Samenvatting
Inleiding
Binnen de kinderrevalidatie zijn cerebrale parese (CP) en niet-aangeboren hersenletsel (NAH) de meest voorkomende doelgroepen. In de huidige cognitieve diagnostiek en behandeling wordt gebruikgemaakt van statische methoden die moeilijk generaliseerbaar zijn naar het dynamische dagelijks leven. Een veelbelovende techniek die de mogelijkheid biedt een brug te slaan tussen cognitieve revalidatie en het dagelijks leven, is virtual reality (VR). In dit artikel wordt een overzicht gegeven van onderzoek waarbij VR is ingezet bij cognitieve diagnostiek en/of behandeling bij kinderen met CP of NAH. Het doel hiervan is inzicht te krijgen in hoeverre VR klinisch toepasbaar is binnen de cognitieve kinderrevalidatie.
Methoden
Voor het verzamelen van relevante artikelen is een systematische zoekstrategie uitgevoerd. Vervolgens is, aan de hand van een kwaliteitsbeoordeling, de methodologische kwaliteit aan de artikelen toegekend.
Resultaten
Negen studies zijn geïncludeerd. Aan de hand van de kwaliteitsbeoordeling hadden zes artikelen een matige en drie artikelen een lage kwaliteit. In de op diagnostiek gerichte studies kon, op basis van prestaties in een virtuele omgeving, een duidelijk onderscheid gemaakt worden tussen kinderen met NAH of CP en gezonde kinderen met betrekking tot aandacht, sociale cognitie of executieve functies. Daarnaast werden positieve effecten gevonden van het behandelen van visuospatiële functies binnen een virtuele omgeving bij kinderen met CP.
Discussie
Het geringe aantal studies laat veelbelovende resultaten zien, maar is slechts het begin van een nieuw onderzoeksveld dat het gebruik van VR onderzoekt in cognitieve kinderrevalidatie. Toekomstig onderzoek zal inzicht geven in de meerwaarde van VR in diagnostiek en behandeling binnen de cognitieve kinderrevalidatie.
Conclusie
Op basis van dit literatuuronderzoek kan gesteld worden dat de onderzoeksresultaten veelbelovend zijn voor het gebruik van VR in cognitieve diagnostiek en behandeling bij kinderen met NAH of CP. VR is echter momenteel nog niet inzetbaar als evidence based practice.
Literatuur
Hadders-Algra M, Maathuis K, Pangalila RF, Becher J, Moor JMH. Kinderrevalidatie. Assen: Koninklijke Van Gorcum; 2015.
Rosenbaum P, Panthe N, Leviton A, Goldstein M, Bax M, Damiano D, Dan B, Jacobsson BA. A report: the definition and classification of cerebral palsy. Dev Med Child Neurol. 2007;49(6):480.
Hermans E, Winkens I, Winkel-Witlox S te, Iperen A van. Langetermijnproblemen volgend op revalidatie van kinderen en jongeren met NAH en hun gezinnen: resultaten van een pilot onderzoek. Ned Tijdschr Revalidatiegeneeskd. 2011;33(1):17–20.
Commissie CVA-Revalidatie. Richtlijn Cognitieve Revalidatie Niet-Aangeboren Hersenletsel. Een publicatie van Consortium Cognitieve Revalidatie. 2007.
Halstead ME, McAvoy K, Devore CD, Carl R, Lee M, Logan K. Returning to learning following a concussion. Pediatrics. 2013;132(5):948–57.
Lindsay S, Hartman LR, Reed N, Gan C, Thomson N, Solomon B. A systematic review of hospital-to-school reintegration interventions for children and youth with acquired brain injury. PLOS ONE. 2015;10(4):1–19.
Gamito P, Oliveira J, Coelho C, Morais D, Lopes P, Pacheco J, Brito R, Soares F, Santos N, Barata AF. Cognitive training on stroke patients via virtual reality-based serious games. Disabil Rehabil. 2015:1–4. doi:10.3109/09638288.2014.934925.
Schultheis MT, Himelstein J, Rizzo AA. Virtual reality and neuropsychology: upgrading the current tools. J Head Trauma Rehabil. 2002;17(5):378–94.
Braga LW, Da Paz AC Jr. The child with traumatic brain injury or cerebral palsy. A context-sensitive, family-based approach to development. London: Taylor and Francis; 2005.
Schuler T, Brütsch K, Müller R, Hedel HJ van, Meyer-Heim A. Virtual realities as motivational tools for robotic assisted gait training in children: a surface electromyography study. NeuroRehabilitation. 2011;28(4):401–11.
Bowman DA, McMahan RP. Virtual Reality: How much immersion is enough? Computer (Long Beach Calif). 2007;40(7):36–43.
Parsey CM, Schmitter-Edgecombe M. Applications of technology in neuropsychological assessment. Clin Neuropsychol. 2013;27(8):1328–61.
Verheul FJM, Spreij LA, Rooij NK de, Claessen MHG, Visser-Meily JMA, Nijboer TCW. Virtual Reality als behandeling in de cognitieve revalidatie. Ned Tijdschr Revalidatiegeneeskd. 2016;2:47–53.
Spreij LA, Visser-Meily JMA, Heugten CM van, Nijboer TCW. Novel insights into the rehabilitation of memory post acquired brain injury: a systematic review. Front Hum Neurosci. 2014;8(993):1–19.
Penn PR, Rose FD, Johnson DA. Virtual enriched environments in paediatric neuropsychological rehabilitation following traumatic brain injury: feasibility, benefits and challanges. Dev Neurorehabil. 2009;12(1):32–43.
Rizzo A, Kim GJ. A SWOT analysis of the field of VR rehabilitation and therapy. Teleoperators Virtual Environ. 2005;14(2):119–46.
Thornton M, Marshall S, McComas J, Finestone H, McCormick A, Sveistrup H. Benefits of activity and virtual reality based balance exercise programmes for adults with traumatic brain injury: perceptions of participants and their caregivers. Brain Inj. 2005;19(12):989–1000.
Larson EB, Feigon M, Gagliardo P, Dvorkin AY. Virtual reality and cognitive rehabilitation: a review of current oucome research. NeuroRehabilitation. 2014;34:759–72.
Sternbach GL. The Glasgow Coma Scale. J Emerg Med. 2000;19(1):67–71.
Oeffinger D, Gorton G, Bagley A, Nicholson D, Barnes D, Calmes J, Abel M, Damiano D, Kryscio R, Rogers S, Tylkowski C. Outcome assessments in children with cerebral palsy, part I: descriptive characteristics GMFCS Levels I to III. Dev Med Child Neurol. 2007;49(3):172–80.
Offringa M, Assendelft WJJ, Scholten RJPM. (redactie) Inleiding in evidence-based medicine: Klinisch handelen gebaseerd op bewijsmateriaal. Houten: Bohn Stafleu van Loghum; 2003, pag. 57–71.
Snider L, Majnemer A, Darsaklis V. Virtual reality as a therapeutic modality for children with cerebral palsy. Dev Neurorehabil. 2010;13(2):120–8.
Gilboa Y, Kerrouche B, Longaud-Vales A, Kieffer V, Tiberghien A, Aligon D, Mariller A, Mintegui A, Canizares C, Abada G, Chevignard MP. Describing the attention profile of children and adolescents with acquired brain injury using the virtual classroom. Brain Inj. 2015;29(13-14):1691–700.
Erez N, Weiss PL, Kizony R, Rand D. Comparing performance within a virtual supermarket of children with traumatic brain injury to typically developing children: a pilot study. OTJR (Thorofare N J). 2013;33(4):218–27.
Foreman N, Stanton D, Wilson P, Duffy H. Spatial knowledge of a real school environment acquired from virtual or physical models by able-bodied children and children with physical disabilities. J Exp Psychol Appl. 2003;9(2):67–74.
Bart O, Agam T, Weiss PL, Kizony R. Using video-capture virutal reality for children with acquired brain injury. Disabil Rehabil. 2011;33(17-18):1579–86.
Hanten G, Cook LG, Orsten K, Chapman SB, Li X, Wilde EA, Schnelle KP, Levin HS. Effects of traumatic brain injury on a virtual reality social problem solving task and relations to cortical thickness in adolescence. Neuropsychologia. 2011;49(3):486–97.
Cook LG, Hanten G, Orsten KD, Chapman SB, Li X, Wilde EA, Schnelle KP, Levin HS. Effects of moderate to severe traumatic brain injury on anticipating consequences of actions in adolescents: a preliminary study. J Int Neuropsychol Soc. 2013;19(5):508–17.
Encarnação P, Alvarez L, Rios A, Maya C, Adams K, Cook A. Using virtual robot-mediated play activites to assess cognitive skills. Disabil Rehabil Assist Technol. 2014;9(3):231–41.
Deutsch JE, Borbely M, Filler J, Huhn K, Guarrera-Bowlby P. Use of a low-cost, commercially available gaming console (Wii) for rehabilitation of an adolescent with cerebral palsy. Phys Ther. 2008;88(10):1196–207.
Akhutina T, Foreman N, Krichevets A, Matikka L, Narhi V, Pylaeva N, Vahkuopus J. Improving spatial functioning in children with cerebral palsy using computerized and traditional game tasks. Disabil Rehabil. 2003;25(24):1361–71.
Holden MK. Virtual environments for motor rehabilitation: review. Cyberpsychol Behav. 2005;8(3):187–211.
Weiss PL, Tirosh E, Fehlings D. Role of virtual reality for cerebral palsy management. J Child Neurol. 2014;29(8):1119–24.
Financiering
Dit literatuuronderzoek is tot stand gekomen met financiering van het Revalidatiefonds (RF-projectnummer: R2015010).
Author information
Authors and Affiliations
Corresponding author
Additional information
Dit literatuuronderzoek is uitgevoerd bij het Kenniscentrum Revalidatiegeneeskunde Utrecht, dat de samenwerking tussen Hersencentrum Rudolf Magnus, Universitair Medisch Centrum Utrecht en De Hoogstraat Revalidatie gestalte geeft.
M. S. van den Heerik en L. A. Spreij: gedeeld eerste auteurschap.
Rights and permissions
About this article
Cite this article
van den Heerik, M.S., Spreij, L.A., Visser-Meily, J.M.A. et al. Spelend revalideren: is er toekomst voor virtual reality in de cognitieve kinderrevalidatie? Een literatuuroverzicht. Neuropraxis 20, 134–146 (2016). https://doi.org/10.1007/s12474-016-0135-2
Published:
Issue Date:
DOI: https://doi.org/10.1007/s12474-016-0135-2