Summary
Background: Endoscopic removal of recurrent phaeochromocytomas and retroperitoneal paragangliomas (extra-adrenal phaeochromocytomas) is a challenging surgical procedure.
Methods: In a prospective clinical study, five patients (three males, two females; age: 15–63 years) with recurrent phaeochromocytomas and eight patients (three males, five females; age: 21–60 years) with paragangliomas (twice in combination with phaeochromocytomas) were treated endoscopically. Three patients showed multiple (2 to 5) tumours. Tumour size ranged from 1 to 4 cm. Six patients suffered from von Hippel-Lindau disease. Twelve tumours were removed using the laparoscopic route; the retroperitoneoscopic technique was performed for nine tumours. High-dosage alpha-blockage with phenoxybenzamine was routinely used.
Results: Conversion to open surgery was not necessary. Minor perioperative complications occurred in two patients (15 %); mortality was zero. Mean operating time for recurrent phaeochromocytomas was 172 min (range: 120–255 min), and operating time for paragangliomas ranged from 75 to 600 min. Mean blood loss was 130 mL, and median duration of postoperative hospitalization was 5 days. No recurrences were observed at a mean follow-up of 30 months.
Conclusions: Endoscopic removal of recurrent phaeochromocytomas and retroperitoneal paragangliomas is feasible and safe but requires extensive experience in minimally invasive surgery as well as in endocrine surgery.
Zusammenfassung
Grundlagen: Die endoskopische Exstirpation von Phäochromozytom-Rezidiven und von retroperitonealen Paragangliomen (extraadrenalen Phäochromozytomen) ist eine besondere chirurgische Herausforderung.
Methodik: Im Rahmen einer prospektiven Studie wurden 5 Patienten (3 m, 5 w, Alter 15–63 Jahren) mit rezidivierten Phäochromozytomen und 8 Patienten (3 m, 5 w, Alter 21–60 Jahre) mit extraadrenalen Phäochromozytomen (zweimal in Kombination mit adrenalen Phäochromozytomen) endoskopisch opeiert. Drei Patienten hatten multiple (2 bis 5) Tumoren. Die Tumorgröße schwankte zwischen 1 und 4 cm. Sechs Patienten litten an von Hippel-Lindau-Syndrom. Die laparoskopische Methode wurde bei 12 Tumoren angewandt, 9 Neoplasien wurden retroperitoneoskopisch entfernt. Eine hochdosierte α-Rezeptorblokkade mit Phenoxybenzamin wurde routinemäßig angewandt.
Ergebnisse: Eine Konversion zur offenen Technik war in keinem Falle erforderlich. Perioperativ traten bei 2 Patienten (15%) unbedeutende Komplikationen auf, kein Patient ist verstorben. Die mittlere Operationsdauer lag bei den Phäochromozytom-Rezidiven bei 172 Minuten (Spanne: 120–255 Minuten), bei den extraadrenalen Phäochromozytomen schwankte sie zwischen 75 und 600 Minuten. Der Blutverlust lag bei 130 mL, der mediane postoperative Klinikaufenthalt bei 5 Tagen. Rezidive wurden nach einer medianen Nachbeobachtungszeit von 30 Monaten nicht beobachtet.
Schlußfolgerungen: Die endoskopische Therapie von Phäochromozytom-Rezidiven und von retroperitonealen Paragangliomen ist unter extensive Erfahrung in der minimal-invasiven Methodik und der endokrinen Chirurgie sicher durchführbar.
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Walz, M.K., Neumann, H.P.H., Peitgen, K. et al. Endoscopic treatment of recurrent phaeochromocytomas and retroperitoneal paragangliomas. Eur Surg 35, 93–96 (2003). https://doi.org/10.1046/j.1682-4016.2003.03051.x
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DOI: https://doi.org/10.1046/j.1682-4016.2003.03051.x