Die medikamentöse Behandlung deliranter Syndrome erfolgt überwiegend mit Antipsychotika. Diese können zu einer QTc-Zeit-Verlängerung führen. Praktische Tipps für den Umgang mit dieser Therapie gibt der nachfolgende Beitrag.
Literatur
Burry L, Mehta S, Perreault MM et al. Antipsychotics for treatment of delirium in hospitalised non-ICU patients. The Cochrane database of systematic reviews 2018; 6: Cd005594
Fontaine GV, Mortensen W, Guinto KM et al. Newly Initiated In-Hospital Antipsychotics Continued at Discharge in Non-psychiatric Patients. Hospital pharmacy 2018; 53: 308–315
Kim DH, Mahesri M, Bateman BT et al. Longitudinal Trends and Variation in Antipsychotic Use in Older Adults After Cardiac Surgery. Journal of the American Geriatrics Society 2018; 66: 1491–1498
Wenzel-Seifert K, Wittmann M, Haen E. Psychopharmakoassoziierte QTc-Intervall-Verlängerung und Torsade de Pointes. Deutsches Arzteblatt international 2011; 108: 687–693
Bohlken J, Hewer W, Kostev K. Inzidenz und Behandlung des nicht stoffgebundenen Delirs in deutschen Haus- und Facharztpraxen Fortschritte der Neurologie-Psychiatrie 2018; 86: 616–623
Ng KT, Shubash CJ, Chong JS. The effect of dexmedetomidine on delirium and agitation in patients in intensive care: systematic review and meta-analysis with trial sequential analysis. Anaesthesia 2018, DOI: https://doi.org/10.1111/anae.14472
Dube KM, DeGrado J, Hohlfelder B et al. Evaluation of the Effects of Quetiapine on QTc Prolongation in Critically Ill Patients. Journal of pharmacy practice 2018; 31: 292–297
Tomaselli Muensterman E, Tisdale JE. Predictive Analytics for Identification of Patients at Risk for QT Interval Prolongation: A Systematic Review. Pharmacotherapy 2018; 38: 813–821
Haverkamp W, Deuschle M. Antipsychotikainduzierte QT-Verlängerung. Der Nervenarzt 2006; 77: 276, 278-280, 282-274 passim
Aronow WS, Shamliyan TA. Effects of atypical antipsychotic drugs on QT interval in patients with mental disorders. Annals of translational medicine 2018; 6: 147
Meyer-Massetti C, Cheng CM, Sharpe BA et al. The FDA extended warning for intravenous haloperidol and torsades de pointes: how should institutions respond? Journal of hospital medicine 2010; 5: E8–16
Brouillette J, Nattel S. A Practical Approach to Avoiding Cardiovascular Adverse Effects of Psychoactive Medications. The Canadian journal of cardiology 2017; 33: 1577–1586
Vandael E, Vandenberk B, Vandenberghe J et al. A smart algorithm for the prevention and risk management of QTc prolongation based on the optimized RISQ-PATH model. British journal of clinical pharmacology 2018; 84: 2824–2835
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Zu diesem Beitrag ist unter www.springermedizin.de/mmw Zusatzmaterial abrufbar: — Abb. 1: Algorithmus für die Antipsychotikatherapie des Delirs unter Beachtung der QTc-Zeit
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Schwerthöffer, D., Förstl, J. & Fatke, B. Antipsychotische Delir-Therapie: Immer auf die QTc-Zeit achten!. MMW - Fortschritte der Medizin 161, 50–52 (2019). https://doi.org/10.1007/s15006-019-1009-3
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DOI: https://doi.org/10.1007/s15006-019-1009-3