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Wann an eine kutane Lyme-Borreliose denken?

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hautnah dermatologie Aims and scope

Zusammenfassung

Nicht immer tritt bei einer Lyme-Borreliose das typische Erythema migrans auf und weist den Weg zur richtigen Diagnose. Doch auch wenn die Klinik nicht eindeutig ist, lässt sich die Spirochäteninfektion in der Regel gut behandeln.

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Literatur

  1. Fingerle V et al. Prevalence of Borrelia burgdorferi sensu lato in Ixodes ricinus in Southern Germany. J Spiroch Tick Dis 1994; 1: 41–5

    Google Scholar 

  2. Wilking H et al. Antibodies against Borrelia burgdorferi sensu lato among Adults, Germany, 2008–2011. Emerg Infect Dis 2015; 21: 107–10

    Article  CAS  Google Scholar 

  3. Strle F et al. Clinical characteristics associated with Borrelia burgdorferi sensu lato skin culture results in patients with erythema migrans. PLoS One 2013; 8: e82132

    Article  Google Scholar 

  4. Stanek G et al. Lyme borreliosis: clinical case definitions fordiagnosis and management in Europe. Clin Microbiol Infect 2011; 17: 69–79

    Article  CAS  Google Scholar 

  5. Hofmann H. Variabilität der kutanen Lyme-Borreliose. Hautarzt 2012; 63: 381–9

    Article  CAS  Google Scholar 

  6. Eriksson P. et al. The many faces of solitary and multiple erythema migrans. Acta Derm Venereol 2013; 93: 693–700

    Article  Google Scholar 

  7. AWMF-Leitlinie der Deutschen Gesellschaft für Dermatologie (DDG), S2k-Leitlinie „Kutane Lyme Borreliose“ AWMF Reg-Nr. 013–044

  8. Ang CW et al. A Dutch nationwide evaluation of serological assays for detection of Borrelia antibodies in clinically well-defined patients. Diagn Microbiol Infect Dis 2015; 83: 222–8

    Article  CAS  Google Scholar 

  9. Berglund JR et al. An epidemiologic study of Lyme disease in southern Sweden. N Engl J Med 1995; 333: 1319–27

    Article  CAS  Google Scholar 

  10. Maraspin V et al. Solitary borrelial lymphocytoma in adult patients. Wien Klin Wochenschr 2002; 114: 515–23

    CAS  PubMed  Google Scholar 

  11. Arnez MD et al. Children with multiple erythema migrans: are there any pre-treatment symptoms and/or signs suggestive for central nervous system involvement? Wien Klin Wochenschr 2002; 114: 524–9

    PubMed  Google Scholar 

  12. Brettschneider SH et al. Diagnostic value of PCR for detection of Borrelia burgdorferi in skin biopsy and urine samples from patients with skin borreliosis. J Clin Microbiol 1998; 36: 2658–65

    CAS  PubMed  PubMed Central  Google Scholar 

  13. Lupi EC et al. The efficacy of repellents against Aedes, Anopheles, Culex and Ixodes spp. -a literature review. Travel Med Infect Dis 2013; 11: 374–411

    Article  Google Scholar 

  14. Gern L. Life cycle of Borrelia burgdorferi sensu lato and transmission to humans. Curr Probl Dermatol 2009; 37: 18–30

    Article  Google Scholar 

  15. Nadelman RB et al. Prophylaxis with single-dose doxycycline for the prevention of Lyme disease after an Ixodes scapularis tick bite. N Engl J Med 2001; 345: 79–84

    Article  CAS  Google Scholar 

  16. Knauer JI et al. Evaluation of the preventive capacities of a topically applied azithromycin formulation against Lyme borreliosis in a murine model. J Antimicrob Chemother 2011; 66: 2814–22

    Article  CAS  Google Scholar 

  17. Piesman JA et al. Efficacy of an experimental azithromycin cream for prophylaxis of tick — transmitted lyme disease spirochete infection in a murine model. Antimicrob Agents Chemother 2014; 58: 348–51

    Article  Google Scholar 

  18. Schwammeis M et al. Topical azithromycin for the prevention of Lyme borreliosis: a randomized, placebo-controlled phase 3 efficacy trial. Lancet Infect Dis 2017; 17: 322–9

    Article  Google Scholar 

  19. Shapiro E et al. Prophylaxis with topical azithromycin against Lyme borreliosis. Lancet Infect Dis 2017; 17: 246–8

    Article  Google Scholar 

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Correspondence to Heidelore Hofmann.

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Die Autorin erklärt, dass sie sich bei der Erstellung des Beitrages von keinen wirtschaftlichen Interessen leiten ließ und dass keine potenziellen Interessenkonflikte vorliegen. Der Verlag erklärt, dass die inhaltliche Qualität des Beitrags von zwei unabhängigen Gutachtern geprüft wurde. Werbung in dieser Zeitschriftenausgabe hat keinen Bezug zur CME-Fortbildung. Der Verlag garantiert, dass die CME-Fortbildung sowie die CME-Fragen frei sind von werblichen Aussagen und keinerlei Produktempfehlungen enthalten. Dies gilt insbesondere für Präparate, die zur Therapie des dargestellten Krankheitsbildes geeignet sind.

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Hofmann, H. Wann an eine kutane Lyme-Borreliose denken?. hautnah dermatologie 34, 42–46 (2018). https://doi.org/10.1007/s15012-018-2608-x

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