Skip to main content
Log in

Individuelle kardiovaskuläre Risiken der Patientin in der Lebensmitte

Was ist für ihre Zukunft relevant?

Risques cardio-vasculaires individuels de la patiente individuelle vers le milieu de la vie en âge moyen

Qu’est-ce qui compte pour votre avenir?

  • Menopause
  • Published:
Journal für Gynäkologische Endokrinologie/Schweiz Aims and scope

Zusammenfassung

Der Anstieg der Häufigkeit von Herz-Kreislauf-Erkrankungen als Haupttodesursache der Frau ist seit der Jahrtausendwende dank Optimierung der Akutbehandlung bei kardiovaskulären Ereignissen, v.a. aber durch fortwährende Verbesserung der Prävention rückläufig. Letzteres bezieht sich v. a. auf die Behandlung des Hypertonus, aber im letzten Jahrzehnt auch auf die zunehmende Senkung des Cholesterins. Nahezu unverändert dagegen ist der Anstieg des Diabetes mellitus Typ 2 vor dem Hintergrund einer allgemeinen Gewichtszunahme und Reduktion körperlicher Tätigkeiten. Voraussetzung weiterer Erfolge in der Prävention der Herz-Kreislauf-Erkrankungen ist die ausreichend frühe Wahrnehmung von Risiken seitens der Frauen, aber auch der versorgenden Ärzte, insbesondere des Frauenarztes. Neben Lebensstilmodifikationen haben die medikamentösen Möglichkeiten zur Korrektur von Fettstoffwechselstörungen enorm zugenommen. Triebfeder ist die hohe Wirksamkeit der Senkung des LDL-Cholesterins bezüglich der Vermeidung arteriosklerotischer Herz-Kreislauf-Erkrankungen wie koronare Herzkrankheit und Schlaganfall. Blutdruckerhöhungen reagieren gut auf Gewichtsabnahme, Bewegung und Ernährungsweise und sind mit Kombinationen der Antihypertensiva nebenwirkungsarm beherrschbar. Keine kurative Medikation steht allerdings für den Diabetes mellitus Typ 2 zur Verfügung. Das liegt am irreversiblen Untergang des endokrinen Pankreas. Nur im Frühstadium des Diabetes oder besser bei Prädiabetes ist die Änderung des Lebensstils erfolgreich dann aber hochgradig. Aus diesem Grund und wegen der über Jahre asymptomatischen Entwicklung von Arteriosklerose ist die frühzeitige Diagnose von kardiovaskulären Risiken ein so wertvoller Beitrag zur Gesundheit der Frau.

Résumé

L’augmentation des taux de maladies cardio-vasculaires en tant que cause principale de décès chez la femme a diminué depuis le début du siècle grâce à l’optimisation des premiers soins des attaques cardio-vasculaires, et surtout grâce à l’amélioration constante de sa prévention. Ce dernier point concerne surtout le traitement de l’hypertension et, au cours de la dernière décennie, la réduction croissante du taux de cholestérol. Par contre, l’incidence croissantes du diabète de type 2 dans le cadre d’une augmentation générale du poids corporel et d’une réduction des activités physiques reste inchangée. Pour permettre de nouveaux progrès dans la prévention des maladies cardio-vasculaires, une perception suffisamment précoce des risques est nécessaire chez les femmes, mais aussi chez leurs médecins traitants, dont en particulier les gynécologues. À côté des adaptations de l’hygiène de vie, les options médicamenteuses pour corriger les troubles du métabolisme des lipides ont énormément augmenté. Ce développement est dû à la haute efficacité d’une baisse du taux de LDL-cholestérol pour prévenir les maladies cardio-vasculaires athéroscléreuses telles que les cardiopathies coronariennes et les AVC. L’hypertension réagit favorablement à une perte de poids, à l’activité physique et à une alimentation appropriée, et les associations d’antihypertenseurs permettent de la contrôler avec peu d’effets indésirables. On ne dispose cependant d’aucune médication curative contre le diabète de type 2. Ceci est dû à la destruction irréversible de la fonctionalité endocrine du pancréas . Une adaptation de l’hygiène de vie n’est efficace qu’au stade précoce du diabète ou, mieux encore, au stade prédiabétique, ou elle est alors extrêmement efficace. C’est pourquoi, vu que l’artériosclérose se développe sans symptômes pendant de longues années, un diagnostic précoce des risques cardio-vasculaires est une contribution si précieuse pour la santé de la femme.

This is a preview of subscription content, log in via an institution to check access.

Access this article

Price excludes VAT (USA)
Tax calculation will be finalised during checkout.

Instant access to the full article PDF.

Abb. 1
Abb. 2
Abb. 3
Abb. 4
Abb. 5
Abb. 6
Abb. 7
Abb. 8

Literatur

  1. Action to Control Cardiovascular Risk in Diabetes Follow-On (ACCORDION) Eye Study Group, Action to Control Cardiovascular Risk in Diabetes Follow-On (ACCORDION) Study Group (2016) Persistent effects of intensive glycemic control on retinopathy in type 2 diabetes in the action to control cardiovascular risk in diabetes (ACCORD) follow-on study. Diabetes Care 39:1089–1100

    Article  Google Scholar 

  2. Action to Control Cardiovascular Risk in Diabetes Study Group, Gerstein HC, Miller ME, Byington RP, Goff DC Jr, Bigger JT, Buse JB, Cushman WC, Genuth S, Ismail-Beigi F, Grimm RH Jr, Probstfield JL, Simons-Morton DG, Friedewald WT (2008) Effects of intensive glucose lowering in type 2 diabetes. N Engl J Med 358:2545–2559

    Article  Google Scholar 

  3. ADVANCE Collaborative Group, Patel A, MacMahon S, Chalmers J, Neal B, Billot L, Woodward M, Marre M, Cooper M, Glasziou P, Grobbee D, Hamet P, Harrap S, Heller S, Lisheng L, Mancia G, Mogensen CE, Changyu P, Poulter N, Rodgers A, Williams B, Bompoint S, de Galan BE, Joshi R, Travert F (2008) Intensive blood glucose control and vascular outcomes in patients with type 2 diabetes. N Engl J Med 358:2560–2572

    Article  Google Scholar 

  4. Alexander VJ, Xia S, Hurh E, Hughes SG, O’Dea L, Geary RS et al (2019) N‑acetyl galactosamine-conjugated antisense drug to APOC3 mRNA, triglycerides and atherogenic lipoprotein levels. Eur Heart J 40:2785–2796

    Article  CAS  PubMed  PubMed Central  Google Scholar 

  5. Anand SS, Islam S, Rosengren A, Franzosi MG, Steyn K, Yusufali AH, Keltai M, Diaz R, Rangarajan S, Yusuf S, INTERHEART Investigators (2008) Risk factors for myocardial infarction in women and men: insights from the INTERHEART study. Heart J 29:932–940

    Article  Google Scholar 

  6. Blood Pressure Lowering Treatment Trialists’ Collaboration (2021) Pharmacological blood pressure lowering for primary and secondary prevention of cardiovascular disease across different levels of blood pressure: an individual participant-level data meta-analysis. Lancet 397(10285):1625–1636

    Article  Google Scholar 

  7. Blumenthal JA, Babyak MA, Hinderliter A, Watkins LL, Craighead L, Pao-Hwa L, Caccia C, Johnson J, Waugh R, Sherwood A (2010) Effects of the DASH diet alone and in combination with exercise and weight loss on blood pressure and cardiovascular biomarkers in men and women with high blood pressure: the ENCORE study. Arch Intern Med 170:126–135

    Article  PubMed  PubMed Central  Google Scholar 

  8. Butler J, Anker SD, Filippatos G, Shahzeb Khan M, Ferreira JP, Pocock SJ, Giannetti N, Januzzi JL, Piña IL, Lam CSP, Ponikowski P, Sattar N, Verma S, Brueckmann M, Jamal W, Vedin O, Peil B, Zeller C, Zannad F, Packer M, the EMPEROR-Reduced Trial Committees and Investigators (2021) Empagliflozin and health-related quality of life outcomes in patients with heart failure with reduced ejection fraction: the EMPEROR-Reduced trial. Eur Heart J 42:1203–1212

    Article  CAS  PubMed  PubMed Central  Google Scholar 

  9. Chambless LE, Folsom AR, Clegg LX, Sharrett AR, Shahar E, Nieto FJ, Rosamond WD, Evans G (2000) Carotid wall thickness is predictive of incident clinical stroke: the Atherosclerosis Risk in Communities (ARIC) study. Am J Epidemiol 151(5):478–487

    Article  CAS  PubMed  Google Scholar 

  10. Chambless LE, Heiss G, Folsom AR, Rosamond W, Szklo M, Sharrett AR, Clegg LX (1997) Association of coronary heart disease incidence with carotid arterial wall thickness and major risk factors: the Atherosclerosis Risk in Communities (ARIC) study, 1987–1993. Am J Epidemiol 146(6):483–494

    Article  CAS  PubMed  Google Scholar 

  11. Cholesterol Treatment Trialists’ Collaboration (2010) Efficacy and safety of more intensive lowering of LDL cholesterol: a meta-analysis of data from 170 000 participants in 26 randomised trials. Lancet 376:1670–1681

    Article  Google Scholar 

  12. Cohen JC, Boerwinkle E, Mosle TH, Hobbs HH (2006) Sequence variations in PCSK9, low LDL, and protection against coronary heart disease. N Engl J Med 354:1264–1272

    Article  CAS  PubMed  Google Scholar 

  13. Duckworth W, Abraira C, Moritz T, Reda D, Emanuele N, Reaven PD, Zieve FJ, Marks J, Davis SN, Hayward R, Warren SR, Goldman S, McCarren M, Vitek ME, Henderson WG, Huang GD (2009) Glucose control and vascular complications in veterans with type 2 diabetes. N Engl J Med 360:129–139

    Article  CAS  PubMed  Google Scholar 

  14. Gaede P, Vedel P, Larsen N, Jensen GVH, Parving H‑H, Pedersen O (2003) Multifactorial intervention and cardiovascular disease in p atients with type 2 diabetes. N Engl J Med 348:383–393

    Article  PubMed  Google Scholar 

  15. Goff DC Jr, Lloyd-Jones DM, Bennett G, Coady S, D’Agostino RB, Gibbons R, Greenland P, Lackland DT, Levy D, O’Donnell CJ, Robinson JG, Schwartz JS, Shero ST, Smith SC Jr, Sorlie P, Stone NJ, Wilson PW, Jordan HS, Nevo L, Wnek J, Anderson JL, Halperin JL, Albert NM, Bozkurt B, Brindis RG, Curtis LH, DeMets D, Hochman JS, Kovacs RJ, Ohman EM, Pressler SJ, Sellke FW, Shen WK, Smith SC Jr, Tomaselli GF (2014) 2013 ACC/AHA guideline on the assessment of cardiovascular risk: a report of the American College of Cardiology/American Heart Association Task Force on Practice Guidelines. Circulation 129(Suppl 2):49–73

    Google Scholar 

  16. Goldberg AC, Leiter LA, Stroes ESG, Baum SJ, Hanselman JC, Bloedon LT, Lalwani ND, Patel PM, Zhao X, Duell PB (2019) Effect of Bempedoic acid vs placebo added to maximally tolerated statins on low-density lipoprotein cholesterol in patients at high risk for cardiovascular disease: the CLEAR wisdom randomized clinical trial. JAMA 322:1780–1788

    Article  CAS  PubMed  PubMed Central  Google Scholar 

  17. Gong Q, Zhang P, Wang J, Ma J, An Y, Chen Y, Zhang B, Feng X, Li H, Chen X, Cheng YJ, Gregg EW, Hu Y, Bennett PH, Li G (2019) Morbidity and mortality after lifestyle intervention for people with impaired glucose tolerance: 30-year results of the Da Qing Diabetes Prevention Outcome Study. Lancet Diabetes Endocrinol 7:452–461

    Article  PubMed  PubMed Central  Google Scholar 

  18. Holman RR, Paul SK, Bethel MA, Matthews DR, Neil HA (2008) 10-year follow-up of intensive glucose control in type 2 diabetes. N Engl J Med 359:1577–1589

    Article  CAS  PubMed  Google Scholar 

  19. Hu Y, Zong G, Liu G, Wang M, Rosner B, Pan A, Willett WC, Manson JE, Hu FB, Sun Q (2018) Smoking cessation, weight change, type 2 diabetes, and mortality. N Engl J Med 379:623–632

    Article  PubMed  PubMed Central  Google Scholar 

  20. Husain M, Bain SC, Gaarsdal Holst A, Mark T, Rasmussen S, Lingvay I (2020) Effects of semaglutide on risk of cardiovascular events across a continuum of cardiovascularrisk: combined post hoc analysis of the SUSTAIN and PIONEER trials. Cardiovasc Diabetol 19:156

    Article  CAS  PubMed  PubMed Central  Google Scholar 

  21. Kalyani RR (2021) Glucose-lowering drugs to reduce cardiovascular risk in type 2 diabetes. N Engl J Med 384:1248–1260

    Article  PubMed  Google Scholar 

  22. Klose G, Laufs U, März W, Windler E (2014) Familiäre Hypercholesterinämie – Entwicklungen in Diagnostik und Behandlung. Dtsch Arztebl Int 111:523–529

    PubMed  PubMed Central  Google Scholar 

  23. Knowler WC, Barrett-Connor E, Fowler SE et al (2002) Reduction in the incidence of type 2 diabetes with lifestyle intervention or metformin. N Engl J Med 346:393–403

    Article  CAS  PubMed  Google Scholar 

  24. Lindstrom J, Ilanne-Parikka P, Peltonen M et al (2006) Sustained reduction in the incidence of type 2 diabetes by lifestyle intervention: follow-up of the Finnish Diabetes Prevention study. Lancet 368:1673–1679

    Article  PubMed  Google Scholar 

  25. Luy M (2011) Ursachen der Geschlechterdifferenz in der Lebenserwartung. Schweiz Med Forum 11:580–583

    Google Scholar 

  26. Mach F, Baigent C, Catapano AL, Koskinas KC, Casula M, Badimon L, Chapman MJ, De Backer GG, Delgado V, Ference BA, Graham IM, Halliday A, Landmesser U, Mihaylova B, Pedersen TR, Riccardi G, Richter DJ, Sabatine MS, Taskinen M‑R, Tokgozoglu L, Wiklund O (2020) 2019 ESC/EAS Guidelines for the management of dyslipidaemias: lipid modification to reduce cardiovascular risk. Eur Heart J 41:111–188

    Article  PubMed  Google Scholar 

  27. Marso SP, Daniels GH, Brown-Frandsen K, Kristensen P, Mann JFE, Nauck MA, Nissen SE, Pocock S, Poulter NR, Ravn LS, Steinberg WM, Stockner M, Zinman B, Bergenstal RM, Buse JB (2016) Liraglutide and cardiovascular outcomes in type 2 diabetes. N Engl J Med 375:311–322

    Article  CAS  PubMed  PubMed Central  Google Scholar 

  28. Pooled cohort equation. https://tools.acc.org/ascvd-risk-estimator-plus/#!/calculate/therapy/. Zugegriffen: 24. Aug. 2021

  29. Ramachandran A, Snehalatha C, Mary S et al (2006) The Indian diabetes prevention programme shows that lifestyle modification and metformin prevent type 2 diabetes in asian Indian subjects with impaired glucose tolerance (IDPP-1). Diabetologia 49:289–297

    Article  CAS  PubMed  Google Scholar 

  30. Ray KK, Landmesser U, Leiter LA, Kallend D, Dufour R, Karakas M et al (2017) Inclisiran in patients at high cardiovascular risk with elevated LDL cholesterol. N Engl J Med 376:1430–1440

    Article  CAS  PubMed  Google Scholar 

  31. Rosenberg L, Palmer JR, Shapiro S (1990) Decline in the risk of myocardial infarction among women who stop smoking. N Engl J Med 322:213–217

    Article  CAS  PubMed  Google Scholar 

  32. Rosenson RS, Burgess LJ, Ebenbichler CF, Baum SJ, Stroes ESG, Ali S et al (2020) Evinacumab in patients with refractory hypercholesterolemia. N Engl J Med 383:2307–2319

    Article  CAS  PubMed  Google Scholar 

  33. Sabatine MS, Giugliano RP, Keech AC, Honarpour N, Wiviott SD, Murphy SA, Kuder JF, Wang H, Liu T, Wasserman SM, Sever PS, Pedersen TR (2017) Evolocumab and clinical outcomes in patients with cardiovascular disease. N Engl J Med 376:1713–1722

    Article  CAS  PubMed  Google Scholar 

  34. Schwartz GG, Steg PG, Szarek M, Bhatt DL, Bittner VA, Diaz R, Edelberg JM, Goodman SG, Hanotin C, Harrington RA, Jukema JW, Lecorps G, Mahaffey KW, Moryusef A, Pordy R, Quintero K, Roe MT, Sasiela WJ, Tamby JF, Tricoci P, White HD, Zeiher AM (2018) Alirocumab and cardiovascular outcomes after acute coronary syndrome. N Engl J Med 379:2097–2107

    Article  CAS  PubMed  Google Scholar 

  35. SPRINT Research Group, Lewis CE, Fine LJ, Beddhu S, Cheung AK, Cushman WC, Cutler JA, Evans GW, Johnson KC, Kitzman DW, Oparil S, Rahman M, Reboussin DM, Rocco MV, Sink KM, Snyder JK, Whelton PK, Williamson JD, Wright JT Jr, Ambrosius WT (2021) Final report of a trial of intensive versus standard blood-pressure control. N Engl J Med 384:1921–1930

    Article  Google Scholar 

  36. Stamler J, Wentworth D, Neaton JD (1986) Is relationship between serum cholesterol and risk of premature death from coronary heart disease continuous and graded? Findings in 356,222 primary screenees of the Multiple Risk Factor Intervention Trial (MRFIT). JAMA 256:2823–2828

    Article  CAS  PubMed  Google Scholar 

  37. Statistisches Jahrbuch (2019) Deutschland und Internationales, Statistisches Bundesamt. www.destates.de. Zugegriffen: 18. Sept. 2022

  38. Tsimikas S, Karwatowska-Prokopczuk E, Gouni-Berthold I, Tardif JC, Baum SJ, Steinhagen-Thiessen E et al; AKCEA-APO(a)-LRx Study Investigators (2020) Lipoprotein(a) Reduction in Persons with Cardiovascular Disease. N Engl J Med 382:244–255

    Article  CAS  Google Scholar 

  39. Tuomilehto J, Lindström J, Eriksson JG et al (2001) Prevention of type 2 diabetes mellitus by changes in lifestyle among subjects with impaired glucose tolerance. N Engl J Med 344:1343–1350

    Article  CAS  Google Scholar 

  40. UK Prospective Diabetes Study (UKPDS) Group (1998) Intensive blood-glucose control with sulphonylureas or insulin compared with conventional treatment and risk of complications in patients with type 2 diabetes (UKPDS 33). Lancet 352:837–853

    Article  Google Scholar 

  41. UK Prospective Diabetes Study (UKPDS) Group (1998) Effect of intensive blood-glucose control with metformin on complications in overweight patients with type 2 diabetes (UKPDS 34). Lancet 352:854–865

    Article  Google Scholar 

  42. Windler E, Kovanen PT, Chao YS, Brown MS, Havel RJ, Goldstein JL (1980) The estradiol-stimulated lipoprotein receptor of rat liver. A binding site that membrane mediates the uptake of rat lipoproteins containing apoproteins B and E. J Biol Chem 255:10464–10471

    Article  CAS  PubMed  Google Scholar 

  43. Zinman B, Wanner C, Lachin JM, Fitchett D, Bluhmki E, Hantel S, Mattheus M, Devins T, Johansen OE, Woerle HJ, Broedl UC, Inzucchi SE (2015) Empagliflozin, cardiovascular outcomes, and mortality in type 2 diabetes. N Engl J Med 373:2117–2128

    Article  CAS  Google Scholar 

  44. Zyriax BC, Boeing H, Windler E (2005) Nutrition is a powerful independent risk factor for coronary heart disease in women—The CORA study: a population-based case-control study. Eur J Clin Nutr 59:1201–1207

    Article  PubMed  Google Scholar 

Download references

Author information

Authors and Affiliations

Authors

Corresponding author

Correspondence to Eberhard Windler.

Ethics declarations

Interessenkonflikt

E. Windler, B.-C. Zyriax und M. Augustin geben an, dass kein Interessenkonflikt besteht.

Für diesen Beitrag wurden von den Autoren keine Studien an Menschen oder Tieren durchgeführt. Für die aufgeführten Studien gelten die jeweils dort angegebenen ethischen Richtlinien.

Rights and permissions

Reprints and permissions

About this article

Check for updates. Verify currency and authenticity via CrossMark

Cite this article

Windler, E., Zyriax, BC. & Augustin, M. Individuelle kardiovaskuläre Risiken der Patientin in der Lebensmitte. J. Gynäkol. Endokrinol. CH 25, 19–30 (2022). https://doi.org/10.1007/s41975-022-00231-5

Download citation

  • Published:

  • Issue Date:

  • DOI: https://doi.org/10.1007/s41975-022-00231-5

Schlüsselwörter

Mots clés

Navigation