Skip to main content
Log in

Marketing and the Fine Arts – Inventory of a Controversial Relationship

  • Published:
Journal of Cultural Economics Aims and scope Submit manuscript

Abstract

This study concentrates in part on the market of fine arts. First, fine arts will be defined from a marketing point of view and peculiarities in the market of fine arts will be analysed empirically and theoretically. Certain aspects of marketing theory are discussed regarding their significance for the fine arts. Results of an empirical study of galleries and artists will be presented. It will be shown, whether and how artists are involved in marketing, how successful they are and what prerequisites to marketing the artists have.

This is a preview of subscription content, log in via an institution to check access.

Access this article

Price excludes VAT (USA)
Tax calculation will be finalised during checkout.

Instant access to the full article PDF.

Similar content being viewed by others

Bibliography

  • Alpers, S. (1989) Rembrandt als Unternehmer – Sein Atelier und der Markt. DuMont, Köln.

    Google Scholar 

  • Baker, K.G., Hozier Jr., G.C., and Rogers, R.D. (1987) “Supply-Side Marketing: Risks and Benefits”. Research Management 30: 26–35.

    Google Scholar 

  • Bechler, E. (1991) “Wirtschaftsfaktor Kultur – Eine überraschende Erkenntnis?”, in F. Loock, ed., Kulturmanagement – Kein Privileg der Musen. Gabler, Wiesbaden, pp. 25–41.

    Google Scholar 

  • Becker, H.S. (1982) Art Worlds. Berkeley University Press, Berkeley.

    Google Scholar 

  • Belting, H (1995) Das Ende der Kunstgeschichte?: Eine Revision nach zehn Jahren. Beck, München.

    Google Scholar 

  • Benjamin, W. (1970) Das Kunstwerk im Zeitalter seiner technischen Reproduzierbarkeit, 4th edition. Suhrkamp, Frankfurt am Main.

    Google Scholar 

  • Bockris, V. (1989) The Life and Death of Andy Warhol. Bantam, New York.

    Google Scholar 

  • Eco, U. (1977) Das offene Kunstwerk. Gabler, Wiesbaden.

    Google Scholar 

  • Frangen, U. (1983) Ökonomische Analyse des Marktes für Malerei in der Bundesrepublik Deutschland. Peter Lang, Frankfurt am Main.

    Google Scholar 

  • Galbraith, J.K. (1964) Tabus in Wirtschaft und Politik der USA. Rowohlt, Reinbeck.

    Google Scholar 

  • Grasskamp, W. (1992) Die unästhetische Demokratie. Beck, München.

    Google Scholar 

  • Grasskamp, W. (1994) “Art and Money – Scenes from a Mixed Marriage”, in T. Bevers, ed., Artists-Dealers-Cunsumers – On the Social World of Art. Verloren, Hilversum, pp. 41–55.

    Google Scholar 

  • Haberl, H.G. (1987) “Kunst als Kommunikationsstrategie”, Kunstforum International 87/1: 242–244.

    Google Scholar 

  • Heinrichs, W. (1993) Winführung in das Kulturmanagement. Wissenschaftliche Buchgesellschaft, Darmstadt.

    Google Scholar 

  • Herzogenrath, W. (1989) “Marketing – Frühe Erfolgsstrategien”, in W. Grasskamp, B. Von Loeffelholz and A. Oetker, eds, Jahresring 36 – Jahrbuch für moderne Kunst. Silke Schreiber, München, pp. 16–31.

    Google Scholar 

  • Hirschman, E.C. (1983) “Aesthetics, Ideologies and the Limits of the Marketing Concept”. Journal of Marketing 47: 45–55.

    Google Scholar 

  • Hughes, R. (1993) Denn ich bin nichts, wenn ich nicht lästern darf – Kritische Anmerkungen zu Kunst, Künstlern und Kunstmarkt. Kindler, München.

    Google Scholar 

  • Jaquet, C. (1962) Werte und Preise auf dem Weltmarkt neuzeitlicher Kunst. P.G. Keller, Winterthur.

    Google Scholar 

  • Jocks, H. (1992) “Das amerikanische Lachen – Oder vom Nutzen und Nachteil der Komik für das Leben”. Kunstforum International 121: 64–119.

    Google Scholar 

  • Kapner, G. (1991) Die Kunst in Geschichte und Gesellschaft. Böhlau, Wien/Köln.

    Google Scholar 

  • Kraft, H. (1988) “Dyaden zu dritt: Der (analytisch-) kunstpsychologische Ansatz”, in H. Belting, ed., Kunstgeschichte – Eine Einführung, 3rd Edition. Reimer, Berlin, pp. 280–304.

    Google Scholar 

  • Loock, F. (1988) Kunstsponsoring. Deutscher Universitäts-Verlag, Wiesbaden.

    Google Scholar 

  • Reder, C. (1987) “Ñber Mönche und Kollaborateure – Möglichkeiten für offene Oppositionsstrategien”, Kunstforum International 87/1: 250–254.

    Google Scholar 

  • Sans, J. (1994) “Philippe Cazal: Das Marken-Bild”, Kunstforum International 125/1: 78–83.

    Google Scholar 

  • Schierholz, P. (1987) “Kunst istWerbung an und für sich”, Kunstforum International 87/1: 258–261.

    Google Scholar 

  • Schmidt-Wulffen, S. (1987) “Kunst, Kommerz und Kolportage”, Kunstforum International 87/1: 68–69.

    Google Scholar 

  • Schmidt-Wulffen, S. (1989) “Das wahre Schöne und die schöne Ware – Zum Verhältnis von Kunst und Markt”, in W. Grasskamp, B. Von Loeffelholz and A. Oetker, eds, Jahresring 36 – Jahrbuch für moderne Kunst. Silke Schreiber, München, pp. 32–43.

    Google Scholar 

  • Schnell, W. (1979) “Rodin zwischen Innovationssetzung und Publikumserwartung – Studie zum Konflikt von Künstler und Publikum”, in R. Wick, and A. Wick-Kmoch, eds, Kunstsoziologie. DuMont, Köln, pp. 314–34.

    Google Scholar 

  • Schütte, R. (1991) “Kunst und Markenartikel”, Markenartikel 53/11: 476–481.

    Google Scholar 

  • Svendsen, A.S. (1992) “Fragmentation in diversified Cultural Demand”, Journal of Cultural Economics 16: 83–92.

    Google Scholar 

  • Terrahe, J. (1984) Kommunikationspolitik für moderne Kunst, Am Beispiel von Galerien für moderne Kunst in der Bundesrepublik Deutschland unter besonderer Berücksichtigung der Diffusions-und Adoptionstheorie. Peter Lang, Frankfurt am Main.

    Google Scholar 

  • Thurn, H.P. (1994) Der Kunsthändler: Wandlungen eines Berufes. Hirmer, München.

    Google Scholar 

  • Thurn, H.P. (1985) Künstler in der Gesellschaft. Westdeutscher Verlag, Opladen.

    Google Scholar 

  • Von Mickwitz, B. (1996) Streit um die Kunst. Scaneg, München.

    Google Scholar 

  • Werckmeister, O.K. (1989) The Making of Paul Klee's Career. The University of Chicago Press, Chicago.

    Google Scholar 

  • Wyrwoll, R. (1992) “Kunstmanagement”, Studienbrief des weiterbildenden Studiums Kulturmanagement. Fernuniversität, Hagen.

    Google Scholar 

Download references

Author information

Authors and Affiliations

Authors

Rights and permissions

Reprints and permissions

About this article

Cite this article

Meyer, JA., Even, R. Marketing and the Fine Arts – Inventory of a Controversial Relationship. Journal of Cultural Economics 22, 271–283 (1998). https://doi.org/10.1023/A:1007483732603

Download citation

  • Issue Date:

  • DOI: https://doi.org/10.1023/A:1007483732603

Navigation