Advertisement

Kind & Adolescent Praktijk

, Volume 17, Issue 2, pp 42–45 | Cite as

Werk in uitvoering

SovaTAss: digitale werkvormen voor kinderen met autisme

Sociale vaardigheden trainen met games en apps
  • Job Van ’T Veer
  • Gijs Terlouw
  • Janneke Metselaar
Werk in uitvoering
  • 154 Downloads

Samenvatting

Om hun sociale vaardigheden te verbeteren, maken kinderen met ASS steeds vaker gebruik van digitale werkvormen, zoals apps en games. Het SovaTass-project bouwt een eigen set, en zoekt uit wat werkt en wat niet.

trefwoorden

autismespectrum stoornis (ASS) sociale vaardigheidstraining digitale werkvormen participatief ontwerpgericht onderzoek 

Literatuur

  1. Dekker, V., Nauta, M.H., Mulder, E.J., Timmerman, M.E., & De Bildt, A. (2014). A randomized controlled study of a social skills training for preadolescent children with autism spectrum disorders: generalization of skills by training parents and teachers? BMC Psychiatry, 14, 189-202.Google Scholar
  2. Gates, J.A., Kang, E., & Lerner, M.D. (2017). Efficacy of group social skills interventions for youth with autism spectrum disorder: A systematic review and meta-analysis. Clinical Psychology Review. 52, 164-181.Google Scholar
  3. Magnée, M., Cox, I.M., & Teunissen, J.P. (2015). eHealth onderzoek ter ondersteuning van mensen met autisme: Op weg naar richtlijnen voor praktijkgericht onderzoek. Stem-, Spraak- en Taalpathologie, 20, 120-134.Google Scholar
  4. Malinverni, L., Mora-Guiard, J., Padillo, V., Valero, L. (2017). An inclusive design approach for developing video games for children with autism spectrum disorder. Computers in Human Behavior, 71, 535-549.Google Scholar
  5. Michie, S., Richardson, M., Johnston, M., Abraham, C., Francis, J., Hardeman, W., & Wood C.E. (2013). The behavior change technique taxonomy (v1) of 93 hierarchically clustered techniques. Annals of Behavioral Medicine, 46, 1, 81-95.Google Scholar
  6. Oinas-Kukkonen, H. (2013). A foundation for the study of behavior change support systems. Personal and Ubiquitous Computing, 17, 1223-1235.Google Scholar
  7. Yperen, T.A.,van, Veerman, J.W., & Bijl, B. (2017). Zicht op effectiviteit. Handboek voor praktijkgestuurd effectonderzoek in de jeugdzorg. Rotterdam: Lemniscaat.Google Scholar
  8. Zakari, H.M., & Simmons, D. (2014). A review of serious games for children with Autism Spectrum Disorders (ASD). In: Serious games development and applications. Lecture notes in computer science series (8778). Springer: Berlijn, Duitsland. pp. 93-107.Google Scholar

Copyright information

© Bohn Stafleu van Loghum is een imprint van Springer Media B.V., onderdeel van Springer Nature 2018

Authors and Affiliations

  • Job Van ’T Veer
    • 1
  • Gijs Terlouw
    • 1
  • Janneke Metselaar
    • 1
  1. 1.

Personalised recommendations