Skip to main content
Log in

Antworten auf die wichtigsten Fragen

Aktuelles Behandlungsspektrum bei Myomen

  • Zertifizierte Fortbildung
  • Published:
gynäkologie + geburtshilfe Aims and scope

Zusammenfassung

Myome sind die häufigsten Unterbauchtumore der Frau im gebärfähigen Alter. Dementsprechend präsent ist das Thema auch im gynäkologischen Alltag in Klinik und Praxis. Doch ergeben sich auch immer wieder neue Fragen, die vor allem auf die nicht chirurgischen Behandlungsoptionen gerichtet sind. Nachfolgend sollen die häufigsten Fragen unter Berücksichtigung neuer Publikationen beantwortet werden.

This is a preview of subscription content, log in via an institution to check access.

Access this article

Price excludes VAT (USA)
Tax calculation will be finalised during checkout.

Instant access to the full article PDF.

Abb. 1
Abb. 2
Abb. 3

Literatur

  1. Baird DD, Dunson DB, Hill MC, Cousins D, Schectman JM. High cumulative incidence of uterine leiomyoma in black and white women: ultrasound evidence. Am J Obstet Gynecol 2003;188:100–107

    Article  PubMed  Google Scholar 

  2. Buttram VC, Reiter RC. Uterine leiomyomata: etiology, symptomatology, and management. Fertil Steril 1981;36:433–445

    PubMed  Google Scholar 

  3. Borah BJ, Nicholson WK, Bradley L, Stewart EA. The impact of uterine leiomyomas: a national survey of affected women. Am J Obstet Gynecol 2013;209:319.e1–e20

    Article  Google Scholar 

  4. Khan TA, Shehmar M, Gupta JK. Uterine fibroids: current perspectives. Int J Women's health 2014; 6: 95–114

    Article  Google Scholar 

  5. Williams VS, Jones G, Mauskopf J, Spalding J, DuChane J. Uterine fibroids: a review of health-related quality of life assessment. J Womens Health (Larchmt). 2006; 15: 818–29

    Article  Google Scholar 

  6. Downes E, Sikirica V, Gilabert-Estelles J, Bolge SC, Dodd SL, Maroulis C, Subramanian D. The burden of uterine fibroids in five European countries. Eur J Obstet Gynecol Reprod Biol. 2010; 152: 96–102

    Article  PubMed  Google Scholar 

  7. Wegienka G, Baird DD, Hertz-Picciotto I, Harlow SD, Steege JF, Hill MC, Schectman JM, Hartmann KE. Self-reported heavy bleeding associated with uterine leiomyomata. Obstet Gynecol. 2003; 101: 431–437

    PubMed  Google Scholar 

  8. Nicholls C, Glover L, Pistrang N. The illness experiences of women with fibroids: Anexploratory qualitative study. J Psychosom Obstet Gynecol 2004; 25: 295–304

    Article  CAS  Google Scholar 

  9. Drayer SM, Catherino WH. Prevalence, morbidity, and current medical management of uterine leiomyomas. International Journal of Gynecology and Obstetrics 2015; 131: 117–122

    Article  PubMed  Google Scholar 

  10. Carranza-Mamane B et al. The management of uterine fibroids in women with otherwise unexplained infertility. J Obstet Gynaecol Can 2015;37(3):277–285

    Article  PubMed  Google Scholar 

  11. Divakar H. Asymptomatic uterine fibroids. Best Practice & Research Clinical Obstetrics & Gynecology 2008; 22: 643–654

    Article  Google Scholar 

  12. Stine JE, Clarke-Pearson DL, Gehrig PA. Uterine morcellation at the time of hysterectomy: techniques, risks, and recommendations. Obstet Gynecol Surv 2014; 69: 415–425

    Article  PubMed  Google Scholar 

  13. Beckmann MW et al. Surgical methods for the treatment of uterine fibroids-risk of uterine sarcoma and problems of morcellation: position paper of the DGGG. Geburtshilfe Frauenheilkd. 2015 Feb; 75(2): 148–164

    Article  PubMed  PubMed Central  Google Scholar 

  14. Senapati S, Tu FF, Magrina JF. Power morcellators: a review of current practice and assessment of risk. Am J Obstet Gynecol 2015; 212: 18–23

    Article  PubMed  Google Scholar 

  15. Chen YJ et al. Medical treatment for heavy menstrual bleeding. Taiwanese Journal of Obstetrics & Gynecology 2015; 54: 483e488

    Google Scholar 

  16. Kröncke Th, David M. Magnetresonanz-geführter fokussierter Ultraschall zur Myombehandlung — Ergebnisse des 2. radiologisch-gynäkologischen Expertentreffens. Geburtsh Frauenheilk 75 (2015) 436–438

    Article  PubMed  PubMed Central  Google Scholar 

  17. McLucas B, Vorhees WD The effectiveness of combined abdominal myomectomy and uterine artery embolization. International Journal of Gynecology & Obstetrics 2015; 130: 241–243

    Article  Google Scholar 

  18. Roy KK, Goyal M, Singla S, Sharma JB, Malhotra N, Kumar S. A prospective randomised study of total laparoscopic hysterectomy, laparoscopically assisted vaginal hysterectomy and non-descent vaginal hysterectomy for the treatment of benign diseases of the uterus. Arch Gynecol Obstet. 2011; 284:907–912

    Article  PubMed  Google Scholar 

  19. Bertelsmann-Stiftung 2014 https://faktencheck-gesundheit.de/de/faktenchecks/regionale-unterschiede/interaktive-karte/entfernung-der-gebaermutter/ (aufgerufen am 23.2.2016)

  20. Prütz F, von der Lippe E. Hysterektomie. Hrsg. Robert Koch-Institut Berlin. GBE kompakt 2014; 5(1) https://www.rki.de/DE/Content/Gesundheitsmonitoring/Gesundheitsberichterstattung/GBEDownloadsK/2014_1_hysterektomie.pdf?__blob=publicationFile (aufgerufen am 23.2.2016).

  21. AWMF 2015. http://www.awmf.org/uploads/tx_szleitlinien/015-070l_S3_Indikation_und_Methodik_der_Hysterektomie_2015-08.pdf (aufgerufen am 23.2.2016).

  22. Gizzo S et al. Magnetic Resonance-Guided Focused Ultrasound Myomectomy Safety, Efficacy, Subsequent Fertility and Quality-of-Life Improvements, A Systematic Review. Reproductive Sciences 2014, 21: 465–476

    Article  PubMed  Google Scholar 

  23. Kröncke T, David M. Uterusarterenembolisation (UAE) zur Myombehandlung - Ergebnisse des 5. radiologisch-gynäkologichen Expertentreffens. Fortschr Röntgenstr 187 (2015) 483–485

    Article  Google Scholar 

  24. Ravina JH, Merland JJ, Ciraru-Vigneron N, Bouret JM, Herbreteau D, Houdart E, Aymard A. [Arterial embolization: a new treatment of menorrhagia in uterine fibroma]. Presse Med. 1995;24:1754

    CAS  PubMed  Google Scholar 

  25. Bradley LD. Uterine fibroid embolization: a viable alternative to hysterectomy. Am J Obstet Gynecol 2009 201:127–135

    Article  PubMed  Google Scholar 

  26. Toor SS, Jaberi A, Macdonald DB, McInnes MD, Schweitzer ME, Rasuli P. Complication rates and effectiveness of uterine artery embolization in the treatment of symptomatic leiomyomas: a systematic review and meta-analysis. AJR Am J Roentgenol 2012;199:1153–1163

    Article  PubMed  Google Scholar 

  27. Gupta JK, Sinha A, Lumsden MA, Hickey M. Uterine artery embolization for symptomatic uterine fibroids. Cochrane Database Syst Rev. 2014 Dec 26;12:CD005073. doi: 10.1002/14651858.CD005073

    Google Scholar 

  28. Perez-Lopez FR, Ornat L, Ceausu I, Depypere H, Erel CT, Lambrinoudaki I, Schenck-Gustafsson K, Somonicini T, Tremollieres F, Rees M. EMAS position statement: Management of uterine fibroids. Maturitas (2014) doi.org/10.1016/j.maturitas.2014.06.002

  29. David M, Vössing PC, Stupin JH. Alternativmedizinische Methoden zur Myombehandlung — was wollen die Patientinnen, was meinen die Ärzte? Frauenarzt 2014; 55: 392–396

    Google Scholar 

  30. Liu JP, Yang H, XIA Y, Cardini F. Herbal preparations for uterine fibroids. Cochrane Database Syst Rev.2013 Apr 304:CD005292

    Google Scholar 

  31. Zhang Y, Peng W, Clarke J, Liu Z. Acupuncture for uterine fibroids. Cochrane Database Syst Rev. 2010 Jan 20(1):CD007221

    Google Scholar 

  32. Khan N, Afag F, Saleem M, Ahmad N, Mukhtar H. Targeting multiple signaling pathways by green tea polyphenol (-)-epigallocatechin-3-gallete. Cancer Res. 2006; 66: 2500–2505.

    Article  CAS  PubMed  Google Scholar 

  33. Roshdy E, Rajaratnam V, Maitra S, Sabry M, Ait Allah AS, Al-Hendy A. Treatment of symptomatic uterine fibroids with green tea extract: a pilot randomized controlled clinical study. Int J. Women’s Health 2013:5 477–486

    Google Scholar 

  34. Gupta S, Jose J, Manyonda I. Clinical presentation of fibroids. Best practice & research Clinical obstetrics & gynaecology 2008;22:615–626

    Article  Google Scholar 

  35. Munro MG et al. The FIGO classification of causes of abnormal uterine bleeding in the reproductive years. Fertility and Sterility 2011; 95: 204–208

    Article  Google Scholar 

Download references

Author information

Authors and Affiliations

Authors

Corresponding author

Correspondence to Matthias David.

Additional information

Interessenkonflikt

Der Autor erklärt, dass er sich bei der Erstellung des Beitrages von keinen wirtschaftlichen Interessen leiten ließ und dass keine potenziellen Interessenkonflikte vorliegen. Der Verlag erklärt, dass die inhaltliche Qualität des Beitrags von zwei unabhängigen Gutachtern geprüft wurde. Werbung in dieser Zeitschriftenausgabe hat keinen Bezug zur CME-Fortbildung. Der Verlag garantiert, dass die CME-Fortbildung sowie die CME-Fragen frei sind von werblichen Aussagen und keinerlei Produktempfehlungen enthalten. Dies gilt insbesondere für Präparate, die zur Therapie des dargestellten Krankheitsbildes geeignet sind.

Rights and permissions

Reprints and permissions

About this article

Check for updates. Verify currency and authenticity via CrossMark

Cite this article

David, M. Aktuelles Behandlungsspektrum bei Myomen. gynäkologie + geburtshilfe 21, 27–33 (2016). https://doi.org/10.1007/s15013-016-0847-7

Download citation

  • Published:

  • Issue Date:

  • DOI: https://doi.org/10.1007/s15013-016-0847-7

Navigation