Auszug
Eine hochwertige Qualität der intensivmedizinischen Versorgung wird von Patienten, Angehörigen, den Kostenträgern und der Gesellschaft erwartet. Dieses Ziel entspricht auch dem Selbstverständnis ärztlicher Tätigkeit und ist in der Berufsordnung definiert, in der die »gewissenhafte Ausführung der gebotenen medizinischen Maßnahmen nach den Regeln der ärztlichen Kunst« eingefordert wird. Maßnahmen zur Sicherung der ärztlichen Qualität, wie beispielsweise Fallbesprechungen, Morbiditäts- und Mortalitätskonferenzen oder auch Chefarztvisiten sind seit langem integraler Bestandteil medizinischen Handelns.
This is a preview of subscription content, log in via an institution.
Buying options
Tax calculation will be finalised at checkout
Purchases are for personal use only
Learn about institutional subscriptionsPreview
Unable to display preview. Download preview PDF.
Literatur
B, Keegan MT, Gajic O, Hubmayr RD, Peters SG (2005). The influence of missing components of the Acute Physiology Score of APACHE III on the measurement of ICU performance. Intensive Care Med 31: 1537–1543
Arts DGT, Bosman RJ, deJonge E, Joore JCA, de Keizer NF (2003) Training in data definitions improves quality of ontensive care data. Critical Care 7:179–184
Benson M, Junger A, Fuchs C, Quinzio L, Sciuk G, Jost A, Röhrig R, Banzhaf A, Hempelmann G (2003) Patienten-Daten-Management-Systeme in der Anästhesie und Intensivmedizin. Anästhesiol Intensivmed 44: 105–123
Deutsche Interdisziplinäre Vereinigung für Intensivmedizin (2004) Stellungnahmen, Empfehlungen zu Problemen der Intensiv-und Notfallmedizin. Köln, 5. Aufl. asmuth satz & druck, Köln
DIVI: www.divi-org.de > Sektionen und IAGs > IAG Qualitätssicherung
Donabedian A (1966) Evaluating the quality of medical care. The Milbank Memorial Fund Quarterly, vol XLIV, no 3, pt 2:166–206
Donabedian A (1980) The definition of quality and approaches to its assessment. Explorations in quality assessment and monitoring. Health Administration: Ann Arbor, Michigan
European Society of Intensive Care Medicine and European Society of Pediatric Intensive Care (1996) Guidelines for a training programme in intensive care medicine. Intensive Care Med 22:166–172
Gastmeier P, Geffers C, Sohr D, Dettenkofer M, Daschner F, Ruden H (1996) Five years working with the German nosocomial infection surveillance system (Krankenhaus Infektions Surveillance System). Am J Infect Control. 31:316–321
Guidelines Committee Society of Critical Care Medicine (1992) Guidelines for the definition of an intensivist and the practice of critical care medicine. Crit Care Med 20:534–536
Haupt MT, Bekes CE, Brilli RJ (2003) Guidelines on critical care services and personnel: recommendations based on a system of categorization of three levels of care. Crit Care Med 31:2677–2683
Kooperation für Transparenz und Qualität im Gesundheitswesen (KTQ): http//www.ktq.de
Martin J, Schleppers A, Fischer K et al. (2004) Der Kerndatensatz Intensivmedizin: Mindestinhalte der Dokumentation im Bereich der Intensivmedizin. Anästh Intensivmed 45:207–216
Metnitz PGH, Vesely H, Valentin A, Popow C, Hiesmayr M, Lenz K, Krenn CG, Steltzer H (1999) Evaluation of an interdisziplinary data set for national intensive care unit assessment. Crit Care Med 27:1486–1491
Moreno RP, Metnitz PG, Almeida E, Jordan B, Bauer P, Campos RA, Iapichino G, Edbrooke D, Capuzzo M, Le Gall JR (2005) SAPS 3 — From evaluation of the patient to evaluation of the intensive care unit. Part 2: Development of a prognostic model for hospital mortality at ICU admission. Intensive Care Med 31:1345–1355
Polderman KH, Metnitz PGH (2005) Using risk adjusted systems in the ICU: avoid scoring an «own goal”. Intensiv Care Med 31:1471–1473
Pronovost PJ, Angus DC, Dorman T, Robinson KA, Dremsizov TT, Young TL (2002) Physician staffing patterns and clinical outcomes in critically ill patients: a systematic review. JAMA 288:2151–2162
Pronovost P, Holzmueller CG, Needham DM, Sexton JB, Miller M, Berenholtz S, Wu AW, Perl TM, Davis R, Baker D, Winner L, Morlock L (2006) How will we know patients are safer? An organization-wide approach to measuring and improving safety. Crit Care Med 34:1988–1995
Ruchholtz SC, Waydhas C et al. (2002) A multidisciplinary quality management system for the early treatment of severely injured patients: implementation and results in two trauma centers. Intensive Care Med 28:1395–1404
Society of Critical Care Medicine (1995) Guidelines for intensive care unit design. Crit Care Med 23:582–588
Waydhas C (2000) Interdisziplinäre Arbeitsgruppe Qualitätssicherung in der Intensivmedizin der DIVI. Vorschlag für ein nationales Register zum externen Qualitätsvergleich in der Intensivmedizin. Intensivmedizin: 454–460
Author information
Authors and Affiliations
Editor information
Editors and Affiliations
Rights and permissions
Copyright information
© 2008 Springer Medizin Verlag Heidelberg
About this chapter
Cite this chapter
Waydhas, C., Mörer, O. (2008). Leistungserfassung und Qualitätssicherung. In: Burchardi, H., Larsen, R., Kuhlen, R., Jauch, KW., Schölmerich, J. (eds) Die Intensivmedizin. Springer, Berlin, Heidelberg. https://doi.org/10.1007/978-3-540-72296-0_9
Download citation
DOI: https://doi.org/10.1007/978-3-540-72296-0_9
Publisher Name: Springer, Berlin, Heidelberg
Print ISBN: 978-3-540-72295-3
Online ISBN: 978-3-540-72296-0
eBook Packages: Medicine (German Language)