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Keine Hochdrucktherapie ohne Allgemeinmaßnahmen!

Ganzheitliche Hypertoniebetreuung

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MMW - Fortschritte der Medizin Aims and scope

Nicht medikamentöse Strategien zur Blutdrucksenkung sind effizient und kostengünstig. Bei leichten Hypertonieformen sollten sie einer medikamentösen Therapie vorgezogen werden. Auch bei deutlichem Bluthochdruck leisten sie adjuvant gute Dienste, um Tablettenlast und Gesamtrisiko zu senken.

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Literatur

  1. Deutsche Hochdruckliga: Leitlinien Hypertonie 2010:7.

  2. McMahon S, Peto R, Collins R, Cutler J, et al. Blood pressure, stroke, and coronary heart disease. Part 1. Prolonged differences in blood pressure: prospective observational studies corrected for the regression dilution bias. Lancet 1990;335:765–774.

    Article  Google Scholar 

  3. Jenkins DJA. Effect of Legumes as Part of a Low Glycemic Index Diet on Glycemic Control and Cardiovascular Risk Factors in Type 2 Diabetes Mellitus. A Randomized Controlled Study. Arch Intern Med 2012;172(21):1653–1660.

    Article  PubMed  CAS  Google Scholar 

  4. Timio M, Saronio P, Venanzi S, Gentili S, Verdura C, Timio F. Blood Pressure in Nuns in a Secluded Order: A 30-Year Follow-Up. Miner Electrolyte Metab 1999;25:73–79.

    Article  PubMed  CAS  Google Scholar 

  5. Statistisches Bundesamt. Deutsches Ärzteblatt 2012;7:A248.

    Google Scholar 

  6. Ketelhut K, Mohasseb I, Ketelhut RG. Einfluss eines regelmäßigen Bewegungsprogramms auf die Blutdruckentwicklung in Ruhe und bei Belastung sowie motorische Parameter im Kindergartenalter. Schweiz Z Sportmed Sporttraum 2010; 58(4):115–119.

    Google Scholar 

  7. Ketelhut RG. Körperliche Aktivität zur Behandlung des arteriellen Hochdrucks. Dtsch Ärztebl 2004;101,50:A3426–A3432.

    Google Scholar 

  8. Hagberg JM, Montain SJ, Martin WH, Eshani AA. Effect of exercise training in 60–69-year-old persons with essential hypertension. Am J Cardiol 1989;64:348–353.

    Article  PubMed  CAS  Google Scholar 

  9. Tipton CM, Mc Mahon S, Youmans EM, Overton JM, Edwards JG, Pepin EB, Lauber C. Response of hypertensive rats to acute and chronic conditions of exercise. Am J Physiol 1988;254:H592–H598.

    PubMed  CAS  Google Scholar 

  10. Vogl J, Ketelhut S, Ketelhut RG. Flavonoide in Schokolade senken den Belastungsblutdruck. Herzmed 2011; 2:88.

    Google Scholar 

  11. Block G, Jensen CD, Norkus EP, Hudes M, Crawford PB. Vitamin C in plasma is inversely related to blood pressure and change in blood pressure during the previous year in young Black and White women. Nutrition Journal 2008;6:1511–1518.

    Google Scholar 

  12. Lee JH, O'Keefe JH, Bell D, Hensrud DD, Holick MF. Vitamin D Deficiency an Important, Common, and Easily Treatable Cardiovascular Risk Factor. J Am Coll Cardiol. 2008;52(24):1949–1956.

    Article  PubMed  CAS  Google Scholar 

  13. Pimenta E, Gaddam KK, Oparil S, et al. Effects of dietary sodium reduction on blood pressure in subjects with resistant hypertension: results from a randomized trial. Hypertension 2009;54:475–81.

    Article  PubMed  CAS  Google Scholar 

  14. Cornelissen VA, Fagard RH. Effects of endurance training on blood pressure, blood pressure-regulating mechanisms, and cardiovascular risk factors. Hypertension 2005; 46:667–75.

    Article  PubMed  CAS  Google Scholar 

  15. Kelley GA, Kelley KS. Isometric handgrip exercise and resting blood pressure: a meta-analysis of randomized controlled trials. J Hypertens 2010;28:411–8.

    Article  PubMed  CAS  Google Scholar 

  16. Mancia G, De Backer G, Dominiczak A, et al. 2007 Guidelines for the Management of Arterial Hypertension: The Task Force for the Management of Arterial Hypertension of the European Society of Hypertension (ESH) and of the European Society of Cardiology (ESC). J Hypertens 2007;25:1105–87.

    Article  PubMed  CAS  Google Scholar 

  17. Li YC et al: 1,25 dihydroxy D3 is a negative endocrine regulator of the renin angiotensin system. J Clin Invest 2002;1:229–238.

    Google Scholar 

  18. Saiga A, Iwai K, Hayakawa T, Takahata Y, Kitamura S, Nishimura T, Morimatsu F. Angiotensin I-Converting Enzyme Inhibitory Peptides Obtained from Chicken Collagen Hydrolysate. J Agricult Food Chem 2008;56:9586–9591.

    Article  CAS  Google Scholar 

  19. Ketelhut RG, Behr U, Franz IW: Longterm effect of weight reduction on blood pressure at rest and during exercise in obese hypertensive patients. Cardiovasc Rev Res 2002, 23:223–226.

    Google Scholar 

  20. Ketelhut RG, Franz IW, Behr U: Langfristiges Absetzen oraler Kontrazeptiva bei hypertensiven Frauen senkt den Blutdruck in Ruhe und bei Belastung. J Hypertonie 2000, 2:18–21.

    Google Scholar 

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Correspondence to Reinhard G. Ketelhut.

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Ketelhut, R.G. Keine Hochdrucktherapie ohne Allgemeinmaßnahmen!. MMW - Fortschritte der Medizin 155, 62–65 (2013). https://doi.org/10.1007/s15006-013-0707-5

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  • DOI: https://doi.org/10.1007/s15006-013-0707-5

Keywords - Non medical treatments of hypertension

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