie: Objektivierung durch Quantifizierung von Motilität und Serienradiographien. In: Verhandlungen der Deutschen Gesellschaft für Chirurgie. Langenbecks Archiv für Chirurgie, vol 1988. Springer, Berlin, Heidelberg. https://doi.org/10.1007/978-3-642-48161-1_140
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