Zusammenfassung
Die Herzinsuffizienz bei Sepsis/septischem Schock und Multiorganversagen — im folgenden als „akute septische Kardiomyopathie“ [57] bezeichnet — bietet im Vergleich zu nichtseptischen Formen der Herzinsuffizienz einige Besonderheiten mit differentialtherapeutischen Konsequenzen [22a]. Die Therapie der eingeschränkten Herzfunktion darf nicht isoliert betrachtet werden: sie muß sich in ein Gesamtkonzept einordnen, das die zusätzlichen Störungen im Bereich der Makro- und Mikrozirkulation sowie auf Organebene mitberücksichtigt (vgl. Kap. 3). Sie ist derzeit noch überwiegend symptomatisch; mit zunehmendem Verständnis der Ursachen der akuten septischen Kardiomyopathie zeichnen sich jedoch bereits auch Ansätze einer kausaleren Behandlungsweise ab. Obwohl nicht nur die systolische, sondern auch die diastolische Herzfunktion in der Sepsis beeinträchtigt ist (vgl. Kap. 2), konzentriert sich derzeit unser Interesse noch weitgehend auf die Besserung der systolischen Funktionsstörung; eine Funktionseinschränkung des rechten Ventrikels infolge pulmonaler Hypertonie bei ARDS und bestehende kardiale Vorerkrankungen erforden zusätzliche differentialtherapeutische Überlegungen. Unsere Behandlungskonzepte wurden überwiegend bei Patienten mit primär septischem Krankheitsbild und Multiorganversagen erarbeitet. Über die Mechanismen der Herzinsuffizienz bei primär nichtseptischem Multiorganversagen — z. B. nach schwerem Trauma — ist dagegen sehr viel weniger bekannt.
Chapter PDF
Literatur
Boekstegers P, Weidenhöfer S, Werdan K (1991) Continuous measurement of peripheral tissue oxygenation in patients with sepsis: effect of systemic Pseudomonasim-munoglobulin treatment on mean skeletal muscle. Circ Shock 34 [Abstracts]: 75
Boekstegers P, Weidenhöfer S, Zell R, Pilz G, Holler E, Ertel W, Kapsner T, Redl H, Schlag G, Kaul M, Kempeni J, Stenzel R, Werdan K (1994) Repeated administration of a F (ab′)2 fragment of an anti-tumor necrosis factor a monoclonal antibody in patients with severe sepsis: effects on the cardiovascular system and cytokine levels. Shock 1: 237–245
Boekstegers P, Weidenhöfer S, Zell R, Holler E, Kapsner T, Redl H, Schlag G, Kaul M, Kempeni J, Werdan K (1994) Changes in skeletal muscle pO2 after administration of anti-TNF α -antibody in patients with severe sepsis: comparison to interleukin-6 serum levels, APACHE II, and Elebute scores. Shock 1: 246–253
Conrad SA, Finkelstein JL, Madden MR, Burk J, Goodwin CW (1990) Cardiovascular dysfunction in multiple organ failure. In: Deitch EA (ed) Multiple organ failure-pathophysiology and basic concepts of therapy. Thieme, New York, pp 172–191
Daniel WG, Mügge A (1995) Transesophageal echocardiography. N Engl J Med 332: 1268–1279
De Meules JE, Pigula FA, Mueller M, Raymond SJ, Gamelli RL (1992) Tumor necrosis factor and cardiac function. J Trauma 32: 686–692
Erdmann E, Reuschel-Janetschek E (1989) Hämodynamik in der Sepsis und im Septischen Schock. Intensivmedizin 26 [Suppl 1]: 16–21
Finkel MS, Oddis CV, Jacob TD, Watkins SC, Hattler BG, Simmons RL (1992) Negative inotropic effects of cytokines on the heart mediated by nitric oxide. Science 257: 387–389
Gorscan J (1995) Quantification of left ventricular function using transesophageal echocardiography. In: Vincent J-L (ed) Yearbook of intensive care and emergency medicine 1995. Springer, Berlin Heidelberg New York Tokyo, pp 575–592
Haupt MT, Jastremski MS, Clemmer TP, Metz CA, Goris GB, the Ibuprofen Study Group (1991) Effect of ibuprofen in patients with severe sepsis; a randomized, double-blind, multicenter study. Crit Care Med 19: 1339–1347
Hayes MA, Timmins AC, Yau EHS, Palazzo M, Hinds CJ, Watson D (1994) Elevation of systemic oxygen delivery in the treatment of critically ill patients. N Engl J Med 330: 1717–1722
Jardin F, Brun-Ney D, Auvert B, Beauchet A, Bourdaris JP (1990) Sepsis-related cardiogenic shock. Crit Care Med 18: 1055–1060
Jardin F, Valtier B, Beauchet A, Dubourg O, Bourdarias JP (1994) Invasive monitoring combined with two-dimensional echocardiographic study in septic shock. Intensive Care Med 20: 550–554
Kääb S, Pilz G, Appel R, Samtleben W, Gurland HJ, Werdan K (1992) Extrakorporale Therapieverfahren: Möglichkeiten und klinische Relevanz bei Patienten mit septischem Multiorganversagen. In: Deutsch E, Kleinberger G, Lenz K, Ritz R, Schneeweiß B, Schuster HP, Simbruner G, Slany J (Hrsg) Multiorganversagen. Springer, Wien New York (Intensivmedizinisches Seminar, Bd 4, S 139–153)
Karzai W, Reilly JM, Hoffman WD, Cunnion RE, Danner RL, Banks SM, Parrillo JE, Natanson C (1995) Hemodynamic effects of dopamine, norepinephrine, and fluids in a dog model of sepsis. Am J Physiol 268: H692-H702
Kodama M, Aoki H, Tani T, Hanasawa K (1992) Hemoperfusion using polymyxin B immobilized fiber column for removal of endotoxin. Abstract-Band: Second Conference of the International Endotoxin Society, Wien, 17–20. August 1992, Abstr 38, S 38
Law WR (1992) Myocardial depression. In: Gamelli RL, Dries DJ (eds) Trauma 2000 -Strategies for the New Millenium. Landes, Austin, pp 30–35
Löllgen H, Meuret GH (1989) Empfehlungen zur Therapie mit Katecholaminen in der Notfallmedizin. In: Vogel F (Hrsg) Differentialtherapie mit Katecholaminen-Pathophysiologische und klinische Aspekte. Thieme, Stuttgart (Intensivmedizin Notfallmedizin Anästhesiologie, Bd 70, S 11–13)
Lucas CE (1976) The renal response to acute injury and sepsis. Surg Clin North Am 56: 953–975
Manthous CA, Hall JB, Olson D, Singh M, Chatla W, Pohlman A, Kushner R, Schmidt GA, Wood LDH (1995) Effect of cooling on oxygen consumption in febrile critically ill patients. Am J Respir Crit Care Med 151: 10–14
Müller-Werdan U, Reithmann C, Werdan K (im Druck) Cytokines and the heart -molecular mechanisms of septic cardiomyopathy. Landes, Austin, USA
Myles PS, Buckland MR, Schenk NJ, Cannon GB, Langley M, Davis BB, Weeks AM (1993) Effect of „renal-dose“ dopamine on renal function following cardiac surgery. Anaesth Intensive Care 21: 56–61
Natanson C, Hoffman WD, Parrillo JE (1995) Septic shock and multiple organ failure. In: Parrillo JE, Bone RC (eds) Critical care medicine — principles of diagnosis and management. Mosby, St. Louis, pp 355–374
Nava E, Palmer RMJ, Moncada S (1991) Inhibition of nitric oxide synthesis in septic shock: how much is beneficial? Lancet 338: 1555–1557
Niemer M, Nemes C, Lundsgaard-Hansen P, Blauhut B (1992) Datenbuch Intensivmedizin. Fischer, Stuttgart Jena New York (Datenbuch Anästhesiologie und Intensivmedizin, Bd 2)
Packman MI, Rackow EC (1983) Optimum left heart filling pressure during fluid resuscitation of patients with hypovolemic and septic shock. Crit Care Med 11: 165–169
Parrillo JE (1989) Septic shock in humans: clinical evaluation, pathogenesis, and therapeutic approach. In: Shoemaker WC, Ayres S, Grenvik A, Holbrook PR, Thompson WL (eds) Textbook of critical care, 2nd edn. Saunders, Philadelphia, pp 1006–1024
Peter K, Lawin P, Bein T (Hrsg) (1992) Intensivmedizin 1992. Thieme, Stuttgart New York (Intensivmedizin Notfallmedizin Anästhesiologie, Bd 81)
Petros A, Bennett D, Vallance P (1991) Effect of nitric oxide synthase inhibitors on hypotension in patients with septic shock. Lancet 338: 1557–1558
Pilz G, Werdan K (1990) Cardiovascular parameters and scoring systems in the evaluation of response to therapy in sepsis and septic shock. Infection 18: 253–262
Pilz G, Stäblein A, Reuschel-Janetschek E, Autenrieth G, Werdan K (1989) The use of scoring systems in patients with cardiogenic and septic shock. In: Schlag G, Redl H (eds) Second Vienna Shock Forum. Liss, New York (Progress in clinical and biological research, vol 308, pp 625–631)
Pilz G, McGinn P, Boekstegers P, Kääb S, Weidenhöfer S, Werdan K (1994) Pseudomonas sepsis does not cause more severe cardiovascular dysfunction in patients than non-Pseudomonas sepsis. Circul Shock 42: 174–182
Quezado ZMN, Natanson C, Ailing DW, Banks SM, Koev CA, Elin RJ, Hosseini JM, Bacher JD, Danner RL, Hoffman WD (1993) A controlled trial of HA-1A in a canine model of gram-negative septic shock. JAMA 269: 2221–2227
Rackow EC, Kaufman BS, Falk JL, Astiz ME, Weil MH (1987) Hemodynamic response to fluid repletion in patients with septic shock: evidence for early depression of cardiac performance. Circ Shock 22: 11–22
Raper RF, Sibbald WJ (1988) The effects of coronary artery disease on cardiac function in nonhypotensive sepsis. Chest 94: 507
Raper R, Sibbald WJ, Driedger AA, Gerow K (1989) Relative myocardial depression in normotensive sepsis. J Crit Care 4: 9–18
Redl G, Germann P, Plattner H, Hammerle A (1993) Right ventricular function in early septic shock states. Intensive Care Med 19: 3–7
Reinhart K, Eyrich K (Hrsg) (1989) Sepsis. Springer, Berlin Heidelberg New York Tokyo
Reinhart K, Bloos F, Spies C (1995) Vasoactive drug therapy in sepsis. In: Sibbald WJ, Vincent J-L (eds) Clinical trials for the treatment of sepsis. Springer, Berlin Heidelberg New York Tokyo, pp 207–224 (Update in Intensive Care and Emergency Medicine 19)
Reithmann C, Hallström S, Pilz G, Kapsner T, Schlag G, Werdan K (1993) Desensitization of rat cardiomyocyte adenylyl cyclase stimulation by plasma of noradrenaline-treated patients with septic shock. Circ Shock 41: 48–59
Reithmann C, Werdan K (1995) Klinische Ergebnisse der einzelnen therapeutischen Prinzipien: Katecholamine. In: Griebenow R, Gülker H, Dominiak P, Piper HM (Hrsg) Autonomes Nervensystem und Herzinsuffizienz. Thieme, Stuttgart New York, S 214–229
Rock P, Silverman H, Plump D, Kecala Z, Smith P, Michael JR, Summer W (1985) Efficacy and safety of naloxone in septic shock. Crit Care Med 13: 28–33
Sibbald WJ, Vincent J-L (1995) Roundtable conference on clinical trials for the treatment of sepsis. Chest 107: 522–527
Sibbald WJ, Doig GS, Morisaki H (1995) Role of RBC transfusion therapy in sepsis. In: Sibbald WJ, Vincent J-L (eds) Clinical trials for the treatment of sepsis. Springer, Berlin Heidelberg New York Tokyo, pp 191–206
Silverman HJ, Penaranda R, Orens JB, Lee NH (1993) Impaired β-adrenergic receptor stimulation of cyclic adenosine monophosphate in human septic shock: association with myocardial hyporesponsiveness to catecholamines. Crit Care Med 21: 31–39
Sirtl C, Laubenthal H (1995) Therapie der Hypovolämie, Volumenersatztherapie. In: Madler C, Jauch K-W, Werdan K (Hrsg) Das NAW Buch — praktische Notfallmedizin. Urban & Schwarzenberg, München Wien Baltimore, S 176–184
Thijs LG (1985) Fluid therapy in septic shock. In: Sibbald WJ, Vincent J-L (eds) Clinical trials for the treatment of sepsis. Springer, Berlin Heidelberg New York Tokyo, pp 167–190 (Update in intensive care and emergency medicine 19).
Thomas VL, Nielsen MS (1991) Administration of angiotensin II in refractory septic shock. Crit Care Med 19: 1084–1086
Thompson BT, Cockrill BA (1994) Renal-dose dopamine: a Siren song? Lancet 344: 7–8
Traber DL, Meyer J, Traber LD (1993) Cardiac function during hypovolemia. In: Schlag G, Redl H (eds) Pathophysiology of shock, sepsis, and organ failure. Springer, Berlin Heidelberg New York Tokyo, pp 194–199
Van der Meer NJM, Vries PMJ de (1995) Impedance cardiography: non-invasive monitoring of hemodynamics in the ICU. In: Vincent J-L (ed) Yearbook of intensive care and emergency medicine 1995. Springer, Berlin Heidelberg New York Tokyo, pp 615–628
Vincent JL, Thijs LG (eds) (1987) Septic shock — European view. Update in intensive care and emergency medicine 4. Springer, Berlin Heidelberg New York Tokyo
Vincent JL, Reuse C, Frank N, Contempre B, Kahn RJ (1989) Right ventricular dysfunction in septic shock: assessment by measurements of right ventricualr ejection fraction using the thermodilution technique. Acta Anaesthesiol Scand 33: 34–38
Vincent J-L, Bakker J, Marecaux G, Schandene L, Kahn RJ, Dupont E (1992) Administration of anti-TNF antibody improves left ventricular function in septic shock patients. Results of a pilot study. Chest 101: 810–815
Vincent J-L, Gris P, Coffernils M, Leon M, Pinsky M, Reuse C, Kahn RJ (1992) Myocardial depression characterizes the fatal course of septic shock. Surgery 111: 660–667
Werdan K (1995) Towards a more causal treatment of septic cardiomyopathy. In: Vincent J-L (ed) Yearbook of intensive care and emergency medicine 1995. Springer, Berlin Heidelberg New York Tokyo, pp 518–538
Werdan K, Reithmann C (1992) Differentialtherapie mit Katecholaminen. In: Schüttler J, Schwilden H, Lauven PM (Hrsg) Klinische Pharmakologie und rationale Arzneimitteltherapie. Thieme, Stuttgart New York (Intensivmedizin Notfallmedizin Anästhesiologie Bd 80, S 133–143)
Werdan K, Boekstegers P, Müller U, Pfeifer A, Pilz G, Reithmann C, Hallström S, Koidl B, Schuster HP, Schlag G (1991) Akute septische Kardiomyopathie: Bestandteil des Multiorganversagens in der Sepsis? Med Klin 86: 526–534
Wright CE, Rees DD, Moncada S (1992) Protective and pathological roles of nitric oxide in endotoxin shock. Cardiovasc Res 26: 48–57
Editor information
Editors and Affiliations
Rights and permissions
Copyright information
© 1996 Springer-Verlag Berlin Heidelberg
About this chapter
Cite this chapter
Werdan, K. (1996). Prophylaxe und Therapie der akuten septischen Kardiomyopathie. In: Schuster, HP. (eds) Intensivtherapie bei Sepsis und Multiorganversagen. Springer, Berlin, Heidelberg. https://doi.org/10.1007/978-3-662-07958-4_11
Download citation
DOI: https://doi.org/10.1007/978-3-662-07958-4_11
Publisher Name: Springer, Berlin, Heidelberg
Print ISBN: 978-3-662-07959-1
Online ISBN: 978-3-662-07958-4
eBook Packages: Springer Book Archive