Skip to main content
Log in

Epidemiologie und Diagnostik

Periphere arterielle Verschlusskrankheit (PAVK)

  • Schwerpunkt_CME
  • Published:
CardioVasc Aims and scope

Zusammenfassung

Die periphere arterielle Verschlusserkrankung (PAVK) ist eine Manifestation der häufig generalisiert auftretenden Atheromatose und nimmt mit steigendem Lebensalter zu. In Deutschland beträgt die Prävalenz bei älteren Menschen etwa 20%.

Vielfach ist die Erkrankung asymptomatisch, bei etwa 7% der betroffenen Patienten liegt eine Claudicatio intermittens vor, und etwa 0,5–1% der Patienten haben eine kritische Extremitätenischämie.

Mit schlechterem klinischen Stadium und schlechterer peripherer Durchblutung steigen Morbidität und Mortalität der Patienten mit PAVK.

Die Diagnostik basiert auf der Anamnese, der klinischen Untersuchung, der Knöchel- oder Zehendruckmessung. Als bildgebende Verfahren kommen in folgender Reihe die farbkodierte Duplexsonografie und bei klinischer Konsequenz die MR-Angiografie und die digitale Subtraktionsangiografie, ggfs. in Interventionsbereitschaft zum Einsatz.

This is a preview of subscription content, log in via an institution to check access.

Access this article

Price excludes VAT (USA)
Tax calculation will be finalised during checkout.

Instant access to the full article PDF.

Abb. 1

Literatur

  1. Lawall H, Diehm C, Pittrow (Hrsg.) Deutsche Gesellschaft für Angiologie, Gesellschaft für Gefäßmedizin. Leitlinien zur Diagnostik und Therapie der peripheren arteriellen Verschlusskrankheit (PAVK). VASA 2009;38 (Suppl.75):1–72

    Google Scholar 

  2. Criqui MH, Fronek A, Barrett-Connor E et al. The prevalence of peripheral arterial disease in a defined population. Circulation. 1985;71:510–5

    Article  CAS  PubMed  Google Scholar 

  3. Diehm C, Schuster A, Allenberg H et al. High prevalence of peripheral arterial disease and comorbidity in 6,880 primary care patients: cross sectional study. Atherosclerosis. 2004;172:95–105

  4. Kröger K, Stang A, Kondratieva J et al. Prevalence of peripheral arterial disease-results of the Heinz Nixdorf recall study. Eur J. Epidemiol. 2006;21:279–85

    Article  PubMed  Google Scholar 

  5. Sigvant B, Wiberg-Hedmann K, Bergquist D et al. A population-based study of peripheral arterial disease prevalence with special focus on critical limb ischemia and sex differences. J Vasc Surg. 2007;45:1185–91

    Article  PubMed  Google Scholar 

  6. Maylar N, Fürstenberg T, Wellmann J et al. Recent trends in morbidity and in-hospital outcomes of in-patinets with peripheral arterial disease: a nationwide population-based analysis. Eur Heart J. 2013;34:2706–14

    Article  Google Scholar 

  7. Fowkes GFR, Rudan D, Rudan I et al. Comparison of global estimates of prevalence and risk factors for peripheral artery disease in 2000 and 2010: a systematic review and analysis. Lancet. 2013;382:1329–40

    Article  PubMed  Google Scholar 

  8. Kannel WB. Risk factors for atherosclerotic cardiovascular outcomes in different arterial territories. J Cardiovasc Risk. 1994;1:333–9

    Article  CAS  PubMed  Google Scholar 

  9. Steg PG, Bhatt DL, Wilson PW et al. One-year cardiovascular event rates in outpatients with atherothrombosis. JAMA. 2007;297:1197–206

    Article  CAS  PubMed  Google Scholar 

  10. Diehm C, Allenberg J-R, Haberl R et al. High all-cause mortality in patients with peripheral arterial disease in primary care: Five-year results of the getABI study [abstract 3701]. Circulation. 2007;116:II_841-b

    Google Scholar 

  11. Adam DJ, Beard JD, Cleveland T et al. Bypass versus angioplasty in severe ischaemia oft the leg (BASIL): multicentre, randomised controlled trial. Lancet. 2005;366:1925–34

    Article  CAS  PubMed  Google Scholar 

  12. Diehm C, Darius H, Burghaus I et al. Ankle brachial index vs metabolic syndrome for risk prediction. Lancet. 2008;372:1221

    Article  PubMed  Google Scholar 

  13. Ridker PM, Stampfer MJ, Rifal N. Novel risk factors for systemic atherosclerosis: a comparison of C-reactive protein, fibrinogen, homocysteine, lipoprotein (a) and cholesterol screening as predictors of peripheral arterial disease. JAMA. 2001;285:2481–85

    Article  CAS  PubMed  Google Scholar 

  14. Schröder F, Diehm N, Kareem S et al. A modified calculation of anklebrachial pressure index is far more sensitive in the detection of periphereal arterial disease. J Vasc Surg. 2006;44:531–6

    Article  PubMed  Google Scholar 

  15. Huyn S, Forbang I, Allison MA et al. Ankle-brachial index, toe-brachial index, and cardiovascular mortality in patients with and without diabetes mellitus. J Vasc Surg. 2014;8:1–6

    Google Scholar 

  16. Andersen CA. Noninvasive assessment of lower extremity hemodynamics in individuals with diabetes mellitus. J Vasc Surg. 2010;52:76S–80S

    Article  PubMed  Google Scholar 

  17. Schaper NC, Andros G, Apelquist J et al. Diagnosis and treatment of peripheral arterial disease in diabetic patients with a foot ulcer. A progress report of the International Working Group on the Diabetic Foot. Diabetes Metab Res Rev. 2012;28:218–24

    Article  PubMed  Google Scholar 

  18. Lawall H, Luedemann Cl. Diagnostik und Therapie der PAVK. Update Medizin 2014; doi.org.10.1055/s-0034-1387248

  19. Collins R, Burch J, Cranny G et al. Duplex ultrasonography, magnetic resonance angiography, and computed tomography angiography for diagnosis and assessment of symptomatic, lower limb peripheral arterial disease: systematic review. BMJ. 2007;334:1257

    Article  PubMed Central  PubMed  Google Scholar 

Download references

Author information

Authors and Affiliations

Authors

Corresponding author

Correspondence to Holger Lawall.

Additional information

Erklärung zu Interessenkonflikten

Die Autoren erklären, dass sie sich bei der Erstellung des Beitrages von keinen wirtschaftlichen Interessen leiten ließen. Die Autoren legen folgende potenzielle Interessenkonflikte offen: keine. Der Verlag erklärt, dass die inhaltliche Qualität des Beitrags von zwei unabhängigen Gutachtern geprüft wurde. Werbung in dieser Zeitschriftenausgabe hat keinen Bezug zur CME-Fortbildung. Der Verlag garantiert, dass die CME-Fortbildung sowie die CME-Fragen frei sind von werblichen Aussagen und keinerlei Produktempfehlungen enthalten. Dies gilt insbesondere für Präparate, die zur Therapie des dargestellten Krankheitsbildes geeignet sind.

Rights and permissions

Reprints and permissions

About this article

Check for updates. Verify currency and authenticity via CrossMark

Cite this article

Lawall, H., Luedemann, C. & Fischbach, R. Periphere arterielle Verschlusskrankheit (PAVK). CV 14, 34–40 (2014). https://doi.org/10.1007/s15027-014-0379-9

Download citation

  • Published:

  • Issue Date:

  • DOI: https://doi.org/10.1007/s15027-014-0379-9

Schlüsselwörter

Navigation