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Fall 12: Spätschäden – 50 Jahre, ♀, DM Typ 1, Übergewicht

  • Chrisitan Kasperk
Chapter

Zusammenfassung

Eine 50-jährige Typ-1-Diabetikerin mit einem Body-Mass-Index von 30, einem HbA1c von 9,3 %, Eintreten der Menopause im 45. Lebensjahr und einem neu aufgetretenem Charcot-Fuß. Was ist wichtiger: Gewichtsabnahme, Diabeteseinstellung, Östrogene oder Gabe von Bisphosphonaten?

Literatur

  1. Jansen RB, Svendsen OL, Möller KK (2016) Clinical management of acute diabetic Charcot foot in Denmark. Dan Med J 63:1–5Google Scholar
  2. Jude EB et al (2001) Bisphosphonates in the treatment of Charcot neuroarthropathy: a double blind randomized controlled trial. Diabetologia 44:2032–2037CrossRefGoogle Scholar
  3. Kimmerle R, Chantelau E (2007) Weight bearing intensity produces charcot deformity in injured neuropathic feet in diabetes. Exp Clin Endocrinol Diabetes 115:360–364CrossRefGoogle Scholar
  4. Pakarinen K et al (2011) The effect of zoledronic acid on the clinical resolution of Charcot neuroarthropathy. Diab Care 34:1514–1516CrossRefGoogle Scholar
  5. Petrova NL, Edmonds ME (2013) Medical management of Charcot arthropathy. Diab Obes Metab 15:193–197CrossRefGoogle Scholar
  6. Richard JL et al (2012) treatment of acute Charcot foot with bisphosphonates: a systematic review of the literature. Diabetologia 55:1258–1264CrossRefGoogle Scholar
  7. The diabetes control and complications trial (DCCT)/Epidemiology of diabetes interventions and complications (EDIC) Study research group (2016) Intensive diabetes treatment and cardiovascular outcomes in type 1 diabetes: the DCCT/EDIC study 30 year follow up. Diab Care 39:686–693CrossRefGoogle Scholar

Copyright information

© Springer-Verlag GmbH Deutschland, ein Teil von Springer Nature 2018

Authors and Affiliations

  1. 1.Abteilung Innere Medizin IMedizinische UniversitätsklinikHeidelbergDeutschland

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