8. Kongreß der Deutschsprachigen Gesellschaft für Intraokularlinsen Implantation pp 591-597 | Cite as
Zirkuläre Keratotomie zur Korrektur von Hornhautastigmatismus
Zusammenfassung
Die Autoren stellen ein Verfahren zur Astigmatismuskorrektur vor, basierend auf den physikalischen Gegebenheiten des Überdrucks im Auge im Vergleich zum atmosphärischen Druck.
Die astigmatische Hornhaut wird unter Druck spharisch geformt und in ihrem oberen Parenchym trepaniert. Nach Vertiefung der Schnitte tiber den kleinen Radien innerhalb der Trepanation wird durch den Innendruck die Hornhaut gerundet. Bei 32 konsekutiven Fallen ergeben sich nach einer Woche bis einem Monat Korrekturen zwischen 50 und 90% des Ausgangsastigmatismus. Bei 27 Fallen (85%) blieben die Ergebnisse innerhalb eines Jahres konstant; in 3 Fallen (9%) verschlechterte sich das Resultat urn 1-2 dpt, in 2 Fallen (6%) erfolgte eine Verbesserung.
Summary
Based on the physical fact of hyperbaric pressure in the eye as compared to the atmospheric pressure the authors present a procedure to correct astigmatism. The astigmatic cornea is pressed spherically and trephined to the upper parenchyma. After redeepening of the trephination over the steep radii the intraocular pressure creates a rounding of the cornea.
In 32 consecutive cases corrections are between 50 and 90% of the initial cylindric values after one week to one month. In 27 cases (85%) the obtained result remained constant for a follow-up of one year, in 3 cases (9%) the one monthis result worsened by 1-2 diopters, in 2 cases (6%) the result improved.
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Literatur
- 1.Bates WH (1894) A suggestion of an operation to correct astigmatism. Arch Ophthalmol 23:9–13Google Scholar
- 2.Binder PS (1987) Surgical correction of astigmatism. Cornea, Refractive Surgery and Contactlens New Orleans Academy of Ophthalmology, March 1986. Raven, New York, S 35Google Scholar
- 3.Duffey RJ, Jain VN et al. (1988) Paired arcuate Keratotomy: A surgical approach to mixed and myopic astigmatism. Arch Ophthalmol 106:1130–1135PubMedCrossRefGoogle Scholar
- 4.Krumeich J, Binder PS, Knülle A (1988) The Theoretical Effect of Trephine Tilt in postkeratoplasty astigmatism. Clao J 14:213–219PubMedGoogle Scholar
- 5.Krumeich JH, Knülle A. Circular Keratotomy for the Correction of Astigmatism. Refract and Corneal Surg 8:204–210Google Scholar
- 6.Lans LJ (1898) Experimentelle Untersuchungen über Entstehung von Astigmatismus durch nicht-perforierende Corneawunden. Arch Ophthalmol 45:117–152CrossRefGoogle Scholar
- 7.Lindstrom RL, Lindquist TD (1988) Surgical correction of postoperative astigmatism. Eur Implant Refract Surgery 6:14–26Google Scholar
- 8.Merlin U (1987) Curved keratotomy procedure for congenital astigmatism. J Refract Surg 3:92–97Google Scholar
- 9.Sato T (1950) Posterior incision of the cornea: surgical treatment for conical cornea and astigmatism. Am J Ophthalmol 33:943–948PubMedGoogle Scholar
- 10.Snellen H (1969) Die Richtung der Hauptmeridiäne des astigmatischen Auges. Arch Ophthalmol 15:199–207Google Scholar
- 11.Troutman RC (1973) Microsurgical control of corneal astigmatism. Trans Am Acad Ophthalmol Otolaryngol 77 : OP563–OP572PubMedGoogle Scholar
- 12.Troutman RC, Swinger CA (1980) Relaxing incisions for control of postoperative astigmatism following keratoplasty. Ophthalmic Surg 11:117–120PubMedGoogle Scholar