Skip to main content
Log in

Bioidentische Hormone

Hormones Bio-Identiques

  • Menopause
  • Published:
Journal für Gynäkologische Endokrinologie/Schweiz Aims and scope

Zusammenfassung

In den vergangenen Jahren ist der Einsatz von sog. bioidentischen Hormonen (BIH) weltweit immer populärer geworden. Die Hypothese ist, dass BIH besonders gut wirksam und verträglich seien, da sie identisch mit den vom Körper produzierten Hormonen sind. Ihre Anwendung sei mit keinerlei Risiken verbunden. Bei der Diskussion um BIH werden einige Begrifflichkeiten vermischt. So wird oftmals suggeriert, dass BIH nur als individuelle Rezeptur erhältlich seien. Jedoch gibt es zahlreiche BIH als von den Behörden (Swissmedic) regulierte und von den Krankenkassen übernommene Präparate auf dem Markt. Die Risiken einer Therapie mit BIH sind grösstenteils mit denen von synthetischen Hormonen vergleichbar. Weiterhin wird oftmals postuliert, dass die Dosierung von BIH anhand von Speichelhormonbestimmungen festgelegt werden solle. Allerdings ist bisher die Speichelhormondiagnostik der Sexualsteroide noch nicht ausreichend etabliert. Die Dosierung richtet sich vielmehr nach der Symptomatik. Der Artikel geht speziell auf die Wirksamkeit und Sicherheit von BIH ein.

Résumé

Au cours des dernières années, l’utilisation d’hormones dites bio-identiques (HBI) est devenue de plus en plus populaire à travers le monde. L’hypothèse est que les HBI seraient particulièrement efficaces et bien tolérées car identiques aux hormones produites par le corps, et que leur utilisation serait sans aucun risque. La discussion concernant les HBI mélange certaines notions. Ainsi, il est souvent suggéré que les HBI ne seraient disponibles que sous forme de préparations individualisées. Il existe pourtant de nombreuses HBI qui sont des préparations commercialisées dans le cadre des réglementations des autorités (Swissmedic) et remboursées par les caisses maladie. Les risques d’un traitement par des HBI sont essentiellement similaires à ceux d’un traitement par des hormones synthétiques. Il est souvent aussi supposé que la posologie des HBI doit être définie en fonction du bilan hormonal salivaire. Le bilan salivaire n’est toutefois pas encore suffisamment établi pour les hormones sexuelles stéroïdiennes. La posologie correcte dépend plutôt des symptômes présents. L’article examine particulièrement l’efficacité et la sécurité des HBI.

This is a preview of subscription content, log in via an institution to check access.

Access this article

Price excludes VAT (USA)
Tax calculation will be finalised during checkout.

Instant access to the full article PDF.

Literatur

  1. Cirigliano M (2007) Bioidentical hormone therapy: a review of the evidence. J Womens Health (larchmt) 16(5):600–631

    Article  Google Scholar 

  2. Boothby LA, Doering PL, Kipersztok S (2004) Bioidentical hormone therapy: a review. Menopause 11(3):356–367

    Article  Google Scholar 

  3. Rosenthal MS (2008) The Wiley Protocol: an analysis of ethical issues. Menopause 15(5:1014–1022

    Article  Google Scholar 

  4. Perovic D, Kopajtic B, Stankovic T (1975) Treatment of climacteric complaints with oestriol. Arzneimittelforschung 25(6):962–964

    CAS  PubMed  Google Scholar 

  5. Tzingounis VA, Aksu MF, Greenblatt RB (1978) Estriol in the management of the menopause. JAMA 239(16):1638–1641

    Article  CAS  Google Scholar 

  6. Lauritzen C (1987) Results of a 5 years prospective study of estriol succinate treatment in patients with climacteric complaints. Horm Metab Res 19(11):579–584

    Article  CAS  Google Scholar 

  7. Takahashi K, Manabe A, Okada M, Kurioka H, Kanasaki H, Miyazaki K (2000) Efficacy and safety of oral estriol for managing postmenopausal symptoms. Maturitas 34(2):169–177

    Article  CAS  Google Scholar 

  8. Takahashi K, Okada M, Ozaki T, Kurioka H, Manabe A, Kanasaki H et al (2000) Safety and efficacy of oestriol for symptoms of natural or surgically induced menopause. Hum Reprod 15(5):1028–1036

    Article  CAS  Google Scholar 

  9. Padwick ML, Siddle NC, Lane G, Endacott JA, Cooper H, Pryse-Davies J et al (1986) Oestriol with oestradiol verses oestradiol alone: a comparison of endometrial, symptomatic and psychological effects. Br J Obstet Gynaecol 93(6):606–612

    Article  CAS  Google Scholar 

  10. Stephenson K, Neuenschwander PF, Kurdowska AK (2013) The effects of compounded bioidentical transdermal hormone therapy on hemostatic, inflammatory, immune factors; cardiovascular biomarkers; quality-of-life measures; and health outcomes in perimenopausal and postmenopausal women. Int J Pharm Compd 17(1):74–85

    CAS  PubMed  Google Scholar 

  11. Hitchcock CL, Prior JC (2012) Oral micronized progesterone for vasomotor symptoms—a placebo-controlled randomized trial in healthy postmenopausal women. Menopause 19(8):886–893

    Article  Google Scholar 

  12. Whelan AM, Jurgens TM, Trinacty M (2013) Bioidentical progesterone cream for menopause-related vasomotor symptoms: is it effective? Ann Pharmacother 47(1):112–116

    Article  Google Scholar 

  13. de Villiers TJ, Pines A, Panay N, Gambacciani M, Archer DF, Baber RJ et al (2013) Updated 2013 international menopause society recommendations on menopausal hormone therapy and preventive strategies for midlife health. Climacteric 16(3):316–337

    Article  Google Scholar 

  14. Antoniou G, Kalogirou D, Karakitsos P, Antoniou D, Kalogirou O, Giannikos L (1997) Transdermal estrogen with a levonorgestrel-releasing intrauterine device for climacteric complaints versus estradiol-releasing vaginal ring with a vaginal progesterone suppository: clinical and endometrial responses. Maturitas 26(2):103–111

    Article  CAS  Google Scholar 

  15. Cicinelli E, Borraccino V, Petruzzi D, Mazzotta N, Cerundolo ML, Schonauer LM (1996) Pharmacokinetics and endometrial effects of the vaginal administration of micronized progesterone in an oil-based solution to postmenopausal women. Fertil Steril 65(4):860–862

    Article  CAS  Google Scholar 

  16. Di Carlo C, Tommaselli GA, Gargano V, Savoia F, Bifulco G, Nappi C (2010) Transdermal estradiol and oral or vaginal natural progesterone: bleeding patterns. Climacteric 13(5):442–446

    Article  Google Scholar 

  17. Ben-Chetrit A, Hochner-Celnikier D, Lindenberg T, Zacut D, Shimonovitz S, Gelber H et al (2005) Vaginal ring delivering estradiol and progesterone: a possible alternative to relieve climacteric symptoms. Isr Med Assoc J 7(5):302–306

    CAS  PubMed  Google Scholar 

  18. de Ziegler D, Ferriani R, Moraes LA, Bulletti C (2000) Vaginal progesterone in menopause: Crinone 4 % in cyclical and constant combined regimens. Hum Reprod 15(Suppl 1):149–158

    Article  Google Scholar 

  19. Fernandez-Murga L, Hermenegildo C, Tarin JJ, Garcia-Perez MA, Cano A (2012) Endometrial response to concurrent treatment with vaginal progesterone and transdermal estradiol. Climacteric 15(5):455–459

    Article  CAS  Google Scholar 

  20. Cicinelli E, de Ziegler D, Galantino P, Pinto V, Barba B, Morgese S et al (2002) Twice-weekly transdermal estradiol and vaginal progesterone as continuous combined hormone replacement therapy in postmenopausal women: a 1-year prospective study. Am J Obstet Gynecol 187(3):556–560

    Article  CAS  Google Scholar 

  21. Miles RA, Paulson RJ, Lobo RA, Press MF, Dahmoush L, Sauer MV (1994) Pharmacokinetics and endometrial tissue levels of progesterone after administration by intramuscular and vaginal routes: a comparative study. Fertil Steril 62(3):485–490

    Article  CAS  Google Scholar 

  22. Cicinelli E, de Ziegler D, Alfonso R, Nicoletti R, Bellavia M, Colafiglio G (2005) Endometrial effects, bleeding control, and compliance with a new postmenopausal hormone therapy regimen based on transdermal estradiol gel and every-other-day vaginal progesterone in capsules: a 3-year pilot study. Fertil Steril 83(6):1859–1863

    Article  Google Scholar 

  23. Noe G, Sitruk-Ware R, Zegers-Hochschild F, Variano B, Montero JC, Arriagada P et al (2010) Endometrial effect of progesterone delivered by vaginal rings in estrogen-treated postmenopausal women. Climacteric 13(5):433–441

    Article  CAS  Google Scholar 

  24. Suvanto-Luukkonen E, Sundstrom H, Penttinen J, Kauppila A, Rutanen EM (1995) Insulin-like growth factor-binding protein-1: a biochemical marker of endometrial response to progestin during hormone replacement therapy. Maturitas 22(3):255–262

    Article  CAS  Google Scholar 

  25. Ferrero S, Gerbaldo D, Fulcheri E, Cristoforoni P (2002) Vaginal micronized progesterone in continuous hormone replacement therapy. A prospective randomized study. Minerva Ginecol 54(6):519–530

    CAS  PubMed  Google Scholar 

  26. Ross D, Cooper AJ, Pryse-Davies J, Bergeron C, Collins WP, Whitehead MI (1997) Randomized, double-blind, dose-ranging study of the endometrial effects of a vaginal progesterone gel in estrogen-treated postmenopausal women. Am J Obstet Gynecol 177(4):937–941

    Article  CAS  Google Scholar 

  27. Vilodre LC, Osorio Wender MC, Sisson de Castro JA, dos Reis FM, Ruschel S, Magalhaes JA, et al (2003) Endometrial response to a cyclic regimen of percutaneous 17beta-estradiol and low-dose vaginal micronized progesterone in women with mild-to-moderate hypertension. Gynecol Endocrinol 17(4):323–328

    Article  CAS  Google Scholar 

  28. Suvanto-Luukkonen E, Malinen H, Sundstrom H, Penttinen J, Kauppila A (1998) Endometrial morphology during hormone replacement therapy with estradiol gel combined to levonorgestrel-releasing intrauterine device or natural progesterone. Acta Obstet Gynecol Scand 77(7):758–763

    Article  CAS  Google Scholar 

  29. Moyer DL, de Lignieres B, Driguez P, Pez JP (1993) Prevention of endometrial hyperplasia by progesterone during long-term estradiol replacement: influence of bleeding pattern and secretory changes. Fertil Steril 59(5):992–997

    Article  CAS  Google Scholar 

  30. Gillet JY, Andre G, Faguer B, Erny R, Buvat-Herbaut M, Domin MA et al (1994) Induction of amenorrhea during hormone replacement therapy: optimal micronized progesterone dose. A multicenter study. Maturitas 19(2):103–115

    Article  CAS  Google Scholar 

  31. Jondet M, Maroni M, Yaneva H, Brin S, Peltier-Pujol F, Pelissier C (2002) Comparative endometrial histology in postmenopausal women with sequential hormone replacement therapy of estradiol and, either chlormadinone acetate or micronized progesterone. Maturitas 41(2):115–121

    Article  CAS  Google Scholar 

  32. Hodis HN, Mack WJ, Shoupe D, Azen SP, Stanczyk FZ, Hwang-Levine J et al (2015) Methods and baseline cardiovascular data from the Early versus Late Intervention Trial with Estradiol testing the menopausal hormone timing hypothesis. Menopause 22(4):391–401

    Article  Google Scholar 

  33. Leonetti HB, Wilson KJ, Anasti JN (2003) Topical progesterone cream has an antiproliferative effect on estrogen-stimulated endometrium. Fertil Steril 79(1):221–222

    Article  Google Scholar 

  34. Leonetti HB, Landes J, Steinberg D, Anasti JN (2005) Transdermal progesterone cream as an alternative progestin in hormone therapy. Altern Ther Health Med 11(6):36–38

    PubMed  Google Scholar 

  35. Vashisht A, Wadsworth F, Carey A, Carey B, Studd J (2005) Bleeding profiles and effects on the endometrium for women using a novel combination of transdermal oestradiol and natural progesterone cream as part of a continuous combined hormone replacement regime. BJOG 112(10):1402–1406

    Article  CAS  Google Scholar 

  36. Wren BG, McFarland K, Edwards L (1999) Micronised transdermal progesterone and endometrial response. Lancet 354(9188):1447–1448

    Article  CAS  Google Scholar 

  37. Wren BG, McFarland K, Edwards L, O’Shea P, Sufi S, Gross B et al (2000) Effect of sequential transdermal progesterone cream on endometrium, bleeding pattern, and plasma progesterone and salivary progesterone levels in postmenopausal women. Climacteric 3(3):155–160

    Article  CAS  Google Scholar 

Download references

Author information

Authors and Affiliations

Authors

Corresponding author

Correspondence to Petra Stute.

Ethics declarations

Interessenkonflikt

P. Stute gibt an, dass kein Interessenkonflikt besteht.

Für diesen Beitrag wurden von der Autorin keine Studien an Menschen oder Tieren durchgeführt. Für die aufgeführten Studien gelten die jeweils dort angegebenen ethischen Richtlinien.

Additional information

Hinweis des Verlags

Der Verlag bleibt in Hinblick auf geografische Zuordnungen und Gebietsbezeichnungen in veröffentlichten Karten und Institutsadressen neutral.

Rights and permissions

Reprints and permissions

About this article

Check for updates. Verify currency and authenticity via CrossMark

Cite this article

Stute, P. Bioidentische Hormone. J. Gynäkol. Endokrinol. CH 22, 152–155 (2019). https://doi.org/10.1007/s41975-019-00124-0

Download citation

  • Published:

  • Issue Date:

  • DOI: https://doi.org/10.1007/s41975-019-00124-0

Schlüsselwörter

Mots clés

Navigation