Skip to main content

Implantation von Transkatheter-Schrittmachersystemen (TPS) zur ventrikulären Stimulation

Empfehlung der AG 1 Rhythmologie der Deutschen Gesellschaft für Kardiologie (DGK)

Implantation of transcatheter pacemaker systems (TPS) for ventricular stimulation

Recommendations of the Working Group 1 on Rhythmology of the German Cardiac Society (DGK)

Zusammenfassung

Die technische Weiterentwicklung der Behandlung bradykarder Herzrhythmusstörungen hat dazu geführt, dass heute über die Leistengefäße Transkatheter-Schrittmacher (TPS) eingebracht werden können. Diese werden im rechten Ventrikel verankert und beinhalten sowohl die Sonde als auch das Aggregat mit elektronischen Bauteilen und Batterie. Die Systeme sind derzeit lediglich für einen Einsatz im VVI (R)-Modus geeignet. Die Implantation erfolgt analog zu anderen Transkatheter-Verfahren über einen venösen Leistenzugang. Die Batterielaufzeit dieser MRT-fähigen Systeme wird mit etwa 10 Jahren angegeben. Die TPS-Implantation geht nach den bislang vorliegenden Daten mit einer hohen Erfolgs- und geringen Komplikationsrate einher. Für interventionell tätige Kardiologen/Elektrophysiologen scheint die effektive und sichere TPS-Implantation unter Anleitung zügig erlernbar zu sein. Die bisherigen Register und Studien zeigen, dass Infektionen, implantationsbedingte Komplikationen und v. a. Perikardtamponaden auch im Vergleich zu konventionellen Systemen selten auftreten und erfolgreich behandelt werden können.

Abstract

The ongoing technical development of the treatment of bradycardic rhythm disturbances has led to the fact that nowadays transcatheter pacemaker systems (TPS) can be inserted via the inguinal vessels. New small devices containing not only the probe but also the device with battery and electronical components, have been designed for transcatheter placement in the right ventricle. Until now only VVI (R) stimulation mode is available. The implantation is performed via an inguinal venous access as already established for other transcatheter procedures. The battery life span of these magnetic resonance imaging (MRI) compatible devices is expected to be around 10 years. The currently available data suggest that TPS implantation can safely be performed with high success and low complication rates. Cardiologists and electrophysiologists are apparently able to quickly learn the effective and safe TPS implantation after thorough training under supervision. The currently available data from registers and studies show that infections and implantation-related complications and especially heart tamponade rarely occur also in comparison to conventionally implanted systems and can be successfully treated.

This is a preview of subscription content, access via your institution.

Literatur

  1. Brignole M, Auricchio A, Baron-Esquivias G, Bordachar P, Boriani G, Breithardt OA, Cleland J, Deharo JC, Delgado V, Elliott PM, Gorenek B, Israel CW, Leclercq C, Linde C, Mont L, Padeletti L, Sutton R, Vardas PE, Zamorano JL, Achenbach S, Baumgartner H, Bax JJ, Bueno H, Dean V, Deaton C, Erol C, Fagard R, Ferrari R, Hasdai D, Hoes AW, Kirchhof P, Knuuti J, Kolh P, Lancellotti P, Linhart A, Nihoyannopoulos P, Piepoli MF, Ponikowski P, Sirnes PA, Tamargo JL, Tendera M, Torbicki A, Wijns W, Windecker S, Kirchhof P, Blomstrom-Lundqvist C, Badano LP, Aliyev F, Bänsch D, Baumgartner H, Bsata W, Buser P, Charron P, Daubert JC, Dobreanu D, Faerestrand S, Hasdai D, Hoes AW, Le Heuzey JY, Mavrakis H, McDonagh T, Merino JL, Nawar MM, Nielsen JC, Pieske B, Poposka L, Ruschitzka F, Tendera M, Van Gelder IC, Wilson CM (2013) 2013 ESC Guidelines on cardiac pacing and cardiac resynchronization therapy: the Task Force on cardiac pacing and resynchronization therapy of the European Society of Cardiology (ESC). Developed in collaboration with the European Heart Rhythm Association (EHRA). Eur Heart J 34(29):2281–2329

    Article  Google Scholar 

  2. Kypta A, Blessberger H, Kammler J, Lambert T, Lichtenauer M, Brandstaetter W, Gabriel M, Steinwender C (2016) Leadless cardiac pacemaker implantation after lead extraction in patients with severe device infection. J Cardiovasc Electrophysiol 27(9):1067–1071

    Article  Google Scholar 

  3. Chinitz L, Ritter P, Khelae SK, Iacopino S, Garweg C, Grazia-Bongiorni M, Neuzil P, Johansen JB, Mont L, Gonzalez E, Sagi V, Duray GZ, Clementy N, Sheldon T, Splett V, Stromberg K, Wood N, Steinwender C (2018) Accelerometer-based atrioventricular synchronous pacing with a ventricular leadless pacemaker: results from the micra atrioventricular feasibility studies. Heart Rhythm. https://doi.org/10.1016/j.hrthm.2018.05.004

    Article  PubMed  Google Scholar 

  4. Deutscher Herzbericht 2017. herzbericht-2017.pdf

  5. Duray GZ, Ritter P, El-Chami M, Narasimhan C, Omar R, Tolosana JM, Zhang S, Soejima K, Steinwender C, Rapallini L, Cicic A, Fagan DH, Liu S, Reynolds D, Micra Transcatheter Pacing Study Group. (2017) Long-term performance of a transcatheter pacing system: 12-Month results from the Micra Transcatheter Pacing Study. Heart Rhythm 14(5):702–709

    Article  Google Scholar 

  6. Reynolds D, Duray GZ, Omar R, Soejima K, Neuzil P, Zhang S, Narasimhan C, Steinwender C, Brugada J, Lloyd M, Roberts PR, Sagi V, Hummel J, Bongiorni MG, Knops RE, Ellis CR, Gornick CC, Bernabei MA, Laager V, Stromberg K, Williams ER, Hudnall JH, Ritter P, Micra Transcatheter Pacing Study Group (2015) A leadless intracardiac transcatheter pacing system. N Engl J Med. https://doi.org/10.1056/nejmoa1511643

    Article  PubMed  PubMed Central  Google Scholar 

  7. Roberts PR, Clementy N, Al Samadi F, Garweg C, Martinez-Sande JL, Iacopino S, Johansen JB, Vinolas Prat X, Kowal RC, Klug D, Mont L, Steffel J, Li S, Van Osch D, El-Chami MF (2017) A leadless pacemaker in the real-world setting: the Micra Transcatheter Pacing System Post-Approval Registry. Heart Rhythm: https://doi.org/10.1016/j.hrthm.2017.05.017

    Article  PubMed  PubMed Central  Google Scholar 

  8. Breithardt G, Krämer L, Willems S (2012) Curriculum Spezielle Rhythmologie. Kardiologe 6(3):219–225

    Article  Google Scholar 

Download references

Author information

Authors and Affiliations

Authors

Corresponding author

Correspondence to D. Steven.

Ethics declarations

Interessenkonflikt

Den Interessenkonflikt der Autoren finden Sie online auf der DGK-Homepage unter http://leitlinien.dgk.org/ bei der entsprechenden Publikation.

Dieser Beitrag beinhaltet keine von den Autoren durchgeführten Studien an Menschen oder Tieren.

Rights and permissions

Reprints and Permissions

About this article

Verify currency and authenticity via CrossMark

Cite this article

Steven, D., Ehrlich, J.R., Veltmann, C. et al. Implantation von Transkatheter-Schrittmachersystemen (TPS) zur ventrikulären Stimulation. Kardiologe 13, 87–91 (2019). https://doi.org/10.1007/s12181-019-0309-2

Download citation

  • Published:

  • Issue Date:

  • DOI: https://doi.org/10.1007/s12181-019-0309-2

Schlüsselwörter

  • Transkatheter-Schrittmacher
  • Micra
  • VVI
  • Kapselschrittmacher
  • Bradykardie

Keywords

  • Transcatheter pacemaker
  • Micra
  • VVI
  • Pacing capsule
  • Bradycardia