Skip to main content
Log in

Myasthenia gravis: Zentralnervöse Beteiligung und Schlaf

Myasthenia gravis and sleep: CNS-involvement and sleep

  • Published:
Somnologie - Schlafforschung und Schlafmedizin Aims and scope Submit manuscript

Zusammenfassung

Die Myasthenia gravis (MG) stellt trotz guter Behandlungsmöglichkeiten auch heute noch eine potentiell lebensbedrohliche Erkrankung dar. Bei krisenhaften Verschlechterungen, aber auch bei medikamentös gut eingestellten Patienten, die über eine normale Lungenfunktion tagsüber verfügen, kommt es relativ häufig während des REM-Schlafes zu Apnoen und damit verbundener Hypoxie. Die nächtlichen Atmungsstörungen bleiben meist unentdeckt. Unspezifische Symptome wie Müdigkeit, allgemeine Schwäche, Konzentrations- und Gedächtnisprobleme sollten daher auch an schlafbezogene Atmungsstörungen denken lassen. Immer wieder wird eine zentralnervöse Beteiligung der MG postuliert: als Hinweise hierfür werden Gedächtnisstörungen, eine Reduktion des REM-Schlafes sowie das Vorhandensein von Azetylcholin-Rezeptorantikörpern im Liquor angeführt. Zu einer ZNS-Dysfunktion können möglicherweise 1) eine spezifische, antikörperbedingte Blockade, 2) im Rahmen der Immunerkrankung produzierte Zytokine und 3) eine Hypoxie—als wahrscheinlich wichtigster Einfluss auf die kognitive Leistungsfähigkeit bei MG-Patienten—führen. Eine polysomnographische Abklärung sollte daher immer bei MG-Patienten mit fraglicher zentralnervöser Beteiligung (auch bei normaler Lungenfunktion tagsüber) erfolgen, um bei der Diagnose einer schlafbezogenen Atmungsstörung gezielt eine nächtliche Beatmungstherapie einleiten zu können.

Summary

Myasthenia gravis (MG) is a potential life threatening disease although effective treatment strategies are available today. In crisis, but also in clinically stable patients with a normal daytime pulmonary function, REM sleep is vulnerable for apneas and hypoxia. Nocturnal respiratory problems are rarely diagnosed in MG. Unspecific symptoms like sleepiness, fatigue, concentration and memory problems can well be symptoms of a sleep-related breathing disorder. Reports of memory dysfunction, reduction of REM-sleep, and detection of acetylcholine receptor (AchR) antibodies in the cerebrospinal fluid have led to the hypothesis of a central nervous system involvement in myasthenia gravis. Possible mechanisms are: 1) central AchR-antibodies leading to a blockade of cholinergic neurotransmission in the brain, 2) unspecifically acting cytokines and 3) hypoxia, as perhaps the most important influence upon cognitive function in MG. A polysomnographic investigation should therefore be performed in a MG-patient presenting with possible CNS involvement (despite normal daytime respiratory function) to detect a sleep related breathing disorder and eventually initiate a nocturnal ventilation therapy.

This is a preview of subscription content, log in via an institution to check access.

Access this article

Price excludes VAT (USA)
Tax calculation will be finalised during checkout.

Instant access to the full article PDF.

Literatur

  1. Adams RD, Victor M, Ropper AH: Myasthenia gravis and related disorders of neuromuscular transmission. In: Principles of neurology, 6th edition, McGraw-Hill Companies, New York, 1459–1475, 1997.

    Google Scholar 

  2. Adornato BT, Houff SA, Engel WK, Dalkaas M, Maden DL, Server JL: Abnormal immunglobulinbands in cerebrospinal fluid in myasthenia gravis. Lancet 2: 367–368, 1977.

    Google Scholar 

  3. Amino A, Shiozawa Z, Nagasaka T, Shindo K, Ohashi K, Tsunoda S, Shintani S: Sleep apnoea in well-controlled myasthenia gravis and the effect of thymectomy. J Neurol 245: 77–80, 1998.

    Article  PubMed  CAS  Google Scholar 

  4. Barthlen GM: Nocturnal respiratory failure as an indication of non-invasive ventilation in the patient with neuromuscular disease. Respiration 64 (Suppl 1): 35–38, 1997.

    PubMed  Google Scholar 

  5. Bramanti P, Ricci RM, Mailland F, Di Perri R: Wirkung von Dihydroergocristin auf kognitive Funktionen und Schlaf bei älteren Probanden. Arzneimittelforschung/Drug Research 42: 1403–1406, 1992.

    CAS  Google Scholar 

  6. Carrieri P, Marano E, Perretti A, Caruso G: The thymus and myasthenia gravis: immunological and neurophysiological aspects. Ann Med 31 (Suppl 2): 52–56, 1999.

    PubMed  Google Scholar 

  7. Culebras A. Sleep and neuromuscular disorders. Neurol Clin 1: 791–805, 1996.

    Article  Google Scholar 

  8. Curro Dossi R, Pare D, Steriade M: Short-lasting nicotinic and long-lasting muscarinic depolarizing responses of thalamocortical neurons to stimulation of mesopontine cholinergic nuclei. J Neurophysiol 65: 393–406, 1991.

    Google Scholar 

  9. Dunnet S B, Fibiger H C: Role of cholinergic systems in leaming and memory. Prog Brain Res 98: 413–420, 1993.

    Google Scholar 

  10. Fulpius BW, Fontana A, Cuenod S: Central-Nervous-System involvement in experimental autoimmune myasthenia gravis. Lancet 2: 350–351, 1977.

    Article  PubMed  CAS  Google Scholar 

  11. George CF: Neuromuscular disorders. In: Kryger MH, Roth T, Dement WC (eds): Principles and practice of sleep medicine, 2nd edition, WB Saunders Company, Philadelphia, USA, 776–781, 1994.

    Google Scholar 

  12. Gerber W, Diener H: Klinisch-psychologische und neuropsychologische Untersuchungen zur Myasthenia gravis. In Jacobi P: Jahrbuch der medizinischen Psychologie. Band 2: Psychologie in der Neurologie. Berlin, Heidelberg, New York, London, Paris, Tokyo, Hong Kong. Springer, 1989.

    Google Scholar 

  13. Greenberg GD, Watson RK, Deptula D: Neuropsychological dysfunction in sleep apnea. Sleep 10: 254–262, 1987.

    PubMed  CAS  Google Scholar 

  14. Guilleminault C, Stoohs R, Quera-Salva MA: Sleep-related obstructive and nonobstructive apneas and neurologic disorders. Neurology 42 (Suppl 6): 53, 1992.

    PubMed  CAS  Google Scholar 

  15. Henkes H, Jäger H, Dewes W, Hierholzer J, Piepgras U: MRT und 99mTc-HM-PAO SPECT des Gehirns bei Myasthenia gravis. Bildgebung 58: 208–214, 1991.

    PubMed  CAS  Google Scholar 

  16. Hobson AJ: Sleep and dreaming: induction and mediation of REM sleep by cholinergic mechanisms. Curr Opin Neurobiol 2: 759–763, 1992.

    Article  PubMed  CAS  Google Scholar 

  17. Howard JF Jr: Intravenous immunoglobulin for the treatment of acquired myasthenia gravis. Neurology 51 (Suppl 5): S30–36, 1998.

    Google Scholar 

  18. Jones BE: Paradoxical sleep and its chemical/structural substrates in the brain. Neuroscience 40: 637–656, 1991.

    Article  PubMed  CAS  Google Scholar 

  19. Keesy JC, Tourtellotte WW, Herrmann C, Andrews JM, Lindstrom J: Acetylcholine-receptor antibody in cerebrospinal fluid. Lancet i: 777, 1978.

    Article  Google Scholar 

  20. Keesy JC: Does myasthenia gravis affect the brain? J Neurol Sci 170: 77–89, 1999.

    Article  Google Scholar 

  21. Kryger MH: Restrictive lung diseases. In: Kryger MH, Roth T, Dement WC (eds): Principles and practice of sleep medicine, 2nd edition, WB Saunders Company, Philadelphia, USA, 769–775, 1994.

    Google Scholar 

  22. Lefvert AK, Pirskanen R: Acetylcholine-receptorantibodies in cerebrospinal fluid in myasthenia gravis. Lancet ii: 351–352, 1977.

    Article  Google Scholar 

  23. Lennarzt H, Spiegelberg U: Psychopathologische Befunde bei Myopathien. Nervenarzt 27: 98–103, 1956.

    Google Scholar 

  24. Lewis SW, Maron, Newsom-Davis J: Absence of central functional cholinergic deficits in myasthenia gravis. J Neurol Neurosurg Psych 52: 258–261, 1989.

    CAS  Google Scholar 

  25. Lützenkirchen J: Zur Psychosomatik der Myasthenie. Z Psychosom Med Psychoanal 23: 363–370, 1977.

    PubMed  Google Scholar 

  26. Masur H. Myasthenia gravis. In: Skalen und Scores in der Neurologie. Thieme Verlag, Stuttgart, New York, 390–393, 1995.

    Google Scholar 

  27. Melms A, Hohlfeld R: Myasthenia gravis und myasthene Syndrome. In: Brandt T, Dichgans J, Diener HC (Hrsg.): Therapie und Verlauf neurologischer Erkrankungen, 3. Auflage, Verlag W Kohlhammer, Stuttgart, Berlin, Köln, 1097–1119, 1998.

    Google Scholar 

  28. Mennuni G, Morante MT; Di Meo L, Scoppetta C, Strusi L, Neri G, Laudisio A, Mazza S, Bergonzi P: Myasthenie et sommeil. Schweizer Archiv für Neurologie. Neurochirurgie und Psychiatrie 133: 193–203, 1983.

    CAS  Google Scholar 

  29. Mertens HG, Lützenkirchen J, Hertel G: Psychologische Probleme bei der Behandlung von Myastheniekranken. Nervenarzt 47: 517–519, 1976.

    PubMed  CAS  Google Scholar 

  30. Murphy MF, Sramek JJ, Kurtz NM, Carta A, Cutler NR: Optimizing the development of the next generation of compounds for Alzheimer's disease. Greenwich Medical Media Ltd, London, 1998.

    Google Scholar 

  31. Nabeshima T: Behavioral aspects of cholinergic transmission: role of basal forebrain cholinergic system in learning and memory. Prog Brain Res 98: 405–411, 1993.

    Article  PubMed  CAS  Google Scholar 

  32. Nordberg A, Hartvig P, Lilja A, Viitanen M, Amberla K, Lundquvist H, Andersson Y, Ulin J, Winblad B, Langström B: Decreased uptake and binding of 11C-Nicotine in brain of Alzheimer patients as visualized by positrone emission tomography. J Neural Transm 2: 215–224, 1990.

    Article  CAS  Google Scholar 

  33. Osserman KE, Genkins G: Critical reappraisal of the use of edrophonium (Tensilon) chloride tests in myasthenia gravis and significance of clinical classification. Ann N Y Acad Sci 135: 312–326, 1966.

    PubMed  CAS  Google Scholar 

  34. Papazian O: Rapid eye movement sleep alterations in myasthenia gravis. Neurology 26: 311–316, 1976.

    PubMed  CAS  Google Scholar 

  35. Quera-Salva MA, Guilleminault C, Chevret S, Troche G, Fromageot C, Crowe McCann C, Stoos R, de Lattre J, Raphael JC, Gajdos P: Breathing disorders during sleep in myasthenia gravis. Ann Neurol 31: 86–92, 1992.

    Article  PubMed  CAS  Google Scholar 

  36. Saphier D, Birmanns B, Brenner T: Electroencephalographic changes in experimental autoimmune myasthenia gravis. J Neurol Sc 114: 200–204, 1993.

    Article  CAS  Google Scholar 

  37. Snead OC, Benton JW, Dwyer D, Morley BJ, Kemp GJ, Bradley RJ, Oh S: Juvenile myasthenia gravis. Neurology 30: 732–739, 1980.

    PubMed  Google Scholar 

  38. Stepansky R, Weber G, Zeitlhofer J: Sleep Apnea and cognitive dysfunction in myasthenia gravis. Acta Med Austriaca 24: 128–131, 1997.

    PubMed  CAS  Google Scholar 

  39. Stickgold R, Scott L, Rittenhouse C, Hobson JA: Sleep-induced changes in associative memory. J Cogn Neurosci 11: 182–193, 1999.

    Article  PubMed  CAS  Google Scholar 

  40. Whitehouse P J, Martino A M, Wagster M V, Price, Mayeux R, Atavk J R, Kellar K J: Reductions in nicotinic acetylcholine binding in Alzheimer's disease and Parkinson's disease. Neurology 38: 720–723, 1988.

    PubMed  CAS  Google Scholar 

  41. Whiting PJ, Cooper J, Lindstrom JM: Antibodies in sera from patients with myasthenia gravis do not bind to nicotinic Acetylcholine receptors from human brain. J Neuroimmunol 16: 205–213, 1987.

    Article  PubMed  CAS  Google Scholar 

Download references

Author information

Authors and Affiliations

Authors

Corresponding author

Correspondence to Josef Zeitlhofer.

Rights and permissions

Reprints and permissions

About this article

Cite this article

Stepansky, R., Hoppe, S. & Zeitlhofer, J. Myasthenia gravis: Zentralnervöse Beteiligung und Schlaf. Somnologie 4, 79–83 (2000). https://doi.org/10.1046/j.1439-054x.2000.12400.x

Download citation

  • Issue Date:

  • DOI: https://doi.org/10.1046/j.1439-054x.2000.12400.x

Schlüsselwörter

Keywords

Navigation