Skip to main content
Log in

Krebsdiäten

Was wird Patienten derzeit in Deutschland empfohlen und welche Evidenz haben wir?

Cancer diets

What is currently recommended to patients in Germany and what is the clinical evidence?

  • Fokus
  • Published:
Forum Aims and scope

Zusammenfassung

Krebsdiäten haben aus Laiensicht oft eine hohe Attraktivität, da sie die Karzinogenese mit einfachen und plausibel erscheinenden Modellen erklären, aus denen sie Handlungs- resp. Ernährungsempfehlungen ableiten, die den Betroffenen und ihren Angehörigen Möglichkeiten zum eigenständigen Handeln und Eingreifen in das Tumorgeschehen suggerieren. Zu den in Deutschland verbreiteten Krebdiäten gehören die Krebskur nach Breuß, die Budwig-Diät, das Gerson-Regime, die Makrobiotik und die kohlenhydratarme bzw. ketogene Kost. Ziel dieser Diäten ist bei den ersten dreien die allein durch sie zu erreichende Heilung. Bei der Makrobiotik wurde dies ursprünglich auch angestrebt, wird aber heute seltener vertreten. Die kohlenhydratarme oder ketogene Diät wird sowohl als alternative Heilmethode als auch als Grundlage für die Wirksamkeit einer Chemo- oder Strahlentherapie oder auch als begleitende Maßnahme zur Verbesserung der Verträglichkeit dieser Therapien dargestellt.

Für keine dieser Diäten wurden bisher (Stand Juni 2014) kontrollierte klinische Studien mit positiven Ergebnissen in Bezug auf das Überleben, eine Verbesserung des Therapieansprechens oder der Therapieverträglichkeit publiziert. Demgegenüber finden sich klinische Daten zu Mangelerscheinungen und Gewichtsverlusten. Aus diesen Gründen gibt es derzeit keine Indikation für eine der genannten Krebsdiäten. Um Patienten rechtzeitig umfassend zu informieren, sollte das Thema „Ernährung“ von Ärzten und Pflegekräften aktiv angesprochen und auf Hinweise geachtet werden, dass der Patient eine der Diäten einhält. Da ein erheblicher Schaden für den Patienten resultieren kann, sollte ihnen in der ärztlichen Beratung von Krebsdiäten abgeraten werden.

Abstract

For lay people, cancer diets are highly attractive as they explain carcinogenesis with easily comprehensible explanations. From these models, recommendations are derived which suggest options to influence the course of the disease to patients and their relatives. Widespread cancer diets in Germany are Breuss’ cancer cure, Budwig’s diet, Gerson’s regimen, macrobiotics and low carb or ketogenic diets. The aims of the first three diets is the cure of cancer. At first, this was the goal of the macrobiotic diet, also, but is less often propagated nowadays. Low carb and ketogenic diets are propagated as alternative methods of cure as well as to improve efficiency of chemo- or radiotherapy or to reduce side effects of cancer treatments.

No data from controlled clinical studies (as of June 2014), reporting positive results concerning survival, improvement of treatment results or reduction of side effects for any of these diets have been published. In contrast, malnutrition, weight loss, and other side effects have been reported. Thus, there is currently no indication for any of these cancer diets. In order to inform patients thoroughly and in time, nutrition should be addressed actively by physicians and nurses. Indications that a patient is adhering to a cancer diet should be watched carefully. Because relevant risks are associated with cancer diets, patients should be advised against cancer diets.

This is a preview of subscription content, log in via an institution to check access.

Access this article

Price excludes VAT (USA)
Tax calculation will be finalised during checkout.

Instant access to the full article PDF.

Literatur

  1. Huebner J, Marienfeld S, Abbenhardt C et al (2012) Wie sinnvoll sind „Krebsdiäten“? Eine kritische Analyse als Grundlage für die ärztliche Beratung. Dtsch Med Wochenschr 137:2417–2422

    Article  Google Scholar 

  2. Breuß R (1978) Krebs. Leukämie und andere scheinbar unheilbare Krankheiten mit natürlichen Mittel heilbar. Merk, Wangen/Allgäu, S 60 (ISBN 3-00-018407-4)

  3. Budwig J (1999) Krebs. Das Problem und die Lösung. Die Dokumentation, 6. Aufl. Kernen

  4. Colomer R et al (2007) N-3 fatty acids, cancer and cachexia. Br J Nutr 97(5):823–831

    Article  CAS  PubMed  Google Scholar 

  5. Murphy RA, Mourtzakis M, Chu QSC et al (2011) Nutritional intervention with fish oil provides a benefit over standard of care for weight and skeletal muscle mass in patients with nonsmall cell lung cancer receiving. Cancer 117:1775–1782

    Article  CAS  PubMed  Google Scholar 

  6. Alfano CM et al (2012) Fatigue, inflammation and omega-3 and omega-6 fatty acid intake among breast cancer survivors. J Clin Oncol 30:1280–1287

    Article  CAS  PubMed Central  PubMed  Google Scholar 

  7. Gerson M (1978) The cure of advanced cancer by diet therapy: a summary of 30 years of clinical experimentation. Physiol Chem Phys 10:449–464

    CAS  PubMed  Google Scholar 

  8. Hildenbrand GL, Hildenbrand LC, Bradford K, Cavin SW (1995) Five-year survival rates of melanoma patients treated by diet therapy after the manner of Gerson: a retrospective review. Altern Ther Health Med 1(4):29–37

    CAS  PubMed  Google Scholar 

  9. Lechner P, Kronberger I (1990) Erfahrungen mit dem Einsatz der Diät-Therapie in der chirurgischen Onkologie. Aktuel Ernährungsmed 2(15):72–78

    Google Scholar 

  10. Molassiotis A, Peat P (2007) Surviving against all odds: analysis of 6 case studies of patients with cancer who followed the Gerson therapy. Integr Cancer Ther 6(1):80–88

    Article  CAS  PubMed  Google Scholar 

  11. Nagasaki A (2005) Severe hyperkalemia associated with „alternative“ nutritional cancer therapy. Clin Nutr 24:864–865

    Article  PubMed  Google Scholar 

  12. Eisele JE (1980) Deaths related to coffee enemas. JAMA 244:1608–1609

    Article  CAS  PubMed  Google Scholar 

  13. Centers for Disease Control (1981) Campylobacter sepsis associated with „nutritional therapy“ California. MMWR Morb Mortal Wkly Rep 30:294–295

    Google Scholar 

  14. Kushi M (1984) Das Buch der Makrobiotik, 5. Aufl. Bruno Martin, Rehlingen (ISBN 3-921786-17-7)

  15. Kushi M (1999) Die makrobiotische Hausapotheke. Nahrungsmittel in medizinischer Anwendung. Ost-West-Bund, Völklingen (ISBN 3-924724-32-6)

  16. US Congress (1990) Office of technology assessment: unconventional cancer treatments. OTA-H-405. US Government Printing Office, Washington, DC

  17. Carter LP et al (1993) Hypothesis: dietary management may improve survival from nutritionally linked cancers based on analysis of representative cases. J Am Coll Nutr 12:209–226

    Article  CAS  PubMed  Google Scholar 

  18. Schmidt M, Pfetzer N, Schwab M et al (2011) Effects of a ketogenic diet on the quality of life in 16 patients with advanced cancer: a pilot trial. Nutr Metab (Lond) 8(1):54

    Article  Google Scholar 

  19. Warburg O, Posener K, Negelein E (1924) Über den Stoffwechsel der Tumoren. Biochem Z 152:319–344

    Google Scholar 

  20. Chu-Shore CJ, Thiele EA (2010) Tumor growth in patients with tuberous sclerosis complex on the ketogenic diet. Brain Dev 32(4):318–322 (Epub 2009 May 13)

    Article  PubMed  Google Scholar 

  21. Nebeling LC, Miraldi F, Shurin SB, Lerner E (1995) Effects of a ketogenic diet on tumor metabolism and nutritional status in pediatric oncology patients: two case reports. J Am Coll Nutr 14(2):202–208

    Article  CAS  PubMed  Google Scholar 

  22. Fearon KC, Borland W, Preston T et al (1988) Cancer cachexia: influence of systemic ketosis on substrate levels and nitrogen metabolism. Am J Clin Nutr 47(1):42–48

    CAS  PubMed  Google Scholar 

  23. Schmidt M, Pfetzer N, Schwab M et al (2011) Effects of a ketogenic diet on the quality of life in 16 patients with advanced cancer: a pilot trial. Nutr Metab (Lond) 8(1):54

    Article  Google Scholar 

  24. Rieger J, Baehr O, Maurer GED et al (2014) ERGO: a pilot study of ketogenic diet in recurrent glioblastoma. Int J Oncol. doi:10.3892/ijo.2014.2382

  25. Fine E, Segal-Isaacson CJ, Feinman R et al (2012) Targeting insulin inhibition as a metabolic therapy in advanced cancer: a pilot safety and feasibility dietary trial in 10 patients. Nutrition 28(10):1028–1035

    Article  CAS  PubMed  Google Scholar 

  26. Raffaghello L, Safdie F, Bianchi G et al (2010) Fasting and differential chemotherapy proteton in patients. Cell Cycle 9:22–23

    Article  Google Scholar 

  27. Schroeder U, Himpe B, Pries R et al (2013) Decline fo Lactate in tumor tissue after ketogenic diet: in vivo of microdialysis study in patients with head and neck cancer. Nutr Cancer 65(6):843–849

    Article  CAS  PubMed  Google Scholar 

  28. Kalaany NY, Sabatini DM (2009) Tumors with PI3K activation are resistant to dietary restriction. Nature 458:725–731

    Article  CAS  PubMed Central  PubMed  Google Scholar 

  29. Stafford P, Abdelwahab MG, Kim do Y et al (2010) The ketogenic diet reverses gene expression patterns and reduces reactive oxygen species levels when used as an adjuvant therapy for glioma. Nutr Metab (Lond) 7:14

    Google Scholar 

  30. Yun J, Rago C, Cheong I et al (2009) deprivation contributes to the development of KRAS pathway mutations in tumor cells. Science 325:1555–1559

    Article  CAS  PubMed Central  PubMed  Google Scholar 

  31. Martinez-Outschoorn UE, Prisco M, Ertel A et al (2011) Ketones and lactate increase cancer cell „stemness“, driving recurrence, metastasis and poor clinical outcome in breast cancer. Cell Cycle 10(8):1271–1286

    Article  CAS  PubMed Central  PubMed  Google Scholar 

  32. Bonuccelli G, Tsirigos A, Whitaker-Menezes D et al (2010) Ketones and lactate „fuel“ tumor growth and metastasis. Cell Cycle 9(17):3506–3514

    Article  CAS  PubMed Central  PubMed  Google Scholar 

  33. Otto CH, Kämmerer U (2010) Die ketogene Diät als Ernährungsoption für Tumorpatienten. Krankheitsbedingte Mangelernährung, DGEM Schrift

Download references

Einhaltung ethischer Richtlinien

Interessenkonflikt. J. Hübner gibt an, dass kein Interessenkonflikt besteht.

Dieser Beitrag beinhaltet keine Studien an Menschen oder Tieren.

Author information

Authors and Affiliations

Authors

Corresponding author

Correspondence to J. Hübner.

Rights and permissions

Reprints and permissions

About this article

Check for updates. Verify currency and authenticity via CrossMark

Cite this article

Hübner, J. Krebsdiäten. Forum 29, 400–405 (2014). https://doi.org/10.1007/s12312-014-1173-4

Download citation

  • Published:

  • Issue Date:

  • DOI: https://doi.org/10.1007/s12312-014-1173-4

Schlüsselwörter

Keywords

Navigation