Skip to main content

Advertisement

Log in

Modulatorische Einheiten bei Herzinsuffizienz

Vorstellung des Sonderforschungsbereichs 1002 (SFB 1002)

Modulatory units in heart failure

Presentation of the coordinated research center 1002 (CRC 1002)

  • Schwerpunkt
  • Published:
Der Kardiologe Aims and scope

Zusammenfassung

Ziel des Sonderforschungsbereichs (SFB) 1002 „Modulatorische Einheiten bei Herzinsuffizienz“ ist es, neue Diagnose- und Therapieverfahren der Herzinsuffizienz zu identifizieren und bis zur Anwendung am Patienten zu entwickeln. Mit der Förderung des Deutschen Zentrums für Herz-Kreislauf-Forschung (DZHK) sollen schließlich „First-in-Man-Studien“ durchgeführt werden. Beispiele für den erfolgreichen Translationsprozess im SFB 1002 sind die klinischen Studien BioVAT-DZHK 20 „Safety and efficacy of induced pluripotent stem cell-derived engineered human myocardium as biological ventricular assist device in terminal heart failure“ (Herzpflaster) und REDUCE-MFA-DZHK 25 „Reduce myocardial fibrosis in aortic stenosis“ (Fibrosehemmung). Diese beiden Multicenterstudien basieren auf Grundlagenarbeiten des SFBs und befinden sich aktuell mit DZHK-Förderung in der Patientenrekrutierungsphase. Zur Target-Identifizierung im SFB werden sowohl die Herzinsuffizienzentwicklung als „transition to failure“ als auch der reversible Prozess „recovery from failure“ klinisch und experimentell analysiert. Im Vordergrund stehen hierbei funktionelle Mikrodomänen wie subzelluläre Kalziumfreisetzungseinheiten, Myozyten-Fibroblasten-Interaktionen und die Genregulation. Im Rahmen des SFBs wird darüber hinaus die TAVI-Bio‑/Datenbank aufgebaut. Hierbei werden Patienten, die sich einer „transcatheter aortic valve implantation“ (TAVI) unterziehen, intensiv phänotypisiert inklusive der Analyse von Blut und Myokardproben. Die klinischen Verläufe nach TAVI werden dann mit den hämodynamischen, bildgeberischen und molekularen Daten korreliert. Der SFB befindet sich in der dritten Förderperiode. Er wird flankiert von dem Internationalen Graduiertenkolleg IRTG 1816 „Phosphorylierungs- und Redox-vermittelte Signalmechanismen im kranken Herzen“.

Abstract

The aim of CRC 1002 “Modulatory units in heart failure” is to identify new diagnostic and therapeutic strategies in heart failure to further develop them up to application on patients. New diagnostic and therapeutic principles will be tested in first-in-man clinical studies funded by the German Center for Cardiovascular Research (DZHK). Examples of the successful translation process in the CRC 1002 are the clinical studies BioVAT-DZHK 20 “Safety and efficacy of induced pluripotent stem cell-derived engineered human myocardium as biological ventricular assist device in terminal heart failure” (heart muscle patches) and REDUCE-MFA-DZHK 25 “Reduce myocardial fibrosis in aortic stenosis” (fibrosis inhibition). These two multicenter studies are based on basic research work of CRC 1002 and are currently in a patient recruiting phase with funding by the DZHK. In order to identify therapeutic targets in the CRC the heart failure development process as transition to failure as well as the reversible process recovery from failure are analyzed clinically and experimentally. The focus is on three complementing project areas: (1) functional microdomains, such as subcellular calcium release units, (2) myocyte-fibroblast interactions and (3) gene regulation. Furthermore, the TAVI-Bio-/Databank is being established within the framework of the CRC. Patients who undergo a transcatheter aortic valve implantation (TAVI) are extensively phenotyped, including the analysis of blood and samples of the myocardium. The clinical course after TAVI is then correlated with the hemodynamic, imaging and molecular data. The CRC is in the third phase of funding and is supported by the International Research Training Group IRTG 1816 “Phosphorylation and redox-mediated signaling mechanisms in the failing heart”.

This is a preview of subscription content, log in via an institution to check access.

Access this article

Price excludes VAT (USA)
Tax calculation will be finalised during checkout.

Instant access to the full article PDF.

Abb. 1
Abb. 2

Literatur

  1. Brandenburg S, Kohl T, Williams GSB, Gusev K, Wagner E, Rog-Zielinska EA, Hebisch E, Dura M, Didié M, Gotthardt M, Nikolaev VO, Hasenfuss G, Kohl P, Ward CW, Lederer WJ, Lehnart SE (2016) Axial tubule junctions control rapid calcium signaling in atria. J Clin Invest 126(10):3999–4015. https://doi.org/10.1172/JCI88241

    Article  PubMed  PubMed Central  Google Scholar 

  2. Tiburcy M, Hudson JE, Balfanz P, Schlick S, Meyer T, Liao CM‑L, Levent E, Raad F, Zeidler S, Wingender E, Riegler J, Wang M, Gold JD, Kehat I, Wettwer E, Ravens U, Dierickx P, van Laake LW, Goumans MJ, Khadjeh S, Toischer K, Hasenfuss G, Couture LA, Unger A, Linke WA, Araki T, Neel B, Keller G, Gepstein L, Wu JC, Zimmermann W‑H (2017) Defined engineered human myocardium with advanced maturation for applications in heart failure modeling and repair. Circulation 135(19):1832–1847. https://doi.org/10.1161/CIRCULATIONAHA.116.024145

    Article  CAS  PubMed  PubMed Central  Google Scholar 

  3. Islam MR, Lbik D, Sakib MS, Hofmann RM, Berulava T, Mausbach MJ, Cha J, Goldberg M, Vakhtang E, Schiffmann C, Zieseniss A, Katschinski DM, Sananbenesi F, Toischer K, Fischer A (2021) Epigenetic gene expression links heart failure to memory impairment. EMBO Mol Med 13(3):e11900. https://doi.org/10.15252/emmm.20191190

    Article  CAS  PubMed  PubMed Central  Google Scholar 

  4. Puls M, Beuthner BE, Topci R, Vogelgesang A, Bleckmann A, Sitte M, Lange T, Backhaus SJ, Schuster A, Seidler T, Kutschka I, Toischer KK, Zeisberg EM, Jacobshagen C, Hasenfuß G (2020) Impact of myocardial fibrosis on left ventricular remodelling, recovery, and outcome after transcatheter aortic valve implantation in different haemodynamic subtypes of severe aortic stenosis. Eur Heart J 41(20):1903–1914. https://doi.org/10.1093/eurheartj/ehaa033

    Article  CAS  PubMed  PubMed Central  Google Scholar 

  5. Khadjeh S, Hindmarsh V, Weber F, Cyganek L, Vidal RO, Torkieh S, Streckfuss-Bömeke K, Lbik D, Tiburcy M, Mohamed BA, Bonn S, Toischer K, Hasenfuss G (2020) CRISPLD1: a novel conserved target in the transition to human heart failure. Basic Res Cardiol 115(3):27. https://doi.org/10.1007/s00395-020-0784-4

    Article  CAS  PubMed  PubMed Central  Google Scholar 

  6. Tampe B, Steinle U, Tampe D, Carstens JL, Korsten P, Zeisberg EM, Müller GA, Kalluri R, Zeisberg M (2017) Low-dose hydralazine prevents fibrosis in a murine model of acute kidney injury-to-chronic kidney disease progression. Kidney Int 91(1):157–176. https://doi.org/10.1016/j.kint.2016.07.042

    Article  CAS  PubMed  Google Scholar 

  7. Christoph J, Chebbok M, Richter C, Schröder-Schetelig J, Bittihn P, Stein S, Uzelac I, Fenton FH, Hasenfuß G, Gilmour RF Jr, Luther S (2018) Electromechanical vortex filaments during cardiac fibrillation. Nature 555(7698):667–672. https://doi.org/10.1038/nature2600

    Article  CAS  PubMed  Google Scholar 

Download references

Author information

Authors and Affiliations

Authors

Corresponding author

Correspondence to Gerd Hasenfuß.

Ethics declarations

Interessenkonflikt

G. Hasenfuß, A. Kaul, S.E. Lehnart, W.A. Linke, L.C. Zelarayán und W.-H. Zimmermann geben an, dass kein Interessenkonflikt besteht.

Für diesen Beitrag wurden von den Autoren keine Studien an Menschen oder Tieren durchgeführt. Für die aufgeführten klinischen Studien gelten die jeweils dort angegebenen ethischen Richtlinien.

Additional information

figure qr

QR-Code scannen & Beitrag online lesen

Rights and permissions

Reprints and permissions

About this article

Check for updates. Verify currency and authenticity via CrossMark

Cite this article

Hasenfuß, G., Kaul, A., Lehnart, S.E. et al. Modulatorische Einheiten bei Herzinsuffizienz. Kardiologe 16, 109–114 (2022). https://doi.org/10.1007/s12181-022-00540-w

Download citation

  • Accepted:

  • Published:

  • Issue Date:

  • DOI: https://doi.org/10.1007/s12181-022-00540-w

Schlüsselwörter

Keywords

Navigation