Skip to main content

Evidenzbasierte Medizin – Grundlage für eine Prioritätensetzung im Gesundheitswesen?

  • Chapter
  • First Online:
Priorisierung in der Medizin

Part of the book series: Kölner Schriften zum Medizinrecht ((KÖLNMED,volume 11))

  • 2622 Accesses

This is a preview of subscription content, log in via an institution to check access.

Access this chapter

Chapter
USD 29.95
Price excludes VAT (USA)
  • Available as PDF
  • Read on any device
  • Instant download
  • Own it forever
eBook
USD 89.95
Price excludes VAT (USA)
  • Available as PDF
  • Read on any device
  • Instant download
  • Own it forever
Hardcover Book
USD 89.99
Price excludes VAT (USA)
  • Durable hardcover edition
  • Dispatched in 3 to 5 business days
  • Free shipping worldwide - see info

Tax calculation will be finalised at checkout

Purchases are for personal use only

Institutional subscriptions

Preview

Unable to display preview. Download preview PDF.

Unable to display preview. Download preview PDF.

Literatur

  • Antman EM, Lau J, Kupelnick B et al. (1992): A comparison of results of metaanalyses of randomized control trials and recommendations of clinical experts. Treatments for myocardial infarction. Journal of the American Medical Association 268 (2): 240–248.

    Google Scholar 

  • Banta D (2003): The development of health technology assessment. Health Policy 63(2): 121–132.

    Google Scholar 

  • Bayerl B (2011): Evidenzbasierte Medizin und gesundheitsbezogene Lebensqualität als Grundlagen einer Prioririsierung. Bayreuth: PCO.

    Google Scholar 

  • Biller-Andorno N (2002): Evidenz-basierte Gesundheitsversorgung – kritische Nachfragen vor medizinethischem Hintergrund. Wiener medizinische Wochenschrift 152: 161–164.

    Google Scholar 

  • Brook RH, Lohr KN (1985): Efficacy, effectiveness, variations and quality. Boundary crossing research. Medical Care 23: 710–722.

    Google Scholar 

  • Bruns J (2002): Ausgleich von Über-, Unter- und Fehlversorgung. In: Fozouni B, Güntert B (Hrsg.): Tagungsband Prioritätensetzung im deutschen Gesundheitswesen. Berlin: Logos Verlag, S. 37–41.

    Google Scholar 

  • Coast J (1996): Priority Setting: The Health Care Debate. Chichester: Wiley. Evidenzbasierte Medizin 49.

    Google Scholar 

  • Diederich A, Schreier M, Winkelhage J et al. (2009): Kriterien und Präferenzen in der Priorisierung medizinischer Leistungen: Entwicklung von Stichprobenplänen und Interviewleitfäden zur Vorbereitung einer Meinungsumfrage Betroffener. In: Wohlgemuth WA, Freitag MH (Hrsg.): Priorisierung in der Medizin – Interdisziplinäre Forschungsansätze. Berlin: MWV, S. 11–37.

    Google Scholar 

  • Ehlers A, Bitter H, Rybak C (2011): Frühbewertung und entsprechende Kompetenzen des G-BA nach dem AMNOG. In: Ecker T, Preuß KJ, Tunder R (Hrsg.): Handbuch Market-Access. Deutschland: Verlagsgruppe Handelsblatt, S. 189–208.

    Google Scholar 

  • Evidence-Based Medicine Working Group (1992): Evidence-based medicine. A new approach to teaching the practice of medicine. Journal of the American Medical Association 268(17): 2420–2425.

    Google Scholar 

  • Feinstein AR (1985): Clinical epidemiology the architecture of clinical research. Philadelphia: Sauders.

    Google Scholar 

  • Fransen GAJ, Marrewijk CJv, Mujakovic S et al. (2007): Pragmatic trials in primary care. Methodological challenges and solutions demonstrated by the DIAMOND-study. BMC Medical Research Methodology 7(16).

    Google Scholar 

  • Freemantle N, Blonde L, Boliner B et al. (2005): Real-World trials to answer realworld questions. Pharmacoeconomics 23(8): 747–754.

    Google Scholar 

  • Gibis B (2007): Systemsteuerung im Rahmen des G-BA. In: Kunz R, Ollenschläger G, Raspe H et al. (Hrsg.): Lehrbuch evidenzbasierte Medizin in Klinik und Praxis. (2. Auflage). Köln: Deutscher Ärzte-Verlag, S. 375–387.

    Google Scholar 

  • Glasziou P, Chalmers I, Rawlins M et al. (2007): When are randomised trials unnecessary? Picking signal from noise. British Medical Journal 334(7589): 349–351.

    Google Scholar 

  • Grimes DA, Schultz KF (2002): An overview of clinical research: the lay of the land. The Lancet 359: 57–61.

    Google Scholar 

  • Guyatt GH (1991): Evidence-based medicine. Readers’ guide for articles evaluating diagnostic tests: What ACP Journal Club does for you and what you must do yourself. ACP Journal Club 14 (Supp 2): 1–16.

    Google Scholar 

  • Guyatt GH, Rennie D (2002): Users’ guides to the medical literature: a manual for evidence-based clinical practice. (4. Auflage). Chicago: American Medical Association.

    Google Scholar 

  • Haynes RB, Devereaux PJ, Guyatt, GH (2002): Clinical expertise in the era of evidence-based medicine and patient choice. Evidence based medicine 7: 36–38.

    Google Scholar 

  • Klemperer D, Dierks M-L (2011): Evidenzbasierte Medizin und Qualitätsgesicherung medizinischer Leistungen: Erfahrungen und Einschätzungen der Bürger. In: Böcken J (Hrsg.): Gesundheitsmonitor 2011. Bürgerorientierung im Gesundheitswesen. Gütersloh: Bertelsmann Stiftung.

    Google Scholar 

  • Lauterbach KW, Schrappe M (2004): Medizinische Entscheidungsprozesse und Evidenced-based Medicine. In: Lauterbach KW, Schrappe M (Hrsg.): Gesundheitsökonomie, Qualitätsmanagement und Evidence based medicine. (2. Auflage). Stuttgart und New York: Schattauer, S. 60–69.

    Google Scholar 

  • Marckmann G (2009): Priorisierung im Gesundheitswesen: Was können wir aus den internationalen Erfahrungen lernen? Zeitschrift für Evidenz, Fortbildung und Qualität im Gesundheitswesen 103(2): 85–91.

    Google Scholar 

  • Muir Gray JA (1997): Evidence-based healthcare. How to make health policy and management decisions. Edinburgh: Churchill Livingstone.

    Google Scholar 

  • Muir Gray JA (2001): Using systematic reviews for evidence based policy making. In: Egger M, Smith GD, Altman DG (Hrsg.): Systematic reviews in health care: Meta-analyses in context. London: BMJ Books, S. 410–419.

    Google Scholar 

  • Muir Gray JA (2007): How to get better value healthcare? Oxford: Oxford Press.

    Google Scholar 

  • Neises G, Windeler J (2001): Wieviel ist ‘evidenzbasiert’? Zeitschrift für ärztliche Fortbildung und Qualitätssicherung 95: 95–104.

    Google Scholar 

  • Perleth M, Raspe H (2000): Levels of Evidence – Was sagen sie wirklich aus? Zeitschrift für ärztliche Fortbildung und Qualitätssicherung 94: 699–700.

    Google Scholar 

  • Raspe H (2008): Konzept und Methoden der Evidenz-basierten Medizin: Besonderheiten, Stärken, Grenzen, Schwächen und Kritik. In: Gethmann-Siefert A, Thiele F (Hrsg.): Ökonomie und Medizinethik. München: Wilhelm Fink, S. 207–253.

    Google Scholar 

  • Rossouw JE (1996): Estrogens for prevention of coronary heart disease. Putting the brakes on the bandwagon. Circulation 94(11): 2982–2985.

    Google Scholar 

  • Rothwell PM (2005): To whom do the results of this trial apply. The Lancet 365: 82–93.

    Google Scholar 

  • Sackett DL, Rosenberg WMC, Gray JAM et al. (1996): Evidence based medicine: what it is and what it isn’t. British Medical Journal 312: 71–72.

    Google Scholar 

  • Scheibler F, Pfaff H (2003): Shared Decision-Making. Der Patient als Partner im medizinischen Entscheidungsprozess. Weinheim, München: Juventa.

    Google Scholar 

  • Siebert U, Mühlberger N, Schöffski, O (2002): Desk Research. In: Schöffski O, Graf von der Schulenburg J-M (Hrsg.): Gesundheitsökonomische Evaluationen. (2. Auflage). Berlin: Springer, S. 79–122.

    Google Scholar 

  • Strech D (2008): Evidenz und Ethik. Kritische Analysen zur Evidenz-basierten Medizin und empirischen Ethik. Berlin: Lit-Verlag.

    Google Scholar 

  • Tavakoli M, Davies H, Thomson R (2000): Decision analysis in evidence-based decision making. Journal of Evaluation in Clinical Practice 6: 111–120.

    Google Scholar 

  • ter Meulen R, Biller-Andorno N, Lenk C et al. (2005): Evidence-based practice in medicine & health care. A discussion of the ethical issues. Berlin: Springer.

    Google Scholar 

  • Thompson WG (2005): The placebo effect and health: combining science and compassionate care. Amherst: Prometheus Books.

    Google Scholar 

  • Torpy JM, Lynm C, Glass RM (2006): Evidence-Based Medicine. Journal of the American Medical Association 296(9): 1192.

    Google Scholar 

  • University of Sheffield (2009): Definitions of Evidence Based Practice. URL: http://www.shef.ac.uk/scharr/ir/def.html [Abruf am: 22.07.2009].

  • Wegscheider K (2000): Pluralismus in der Evaluation. In: Kunz R, Ollenschläger G, Raspe H et al. (Hrsg.): Lehrbuch Evidenzbasierte Medizin in Klinik und Praxis. S. 75–86.

    Google Scholar 

  • Windeler J, Conradt C (1999): Wie können „Signifikanz” und „Relevanz” verbunden werden? Medizinische Klinik 94(11): 648–651.

    Google Scholar 

Download references

Author information

Authors and Affiliations

Authors

Corresponding author

Correspondence to Eckhard Nagel .

Editor information

Editors and Affiliations

Rights and permissions

Reprints and permissions

Copyright information

© 2013 Springer-Verlag Berlin Heidelberg

About this chapter

Cite this chapter

Nagel, E., Alber, K., Bayerl, B. (2013). Evidenzbasierte Medizin – Grundlage für eine Prioritätensetzung im Gesundheitswesen?. In: Schmitz-Luhn, B., Bohmeier, A. (eds) Priorisierung in der Medizin. Kölner Schriften zum Medizinrecht, vol 11. Springer, Berlin, Heidelberg. https://doi.org/10.1007/978-3-642-35448-9_4

Download citation

  • DOI: https://doi.org/10.1007/978-3-642-35448-9_4

  • Published:

  • Publisher Name: Springer, Berlin, Heidelberg

  • Print ISBN: 978-3-642-35447-2

  • Online ISBN: 978-3-642-35448-9

  • eBook Packages: Humanities, Social Science (German Language)

Publish with us

Policies and ethics