Skip to main content
Log in

Schützengrabenfieber – die humane Infektion mit Bartonella quintana

Eine Literaturübersicht

Trench fever—the human infection with Bartonella quintana

A literature review

Zentralblatt für Arbeitsmedizin, Arbeitsschutz und Ergonomie Aims and scope Submit manuscript

Cite this article

Zusammenfassung

Die Infektion mit dem Bakterium Bartonella quintana (B. q.) kann zum sog. Schützengrabenfieber führen, welches auch Wolhynisches Fieber oder Fünftagefieber genannt wird. B. q. wird dabei über den Kot von infizierten Menschenläusen, den diese während des Blutsaugens abgeben, auf den Menschen übertragen. Für die Infektion des Menschen spielt die Kleider- bzw. Körperlaus die größte Rolle (syn.: Pediculus humanus corporis). Die Erkrankung ist weltweit verbreitet. Zu Epidemien kam es in der Vergangenheit mehrfach v. a. unter Soldaten während der beiden Weltkriege. Für die epidemische Ausbreitung sind insbesondere enger Körperkontakt, schlechte hygienische Verhältnisse und Körperlausbefall von essenzieller Bedeutung. In den entwickelten Ländern sind heutzutage v. a. immunsupprimierte Menschen (z. B. HIV-Infizierte) und Obdachlose am meisten gefährdet für eine Infektion. Während der Großteil der Infektionen einen milden oder asymptomatischen Verlauf zeigt, kann die Infektion mit B. q. auch Auslöser einer Endokarditis, Meningitis und/oder bazillären Angiomatose mit fulminanten und potenziell letalen Verläufen sein. Es ergeben sich verschiedene wichtige Aspekte im beruflichen Kontext, insbesondere für Einrichtungen zur Gemeinschaftsunterbringung (z. B. Kindergärten, Schulen, Krankenhäuser). Diese Arbeit gibt eine kurze Übersicht über den aktuellen Stand der Wissenschaft hinsichtlich Epidemiologie, Pathologie, Diagnostik, Therapie und Prävention unter besonderer Berücksichtigung arbeitsmedizinisch relevanter Inhalte.

Abstract

The bacterial infection with Bartonella quintana (B. q.) may lead to a disease known as Trench fever, Wolhynia fever, or His–Werner disease. B. q. is transmitted by faeces of human lice (specifically the Body Louse or Pediculus humanus corporis). While B. q. infections have emerged in various regions of the world, epidemic outbreaks were reported during the two World Wars. Close human contact, poor hygienic conditions and body lice play a vital role in epidemic outbreaks. Patients with human immunodeficiency virus (HIV) infection and/or homeless people are most vulnerable to the infection in developed countries these days. While most infections show a mild or asymptomatic course, B. q. is also recognized as an etiological agent of potentially fatal endocarditis, meningitis and/or bacillary angiomatosis. There are some aspects of occupational importance particularly for community facilities (e. g. kindergarten, schools, or hospitals). This article reviews the current knowledge about epidemiology, pathology, diagnostics, therapy and prevention with a particular focus on occupational aspects.

This is a preview of subscription content, log in via an institution to check access.

Access this article

Price excludes VAT (USA)
Tax calculation will be finalised during checkout.

Instant access to the full article PDF.

Institutional subscriptions

Literatur

  1. Brouqui P, Lascola B, Roux V, Raoult D (1999) Chronic Bartonella quintana Bacteremia in Homeless Patients. N Engl J Med 340:184–189. https://doi.org/10.1056/NEJM199901213400303

    Article  CAS  PubMed  Google Scholar 

  2. Diel R, Loddenkemper R, Nienhaus A (2016) Consequences of tuberculosis among asylum seekers for health care workers in Germany. J Occup Med Toxicol 11:4. https://doi.org/10.1186/s12995-016-0093-x

    Article  PubMed  PubMed Central  Google Scholar 

  3. Handl VK, Klingelhöfer D, Schöffel N et al (2016) Kongenitale Toxoplasmose und Toxoplasma gondii. Zentralbl Arbeitsmed Arbeitsschutz Ergonomie 66:239–248. https://doi.org/10.1007/s40664-016-0117-5

    Article  CAS  Google Scholar 

  4. Jackson L, Spach DH (1996) Emergence of Bartonella quintana infection among homeless persons. Emerging Infect Dis 2:141–144. https://doi.org/10.3201/eid0202.960212

    Article  CAS  Google Scholar 

  5. Robert Koch-Institut. Steckbriefe seltener und importierter Infektionskrankheiten. https://edoc.rki.de/bitstream/handle/176904/3724/steckbriefe.pdf?sequence=1&isAllowed=y

  6. Koehler JE, Sanchez MA, Garrido CS et al (1997) Molecular epidemiology of Bartonella infections in patients with bacillary angiomatosis–peliosis. N Engl J Med 337:1876–1883. https://doi.org/10.1056/NEJM199712253372603

    Article  CAS  PubMed  Google Scholar 

  7. Lamberti M, De Rosa A, Garzillo EM et al (2015) Vaccination against hepatitis b virus: are Italian medical students sufficiently protected after the public vaccination programme? J Occup Med Toxicol 10:41. https://doi.org/10.1186/s12995-015-0083-4

    Article  PubMed  PubMed Central  Google Scholar 

  8. Lamberti M, De Rosa A, Garzillo EM et al (2016) Erratum to: vaccination against hepatitis b virus: are Italian medical students sufficiently protected after the public vaccination programme? J Occup Med Toxicol 11:3. https://doi.org/10.1186/s12995-016-0092-y

    Article  PubMed  PubMed Central  Google Scholar 

  9. LeBoit PE, Berger TG, Egbert BM et al (1989) Bacillary angiomatosis. The histopathology and differential diagnosis of a pseudoneoplastic infection in patients with human immunodeficiency virus disease. Am J Surg Pathol 13:909–920

    Article  CAS  PubMed  Google Scholar 

  10. Maurin M, Raoult D (1996) Bartonella (Rochalimaea) quintana infections. Clin Microbiol Rev 9:273–292

    Article  CAS  PubMed  PubMed Central  Google Scholar 

  11. Du Mortier S, Mukangu S, Sagna C et al (2016) A decade of an HIV workplace programme in armed conflict zones; a social responsibility response of the International Committee of the Red Cross. J Occup Med Toxicol 11:28. https://doi.org/10.1186/s12995-016-0119-4

    Article  PubMed  PubMed Central  Google Scholar 

  12. Ohl ME, Spach DH (2000) Bartonella quintana and urban trench fever. Clin Infect Dis 31:131–135. https://doi.org/10.1086/313890

    Article  CAS  PubMed  Google Scholar 

  13. Pantenburg B, Kitze K, Luppa M et al (2016) Job satisfaction of foreign-national physicians working in patient care: a cross-sectional study in Saxony, Germany. J Occup Med Toxicol 11:41. https://doi.org/10.1186/s12995-016-0129-2

    Article  PubMed  PubMed Central  Google Scholar 

  14. Pérez-Diaz C, Calixto O‑J, Faccini-Martínez ÁA et al (2015) Occupational exposure to blood borne pathogens among healthcare workers: a cross-sectional study of a registry in Colombia. J Occup Med Toxicol 10:45. https://doi.org/10.1186/s12995-015-0088-z

    Article  PubMed  PubMed Central  Google Scholar 

  15. Schöffel N, Brüggmann D, Bendels MHK, Groneberg DA (2016) Aktualisierung der Meningokokken-Impfempfehlung gemäß der STIKO. Zentralbl Arbeitsmed Arbeitsschutz Ergonomie 66:33–36. https://doi.org/10.1007/s40664-015-0079-z

    Article  CAS  Google Scholar 

  16. Schöffel N, Bundschuh M, Bendels MHK, Groneberg DA (2016) Asylsuchende und Impfen. Zentralbl Arbeitsmed Arbeitsschutz Ergonomie 66:29–32. https://doi.org/10.1007/s40664-015-0077-1

    Article  Google Scholar 

  17. Schöffel N, Drews U, Bendels MHK et al (2016) Poliomyelitis. Zentralbl Arbeitsmed Arbeitsschutz Ergonomie 66:92–94. https://doi.org/10.1007/s40664-016-0090-z

    Article  Google Scholar 

  18. Schöffel N, Klingelhöfer D, Bendels MHK, Groneberg DA (2016) Leptospirose. Zentralbl Arbeitsmed Arbeitsschutz Ergonomie 66:37–39. https://doi.org/10.1007/s40664-015-0078-0

    Article  Google Scholar 

  19. Westermann C, Dulon M, Wendeler D, Nienhaus A (2016) Hepatitis C among healthcare personnel: secondary data analyses of costs and trends for hepatitis C infections with occupational causes. J Occup Med Toxicol 11:52. https://doi.org/10.1186/s12995-016-0142-5

    Article  PubMed  PubMed Central  Google Scholar 

Download references

Author information

Authors and Affiliations

Authors

Corresponding author

Correspondence to N. Schöffel.

Ethics declarations

Interessenkonflikt

N. Schöffel, G. Volante, D. Klingelhöfer, M. Braun und D. A. Groneberg geben an, dass kein Interessenkonflikt besteht.

Dieser Beitrag beinhaltet keine von den Autoren durchgeführten Studien an Menschen oder Tieren.

Additional information

Dieser Artikel orientiert sich an Steckbriefen seltener und importierter Infektionskrankheiten des Robert Koch-Instituts (http://edoc.rki.de/series/rki-ratgeber-fuer-arzte/2011/PDF/steckbriefe.pdf).

Rights and permissions

Reprints and Permissions

About this article

Check for updates. Verify currency and authenticity via CrossMark

Cite this article

Schöffel, N., Volante, G., Klingelhöfer, D. et al. Schützengrabenfieber – die humane Infektion mit Bartonella quintana. Zbl Arbeitsmed 69, 163–166 (2019). https://doi.org/10.1007/s40664-018-0306-5

Download citation

  • Published:

  • Issue Date:

  • DOI: https://doi.org/10.1007/s40664-018-0306-5

Schlüsselwörter

Keywords

Navigation