Skip to main content

Konventionelle OP-Verfahren mit Mesh (Lichtenstein, Rives, Stoppa, Rutkow)

  • Chapter
  • 1820 Accesses

Zusammenfassung

Sieht man sich die Entwicklung der verschiedenen Reparationsverfahren zur Hernienchirurgie innerhalb der letzten 30 Jahre an, fällt auf, dass sich hier ein immenser Wandel vollzogen hat. Während in den 70er-Jahren noch 80% aller Patienten mit einem Bassini-Verfahren und etwa 20% mit einer Shouldice-Reparation versorgt wurden, wandelte sich das Verhältnis Anfang der 80er-Jahre mit Zunahme der Shouldice-Reparationen und stetiger Abnahme der Bassini-Reparationen. Seit Mitte der 80er-Jahre kam es dann zunehmend zur Verwendung alloplastischer Materialien in der Hernienchirurgie. Eine aktuelle Übersicht zeigt, dass gegenwärtig in den Vereinigten Staaten jährlich etwa 600.000 Hernien operiert werden. Davon werden 400.000 konventionell mit einem Netz versorgt, 150.000 laparoskopisch mit Netz und nur noch etwa 20.000 konventionell. Zur Verfügung stehen dabei insgesamt 4 Operationsmethoden:

  1. die Onlaynetzplastik nach Lichtenstein,

  2. die inguinale präperitoneale Netzplastik nach Rives,

  3. die bilaterale präperitoneale Netzplastik nach Stoppa,

  4. der Mesh-Plug Repair nach Rutkow.

This is a preview of subscription content, log in via an institution.

Buying options

Chapter
USD   29.95
Price excludes VAT (USA)
  • Available as PDF
  • Read on any device
  • Instant download
  • Own it forever
eBook
USD   44.99
Price excludes VAT (USA)
  • Available as PDF
  • Read on any device
  • Instant download
  • Own it forever

Tax calculation will be finalised at checkout

Purchases are for personal use only

Learn about institutional subscriptions

Preview

Unable to display preview. Download preview PDF.

Unable to display preview. Download preview PDF.

Literatur

  • Amid PK (2002) The Lichtenstein repair in 2002: an overview of causes of recurrence after Lichtenstein tension-free hernioplasty. Hernia 7: 13–16

    PubMed  Google Scholar 

  • Bauer JJ, Harris MT, Kreel I, Gelernt IM (1999) Twelve-year experience with expanded polytetrafluoroethylene in the repair of abdominal wall defects. Mt Sinai J Med 66: 20–25

    PubMed  CAS  Google Scholar 

  • Gholghesaei M, Langeveld HR, Veldkamp R, Bonjer HJ (2005) Costs and quality of life after endoscopic repair of inguinal hernia vs open tension-free repair: a review. Surg Endosc 14

    Google Scholar 

  • Kingsnorth A, LeBlanc K (2003) Hernias: inguinal and incisional. Lancet. 362: 1561–1571

    Article  PubMed  Google Scholar 

  • Kurzer M, Belsham PA, Kark AE (1998) The Lichtenstein repair. Surg Clin North Am 78: 1025–1046

    Article  PubMed  CAS  Google Scholar 

  • Kurzer M, Belsham PA, Kark AE (2003) The Lichtenstein repair for groin hernias. Surg Clin North Am 83:1099–1117

    Article  PubMed  Google Scholar 

  • Lichtenstein IL (1987) Herniorrhaphy. A personal experience with 6.321 cases. Am J Surg 153: 553–559

    Article  PubMed  CAS  Google Scholar 

  • Nathan JD, Pappas TN (2003) Inguinal hernia: an old condition with new solutions. Ann Surg 238: 148–157

    Google Scholar 

  • Richards SK, Vipond MN, Earnshaw JJ (2004) Review of the management of recurrent inguinal hernia. Hernia 8: 144–148

    Article  PubMed  CAS  Google Scholar 

  • Rutkow IM (1998) Epidemiologic, economic, and sociologic aspects of hernia surgery in the United States in the 1990s. Surg Clin North Am 78: 941–951

    PubMed  CAS  Google Scholar 

  • Rutkow IM (2003) The PerFix plug repair for groin hernias. Surg Clin North Am 83: 1079–98

    PubMed  Google Scholar 

  • Sachs M, Damm M, Encke A (1997) Historical evolution of inguinal hernia repair. World J Surg 21: 218–223

    Article  PubMed  CAS  Google Scholar 

  • Sanchez-Manuel FJ, Seco-Gil JL (2004) Antibiotic prophylaxis for hernia repair. Cochrane Database Syst Rev 2004, CD003769

    Google Scholar 

  • Schmedt CG, Leibl BJ, Bittner R (2003) Endoscopic inguinal hernia repair in comparison with Shouldice and Lichtenstein repair. A systematic review of randomized trials. Dig Surg 19: 511–517

    Google Scholar 

  • Wantz GE (1998) Giant prosthetic reinforcement of the visceral sac. The Stoppa groin hernia repair. Surg Clin North Am 78: 1075–1087

    Article  PubMed  CAS  Google Scholar 

Download references

Author information

Authors and Affiliations

Authors

Editor information

Editors and Affiliations

Rights and permissions

Reprints and permissions

Copyright information

© 2006 Springer Medizin Verlag Heidelberg

About this chapter

Cite this chapter

Ritz, JP. (2006). Konventionelle OP-Verfahren mit Mesh (Lichtenstein, Rives, Stoppa, Rutkow). In: Ritz, JP., Buhr, H.J. (eds) Hernienchirurgie. Springer, Berlin, Heidelberg. https://doi.org/10.1007/3-540-27726-9_10

Download citation

  • DOI: https://doi.org/10.1007/3-540-27726-9_10

  • Publisher Name: Springer, Berlin, Heidelberg

  • Print ISBN: 978-3-540-27724-8

  • Online ISBN: 978-3-540-27726-2

  • eBook Packages: Medicine (German Language)

Publish with us

Policies and ethics