Zusammenfassung
Mit der Verbreitung von modernen Endoskopen haben endoskopische Techniken in der Chirurgie zunehmend an Beliebtheit gewonnen. Das endoskopische Brauenlift hat ältere, invasivere Verfahren weitgehend ersetzt. Mit dieser Technik kann ein geschickter Chirurg nach genauer Diagnostik eine ptotische Augenbraue korrigieren, indem er exakt die betroffene Anatomie angeht, darunter die Mm. frontalis, corrugator, procerus und orbicularis oculi. Der M. frontalis kann in einer genau vorbestimmten Position mit Titanschrauben und permanenter Naht fixiert werden. Dieser Zugang ermöglicht dem plastischen Gesichtschirurgen die Behandlung der ptotischen Braue mit einer reduzierten Rate an Ödemen, Hämatomen, Hypästhesie, Allopezie und Narbenbildung.
Abstract
Endoscopic surgical techniques have greatly increased in popularity with the advent of modern endoscopes. Endoscopic brow lifting has largely replaced older, more invasive procedures. With this technique a skilled surgeon can identify and treat a ptotic eyebrow by addressing the relevant anatomy, including the frontalis, corrugator, procerus and orbicularis oculi muscles. The frontalis muscle can then be permanently fixed into a predesignated position using titanium screws and permanent sutures. This approach has allowed facial plastic surgeons to address the ptotic brow with decreased rates of edema, hematoma, hypesthesia, alopecia and scarring.
Literatur
Chajchir A (1994) Endoscopic subperiosteal forehead lift. Aesthetic Plastic Surg 18:269–273
Daniel RK, Tirkanits B (1996) Endoscopic forehead lift: an operative technique. Plast Reconstr Surg 98:1148–1152
De la Fuente A, Santamaria AB (1996) Facial rejuvenation: a combined conventional and endoscopic assisted lift. Aesthet Plast Surg 20:471–475
Ellis DA, Masai H (1989) The effects of facial animation on the aging upper half of the face. Arch Otolaryngol Head Neck Surg 115:710–713
Keller GS, Mashkevich G (2009) Endoscopic forehead and brow lift. Facial Plast Surg 25(4):222–233
Kim SK (1996) Endoscopic forehead-scalp flap fixation with K-wire. Aesthet Plast Surg 20:217–221
Marchac D, Ascherman J, Arnaud E (1997) Fibrin glue fixation in forehead endoscopy: evaluation of our experience with 206 cases. Plast Reconstr Surg 100:704–708
Romo T, Sclafani AP, Yung RT et al (2000) Endoscopic forehead-plasty: a histologic comparison of periosteal refixation after endoscopic versus bicoronal lift. Plast Reconstr Surg 105:1111–1117
Romo T, Jacono A, Sclafani AP (2001) Endoscopic forehead lifting and contouring. Facial Plast Surg 17:3–10
Romo T, Sclafani AP, Yung RT et al (1999) Endoscopic forehead-plasty: temporary vs permanent fixation. Aesthet Plast Surg 23:388–394
Sabini P, Wayne D, Quatela V (2000) Anatomic guidelines to precise localization of the frontal branch of the facial nerve. Presented at the spring meeting of the American Academy of Facial Plastic and Reconstructive Surgery, Orlando
Interessenkonflikt
Der korrespondierende Autor gibt für sich und seine Koautoren an, dass kein Interessenkonflikt besteht.
Author information
Authors and Affiliations
Corresponding author
Additional information
Übersetzung aus dem Englischen: A. Berghaus.
Rights and permissions
About this article
Cite this article
Romo III, T., Abraham, M. & Azzi, JP. Endoskopisches Brauenlift. J. f. Ästhet. Chirurgie 6, 155–159 (2013). https://doi.org/10.1007/s12631-013-0259-7
Published:
Issue Date:
DOI: https://doi.org/10.1007/s12631-013-0259-7