Skip to main content

Auswirkungen der Zerebralparese auf Hüfte und Wirbelsäule

Fehlentwicklungen vermeiden

This is a preview of subscription content, access via your institution.

Abb. 1

© Klinik für Kinderorthopädie, Marienstift Arnstadt

Abb. 2
Abb. 3
Abb. 4
Abb. 5

© Klinik für Kinderorthopädie, Marienstift Arnstadt

Abb. 6

© Bettina Westhoff

Abb. 7
Abb. 8

Literatur

  1. Cans C. SCPE-Collaboration-Group. Surveillance of cerebral palsy in Europe: a collaboration of cerebral palsy surveys and registers. Dev Med Child Neurol 2000;42:816-24

  2. Westhoff B et al. Bilaterale spastische Parese mit Gehfähigkeit (Diparese) - Pathophysiologie, State of the Art konservativer und operativer Behandlung und Rehabilitation. Orthopäde 2014;43:656-64

  3. Davids JR. Management of neuromuscular hip ysplasia in children with cerebral palsy: lessons and challenges. J Pediatr Orthop 2018;38(Suppl 1):21-7

  4. Soo B et al. Hip Displacement in cerebral palsy. J Bone Surg Am 2006;88:121-9

  5. Pruszczynski B et al. Risk factors for hip isplacement in children with cerebral palsy: systematic review. J Pediatr Orthop 2016;36:829-33

  6. Poirot I et al. Prevalence of pain in 240 non ambulatory children with severe cerebral palsy. Ann Phys Rehabil Med 2017;60:371-5

  7. Penner M et al. Characteristics of pain in children and youth with cerebral palsy. Pediatrics 2013;132:e407-13

  8. Hägglund G et al. Prevention of dislocation of the hip in children with cerebral palsy: 20-year results of a population-based prevention program. Bone Joint J 2014;96B:1546-52

  9. Herz D et al. Die Wirbelsäulen-Ampel - ein Instrument zur Früherkennung von Wirbelsäulendeformitäten bei Cerebralparesen. Kinder- und Jugendarzt 2016/2017;47/48:853-8

  10. Robb JE, Brunner R. A Dega-type osteotomy after closure of the triradiate cartilage in non-walking patients with severe cerebral palsy. J Bone Joint Surg Br 2006;88:933-7

  11. Brunner R. Vortrag "Behandlung der Hüftluxation bei CP" VSOU-Kongress 2017

  12. Brunner R. Development and conservative treatment of spinal deformities in cerebral palsy. J Child Orthop 2020;14:2-8

  13. Hägglund G et al. Incidence of scoliosis in cerebral palsy - a population-based study of 962 young individuals. Acta Orthop 2018;89:443-7

  14. Loeters MJ et al. Risk factors for emergence and progression of scoliosis in children with severe cerebral palsy: a systematic review. Dev Med Child Neurol 2010;52:605-11

  15. Toovey R et al: Outcomes after scoliosis surgery for children with cerebral palsy: a systematic review. Dev Med Child Neurol 2017; 59:690-8

  16. Bohtz C et al. Changes in health-related quality of life after spinal fusion and scoliosis correction in patients with cerebral palsy. J Paediatr Orthop 2011;31:668-73

  17. Jain A et al. Subclassification of GMFCS Level-5 cerebral palsy as a predictor of complications and health-related quality of life after spinal arthrodesis. J Bone Joint Surg Am 2016;98:1821-8

  18. Mall V et al. Qualitätssicherung bei der Behandlung von Kindern und Jugendlichen mit Zerebralparese im SPZ. Ein Qualitätspapier der DGSPJ in Kooperation mit der Vereinigung für Kinderorthopädie und der Gesellschaft für Neuropädiatrie. Kinderärztliche Praxis 2020;91(2)-im Druck

Download references

Author information

Authors and Affiliations

Authors

Corresponding author

Correspondence to Bettina Westhoff.

Ethics declarations

Die Autoren erklären, dass bei der Erstellung dieses Beitrags kein Interessenkonflikt vorlag.

Rights and permissions

Reprints and Permissions

About this article

Verify currency and authenticity via CrossMark

Cite this article

Westhoff, B., Bollmann, C. & Herz, D. Fehlentwicklungen vermeiden. Pädiatrie 32 (Suppl 1), 48–53 (2020). https://doi.org/10.1007/s15014-020-2380-3

Download citation

  • Published:

  • Issue Date:

  • DOI: https://doi.org/10.1007/s15014-020-2380-3