Zusammenfassung
Patienten mit Diabetes mellitus haben ein erhöhtes Risiko für die Entwicklung kardiovaskulärer Erkrankungen, und das Vorliegen beider Komorbiditäten hat nicht nur einen massiven Einfluss auf die Prognose der Patienten, sondern ist auch entscheidend für die Implementierung einer evidenzbasierten Therapie zur Reduktion des kardiovaskulären Risikos. Die neue 2023 Leitlinie der europäischen Kardiologengesellschaft ESC gibt dezidierte, evidenzbasierte Empfehlungen zum Management kardiovaskulärer Erkrankungen bei Patienten mit Diabetes. Die Kernpunkte dieser Leitlinien werden in der folgenden Übersichtsarbeit zusammengefasst.
Abstract
Patients with diabetes mellitus exhibit an increased risk for the development of cardiovascular diseases and the presence of both comorbidities has a major impact not only on the prognosis but also the implementation of evidence-based treatment to reduce the cardiovascular risk. The new 2023 guidelines of the European Society of Cardiology (ESC) provide firm evidence-based recommendations for the management of cardiovascular diseases in patients with diabetes. The most relevant aspects of these guidelines are summarized in the following overview article.
Literatur
Agarwal R, Filippatos G, Pitt B et al (2022) Cardiovascular and kidney outcomes with finerenone in patients with type 2 diabetes and chronic kidney disease: the FIDELITY pooled analysis. Eur Heart J 43:474–484
Anker SD, Butler J, Filippatos G et al (2021) Empagliflozin in heart failure with a preserved ejection fraction. N Engl J Med 385:1451–1461
Anonymous (1998) Effect of intensive blood-glucose control with metformin on complications in overweight patients with type 2 diabetes (UKPDS 34). UK Prospective Diabetes Study (UKPDS) Group. Lancet 352:854–865
Anonymous (2023) SCORE2-Diabetes: 10-year cardiovascular risk estimation in type 2 diabetes in Europe. Eur Heart J 44:2544–2556
Bakris GL, Agarwal R, Anker SD et al (2020) Effect of finerenone on chronic kidney disease outcomes in type 2 diabetes. N Engl J Med 383:2219–2229
Bhatt DL, Szarek M, Pitt B et al (2021) Sotagliflozin in patients with diabetes and chronic kidney disease. N Engl J Med 384:129–139
Cosentino F, Grant PJ, Aboyans V et al (2020) 2019 ESC Guidelines on diabetes, pre-diabetes, and cardiovascular diseases developed in collaboration with the EASD: the Task Force for diabetes, pre-diabetes, and cardiovascular diseases of the European Society of Cardiology (ESC) and the European Association for the Study of Diabetes (EASD). Eur Heart J 41:255–323
Filippatos G, Butler J, Farmakis D et al (2022) Empagliflozin for heart failure with preserved left ventricular ejection fraction with and without diabetes. Circulation 146:676–686
Gerstein HC, Colhoun HM, Dagenais GR et al (2019) Dulaglutide and cardiovascular outcomes in type 2 diabetes (REWIND): a double-blind, randomised placebo-controlled trial. Lancet 394:121–130
Gerstein HC, Sattar N, Rosenstock J et al (2021) Cardiovascular and renal outcomes with efpeglenatide in type 2 diabetes. N Engl J Med 385:896–907
Hernandez AF, Green JB, Janmohamed S et al (2018) Albiglutide and cardiovascular outcomes in patients with type 2 diabetes and cardiovascular disease (Harmony Outcomes): a double-blind, randomised placebo-controlled trial. Lancet 392:1519–1529
Holman RR, Bethel MA, Mentz RJ et al (2017) Effects of once-weekly exenatide on cardiovascular outcomes in type 2 diabetes. N Engl J Med 377:1228–1239
Husain M, Birkenfeld AL, Donsmark M et al (2019) Oral semaglutide and cardiovascular outcomes in patients with type 2 diabetes. N Engl J Med 381:841–851
Marso SP, Bain SC, Consoli A et al (2016) Semaglutide and cardiovascular outcomes in patients with type 2 diabetes. N Engl J Med 375:1834–1844
Marso SP, Daniels GH, Brown-Frandsen K et al (2016) Liraglutide and cardiovascular outcomes in type 2 diabetes. N Engl J Med 375:311–322
Marx N, Federici M, Schütt K et al (2023) 2023 ESC Guidelines for the management of cardiovascular disease in patients with diabetes. Eur Heart J 44:4043–4140
Mcguire DK, Shih WJ, Cosentino F et al (2021) Association of SGLT2 inhibitors with cardiovascular and kidney outcomes in patients with type 2 diabetes: a meta-analysis. JAMA Cardiol 6:148–158
Mcmurray JJ, Solomon SD, Inzucchi SE et al (2019) Dapagliflozin in patients with heart failure and reduced ejection fraction. N Engl J Med 381:1995–2008
Neal B, Perkovic V, Mahaffey KW et al (2017) Canagliflozin and cardiovascular and renal events in type 2 diabetes. N Engl J Med 377:644–657
Packer M, Anker SD, Butler J et al (2020) Cardiovascular and renal outcomes with empagliflozin in heart failure. N Engl J Med 383:1413–1424
Perkovic V, Jardine MJ, Neal B et al (2019) Canagliflozin and renal outcomes in type 2 diabetes and nephropathy. N Engl J Med 380:2295–2306
Pfeffer MA, Claggett B, Diaz R et al (2015) Lixisenatide in patients with type 2 diabetes and acute coronary syndrome. N Engl J Med 373:2247–2257
Pitt B, Filippatos G, Agarwal R et al (2021) Cardiovascular events with finerenone in kidney disease and type 2 diabetes. N Engl J Med 385:2252–2263
Sattar N, Lee MM, Kristensen SL et al (2021) Cardiovascular, mortality, and kidney outcomes with GLP‑1 receptor agonists in patients with type 2 diabetes: a systematic review and meta-analysis of randomised trials. Lancet Diabetes Endocrinol 9:653–662
Solomon SD, Mcmurray JJ, Claggett B et al (2022) Dapagliflozin in heart failure with mildly reduced or preserved ejection fraction. N Engl J Med 387:1089–1098
Vaduganathan M, Docherty KF, Claggett BL et al (2022) SGLT-2 inhibitors in patients with heart failure: a comprehensive meta-analysis of five randomised controlled trials. Lancet 400:757–767
Wiviott SD, Raz I, Bonaca MP et al (2019) Dapagliflozin and cardiovascular outcomes in type 2 diabetes. N Engl J Med 380:347–357
Zannad F, Ferreira JP, Pocock SJ et al (2020) SGLT2 inhibitors in patients with heart failure with reduced ejection fraction: a meta-analysis of the EMPEROR-Reduced and DAPA-HF trials. Lancet 396:819–829
Zinman B, Wanner C, Lachin JM et al (2015) Empagliflozin, cardiovascular outcomes, and mortality in type 2 diabetes. N Engl J Med 373:2117–2128
Marx N, Federici M, Schütt K, Müller-Wieland D, Ajjan RA, Antunes MJ, Christodorescu RM, Crawford C, Di Angelantonio E, Eliasson B, Espinola-Klein C, Fauchier L, Halle M, Herrington WG, Kautzky-Willer A, Lambrinou E, Lesiak M, Lettino M, McGuire DK, Mullens W, Rocca B, Sattar N; ESC Scientific Document Group (2023) 2023 ESC Guidelines for the management of cardiovascular disease in patients with diabetes. Eur Heart J 44:4043–4140. https://doi.org/10.1093/eurheartj/ehad192
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N. Marx wird unterstützt durch die Deutsche Forschungsgemeinschaft (TRR 219; Project-ID 322900939 [M03, M05]). NM hat Vorträge gehalten für Bayer, Boehringer Ingelheim, Sanofi-Aventis, MSD, BMS, AstraZeneca, Lilly, Novo Nordisk; NM hat Forschungsprojekte durchgeführt, die von Boehringer Ingelheim unterstützt wurden, und als Berater für Amgen, Bayer, Boehringer Ingelheim, Sanofi-Aventis, MSD, BMS, AstraZeneca, Novo Nordisk fungiert. Sämtliche Honorare sind an die Uniklinik Aachen gegangen, und NM hat für seine Tätigkeit keine persönlichen Honorare erhalten. Darüber hinaus hat die Uniklinik Aachen Honorare für die Leitung klinischer Studien von Boehringer Ingelheim und Novo Nordisk erhalten. D. Müller-Wieland hat Vorträge und Beratungen durchgeführt für Amarin, Amgen, AstraZeneca, Bayer, Boehringer Ingelheim, Daiichi-Sankyo, Lilly, MSD, Novartis, Novo Nordisk und Sanofi. C. Espinola-Klein hat Vorträge und Beratungen durchgeführt für Amarin, Amgen, Abbott, Bayer, Boehringer Ingelheim, Bristol-Myers Squibb, Cordis, Daiichi-Sankyo, Novartis, Pfizer und Sanofi-Aventis. M. Halle hat Vortragshonorare erhalten von Amgen, Boehringer Ingelheim, Bristol-Myers Squibb, Pfizer und Sanofi-Aventis. A. Birkenhagen hat Vorträge gehalten für Apontis, Boehringer Ingelheim, BMS, Daiichi-Sankyo, Novartis und Pfizer. F. Mahfoud: Unterstützung durch die Deutsche Gesellschaft für Kardiologie (DGK), Deutsche Forschungsgemeinschaft (SFB TRR219, Project-ID 322900939) und Deutsche Herzstiftung. Forschungsförderung an die Universität des Saarlandes: Ablative Solutions, Medtronic und ReCor Medical. Honorare und Beratertätigkeit: Ablative Solutions, Amgen, AstraZeneca, Bayer, Boehringer Ingelheim, Inari, Medtronic, Merck, ReCor Medical, Servier und Terumo. H. Wienbergen hat Vorträge oder Beratungen durchgeführt für Amgen, AstraZeneca, Boehringer Ingelheim, Bristol-Myers Squibb, Novartis und Pfizer. HW hat Forschungsprojekte durchgeführt, die von Amgen, Novartis und Boehringer Ingelheim unterstützt wurden. K. Schütt wird unterstützt durch die Deutsche Forschungsgemeinschaft (TRR 219; Project-ID 322900939 [C07]). KS hat Vorträge gehalten für Amgen, AstraZeneca, Bayer, Boehringer Ingelheim, Lilly, MSD, Novo Nordisk, Novartis, OmniaMed. KS hat als Berater für Amgen; AstraZeneca, Boehringer Ingelheim und Novo Nordisk fungiert. P. Diemert hat Vorträge und Beratungen durchgeführt für Amarin, AstraZeneca, Bayer, Boehringer Ingelheim, Daichii-Sankyo und Novartis.
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Marx, N., Müller-Wieland, D., Espinola-Klein, C. et al. Kommentar zu den Leitlinien (2023) der ESC zum Management kardiovaskulärer Erkrankungen bei Patienten mit Diabetes. Kardiologie 18, 256–265 (2024). https://doi.org/10.1007/s12181-024-00689-6
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DOI: https://doi.org/10.1007/s12181-024-00689-6