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Klimawandel, Gesundheit und Klimaschutz

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Klimawandel und Gesundheit

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Zusammenfassung

Der Klimawandel wird für die Gesundheit der Weltbevölkerung gravierende Folgen haben. Während sich Industrieländer durch Anpassungsprogramme vor den Folgen zu schützen beginnen, sind die am wenigsten entwickelten Länder dazu praktisch nicht in der Lage, Länder mit mittlerem Einkommen nur sehr begrenzt. Sie werden deswegen die Hauptlast der Folgen zu tragen haben, obwohl die historische Ursache die Industrialisierung des Nordens ist.

Obgleich der Klimawandel möglicherweise zu einem der größten Gesundheitsprobleme des 21. Jahrhunderts wird, spielt dieser Aspekt in der Klimadiskussion noch kaum eine Rolle. Gleichzeitig gibt es neue Erkenntnisse, Klimaschutz mit Hinblick auf Gesundheit zu fördern: Viele Maßnahmen, die zum Ziel haben, Emissionen von Treibhausgasen zu reduzieren, werfen als unmittelbaren Nebeneffekt eine erhebliche „Gesundheitsrendite“ ab. Dies ist nicht auf die Reduktion der – selbst ungiftigen – klassischen Klimagase zurückzuführen, sondern darauf, dass gleichzeitig eine Verminderung „kurzlebiger“ Emissionen erfolgt. Letztere wirken sich direkt negativ auf die Gesundheit aus; ihre Verminderung reduziert Folgeschäden. Aber auch präventive Gesundheitsmaßnahmen können – als Nebenwirkung – zu erheblichen Klimaschutzeffekten führen.

Wegen der Gesundheitsschäden durch den Klimawandel aber auch wegen der Gesundheitseffekte von Klimaschutzmaßnahmen müssen diese Aspekte stärker in die Klimadiskussion Eingang finden. Der Gesundheitssektor trägt dafür – und für den Klimaschutz – eine besondere Verantwortung, die bisher nicht wahrgenommen wird.

Abstract

Climate change will have grave consequences for the health of people worldwide. Industrial countries have started to protect themselves by developing adaptation interventions. Yet middle income countries have only limited such capabilities and low income countries are hardly capable of doing this at all. The latter, however, will carry the main burden of the change although the historical reason is the industrialisation of the North—even though newly industrialized countries lately contribute considerably.

Climate change could result in the biggest health problems of the 21st century. Nevertheless, health hardly plays a role in the international climate negotiations. At the same time, there is new evidence to support mitigation of climate change, not only for climate but also for health reasons. Many interventions that reduce greenhouse emissions produce considerable and immediate health “co-benefits”. This is not just due to a reduction in classical greenhouse gases—which are not toxic by themselves—but due to a reduction in coincidental short-lived emissions that have direct negative effects on health. Their reduction therefore results in immediate health improvements. In addition, many preventive health interventions have as a “side effect” substantial climate change mitigation.

Because of the negative health consequences of climate change and because of the positive health effects of mitigation, health interventions need to become a much more prominent issue in the international climate discussion. The health sector and health professionals have a special responsibility to emphasize these interdependencies—a responsibility which yet is hardly taken seriously.

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Notes

  1. 1.

    Die Weltbank unterscheidet die Länder anhand des Bruttonationaleinkommens pro Kopf und Jahr. Als Länder niedrigen Einkommens (low income economies) gelten solche mit 1.025 US $ und weniger. Weiter wird klassifiziert in lower middle income (1.026–4.035 US $), upper middle income (4.036–12.475 US $) und high income (12.476 US $ und mehr).

  2. 2.

    Neben der Klassifizierung der Weltbank gibt es auch eine von den Vereinten Nationen, bei der die Gruppe der 48 ärmsten Länder der Welt mit der Bezeichnung LDC (least developed countries) gekennzeichnet wird.

  3. 3.

    DALYs sind eine international verwendete Maßzahl für Tod und Krankheit in einer Bevölkerung. Sie setzt sich zusammen aus der Summe vorzeitiger Todesfälle (YLL = years of life lost) und der durch Krankheit oder Behinderung beeinträchtigten Lebensjahre (YLD years lived with disability).

  4. 4.

    Methan mit einer atmosphärischen Verweildauer von etwa 10 Jahren lässt sich weder den lang- noch den kurzlebigen Treibhausemissionen eindeutig zuordnen und wird hier wegen des mittelbar gesundheitsschädlichen Ozoneffekts aufgeführt.

Literatur

  • Confalonieri U, Menne B, Akhtar R, Ebi KL, Hauengue M, Kovats RS, Revich B, Woodward A (2007) Human health. Climate change 2007. Impacts, adaptation and vulnerability. Contribution of working group II to the Fourth assessment report of the Intergovernmental Panel on Climate Change. In: Parry ML, Canziani OF, Palutikof JP, Linden PJ van der, Hanson CE (Hrsg) Cambridge University Press, Cambridge, S. 391–431

    Google Scholar 

  • Costello A, Abbas M, Allen A, Ball S, Bell S, Bellamy R, Friel S, Groce N, Johnson A, Kett M, Lee M, Levy C, Maslin M, McCoy D, McGuire B, Montgomery H, Napier D, Pagel C, Patel J, de Oliveira JA, Redclift N, Rees H, Rogger D, Scott J, Stephenson J, Twigg J, Wolff J, Patterson C (2009a) Managing the health effects of climate change. Lancet 373:1693–1733

    Article  Google Scholar 

  • Costello A, Maslin M, Montgomery H (2009b) Climate change is not the biggest global health threat – Author’s reply. Lancet 374:974–975

    Article  Google Scholar 

  • DARA (2010) Climate Vulnerability Monitor 2010. „The State of the Climate Crisis“. DARA and the Climate Vulnerable Forum, Madrid, Spain

    Google Scholar 

  • GEF (2010) Least Developed Countries Fund (LDCF). Global Environment Facility (GEF). http://www.thegef.org/gef/LDCF Zugegriffen: 15. Feb. 2013

  • Goklany I (2009) Climate change is not the biggest global health threat. Lancet 374:973–974

    Article  PubMed  Google Scholar 

  • Haines A, McMichael AJ, Smith KR, Roberts I, Woodcock J, Markandya A, Armstrong BG, Campbell-Lendrum D, Dangour AD, Davies M, Bruce N, Tonne C, Barrett M, Wilkinson P (2009) Public health benefits of strategies to reduce greenhouse-gas emissions: overview and implications for policy makers. Lancet 374:2104–2114

    Article  PubMed  Google Scholar 

  • HEAL and HCWH (2010) Acting now for better health, a 30% reduction target for EU climate policy. The Health and Environment Alliance (HEAL) and Health Care Without Harm (HCWH), Brussels, Belgium

    Google Scholar 

  • Huber DG, Gulledge J (2011) Extreme Weather and Climate Change: understanding the link, managing the risk. WHITE PAPER, Science and Impacts Program. PEW Center on Global Climate Change, Arlington, USA

    Google Scholar 

  • Internationale Energieagentur IEA (2006) CO2 emissions from fossil fuel combustion, IEA, Paris

    Google Scholar 

  • IPCC (2007) Climate change 2007. Synthesis report. Contribution of Working Groups I, II and III to the Fourth Assessment Report of the Intergovernmental Panel on Climate Change [Core Writing Team , Pachauri, R K und Reisinger, A. (Hrsg). IPCC, Geneva, Switzerland, S. 104

    Google Scholar 

  • NHS (2009) UK, National Health Service, saving carbon, improving health. http://www.noharm.org/lib/downloads/climate/Saving_Carbon_Improving_Health_UK.pdf

  • Portier CJ, Thigpen Tart K, Carter SR, Dilworth CH, Grambsch AE, Gohlke J, Hess J, Howard SN, Luber G, Lutz JT, Maslak T, Prudent N, Radtke M, Rosenthal JP, Rowles T, Sandifer PA, Scheraga J, Schramm PJ, Strickman D, Trtanj JM, Whung PY (2010) A human health perspective on climate change: A report outlining the research needs on the human health effects of climate change. Research Triangle Park, NC: Environmental Health Perspectives/National Institute of Environmental Health Sciences. doi:10.128. http://www.niehs.nih.gov/health/docs/climatereport2010.pdf

  • Smith KR, Balakrishnan K (2009) Mitigating climate, meeting MDGs, and moderating chronic disease: the health co-benefits landscape. In: Commonwealth Secretariat (ed) Commonwealth Health Ministers' Update 2009. Pro-Book Publishing, London, UK, S. 59-65

    Google Scholar 

  • Smith KR, Jerrett M, Anderson HR, Burnett RT, Stone V, Derwent R, Atkinson RW, Cohen A, Shonkoff SB, Krewski D, Pope CA, Thun MJ, Thurston G (2009) Public health benefits of strategies to reduce greenhouse-gas emissions: health implications of short-lived greenhouse pollutants. Lancet 74:2091–2103

    Google Scholar 

  • Solomon S et al (2007) Verweildauer der Gase in der Atmosphäre nach Wikipedia, Greenhouse gas, Zugegriffen: 16. Juli 2011, acc. 16.7.2011. http://en.wikipedia.org/wiki/Greenhouse_gas#Atmospheric_lifetime

  • The World Bank (2010) World development report 2010, Development and climate change. World Bank, Washington DC

    Google Scholar 

  • UBA (2008) Kompetenzzentrum Klimafolgen und Anpassung. Umweltbundesamt (UBA). http://www.anpassung.net/cln_339/DE/Home/homepageõõnode.html?õnnn=true. Zugegriffen: 20. Jan. 2011

  • UBA (2009) Entwicklung der Luftqualität in Deutschland. Umweltbundesamt (UBA), Dessau, Deutschland

    Google Scholar 

  • WHO (2010) Essential public health package to enhance climate change resilience, Sept. 2010

    Google Scholar 

  • WHO Europe (2010a) Protecting health in an environment challenged by climate change: European Regional Framework for Action. Fifth ministerial conference on environment and health „Protecting children's health in a changing environment “, EUR/55934/6 Rev.1 edn. WHO Regional office for Europe, Copenhagen, Denmark

    Google Scholar 

  • WHO Europe (2010b) Parma Declaration on environment and health. Fifth ministerial conference on environment and health „Protecting children's health in a changing environment“, Parma, Italy, 10.-12. 03. 2010, WHO Regional office for Europe, Copenhagen, Denmark, S. 10

    Google Scholar 

  • Zacher W (2011) Klimaschutz ist Gesundheitsschutz, Dtsch. Ärzteblatt 108:A1568–1570.

    Google Scholar 

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Zacher, W. (2013). Klimawandel, Gesundheit und Klimaschutz. In: Jahn, H., Krämer, A., Wörmann, T. (eds) Klimawandel und Gesundheit. Springer-Lehrbuch. Springer Spektrum, Berlin, Heidelberg. https://doi.org/10.1007/978-3-642-38839-2_12

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