Skip to main content
Log in

Empirische Untersuchung zur Behandlungsqualität in der Psychiatrie

Empirical investigation to assess the quality of psychiatric treatment

  • Published:
MMW - Fortschritte der Medizin Aims and scope

Zusammenfassung

Hintergrund

Die Behandlungsqualität spielt in der Psychiatrie eine zunehmend wichtige Rolle. Seit den 1950er-Jahren verfügt die Nervenheilkunde neben psychologischen und soziotherapeutischen Ansätzen über ein umfangreiches Arsenal biologischer Verfahren, die entscheidend dazu beigetragen haben, die Verweildauer in den psychiatrischen Kliniken auf 3–4 Wochen zu senken.

Methode

Die Behandlungsqualität einer psychiatrischen Klinik wurde anhand einer begrenzten Anzahl von Parametern und mit geringem Zeitaufwand evaluiert. Ausgewertet wurden die Daten von 657 Patient(inn)en.

Ergebnisse

Die Patient(inn)en profitierten signifikant von der Behandlung, besonders wenn spezifische Therapieansätze wie bei Depressionen oder Schizophrenien vorlagen. Circa ¼ der Patient(inn)en erhielt keine Psychopharmaka. Das Gros der Betroffenen konnte binnen 3 Wochen wieder entlassen werden. Die Rechtsgrundlage spielte für den Therapieerfolg keine wesentliche Rolle. Die meisten Patient(inn)en wurden nach der Entlassung hausärztlich weiterbetreut.

Schlussfolgerung

Das Ergebnis unterstreicht die Wirksamkeit der psychiatrischen Behandlung, aber auch die Bedeutung der ambulanten und stationären Verzahnung.

Abstract

Background

Quality of treatment is of increasing importance in psychiatry. Since the 1950s psychiatry has developed plenty of psychological and occupational approaches in addition to an arsenal of biological procedures. These treatment options have contributed to markedly lower the residence times in psychiatric medical centers to about 3 or 4 weeks.

Method

The quality of treatment of a psychiatric clinic was evaluated on the basis of a limited number of parameters and in a short time. The data of 657 patients were evaluated.

Results

The patients profited significantly from the treatment, particularly when specific therapies were available as in depression or schizophrenia. About ¼ of the patients received no psychoactive drugs. Most of the patients could be discharged from hospital within 3 weeks. The legal basis of hospitalization did not play a decisive role in the success of treatment. Most of the patients were after-treated by general practitioners.

Conclusion

The result underlines the effectiveness of psychiatric treatment, but also the importance of cooperation between inpatient and outpatient treatment.

This is a preview of subscription content, log in via an institution to check access.

Access this article

Price excludes VAT (USA)
Tax calculation will be finalised during checkout.

Instant access to the full article PDF.

Abb. 1
Abb. 2
Abb. 3
Abb. 4
Abb. 5
Abb. 6
Abb. 7
Abb. 8

Literatur

  1. Dölle W, Müller-Oerlinghausen B, Schwabe U. Grundlagen der Arzneimittelentwicklung — Entwicklung, Beurteilung und Anwendung von Arzneimitteln. BI Wissenschaftsverlag, Mannheim 1986.

  2. Koch HJ, Fischer-Barnicol D, Klein S, Szecsey A, Klein HE. Patientenstatistik einer gerontopsychiatrischen Aufnahme-Station. NeuroGeriatrie 2005; 2(2) 77–81.

    Google Scholar 

  3. Nilsson M, Mir S, Larsen JK, Arnfred S. Fewer re-admissions and bed days following an intensive transitional post-discharge aftercare programme for a mixed diagnostic group of patients. Nord J Psychiatry 2014; 68(7): 500–506.

    Article  Google Scholar 

  4. Hengartner MP, Passalacqua S, Heim G, et al. The post-discharge network coordination programme: A randomized controlled trial to evaluate the efficacy of an intervention aimed at reducing rehospitalizations and improving mental health. Frontiers in Psychiatry 2016; 7: 27.

    Article  Google Scholar 

  5. Barekatain M, Maracy MR, Rajabi F, Baratian H. Aftercare services for patients with severe mental disorders: A randomized controlled trial. J Red Med Sci 2014; 19(3): 240–245.

    Google Scholar 

  6. Moriwaki K, Neuner T, Hübner-Liebermann B, et al. Acute psychiatric inpatient care: a cross-cultural comparison between two hospitals in Germany and Japan. Int J Soc Psychiatry 2013; 59(8): 771–781.

    Article  Google Scholar 

  7. Steinacher B, Mausolff L, Gusy B. The effects of a clinical care pathway for schizophrenia: a before and after study in 114 patients. Dtsch Arztebl Int 2012; 109(46): 788–794.

    PubMed  PubMed Central  Google Scholar 

  8. Kjellin I, Wallsten T. Accumulated coercion and short-term outcome of inpatient psychiatric care. BMC Psychiatry 2010; 10: 53.

    Article  Google Scholar 

  9. Steinert T, Schmid P. Effect of voluntariness of participation in treatment on short-term outcome of inpatients with schizophrenia. Psychiatr Serv 2004; 55(7): 786–791.

    Article  Google Scholar 

  10. Wilberg, T, Karterud S, Urnes O, et al. Outcomes of poorly functioning patients with personality disorders in day treatment program. Psychiatr Serv 1998; 49(11): 1462–1467.

    Article  CAS  Google Scholar 

  11. Howes JL, Haworth H, Reynolds P, Kavanaugh M. Outcome evaluation of a short-term mental health day treatment program. Can J Psychiatry 1997; 42(5): 502–508.

    Article  CAS  Google Scholar 

  12. Donabendian A. Methods for deriving criteria for assessing the quality of medical care. Med Care Rev 1980; 37(7): 653–698.

    Google Scholar 

  13. Wobrock T, Weinmann S, Falkai P, Gaebel W. Quality assurance in psychiatry: quality indicators and guideline implementation. Eur Arch Psychiatry Clin Neurosci 2009; 259 Suppl 2: S219–S226.

    Article  Google Scholar 

  14. Wobrock T. Qualitätssicherung in der Psychiatrie. Vortrag auf der 2. Qualitätssicherungskonferenz des gemeinsamen Bundesauschusses am 29. Nov. 2010 in Potsdam. https://www.g-ba.de/downloads/17-98-2951/4Wobrock.pdf (entnommen am 20.06.2017).

  15. Großimlinghaus I, Falkai P, Gaebel W, et al. Assessment of quality indicators with routine data: Presentation of a feasibility test in ten specialist clinics for psychiatry and psychotherapy. Nervenarzt 2015; 86(11): 1393–1399.

    Article  Google Scholar 

  16. Spiessl H. Von der BADO zum sektorenübergreifenden Datenset. In: Gaebel W, Spiessl H, Becker T (Hrsg). Routinedaten in der Psychiatrie. Steinkopf, Stuttgart 2009, S. 1–7.

    Google Scholar 

  17. Saß H, Wittchen H-U, Zaudig M. Diagnostisches und statistisches Manual psychischer Störungen DSM-IV. Hogrefe, Bern 1996.

    Google Scholar 

  18. Saß H, Wittchen, H-U, Zaudig M, Houben I. Diagnostische Kriterien des diagnostischen und statistischen Manuals psychischer Störungen. DSM-IV-TR. Hogrefe, Göttingen 2003, S. 47–49.

    Google Scholar 

  19. Steinert T, Eisele F, Längle G, et al. PGI (Patient’s Global Impression) als Outcome und Qualitätsindikator bei stationärer Behandlung: Ergebnisse und Übereinstimmung mit Beurteilungen der Behandler. Psychiatr Praxis 2010; 37(7): 343–349.

    Article  Google Scholar 

  20. Busner J, Targum S. The clinical global impression scale: applying a research tool in clinical practice. Psychiatry (Edgmont) 2007: 4(7): 29–37.

    Google Scholar 

  21. Zar JH. Biostatististical Analysis, 2nd ed. Prentice Hall, Englewood Cliffs 1984.

    Google Scholar 

  22. Werner J. Medizinische Statistik. Eine praktische Anleitung für Studierende, Doktoranden, Ärzte und Biologen. Urban & Schwarzenberg, München 1984.

    Google Scholar 

  23. Siegel S, Castellan NJ. Nonparametric statistics for behavioral sciences. 2nd ed. McGraw-Hill Book Company, New York 1988.

    Google Scholar 

Download references

Author information

Authors and Affiliations

Authors

Corresponding author

Correspondence to Horst J. Koch MFPM DCPSA MHBA.

Additional information

This article is part of a supplement not sponsored by the industry.

Interessenkonflikt

Dr. Horst Koch erklärt, dass kein Interessenskonflikt im Zusammenhang mit dieser Arbeit vorliegt.

Rights and permissions

Reprints and permissions

About this article

Check for updates. Verify currency and authenticity via CrossMark

Cite this article

Koch, H.J. Empirische Untersuchung zur Behandlungsqualität in der Psychiatrie. MMW - Fortschritte der Medizin 161 (Suppl 5), 13–20 (2019). https://doi.org/10.1007/s15006-019-0741-z

Download citation

  • Received:

  • Accepted:

  • Published:

  • Issue Date:

  • DOI: https://doi.org/10.1007/s15006-019-0741-z

Schlüsselwörter

Keywords

Navigation