Skip to main content
Log in

Notfallset und Akutbehandlung der Anaphylaxie

Das muss der Hausarzt über den allergischen Schock wissen

Anaphylaxis — Causes, therapy and prevention

  • FORTBILDUNG . ÜBERSICHT
  • Published:
MMW - Fortschritte der Medizin Aims and scope

Zusammenfassung

Der Begriff Anaphylaxie bezeichnet eine in der Regel IgE-vermittelte überschießende Reaktion des Immunsystems. Entscheidend für den Verlauf einer Anaphylaxie ist eine frühzeitige Behandlung, insbesondere bei Beteiligung des Herz-Kreislauf-Systems oder der unteren Atemwege. Aus diesem Grund ist die Kenntnis einer adäquaten Therapie für Nothelfer und Patienten essenziell.

This is a preview of subscription content, log in via an institution to check access.

Access this article

Price excludes VAT (USA)
Tax calculation will be finalised during checkout.

Instant access to the full article PDF.

Literatur

  1. Hompes S et al. Provoking allergens and treatment of anaphylaxis in children and adolescents — data from the anaphylaxis registry of German-speaking countries. Pediatr Allergy Immunol. 2011;22:568–74

    Article  PubMed  Google Scholar 

  2. Ring, J., et al., Guideline for acute therapy and management of anaphylaxis: S2 Guideline of the German Society for Allergology and Clinical Immunology (DGAKI), the Association of German Allergologists (AeDA), the Society of Pediatric Allergy and Environmental Medicine (GPA), the German Academy of Allergology and Environmental Medicine (DAAU), the German Professional Association of Pediatricians (BVKJ), the Austrian Society for Allergology and Immunology (OGAI), the Swiss Society for Allergy and Immunology (SGAI), the German Society of Anaesthesiology and Intensive Care Medicine (DGAI), the German Society of Pharmacology (DGP), the German Society for Psychosomatic Medicine (DGPM), the German Working Group of Anaphylaxis Training and Education (AGATE) and the patient organization German Allergy and Asthma Association (DAAB). Allergo J Int. 2014;23:96–112

    Article  PubMed  PubMed Central  Google Scholar 

  3. Decker WW et al. The etiology and incidence of anaphylaxis in Rochester, Minnesota: a report from the Rochester Epidemiology Project. J Allergy Clin Immunol. 2008;122:1161–5

    Article  PubMed  PubMed Central  Google Scholar 

  4. Poulos LM et al. Trends in hospitalizations for anaphylaxis, angioedema, and urticaria in Australia, 1993-1994 to 2004-2005. J Allergy Clin Immunol. 2007;120:878–84

    Article  PubMed  Google Scholar 

  5. Beyer K et al. Anaphylaxis in an emergency setting — elicitors, therapy and incidence of severe allergic reactions. Allergy. 2012;67:1451–6

    Article  CAS  PubMed  Google Scholar 

  6. Worm M et al. Triggers and treatment of anaphylaxis: an analysis of 4,000 cases from Germany, Austria and Switzerland. Dtsch Arztebl Int. 2014;111:367–75

    PubMed  PubMed Central  Google Scholar 

  7. Grabenhenrich LB et al. Anaphylaxis in children and adolescents: The European Anaphylaxis Registry. J Allergy Clin Immunol. 2016;137:1128–37 e1

    Article  PubMed  Google Scholar 

  8. Glowania A, Goebel U, Klimek L. Management der Anaphylaxie - Teil 1: Ursachen und Pathophysiologie. HNO. 2012;60:1019–28

    Article  CAS  PubMed  Google Scholar 

  9. Ring J, Messmer K. Incidence and severity of anaphylactoid reactions to colloid volume substitutes. Lancet. 1977;1:466–9

    Article  CAS  PubMed  Google Scholar 

  10. Stark BJ, Sullivan TJ. Biphasic and protracted anaphylaxis. J Allergy Clin Immunol. 1986;78:76–83

    Article  CAS  PubMed  Google Scholar 

  11. Beyer K, Niggemann B. Anaphylaxie, in Allergien bei Kindern und Jugendlichen. Grundlagen und klinische Praxis; L. Klimek, O. Pfaar, and E. Rietschel, Editors. 2014, Schattauer: Kap. 31:407–12

  12. Commins SP, Platts-Mills TA. Anaphylaxis syndromes related to a new mammalian cross-reactive carbohydrate determinant. J Allergy Clin Immunol. 2009;124:652–7

    Article  CAS  PubMed  PubMed Central  Google Scholar 

  13. Sampson HA et al. Second symposium on the definition and management of anaphylaxis: summary report — second National Institute of Allergy and Infectious Disease/Food Allergy and Anaphylaxis Network symposium. Ann Emerg Med. 2006;47:373–80

    Article  PubMed  Google Scholar 

  14. Simons FE et al. World Allergy Organization anaphylaxis guidelines: summary. JACI. 2011;127:587–93,e1–22

    Google Scholar 

  15. Sheikh A et al. Adrenaline for the treatment of anaphylaxis: cochrane systematic review. Allergy. 2009;64:204–12

    Article  CAS  PubMed  Google Scholar 

  16. McLean-Tooke AP et al. Adrenaline in the treatment of anaphylaxis: what is the evidence? BMJ. 2003;327:1332–5

    Article  PubMed  PubMed Central  Google Scholar 

  17. Winbery SL, Lieberman PL. Histamine and antihistamines in anaphylaxis. Clin Allergy Immunol. 2002;17:287–317

    CAS  PubMed  Google Scholar 

  18. Choo KJ, Simons E, Sheikh A. Glucocorticoids for the treatment of anaphylaxis: Cochrane systematic review. Allergy. 2010;65:1205–11

    Article  CAS  PubMed  Google Scholar 

  19. Santos AF; Lack G. Commentary on ‚glucocorticoids for the treatment of anaphylaxis‘. Evid Based Child Health. 2013;8:1295–6

    Article  PubMed  Google Scholar 

  20. Kaiser H, Kley K. Wirkungen von Corticoiden in der Peripherie, in Cortisontherapie: Corticoide in Klinik und Praxis, H. Kaiser and K. Kley, Editors. 2002, Thieme.

  21. Buttgereit F et al. Mechanisms of action of high-dosage glucocorticoid therapy. Dtsch Med Wochenschr. 1996;121:248–52

    Article  CAS  PubMed  Google Scholar 

  22. Klimek L, Goebel U, Glowania A. Management der Anaphylaxie — Teil 2: Therapie und Notfallausrüstung. HNO. 2012;60:1103–13

    Article  CAS  PubMed  Google Scholar 

  23. Medizinprodukte, B.f.A.u., HES: Überprüfung des Nutzen-Risiko-Verhältnisses. 2016: http://www.bfarm.de/SharedDocs/Risikoinformationen/Pharmakovigilanz/DE/RV_STP/g-l/hes.html

  24. Muraro A, Roberts G, Worm M, Bilò MB, Brockow K, Fernández Rivas M, Santos AF, Zolkipli ZQ, Bellou A, Beyer K, Bindslev-Jensen C, Cardona V, Clark AT, Demoly P, Dubois AE, DunnGalvin A, Eigenmann P, Halken S, Harada L, Lack G, Jutel M, Niggemann B, Ruëff F, Timmermans F, Vlieg-Boerstra BJ, Werfel T, Dhami S, Panesar S, Akdis CA, Sheikh A; EAACI Food Allergy and Anaphylaxis Guidelines Group. Anaphylaxis: guidelines from the European Academy of Allergy and Clinical Immunology. Allergy. 2014;69:1026–45

    Article  CAS  PubMed  Google Scholar 

Download references

Author information

Authors and Affiliations

Authors

Corresponding author

Correspondence to Ludger Klimek.

Additional information

This article is part of a supplement not sponsored by the industry.

INTERESSENKONFLIKT

Die Autoren erklären, dass sie sich bei der Erstellung des Beitrages von keinen wirtschaftlichen Interessen leiten ließen. Sie legen folgende potenzielle Interessenkonflikte offen: Herr Prof. Klimek: Berater- und Gutachtertätigkeit, Vortrags- und Schulungshonorare und/oder Zuwendungen für Forschungsvorhaben von den Firmen ALK-Abello, Allergopharma, Bencard Allergie, Boehringer Ingelheim, GSK, HAL Allergie, LETITI Pharma, MEDA Pharma, Bionorica, Lofarma, Biomay, Circassia, Novartis, Roxal, Sanofi; Annette Sperl: keine; Frau Prof. Worm: keine; Herr Prof. Ring: Advisory boards, Gutachten, Vorträge und/oder Forschungsvorhaben bei, für und mit den Firmen ALK-Abello, Allergopharma, Bencard/Allergy Therapeutics, Galderma, GSK-Stiefel, Leo, Meda-Mylan, Novartis, Phadia-Thermofisher und Sanofi.

Der Verlag erklärt, dass die inhaltliche Qualität des Beitrags von zwei unabhängigen Gutachtern geprüft wurde. Werbung in dieser Zeitschriftenausgabe hat keinen Bezug zur CME-Fortbildung. Der Verlag garantiert, dass die CME-Fortbildung sowie die CME-Fragen frei sind von werblichen Aussagen und keinerlei Produktempfehlungen enthalten. Dies gilt insbesondere für Präparate, die zur Therapie des dargestellten Krankheitsbildes geeignet sind.

Rights and permissions

Reprints and permissions

About this article

Check for updates. Verify currency and authenticity via CrossMark

Cite this article

Klimek, L., Sperl, A., Worm, M. et al. Das muss der Hausarzt über den allergischen Schock wissen. MMW - Fortschritte der Medizin 159 (Suppl 3), 76–84 (2017). https://doi.org/10.1007/s15006-017-9600-y

Download citation

  • Published:

  • Issue Date:

  • DOI: https://doi.org/10.1007/s15006-017-9600-y

Keywords

Navigation