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Diagnostik bei Lungenerkrankungen

Einsatz der verschiedenen Bildgebungsmethoden

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Pädiatrie Aims and scope

Zusammenfassung

Die Bildgebung ist entscheidend bei der Erstdiagnose und Verlaufsbeurteilung kindlicher Lungenerkrankungen. Primäre Bildgebung ist die Röntgendiagnostik. Ergänzend werden die Sonografie, CT und MRT sowie in einzelnen Fällen die Fluoroskopie eingesetzt. Sowohl für die Wahl der Untersuchungsmethode wie auch für die Befundung sind Kenntnisse von Besonderheiten kindlicher Lungenerkrankungen wesentlich.

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Literatur

  1. American College of Radiology. ACR standard for performance of pediatric and adult bedside chest radiography (portable chest radiography). In: Standards. American College of Radiology, Reston, 1997; S 31–34 (revised 2011)

  2. Oppelt B, Zebedin D. Protokolle bei Kindern am Beispiel kindlicher Thoraxuntersuchungen. Radiopraxis 2009;2:149–64

    Article  Google Scholar 

  3. Langen HJ, Kohlhauser-Vollmuth C, Muras S et al. Training program for radiologic technologists for performing chest X-rays at inspiration in uncooperative children. Rofo 2009;181:237–41

    Article  CAS  PubMed  Google Scholar 

  4. Brenner DJ, Elliston CD, Hall EJ et al. Estimated risks of radiation-induced fatal cancer from pediatric CT. Am J Radiol 2001;176:289–96

    CAS  Google Scholar 

  5. Hammer GP, Seidenbusch MC, Regulla DF et al. Childhood cancer risk from conventional radiographic examinations for selected referral criteria: results from a large cohort study. Am J Radiol 2011;197:217–23

    Google Scholar 

  6. Hall EJ, Brenner DJ. Cancer risks from diagnostic radiology. Br J Radiol 2008;81:362–87

    Article  CAS  PubMed  Google Scholar 

  7. Grum CM, Lynch JP III. Chest radiographic findings in cystic fibrosis. Semin Respir Infect 1992;7:193–209

    CAS  PubMed  Google Scholar 

  8. Cook JV, Kyriou JC, Pettet A et al. Key factors in the optimization of paediatric X-ray practice. Br J Radiol 2001;74:1032–40

    Article  CAS  PubMed  Google Scholar 

  9. Billinger J, Nowotny R, Homolka P. Diagnostic reference levels in pediatric radiology in Austria. Eur Radiol 2010;20:1572–9

    Article  PubMed  Google Scholar 

  10. Esposito S, Papa SS, Borzani I et al. Performance of lung ultrasonography in children with community-acquired pneumonia. Ital J Pediatr 2014;40:37

    Article  PubMed  PubMed Central  Google Scholar 

  11. Sorantin E, Weissensteiner S, Hasenburger G, Riccabona M. CT in children — dose protection and general considerations when planning a CT in a child. Eur J Radiol 2013;82:1043–9

    Article  CAS  PubMed  Google Scholar 

  12. Sorantin E, Riccabona M, Stücklschweiger G et al. Experience with volumetric (320 rows) pediatric CT. Eur J Radiol 2013;82:1091–7

    Article  CAS  PubMed  Google Scholar 

  13. Fricke BL, Donnelly LF et al. In-plane bismuth breast shields for pediatric CT: effects on radiation dose and image quality using experimental and clinical data. AJR Am J Roentgenol 2003;180:407–11

    Article  PubMed  Google Scholar 

  14. Rupprecht T, Böwing B et al. Steady-state free precession projection MRI as a potential alternative to the conventional chest X-ray in pediatric patients with suspected pneumonia. Eur Radiol 2002;12:2752–6

    PubMed  Google Scholar 

  15. Biederer J, Beer M, Hirsch W et al. MRI of the lung (2/3). Why ... when ... how? Insights Imaging 2012;3:355–71

    Article  CAS  PubMed  PubMed Central  Google Scholar 

  16. Biederer J, Mirsadraee S, Beer M et al. MRI of the lung (3/3)-current applications and future perspectives. Insights Imaging 2012;3:373–86

    Article  PubMed  PubMed Central  Google Scholar 

  17. Dasenbrook EC, Lu L, Donnola S et al. Normalized T1 magnetic resonance imaging for assessment of regional lung function in adult cystic fibrosis patients — a cross-sectional study. PLoS One 2013;8:e73286

    Article  CAS  PubMed  PubMed Central  Google Scholar 

  18. Wild JM, Marshall H, Bock M et al. MRI of the lung (1/3): methods. Insights Imaging 2012;3:345–53

    Article  CAS  PubMed  PubMed Central  Google Scholar 

  19. Schneider K, Krüger-Stollfuß I, Ernst G et al. Paediatric fluoroscopy — a survey of children’s hospitals in Europe. I. Staffing, frequency of fluoroscopic procedures and investigation technique. Pediatr Radiol 2001; 31:238–46

    Article  CAS  PubMed  Google Scholar 

  20. De Lange C. Radiology in paediatric non-traumatic thoracic emergencies. Insights Imaging 2011;2:585–98

    Article  PubMed  PubMed Central  Google Scholar 

  21. Valk JW, Plötz FB, Schuerman FA et al. The value of routine chest radiographs in a paediatric intensive care unit: a prospective study. Pediatr Radiol 2001;31:343–7

    Article  CAS  PubMed  Google Scholar 

  22. Trinh AM, Schoenfeld AH, Levin TL. Scatter radiation from chest radiographs: is there a risk to infants in a typical NICU? Pediatr Radiol 2010; 40:704–707

    Article  PubMed  Google Scholar 

  23. Swingler GH, Hussey GD, Zwarenstein M. Randomised controlled trial of clinical outcome after chest radiograph in ambulatory acute lower-respiratory infection in children. Lancet 1998;351:404–8

    Article  CAS  PubMed  Google Scholar 

  24. Wiegering V, Schick J, Beer M et al. Varicella-zoster virus infections in immunocompromised patients — a single centre 6-years analysis. BMC Pediatr 2011;11:31

    Article  PubMed  PubMed Central  Google Scholar 

  25. Don M, Valent F, Korppi M, Canciani M. Differentiation of bacterial and viral community-acquired pneumonia in children. Pediatr Int 2009; 51:91–6

    Article  PubMed  Google Scholar 

  26. Calder A, Owens CM. Imaging of parapneumonic pleural effusions and empyema in children. Pediatr Radiol 2009;39:527–37

    Article  PubMed  Google Scholar 

  27. Kurian J, Levin TL, Han BK et al. Comparison of ultrasound and CT in the evaluation of pneumonia complicated by parapneumonic effusion in children. AJR Am J Roentgenol 2009;193:1648–54

    Article  PubMed  Google Scholar 

  28. Gorkem SB, Coskun A, Yikilmaz A et al. Evaluation of pediatric thoracic disorders: comparison of unenhanced fast-imaging-sequence 1.5-T MRI and contrast-enhanced MDCT. AJR Am J Roentgenol 2013; 200:1352–7

    Article  PubMed  Google Scholar 

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Correspondence to Meinrad Beer.

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Interessenkonflikt

Die Autoren erklären, dass sie sich bei der Erstellung des Beitrages von keinen wirtschaftlichen Interessen leiten ließen und dass keine potenziellen Interessenkonflikte vorliegen. Der Verlag erklärt, dass die inhaltliche Qualität des Beitrags von zwei unabhängigen Gutachtern geprüft wurde. Werbung in dieser Zeitschriftenausgabe hat keinen Bezug zur CME-Fortbildung. Der Verlag garantiert, dass die CME-Fortbildung sowie die CME-Fragen frei sind von werblichen Aussagen und keinerlei Produktempfehlungen enthalten. Dies gilt insbesondere für Präparate, die zur Therapie des dargestellten Krankheitsbildes geeignet sind.

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Beer, M., Ammann, B. Einsatz der verschiedenen Bildgebungsmethoden. Pädiatrie 28, 36–44 (2016). https://doi.org/10.1007/s15014-016-0845-1

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  • DOI: https://doi.org/10.1007/s15014-016-0845-1

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