Skip to main content
Log in

Kinderschutz in der Medizin

E-Learning Curriculum zum Erwerb von Grundwissen und Handlungskompetenz

Child protection in the medical field — e-learning curriculum for acquiring basic knowledge and competence to act

  • Published:
MMW - Fortschritte der Medizin Aims and scope

Zusammenfassung

Hintergrund

Ärztinnen und Ärzte sind wichtige Akteure im Kinderschutz, welcher eine anhaltende gesellschaftliche Herausforderung ist. Jedoch bestehen in der Praxis häufig noch Unsicherheiten bezüglich des Vorgehens bei (Verdacht auf) Kindeswohlgefährdung. Fortbildung kann dabei helfen, diesen Unsicherheiten zu begegnen und sie zu beseitigen. Daher wird derzeit in einem Projekt, welches vom Bundesministerium für Gesundheit gefördert wird, der Online-Kurs „Kinderschutz in der Medizin — ein Grundkurs für alle Gesundheitsberufe“ entwickelt und evaluiert.

Methode

Der Online-Kurs ist modular aufgebaut und vermittelt Wissen und Kompetenzen im Kinderschutz mittels theoretischer und praxisorientierter Methoden. Die Begleitforschung zum Kurs evaluiert die Kursinhalte, den Transfer der Inhalte in die Berufspraxis und die Veränderung von Wissen und Kompetenzen im Bereich Kinderschutz durch Bearbeitung des Kurses.

Ergebnisse und Schlussfolgerungen

Insgesamt haben 280 (76,5%) der 366 teilnehmenden Ärztinnen und Ärzte den Kurs bisher abgeschlossen. Die Absolvent(inn)en zeigten eine große Zufriedenheit mit dem Kurs und dessen Inhalten. In der Selbsteinschätzung zeigte sich ein Zuwachs an Wissen (Cohen’s d = 1,4; p < 0,001), Handlungskompetenz (Cohen’s d = 1,1; p < 0,001) und Selbstwirksamkeit (Cohen’s d = 0,7; p < 0,001). 77% der Absolvent(inn)en haben ihr Vorgehen bei (Verdacht auf) Kindeswohlgefährdung bereits geändert und 97% würden den Kurs an Kolleg(inn)en weiterempfehlen. Der Online-Kurs ist somit eine hochwertige und wissenschaftlich evaluierte Möglichkeit für Ärztinnen und Ärzte Kompetenzen im Bereich Kinderschutz in der Medizin zu erwerben.

Abstract

Background

Physicians are important actors in the field of child protection, which is a continuing societal challenge. In practice, however, there are often still uncertainties regarding the procedure to be taken in the event of (suspected) child abuse. Further training can help to counter these uncertainties and eliminate them. Therefore, the online course “Child protection in the medical field — a basic course for all health professionals” is currently being developed and evaluated in a project funded by the German Ministry of Health.

Method

The online course has a modular structure and imparts knowledge and competences in child protection using theoretical and practice-oriented methods. The accompanying research evaluates the course contents, the transfer of the contents into professional practice and the change of knowledge and competences in the field of child protection by taking part in the course.

Results and Conclusions

A total of 280 (76.5%) of the 366 participating physicians have completed the course so far. The graduates showed a great satisfaction with the course and its contents. Self-assessment showed an increase in knowledge (Cohen’s d = 1.4; p < 0.001), competence to act (Cohen’s d = 1.1; p < 0.001) and self-efficacy (Cohen’s d = 0.7; p < 0.001). 77% of the graduates have already changed their approach to (suspected) child abuse and 97% would recommend the course to colleagues. The online course therefore is a high-quality and scientifically evaluated possibility for health professionals to acquire competences in the field of child protection in medicine.

This is a preview of subscription content, log in via an institution to check access.

Access this article

Price excludes VAT (USA)
Tax calculation will be finalised during checkout.

Instant access to the full article PDF.

Abb. 1
Abb. 2
Abb. 3
Abb. 4

Literatur

  1. Sethi D, Yon Y, Parekh N, et al. European status report on preventing child maltreatment. WHO Regional Office for Europe, Copenhagen 2018.

    Google Scholar 

  2. Leeb RT, Paulozzi L, Melanson C, Simon T, Arias I. Child maltreatment surveillance: uniform definitions for public health and recommended data elements, version 1.0. Centers for Disease Control and Prevention, National Center for Injury Prevention and Control, Atlanta (GA) 2008.

    Google Scholar 

  3. Varese F, Smeets F, Drukker M, et al. Childhood adversities increase the risk of psychosis: a meta-analysis of patient-control, prospective- and cross-sectional cohort studies. Schizophrenia Bulletin 2012; 38(4): 661–671.

    Article  Google Scholar 

  4. Schmitt A, Malchow B, Hasan A, Falkai P. The impact of environmental factors in severe psychiatric disorders. Front Neurosci 2014; 8: 1–10.

    Article  Google Scholar 

  5. Davis J, Eyre H, Jacka FN, et al. A review of vulnerability and risks for schizophrenia: Beyond the two hit hypothesis. Neurosci Biobehav Rev 2016; 65: 185–194.

    Article  Google Scholar 

  6. Habetha S, Bleich S, Weidenhammer J, Fegert JM. A prevalence-based approach to societal costs occurring in consequence of child abuse and neglect. Child Adolesc Psychiatry Ment Health 2012; 6(1): 35.

    Article  Google Scholar 

  7. Hillberg T, Hamilton-Giachritsis C, Dixon L. Review of meta-analyses on the association between child sexual abuse and adult mental health difficulties: A systematic approach. Trauma Violence Abuse 2011; 12(1): 38–49.

    Article  Google Scholar 

  8. Spataro J, Mullen PE, Burgess PM, Wells DL, Moss SA. Impact of child sexual abuse on mental health: Prospective study in males and females. Br J Psychiatry 2004; 184: 416–421.

    Article  Google Scholar 

  9. Corso PS, Edwards VJ, Fang X, Mercy JA. Health-related quality of life among adults who experienced maltreatment during childhood. Am J Public Health 2008; 98(6): 1094–1100.

    Article  Google Scholar 

  10. Draper B, Pfaff JJ, Pirkis J, et al. Long-term effects of childhood abuse on the quality of life and health of older people: results from the Depression and Early Prevention of Suicide in General Practice Project. J Am Geriatr Soc 2008); 56(2): 262–271.

    Article  Google Scholar 

  11. Gilbert R, Widom CS, Browne K, Fergusson D, Webb E, Janson S. Burden and consequences of child maltreatment in high-income countries. Lancet 2009; 373(9657): 68–81.

    Article  Google Scholar 

  12. Norman RE, Byambaa M, De R, Butchart A, Scott J, Vos T. The long-term health consequences of child physical abuse, emotional abuse, and neglect: a systematic review and meta-analysis. PLoS Med 2012; 9(11): e1001349.

    Article  Google Scholar 

  13. Teicher MH, Samson JA. Childhood maltreatment and psychopathology: A case for ecophenotypic variants as clinically and neurobiologically distinct subtypes. Am J Psychiatry 2013; 170(10): 1114–1133.

    Article  Google Scholar 

  14. Weber S, Jud A, Landolt MA. Quality of life in maltreated children and adult survivors of child maltreatment: a systematic review. Qual Life Res 2016; 25(2): 237–255.

    Article  CAS  Google Scholar 

  15. Witt A, Brown RC, Plener PL, Brähler E, Fegert JM. Child maltreatment in Germany: prevalence rates in the general population. Child Adolesc Psychiatry Mental Health 2017; 11: 47.

    Article  Google Scholar 

  16. Fegert JM. Was Missbrauchsopfer erwarten. MMW Fortschr Med 2011; 153(51–52): 30–32.

    Article  Google Scholar 

  17. Fegert JM et al (Hrsg). Sexueller Kindesmissbrauch — Zeugnisse, Botschaften, Konsequenzen. Ergebnisse der Begleitforschung für die Anlaufstelle der Unabhängigen Beauftragten der Bundesregierung zur Aufarbeitung des sexuellen Kindesmissbrauchs, Frau Dr. Christine Bergmann. Beltz Juventa Verlag, Weinheim Basel 2013.

    Google Scholar 

  18. Liebhardt H, Hofer A, Hoffmann U, et al. Die Angebote auf dem Bildungsmarkt. Ein Überblick. Internetbasierte Analyse des Fort- und Weiterbildungsangebots zum Thema „Sexueller Kindesmissbrauch“. Sozialmagazin 2012; 37: 40–49.

    Google Scholar 

  19. Sethi D, Bellis M, Hughes K, Gilbert R, Mitis F, Galea G. European report on preventing child maltreatment. WHO Regional Office for Europe, Copenhagen 2013.

    Google Scholar 

  20. Fegert JM, Jud A, Plener PL. Kinder- und Betroffenenschutz in der Medizin. Nervenheilkunde 2013; 32(11): 834–840.

    Article  Google Scholar 

  21. Bühring P. Kinderschutz: Kooperation ist unabdingbar. Dtsch Arztebl 2017; 114(41): A–1860 / B-1579 / C-1545.

    Google Scholar 

  22. Fegert JM, Brown R, Harsch D, Rassenhofer M, Hoffmann U. Wissenstransfer, Dissemination, E- Learning: 10 Jahre webbasierter Wissenstransfer an der Klinik für Kinder- und Jugendpsychiatrie/Psychotherapie Ulm. E-Learning Kinderschutz. Klinik für Kinder- und Jugendpsychiatrie/Psychotherapie Ulm 2018.

    Google Scholar 

  23. Ruf D, Berner MM, Kriston L, Härter M. E-Learning — eine wichtige Unterstützung in der medizinischen Aus-, Fort- und Weiterbildung? Bundesgesundheitsblatt 2008; 51: 1061–1069.

    Article  CAS  Google Scholar 

  24. König E, Hoffmann U, Liebhardt H, Michi E, Niehues J, Fegert JM. Ergebnisse der Evaluation des Online-Kurses „Prävention von sexuellem Kindesmissbrauch“. In: Fegert JM et al (Hrsg). Sexueller Missbrauch von Kindern und Jugendlichen. Ein Handbuch zur Prävention und Intervention für Fachkräfte im medizinischen, psychotherapeutischen und pädagogischen Bereich. Springer, Berlin 2015, S. 15–24.

    Google Scholar 

  25. Schwarzer R, Jerusalem M. Generalized Self-Efficacy scale. In: Weinman J, Wright S, Johnston M (eds). Measures in health psychology: A user’s portfolio. NFER-Nelson, Windsor (UK) 1995, pp 35–37.

    Google Scholar 

  26. IBM Corp. Released. IBM SPSS Statistics for Windows, Version 23.0. IBM Corp., Armonk (NY) 2015.

    Google Scholar 

  27. Bundesministerium der Justiz, Bundesministerium für Familie, Senioren, Frauen und Jugend, Bundesministerium für Bildung und Forschung (Hrsg). Sexueller Kindesmissbrauch in Abhängigkeits- und Machtverhältnissen in privaten und öffentlichen Einrichtungen und im familiären Bereich. Berlin 2011.

  28. Liebhardt H, König E, Hoffmann U, Niehues J, Rittmeier J, Fegert JM. Weiterbildungsbedarf im ärztlichen, psychotherapeutischen und pädagogischen Handlungsfeld im Umgang mit sexuellem Kindesmissbrauch. Ergebnisse einer deutschlandweiten Online-Befragung. Nervenheilkunde 2011; 32: 848–855.

    Google Scholar 

Download references

Author information

Authors and Affiliations

Authors

Corresponding author

Correspondence to Jörg M. Fegert.

Additional information

This article is part of a supplement not sponsored by the industry.

Ethik

Ein positives Ethikvotum der medizinischen Fakultät der Universität Ulm liegt vor. Die einschlägigen gesetzlichen Bestimmungen und die Helsinki-Deklaration wurden eingehalten. Die Einwilligung der Proband(inn)en nach Aufklärung liegt vor.

Interessenkonflikt

Prof. Jörg M. Fegert bezog in den letzten fünf Jahren Forschungsförderung von der EU, DFG, BMG, BMBF, BMFSFJ, CJD, Ländersozialministerien, der Bundeswehr, der Landesstiftung Baden-Württemberg, der Päpstlichen Universität Gregoriana, der Volkswagenstiftung, der Diözese Rottenburg-Stuttgart, der Caritas sowie der CJD. Weiterhin bekam er Geld in Form von Reisebeihilfen, Vortragshonoraren, Veranstaltungs- und Ausbildungssponsoring von DFG, AACAP, NIMH/NIH, Goethe Institut, Pro Helvetia, Adenauer-, Böll- und Ebert- Stiftung, Shire, Fachverbänden und Universitäten sowie Ministerien. Für Servier, BMBF und Lundbeck führt Prof. Fegert klinische Prüfungen und Beratertätigkeiten aus. Mindestens jährlich erklärt er seine Interessenkonflikte gegenüber der DGKJP und AACAP. Er hält keine von der Industrie gesponserten Vortragsreihen, besitzt keine Aktien oder Beteiligungen an Pharmafirmen.

Anna Maier und Dr. Ulrike Hoffmann haben keine Interessenkonflikte zu erklären.

Rights and permissions

Reprints and permissions

About this article

Check for updates. Verify currency and authenticity via CrossMark

Cite this article

Maier, A., Hoffmann, U. & Fegert, J.M. Kinderschutz in der Medizin. MMW - Fortschritte der Medizin 161 (Suppl 4), 1–8 (2019). https://doi.org/10.1007/s15006-019-0287-0

Download citation

  • Received:

  • Accepted:

  • Published:

  • Issue Date:

  • DOI: https://doi.org/10.1007/s15006-019-0287-0

Schlüsselwörter

Keywords

Navigation