REFERENCES
Bailey, Greg. 1985. Materials for the Study of Ancient Indian Ideologies: Pravrtti and Nivrtti. [Pubblicazioni di ‘Indologica Taurinensia', 19] Torino.
Boistard, Marie-Jeanne. 1994. Les ambiguités génériques du Yogav?sistha. In: Genres Litteraires en Inde. Volume collectif (URA 1058, Université de Paris III/CNRS) sous la responsabilité de Nalini Balbir, pp. 287–324. Paris.
Bos, Mike. 1983. After the Rise of Knowledge. WZKS 27: 165–184.
Bronkhorst, Johannes. 1986. The Two Traditions of Meditation in Ancient India (2nd edn.). Delhi 21993.
Bronkhorst, Johannes. 1993. The Two Sources of Indian Asceticism [Schweizer Asiatische Studien. Monographien, 13]. Bern.
Donatoni. 1995. Vidyaranya: La Liberazione in Vita. Jivanmuktiviveka. A cura di Roberto Donatoni [Biblioteca Orientale, 2]. Milano.
Fort, Andrew O. 1998. Jivanmukti in Transformation. Embodied Liberation in Advaita and NeoVedanta. Albany.
Fort, Andrew O. 1999. On Destroying the Mind: The Yogas?tras in Vidyaranya's Jivanmuktiviveka. JiP 27: 377–395.
Granoff, Phyllis. 1998. Maitreya's Jewelled World: Some Remarks on Gems and Visions in Buddhist Texts. JiP 26(4): 347–371.
Hanneder, Jürgen. 1998a. Saiva Tantric Material in the Yogavasisthaha. WZKS 42: 67–76.
Hanneder, Jürgen. 1998b. Abhinavagupta's Philosophy of Revelation. An Edition and Annotated Translation of M?lin??lokav?rttika I, pp. 1–399 [Groningen Oriental Studies, XIV]. Groningen.
La Vallée Poussin, Louis. 1914. J?vanmukta. Encyclopedia of Religions and Ethics 7: 563f.
Nelson, Lance E. 1996. Living Liberation in Sankara and Classical Advaita: Sharing the Holy Waiting of God. In Andrew O. Fort and Patricia Y. Mumme, eds., Living Liberation in Hindu Thought, pp. 17–62. Albany.
Oberhammer, Gerhard. 1992. 'Erlösung zu Lebzeiten’ (j?vanmukti-) als hermeneutisches Problem [Koninklijke Nederlandse Akademie van Wetenschappen. Afd. Letterkunde, N.R. 55,3]. Amsterdam usw.
Oberhammer, Gerhard. 1994. La Délivrance, dès cette vie (j?vanmukti) [Collège de France. Publications de l'Institut de Civilisation Indienne. 61]. Paris.
Oberhammer, Gerhard. 1995. Sankaras Lehre von der Erlösung zu Lebzeiten. Eine religionshermeneutische Untersuchung. In: Im Tod gewinnt der Mensch sein Selbst. Das Phänomen des Todes in asiatischer und abendländischer Religionstradition. Arbeitsdokumentation eines Symposions. Hrsg. v. Gerhard Oberhammer [ÖAW, Phil.—hist. Kl. Sb, Bd 624 – Beiträge zur Kulturund Geistesgeschichte Asiens. 14], pp. 181–200. Wien.
Rosenmeyer, Jens. 1998. Das Erkennen (jñ?na) als eine rationale Methode zur Selbsterlösung. M.A. Thesis, Halle (Saale).
Slaje, Walter. 1993. Sarvasiddh?ntasiddh?nta. On ‘Tolerance’ and 'syncretism’ in the Yogavasistha. Supplementband zu WZKS 36: 307–322.
Slaje, Walter. 1994a. Vom Moksopaya-Sastra zum Yogavasistha-Maharamayana. Philologische Untersuchungen zur Entwicklungsund Ñberlieferungsgeschichte eines indischen Lehrwerks mit Anspruch auf Heilsrelevanz [SB ÖAW 609 = VKSKS 27]. Wien.
Slaje, Walter. 1994b. Die Angst der Yogis vor der Versenkung. In: Festschrift für Gerhard Oberhammer. Hrsg. v. Roque Mesquita und Chlodwig Werba. WZKS 38: 273–291.
Slaje, Walter. 1995. Asubhasamjna und pratipaksabhana: Zur Tradition einer ‘Vergegenwärtigung des Widerwärtigen’ in der Soteriologie des Nyaya. ZDMG 145(1): 109–124.
Slaje, Walter. 1997a. The Moksopaya Project [I]. ABORI (1996) 77: 209–221.
Slaje, Walter. 1997b. Zur Traditionsgeschichte der Vorstellung von einer ‘Erlösung noch im Leben’ (j?vanmukti). BEI (1995–96) 13–14: 387–413.
Slaje, Walter. 1998. On Changing Others’ Ideas: The Case of Vidyaranya and the Yogavasistha. IIJ 41: 103–124.
Slaje, Walter. forthcoming (a). The Moksopaya Project (II): New Manuscripts and the Present State of Things. In: 125 Jahre Indogermanistik in Graz. Hrsg. von Michaela Ofitsch und Christian Zinko [Arbeiten aus der Abteilung “Vergleichende Sprachwissenschaft” Graz]. Graz.
Slaje, Walter. forthcoming (b). Observations on the Making of the Yogavasistha (caitta, nañartha and vah). In: Raffaele Torella, ed., Felicitation Volume for Raniero Gnoli. Roma.
Slaje, Walter. forthcoming (c). R?javidy?. StII (1999) 22.
Slaje, Walter. forthcoming (d). Towards a History of the Jivanmukti Concept: The Moksadharma in the Mahabharata. In: Felicitation Volume for Minoru Hara.
Slaje, Walter. forthcoming (e). Wie man sein Schicksal (daiva) meistert. Der Moksopaya über Wesen und Wirksamkeit menschlicher Aktivität (paurusa). In: AS/EA.
Sprockhoff, Joachim Friedrich. 1962. Zur Idee der Erlösung bei Lebzeiten im Buddhismus. Numen 9: 201–227.
Sprockhoff, Joachim Friedrich. 1964. Der Weg zur Erösung bei Lebzeiten, ihr Wesen und ihr Wert, nach dem Jivanmuktiviveka des Vidyaranya. WZKSO 8: 224–262.
Sprockhoff, Joachim Friedrich. 1970. Der Weg zur Erlösung bei Lebzeiten, ihr Wesen und ihr Wert, nach dem Jivanmuktiviveka des Vidyaranya (Fortsetzung). WZKSO 14: 131–159.
Vetter, Tilmann. 1995. Bei Lebzeiten das Todlose erreichen. Zum Begriff amata im älteren Buddhismus. In: Im Tod gewinnt der Mensch sein Selbst. Das Phänomen des Todes in asiatischer und abendländischer Religionstradition. Arbeitsdokumentation eines Symposions. Hrsg. v. Gerhard Oberhammer [ÖAW, Phil.—hist. Kl. Sb, Bd 624 – Beiträge zur Kulturund Geistesgeschichte Asiens. 14], pp. 211–230. Wien.
Author information
Authors and Affiliations
Rights and permissions
About this article
Cite this article
Slaje, W. Liberation from Intentionality and Involvement: On the Concept of Jīvanmukti according to the Mok⋅opāya. Journal of Indian Philosophy 28, 171–194 (2000). https://doi.org/10.1023/A:1004742001659
Issue Date:
DOI: https://doi.org/10.1023/A:1004742001659