Skip to main content

Optimierte postoperative Ernährung: Pro und Contra der enteralen und parenteralen Ernährung

Optimized Postoperative Nutrition: Advantages and Disadvantages of Enteral and Parenteral Nutrition Concepts

  • Conference paper
Vielfalt und Einheit der Chirurgie Humanität und Wissenschaft

Part of the book series: Langenbecks Archiv für Chirurgie ((KONGRESSBAND,volume 1998))

  • 20 Accesses

Summary

Malnutrition is correlated with an increased incidence of postoperative complications. As a consequence, preoperative hyperalimentation results in a decrease of postoperative complications in patients with malnutrition. In contrast, the beneficial effects of postoperative nutritional support are still to be proven. The majority of prospective trials have shown limited advantagous effects for patients with delayed nutritional intake after the surgical procedure. In these patients enteral nutrition has been shown to reduce the rate of infectious complications. If enteral nutrition cannot be applied, the addition of glutamine as a dipeptide is beneficial with regard to intestinal barrier function.

Zusammenfassung

Mangelernährung ist mit einer erhöhten Komplikationsrate nach operativen Eingriffen vergesellschaftet. Eine präoperative Hyperalimentation führt bei Patienten mit einer Mangelernährung zu einer Abnahme der Komplikationsrate. Dagegen ist der Nutzen der postoperativen Ernährung umstritten. Die Mehrzahl der prospektiven Studien konnte hier allenfalls einen kleinen Nutzen für Patienten zeigen, bei denen der postoperative Kostaufbau nicht oder verzögert stattfand. In dieser kleinen Gruppe von Problemfällen kann eine enterale Ernährung die intestinale Barrierefunktion unterstützen und hierdurch die Rate infektiöser Komplikationen vermindern. Liegt eine Darmdysfunktion vor, hat die parenterale Zufuhr von Glutamin in Dipeptidform positive Effekte auf die intestinale Barrierefunktion gezeigt.

This is a preview of subscription content, log in via an institution to check access.

Access this chapter

Chapter
USD 29.95
Price excludes VAT (USA)
  • Available as PDF
  • Read on any device
  • Instant download
  • Own it forever
eBook
USD 59.99
Price excludes VAT (USA)
  • Available as PDF
  • Read on any device
  • Instant download
  • Own it forever
Softcover Book
USD 74.99
Price excludes VAT (USA)
  • Compact, lightweight edition
  • Dispatched in 3 to 5 business days
  • Free shipping worldwide - see info

Tax calculation will be finalised at checkout

Purchases are for personal use only

Institutional subscriptions

Preview

Unable to display preview. Download preview PDF.

Unable to display preview. Download preview PDF.

Literatur

  1. Veterans affairs total parenteral nutrition cooperative study group (1991). Perioperative total parenteral nutrition in surgical patients. N Engl J Med 325: 525–532.

    Article  Google Scholar 

  2. Khuri FK, Daley J, Henderson W, Hur K, Gibbs WO, et al. (1997) Risk adjustment on the postoperatively mortality rate for the comparative assessment of the quality of surgical care: Results of the National Veterans Affairs Surgical Risk Study. J Am Col Surg 185: 315–327.

    CAS  Google Scholar 

  3. Sandström R, Drott C, Hyltander A, Arfvidsson B, Schersten T, Wickström I, Lundholm K (1993) The effect of postoperative intravenous feeding (TPN) on outcome following major surgery evaluated in a randomized study. Ann Surg 217: 185–195.

    Article  PubMed  Google Scholar 

  4. Brennan MF, Pisters PWT, Posner M, Quesada O, Shike M (1994) A postoperative randomized trial of total parenteral nutrition after major pancreatic resection for malignancy. Ann Surg 220: 436–444.

    Article  PubMed  CAS  Google Scholar 

  5. Sax HC, Illig KA, Ryan CK, Hardy DJ (1996) Low-dose enteral feeding is beneficial during total parenteral nutrition. Am J Surg 171: 587–590.

    Article  PubMed  CAS  Google Scholar 

  6. Kudsk KA, Croce MA, Fabian TC, Minard G, Tolley EA, Poret A, et al. (1992) Enteral versus parenteral feeding — Effects on septic morbidity after blunt and penetrating abdominal trauma. Ann Surg 215: 503–513.

    Article  PubMed  CAS  Google Scholar 

  7. Griffith RD, Jones C, Palmer TE (1997) Six-Month outcome of critically ill patients given glutamin-supplemented parenteral nutrition. Nutrition 13: 295–302.

    Google Scholar 

  8. Senkal M, Mumme A, Eickhoff U, Geier B, Spath G, Wulfert D, Joosten U, Frei A, Kemen M (1997) Early postoperative enterai immunonutrition: clinical outcome and cost-comparison analysis in surgical patients. Crit Care Med 25: 1489–1496.

    Article  PubMed  CAS  Google Scholar 

  9. Wolfram G (1995) Omega-3-Fettsäuren — ihr Stoffwechsel und ihre Wirkungen auf vaskuläres System, Fettstoffwechsel und Immunsystem. Akt Ernähr-Med 20: 173–179.

    Google Scholar 

  10. Tacke J, Bolder U, Löhlein D (1994) Improved cumulated nitrogen balance after administration of recombinant human growth hormone in patients undergoing gastrointestinal surgery. Infusionsther Transfusionsmed 21: 24–29.

    PubMed  CAS  Google Scholar 

  11. Jauch KW, Hermann A, Thiele V (1996) Einsatz von Wachstumshormon in der perioperativen Katabolie. Jahrbuch Chirugie 1996, Biermann Verlag, pp 1-12.

    Google Scholar 

Download references

Author information

Authors and Affiliations

Authors

Editor information

Editors and Affiliations

Rights and permissions

Reprints and permissions

Copyright information

© 1998 Springer-Verlag Berlin Heidelberg

About this paper

Cite this paper

Bolder, U., Jauch, KW. (1998). Optimierte postoperative Ernährung: Pro und Contra der enteralen und parenteralen Ernährung. In: Hartel, W. (eds) Vielfalt und Einheit der Chirurgie Humanität und Wissenschaft. Langenbecks Archiv für Chirurgie, vol 1998. Springer, Berlin, Heidelberg. https://doi.org/10.1007/978-3-642-45774-6_121

Download citation

  • DOI: https://doi.org/10.1007/978-3-642-45774-6_121

  • Publisher Name: Springer, Berlin, Heidelberg

  • Print ISBN: 978-3-540-65144-4

  • Online ISBN: 978-3-642-45774-6

  • eBook Packages: Springer Book Archive

Publish with us

Policies and ethics