Zusammenfassung
In der ergotherapeutischen Behandlung von Klienten und Klientinnen mit psychischen Störungen kommen wahrnehmungs- und achtsamkeitsbasierte Verfahren zum Einsatz, zu deren Outcomes wenig bekannt ist. Ziel dieser Studie ist, die Ergebnisse einer wahrnehmungs- und achtsamkeitsbasierten, ergotherapeutischen Intervention (Selbststeuerung durch wahrnehmungsbasierte Methoden (SELWA®) nach S. Thielen) hinsichtlich der Endpunkte Betätigungsperformanz und Zufriedenheit in den Bereichen der Selbstversorgung, Produktivität und Freizeit, sowie der Konzentrationsleistung zu beschreiben. Es wurden die vor und nach der verordneten ergotherapeutischen Behandlung erhobenen Daten von 28 Klienten und Klientinnen (22 ♀, 6 ♂; Mittleres Alter = 42,8 (±SD 14,7) Jahre) mit psychischen Störungen analysiert. Die Endpunkte wurden mit dem Canadian Occupational Performance Measure (COPM) sowie entsprechend dem Revisionstest quantifiziert und hinsichtlich ihrer Veränderung nach der Intervention mittels Wilcoxon-Signed Rank Test auf Signifikanz geprüft (p < 0,05). Die Effektstärken Cohen’s dz und r zur Beurteilung der Bedeutsamkeit der Veränderungen wurden berechnet. Sowohl die Ausführung als auch die Zufriedenheit im COPM verbesserten sich nach der Therapie signifikant (p < 0,001; dz = 2,37, r = 0,77 und dz = 2,24, r = 0,75). Im Revisionstest verbesserten sich die Klienten und Klientinnen nach der Therapie ebenfalls signifikant (p < 0,001; dz = 0,65, r = 0,31). Klienten und Klientinnen mit psychischen Störungen scheinen von der SELWA®-Behandlung nach S. Thielen hinsichtlich der Betätigungsperformanz und Zufriedenheit in den Bereichen Selbstversorgung, Produktivität und Freizeit klinisch relevant zu profitieren. Auch scheint eine moderate Verbesserung der Konzentrationsleistung nach der Therapie einzutreten.
Summary
During occupational therapeutic treatment of clients with mental disorders, perception and mindfulness-based techniques are used. However, little is known regarding relevant outcomes. Aim of the present study is to describe the results of a perception and mindfulness-based occupational therapeutic intervention (self-control techniques using perception-based methods (SELWA®) by S. Thielen) regarding the outcomes occupational performance and satisfaction in self-care, productivity and leisure, as well as concentration. The data of 28 clients (22 ♀, 6 ♂; mean age = 42.8 (±SD 14.7) years) with mental disorders, that were collected before and after prescribed occupational therapeutic treatment, were analyzed. The outcomes were quantified using the Canadian Occupational Performance Measure (COPM) and the revision test, respectively. Significance of changes after the intervention was tested using the Wilcoxon-Signed Rank Test (p < 0.05). Effect sizes Cohen’s dz and r were determined to evaluate the meaningfulness of changes. The occupational performance as well as the satisfaction in the COPM improved significantly after the therapeutic intervention (p < 0.001; dz = 2.37, r = 0.77 and dz = 2.24, r = 0.75). Moreover, the clients improved significantly in the revision test after the therapeutic intervention (p < 0.001; dz = 0.65, r = 0.31). Clients with mental disorders seem to benefit meaningfully from the SELWA®-treatment by S. Thielen regarding occupational performance and satisfaction in self-care, productivity and leisure. Furthermore, a moderate improvement of concentration seems to occur after the therapeutic intervention.
Literatur
Jacobi F, Höfler M, Strehle J, Mack S, Gerschler A, Scholl L, et al. Mental disorders in the general population: Study on the health of adults in Germany and the additional module mental health (DEGS1-MH). Nervenarzt. 2014;85(1):77–87.
Steffen A, Thom J, Jacobi F, Holstiege J, Batzing J. Trends in prevalence of depression in Germany between 2009 and 2017 based on nationwide ambulatory claims data. J Affect Disord. 2020;271:239–47.
Kornhauser A. Mental health of the industrial worker. New York: Wiley; 1965.
Berger M, Schneller C, Maier W. Work, mental disorders and burnout: concepts and developments in diagnostics, prevention and therapy. Nervenarzt. 2012;83:1364–72.
DGPPN, BÄK, KBV, AWMF, Hrsg. S3-Leitlinie/Nationale VersorgungsLeitlinie Unipolare Depression – Langfassung. 2. Aufl. Version 5. 2015. https://doi.org/10.6101/AZQ/000364. www.depression.versorgungsleitlinien.de.
Kabat-Zinn J. Full catastrophe living: using the wisdom of your mind to face stress, pain and illness. New York: Dell; 1990.
Ayres AJ. Sensory integration and learning disorders. Los Angeles: Western Psychological Services; 1972.
Ayres AJ. Sensory integration and the child: understanding hidden sensory challenges. Los Angeles: Western Psychological Services; 2005.
Ayres AJ. Developmental dyspraxia and adult-onset apraxia. Torrance: Sensory Integration International; 1985.
Ayres AJ, Cermak S. Ayres dyspraxia monograph. 25. Aufl. Torrance: Pediatric Therapy Network; 2011.
Lane SJ, Mailloux Z, Schoen S, Bundy A, May-Benson TA, Parham LD, et al. Neural foundations of Ayres sensory integration. Brain Sci. 2019;9(7):153.
Watling R, Bodison S, Henry DA, Miller-Kuhaneck H. Sensory integration: it’s not just for children. Occupational Therapy Faculty Publications, Bd. 17. 2006.
Crabtree JL. On occupational performance. Occup Ther Health Care. 2003;17:1–18.
Law M, Baptiste M, Carswell A, McColl M, Polatajko H, Pollock N. The Canadian occupational performance measure (COPM). 4. Aufl. Ottawa: CAOT Publications ACE; 2005.
Townsend E, Polatajko HJ. Enabling occupation II: advancing an occupational therapy vision for health, wellbeing and justice through occupation. In: Townsend E, Polatajko HJ, Hrsg. Canadian association of occupational therapists. 2. Aufl. 2013.
von Elm E, Altman DG, Egger M, Pocock SJ, Gotzsche PC, Vandenbroucke JP, Strobe Initiative. The strengthening the reporting of observational studies in epidemiology (STROBE) statement: guidelines for reporting observational studies. J Clin Epidemiol. 2008;61:344–9.
Michalak J, Heidenreich T, Williams JMG. Achtsamkeit – Fortschritte der Psychotherapie. Göttingen: Hogrefe; 2012.
Thielen S. SELWA: Selbststeuerung durch wahrnehmungsbasierte Methoden – Ein neuer ergotherapeutischer Ansatz bei psychischen Erkrankungen. Dortmund: Modernes Lernen; 2019.
Schindler VP. A client-centred, occupation-based occupational therapy programme for adults with psychiatric diagnoses. Occup Ther Int. 2010;17:105–12.
Ripat J, Etcheverry E, Cooper J, Tate RB. A comparison of the Canadian occupational performance measure and the health assessment questionnaire. Can J Occup Ther. 2001;68:247–53.
Eyssen IC, Steultjens MP, Oud TA, Bolt EM, Maasdam A, Dekker J. Responsiveness of the Canadian occupational performance measure. J Rehabil Res Dev. 2011;48:517–28.
Law M, Baptiste S, Carswell-Opzoomer A, McColl MA, Polatajko H, Pollock N. Canadian occupational performance measure. Toronto: CAOT Publications ACE; 1991.
Marschner G. Revisions-Test. Göttingen: Hogrefe; 1980.
Faul F, Erdfelder E, Lang AG, Buchner A. G*Power 3: a flexible statistical power analysis program for the social, behavioral, and biomedical sciences. Behav Res Methods. 2007;39:175–91.
Rusticus SA, Lovato C. Impact of sample size and variability on the power and type I error rates of equivalence tests: a simulation study. Pract Assess Res Eval. 2014;19:11.
Hees HL, de Vries G, Koeter MW, Schene AH. Adjuvant occupational therapy improves long-term depression recovery and return-to-work in good health in sick-listed employees with major depression: results of a randomised controlled trial. Occup Environ Med. 2013;70(4):252–60.
Schene AH, Koeter MW, Kikkert MJ, Swinkels JA, McCrone P. Adjuvant occupational therapy for work-related major depression works: randomized trial including economic evaluation. Psychol Med. 2007;37(3):351–62.
Koszycki D, Benger M, Shlik J, Bradwejn J. Randomized trial of a meditation-based stress reduction program and cognitive behavior therapy in generalized social anxiety disorder. Behav Res Ther. 2007;45:2518–26.
Hofmann SG, Sawyer AT, Witt AA, Oh D. The effect of mindfulness-based therapy on anxiety and depression: a meta-analytic review. J Consult Clin Psychol. 2010;78:169–83.
Hesslinger B, Philipsen A, Richter H, Ebert D. Psychotherapie der ADHS im Erwachsenenalter. Göttingen: Hogrefe; 2004.
Otti A, Gundel H, Wohlschlager A, Zimmer C, Sorg C, Noll-Hussong M. Default mode network of the brain. Neurobiology and clinical significance. Nervenarzt. 2012;83:18–24.
Bishop SR, Lau M, Shapiro S, Carlson L, Anderson ND, Carmody J, et al. Mindfulness: a proposed operational definition. Clin Psychol. 2004;11(3):230–41.
Lee SH, Cho SJ. Cognitive behavioral therapy and mindfulness-based cognitive therapy for depressive disorders. In: Kim YK, Hrsg. Major depressive disorder, rethinking and understanding recent discoveries. Advances in experimental medicine and biology. Singapore: Springer Nature; 2021. Chapter 16.
Tang YY, Ma Y, Fan Y, Feng H, Wang J, Feng S, et al. Central and autonomic nervous system interaction is altered by short-term meditation. Proc Natl Acad Sci USA. 2009;106:8865–70.
Oh J. White matter alterations in panic disorder after mindfulness based cognitive therapy: a 2-year longitudinal MRI study. Korean Academy of Anxiety and Mood 2017 Fall Conference. 2017.
Pfeiffer B, Kinnealey M. Treatment of sensory defensiveness in adults. Occup Ther Int. 2003;10:175–84.
Wilbarger P, Wilbarger JL. Sensory defensiveness in children ages 2–12. Santa Barbara: Avanti Educational Programs; 1991.
Kinnealey M, Fuiek M. The relationship between sensory defensiveness, anxiety, depression and perception of pain in adults. Occup Ther Int. 1999;6:195–206.
Eriksson Hagberg E, Ackerley R, Lundqvist D, Schneiderman J, Jousmaki V, Wessberg J. Spatio-temporal profile of brain activity during gentle touch investigated with magnetoencephalography. Neuroimage. 2019;201:116024.
Ackerley R, Kavounoudias A. The role of tactile afference in shaping motor behaviour and implications for prosthetic innovation. Neuropsychologia. 2015;79:192–205.
Bohus M. Achtsamkeitsbasierte Psychotherapie. Nervenarzt. 2012;83:1479–89.
Author information
Authors and Affiliations
Corresponding author
Ethics declarations
Interessenkonflikt
M. Alfuth, L. Kremer, K. König und B. Breil geben an, dass kein Interessenkonflikt besteht.
Ethische Standards
Für diesen Beitrag wurden von den Autoren keine Studien an Menschen oder Tieren durchgeführt. Informierte Zustimmung. Von allen Teilnehmern/Teilnehmerinnen liegt eine schriftliche Einverständniserklärung vor.
Additional information
Hinweis des Verlags
Der Verlag bleibt in Hinblick auf geografische Zuordnungen und Gebietsbezeichnungen in veröffentlichten Karten und Institutsadressen neutral.
Rights and permissions
About this article
Cite this article
Alfuth, M., Kremer, L., König, K. et al. Wahrnehmungs- und achtsamkeitsbasierte Ergotherapie bei Menschen mit psychischen Störungen – Eine retrospektive Beobachtungsstudie zur Anwendung der SELWA-Behandlung. Neuropsychiatr 36, 116–124 (2022). https://doi.org/10.1007/s40211-022-00421-4
Received:
Accepted:
Published:
Issue Date:
DOI: https://doi.org/10.1007/s40211-022-00421-4