Zusammenfassung
In zeitgemäßen US-Ärzteserien werden die Charaktere meist durch attraktive oder charaktertypische Schauspieler dargestellt. Das Ziel unserer Pilotstudie war es, zu untersuchen, ob die langjährige Prägung der deutschen Zuschauer durch dieses Fernsehformat einen Einfluss auf die Arztwahl in Deutschland haben könnte. Hierzu wurden in Antizipation der TV-Konsummuster zwei verschiedene Personengruppen befragt: Eine erste Gruppe jüngerer Erwachsener wurde gebeten, über ein onlinegestütztes Umfragetool vier von uns herausgearbeitete, stereotype Arztcharaktere, die von den Sehgewohnheiten als bekannt vorausgesetzt wurden, hinsichtlich dreier Kriterien (Sympathie, fachliche Kompetenz und eigene Behandlungspräferenz) zu bewerten. Der zweiten Gruppe von Erwachsenen jenseits des 40. Lebensjahres wurden Fotos der Serienfiguren gezeigt, ohne dass deren Bekanntheit vorausgesetzt wurde. Die Studienteilnehmer sollten den „Arzt“ wählen, von dem sie sich am ehesten behandeln lassen würden und dies anhand von zwei vorgegebenen, ausschlaggebenden Gründen (Sympathie oder fachliche Kompetenz) festmachen. Es zeigt sich, dass stereotype Arztbilder nur bei der ersten Personengruppe hohe Zustimmung fanden, während sich die Teilnehmer der zweiten Gruppe mehrheitlich für eine realitätsnähere Darstellung mit durchschnittlicher Erscheinung entschieden.
Abstract
In contemporary U.S. doctor’s series, the characters are usually represented by good-looking or typical character actors. The aim of our pilot study was to investigate whether the long-term impact of this format on German television viewers could have an influence on the choice of doctor in Germany. Two different groups of people anticipating TV consumption patterns were questioned: a first group of younger adults who knew the TV series was asked to judge their doctor choice using a web-based survey tool with respect to three criteria (sympathy, expertise and own treatment preference). The second group of adults beyond the 40th year of life who need not know the TV series were shown photos of the serial figures. Study participants should select the “doctor” of which they would most likely want to be treated and this based on two predetermined reasons (sympathy or expertise). Our results indicate that stereotypical images of doctors found high approval only in the first group of people, while the participants in the second group decided in majority for a more realistic representation of average appearance.
Literatur
Keesey TJ. Health education via television: three TV series in Washington, DC. Public Health Rep 69 (1954), 599–605.
Norman HT. Visual aids to good public relations. 1. TV series on child health is popular. Mod Hosp 87 (1956), 76–78.
Granberry JE, McCarty HJ. Potential unlimited. Michigan TV series reaps public edudcation benefits for the disabled. J Rehabil 29 (1963), 14–15.
Starin AC. TV series helps nurses keep up with nursing. Hospitals 37 (1963), 77–81.
NN (kein Autor gelistet). TV series describes work of NIDR scientists. J Am Dent Assoc 80 (1970), 303.
Czarny MJ, Faden RR, Sugarman J. Bioethics and professionalism in popular television medical dramas. J Med Ethics 36 (2010), 203–206.
Strauman E, Goodier BC. Not your grandmother’s doctor show: a review of Grey’s anatomy, House, and Nip/Tuck. J Med Humanit 29 (2008), 127–131.
Kirch DG. From Marcus Welby to Grey’s anatomy: the next generation. MedGenMed 9 (2007), 15.
Ye Y, Ward KE. The depiction of illness and related matters in two top-ranked primetime network medical dramas in the United States: a content analysis. J Health Commun 15 (2010), 555–570.
Spike J. Television viewing and ethical reasoning: why watching Scrubs does a better job than most bioethics classes. Am J Bioeth 8 (2008), 11–13.
Hirt C, et al. Medical dramas on television: a brief guide for educators. Med Teach 35 (2013), 237–242.
Harris D, Willoughby H. Resuscitation on television: realistic or ridiculous? A quantitative observational analysis of the portrayal of cardiopulmonary resuscitation in television medical drama. Resuscitation 80 (2009), 1275–1279.
Elkamel F. The use of television series in health education. Health Educ Res 10 (1995), 225–232.
Davin S. Healthy viewing: the reception of medical narratives. Sociol Health Illn 25 (2003), 662–679.
Descatha A. Is Dr House a good diagnostics teacher for medical students? Br J Hosp Med (Lond) 70 (2009), 240.
Hallam J. Grey’s Anatomy: scalpels, sex and stereotypes. Med Humanit 35 (2009), 60–61.
Schwerthöffer D, Scherr M, Förstl H. Dr. Marvin Monroe und Dr. Zweig: die Psychotherapeuten der Simpsons. Psychiatrische Forschung 1 (2011), 10–14.
Lapostolle F, et al. Dr House, TV, and reality. Am J Med 126 (2013), 171–173.
Berger E. From Dr. Kildare to Grey’s Anatomy: TV physicians change real patient expectations. Ann Emerg Med 56 (2010), A21–23.
Stinson ME, Heischmidt K. Patients’ perceptions of physicians: a pilot study of the influence of primetime fictional medical shows. Health Mark Q 29 (2012), 66–81.
Waclawski E. How I use it: Survey Monkey. Occup Med (Lond) 62 (2012), 477.
Farooqi H, et al. Effect of Facebook on the life of Medical University students. Int Arch Med 6 (2013), 40.
Cain J, Policastri A. Using Facebook as an informal learning environment. Am J Pharm Educ 75 (2011), 207.
Gray K, Annabell L, Kennedy G. Medical students’ use of Facebook to support learning: insights from four case studies. Med Teach 32 (2010), 971–976.
Wikipedia. Scrubs–Die Anfänger. http://de.wikipedia.org/wiki/Scrubs_%E2%80%93_Die_Anf%C3%A4nger#Hauptfiguren (aufgesucht am 15.11.2013).
Wikia. Scrubs-Wiki. http://de.scrubs.wikia.com/wiki/Scrubs-Wiki (aufgesucht am 15.11.2013).
Wikia. Grey’s Anatomy Wiki. http://de.greysanatomy.wikia.com/wiki/Kategorie:Personen (aufgesucht am 15.11.2013).
MyFanBase.de. Emergency Room–Charaktere. http://www.myfanbase.de/serien/?pid=10046 (aufgesucht am 15.11.2013).
Wikipedia. Emergency Room–Die Notaufnahme. http://de.wikipedia.org/wiki/Emergency_Room_%E2%80%93_Die_Notaufnahme (aufgesucht am 15.11.2013).
Sancho-Aldridge J, Gunter B. Effects of a TV drama series upon public impressions about psychiatrists. Psychol Rep 74 (1994), 163–178.
Krones CJ, et al. Der Arzt in der Wahrnehmung des Patienten: Ein aktuelles Meinungsbild. Der Chirurg 2006(8) (2006), 718–724.
Witzel K, et al. Einfluss des Fernsehkonsums auf die Angst vor einer Operation. NeuroGeratrie 5 (2008), 57–61.
Donsbach W. Das Ärzteimage in der Bevölkerung–und Folgerungen für die Kommunikation des Berufs. Ärzteblatt Sachsen 5 (2003), 176–181.
Jonzon K. Cosmetic medical treatments: why are we so obsessed with beauty–is it nature or nurture? Plast Surg Nurs 29 (2009), 222–225; quiz 226–227.
Bleich SN, et al. How does physician BMI impact patient trust and perceived stigma? Prev Med 57 (2013), 120–124.
Phillips SP, Clarke M. More than an education: the hidden curriculum, professional attitudes and career choice. Med Educ 46 (2012), 887–893.
Feingold A. Physical attractiveness and intelligence. J Soc Psychol 118 (1982), 283–284.
Hadjistavropoulos HD, Ross MA, von Baeyer CL. Are physicians’ ratings of pain affected by patients’ physical attractiveness? Soc Sci Med 31 (1990), 69–72.
Klopper-Kes AH, et al. Stereotypical images between physicians and managers in hospitals. J Health Organ Manag 23 (2009), 216–224.
Jackson VA, et al. A qualitative study of oncologists’ approaches to end-of-life care. J Palliat Med 11 (2008), 893–906.
Aronson J, et al. Unhealthy interactions: the role of stereotype threat in health disparities. Am J Public Health 103 (2013), 50–56.
Bean MG, et al. Evidence of nonconscious stereotyping of Hispanic patients by nursing and medical students. Nurs Res 62 (2013), 362–367.
Dovidio JF, Fiske ST. Under the radar: how unexamined biases in decision-making processes in clinical interactions can contribute to health care disparities. Am J Public Health 102 (2012), 945–952.
Zylka-Menhorn V. Medien können krank machen. Dtsch Ärztebl 110 (2013), B981.
Witthoft M, Rubin GJ. Are media warnings about the adverse health effects of modern life self-fulfilling? An experimental study on idiopathic environmental intolerance attributed to electromagnetic fields (IEI-EMF). J Psychosom Res 74 (2013), 206–212.
Izumi M, et al. Gender role stereotype and poor working condition pose obstacles for female doctors to stay in full-time employment: alumnae survey from two private medical schools in Japan. Tohoku J Exp Med 229 (2013), 233–237.
Hamberg K. Gender bias in medicine. Womens Health (Lond Engl) 4 (2008), 237–243.
Young JW. Symptom disclosure to male and female physicians: effects of sex, physical attractiveness, and symptom type. J Behav Med 2 (1979), 159–169.
Wright SM, et al. Attributes of excellent attendingphysician role models. N Engl J Med 339 (1998), 1986–1993.
Krüger-Brand HE. Ärzteimage im Fernsehen: Abschied vom „Halbgott in Weiß“. Dtsch Ärztebl 100 (2003), A–2928/B-2426/C-2280.
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Interessenkonflikt
Moritz Köhler, Claudia Grabsch, Maximilian Zellner und Michael Noll-Hussong erklären, dass kein Interessenkonflikt besteht.
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Köhler, M., Grabsch, C., Zellner, M. et al. Die Arztrolle in der „medical drama“-Falle?. MMW - Fortschritte der Medizin 156 (Suppl 1), 1–5 (2014). https://doi.org/10.1007/s15006-014-2875-3
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DOI: https://doi.org/10.1007/s15006-014-2875-3