Skip to main content
Log in

Endoskopietechniken in der ästhetischen Chirurgie

Endoscopic techniques in esthetic surgery

  • Leitthema
  • Published:
Der MKG-Chirurg Aims and scope

Zusammenfassung

Hintergrund

Das Bestreben eines Chirurgen ist es, mit möglichst wenig Narben, Schwellungen, Blutungen und kurzer postoperativer Heilungsphase, ein für Patienten akzeptables Behandlungsergebnis zu erzielen.

Ziel der Arbeit

Der vorliegende Beitrag stellt Endoskopietechniken vor, die sich für Eingriffe eignen, bei denen ästhetischen Komponenten wesentliche Bedeutung zukommt.

Material und Methoden

Anwendungsbeispiele für Endoskopietechniken im Kopf-Hals-Bereich sind das endoskopische Augenbrauen- und Wangen-Lift sowie die anteriore Platysmamuskelplastik bei extendierten Gesichts- und Halsstraffungsoperationen. Beispielhaft für ästhetische oder rekonstruktive Operationen an der Körperoberfläche werden die endoskopische Bauchdeckenreduktionsplastik und die endoskopisch-assistierte Hebung eines Perforator-Fett-Faszien(PFF)-Lappens der vorderen Bauchwand beschrieben.

Ergebnisse

Das endoskopische Stirn-Lift stellt bei gegebener Indikation eine minimalinvasive Methode zur Hebung der Augenbrauenregion dar. Das Endobrow-Lift lässt sich idealerweise mit einem endoskopischen Mittelgesicht-Lift verbinden. Die Einführung einer 30°-Optik über die seitlichen Inzisionen im Rahmen ausgedehnter Gesichts- und Halsstraffungen kann die Darstellung der vorderen Platysmabänder und die kontrollierte Naht in der Medianebene, ohne zusätzliche submentale Hautinzision, ermöglichen. Auch bei einigen wenigen ästhetisch begründeten Bauchdeckenreduktionsplastiken besteht die Möglichkeit der endoskopischen Durchführung.

Schlussfolgerungen

In der ästhetischen Chirurgie ergeben sich verschiedene Indikationen für die Endoskopietechnik. Unter günstigen Bedingungen kann hierdurch auf zusätzliche Hautschnitte zur offenen Darstellung von anatomischen Strukturen verzichtet werden.

Abstract

Background

The objectives of surgery are to achieve an acceptable result for the patient, to minimize scarring, swelling and bleeding and to keep the healing time as short as possible.

Aim

This article presents some endoscopic techniques that are suitable for interventions where esthetic components play an important role.

Material and methods

Examples for the application of endoscopic techniques in the head and neck region are endoscopic brow and cheek lifts as well as anterior platysmaplasty in extended face and neck tightening operations. Endoscopic techniques can also be useful in other cosmetic and reconstructive operations of the body surface. The endoscopic tummy tuck and endoscopy-assisted harvesting of a perforator fat flap (PFF) of the anterior abdominal wall are described as examples.

Results

With the appropriate indications the endoscopic forehead lift represents a minimally invasive method for elevation of the eyebrow region. The endoscopic brow lift can ideally be combined with an endoscopic midface lift. The introduction of a 30° view over the lateral incisions during extended face and neck tightening can allow exposure of the anterior platysmal bands and controlled suturing in the median plane without additional submental skin incisions. Endoscopy-assisted procedures are also possible for some less esthetically motivated abdominoplasty interventions.

Conclusion

In esthetic surgery there are a variety of indications for endoscopic techniques. Under favorable conditions additional skin incisions for open exposure of anatomical structures can be avoided.

This is a preview of subscription content, log in via an institution to check access.

Access this article

Price excludes VAT (USA)
Tax calculation will be finalised during checkout.

Instant access to the full article PDF.

Abb. 1
Abb. 2
Abb. 3
Abb. 4
Abb. 5

Literatur

  1. Berger A, Hierner R (2005) Plastische Chirurgie. Band II: Kopf und Hals. Springer, Berlin

    Book  Google Scholar 

  2. Kinzel R, Kaduk WM, Cuzalina A, Podmelle F, Metelmann HR (2005) Indication, technique and clinical outcome of the endoscopic assisted forehead and brow lift. Mund Kiefer Gesichtschir 9(1):6–11

    Article  CAS  PubMed  Google Scholar 

  3. Podmelle F (2011) Fett- Faszienlappen des A. epigastrica inferior (DIEA)-Systems: Der Perforator-Fett-Faszienlappen der A. epigastrica inferior zur Rekonstruktion einer queren Gesichtsspalte (German Edition). Südwestdeutscher Verlag für Hochschulschriften, Saarbrücken S 68

  4. Podmelle F, Metelmann HR, Waite P (2011) Endoscopic abdominoplasty providing a perforator fat flap for treatment of hemi- facial microsomie. J Craniomaxillofacial Surg 12

  5. Podmelle F, Kaduk WM, Metelmann HR (2001) Development of a free perforator adipofascial flap of the DIEA system with minimal donor side morbidity for special reconstructive plastic surgery cases. Int J Oral Maxillocacial Surg 40(10):1039

    Article  Google Scholar 

  6. Podmelle F, Kaduk WM, Metelmann HR (2009) Individualästhetik in der Gesichtschirurgie- Defferenzierte Operationsverfahren zur Verjungung der Stirn-, Augenbrauen- und Oberlidregion. Face Interanational Magazine of Orofacial Esthetics (German Edition) 4, S 06–12

  7. von Heimburg D (2009) SMAS-Face-Halslift. In: von Heimburg D, Lemperle G (Hrsg) Ästhetische Chirurgie, 21. Erg. Lfg. Ecomed Medizin, Heidelberg

    Google Scholar 

Download references

Author information

Authors and Affiliations

Authors

Corresponding author

Correspondence to F. Podmelle.

Ethics declarations

Interessenkonflikt

F. Podmelle gibt an, dass kein Interessenkonflikt besteht.

Dieser Beitrag beinhaltet keine Studien an Menschen oder Tieren.

Additional information

Redaktion

W.M.H. Kaduk, Greifswald

Electronic Supplementary Material

Rights and permissions

Reprints and permissions

About this article

Check for updates. Verify currency and authenticity via CrossMark

Cite this article

Podmelle, F. Endoskopietechniken in der ästhetischen Chirurgie. MKG-Chirurg 8, 239–244 (2015). https://doi.org/10.1007/s12285-015-0029-y

Download citation

  • Published:

  • Issue Date:

  • DOI: https://doi.org/10.1007/s12285-015-0029-y

Schlüsselwörter

Keywords

Navigation