Skip to main content
Log in

Weichgewebsmanagement in der Implantologie

  • Zahnärztliche Fortbildung
  • Published:
wissen kompakt Aims and scope

Zusammenfassung

Ästhetische Behandlungen kopieren natürliche Verhältnisse. So ist es allgemein akzeptiert, eine der Nachbarregion entsprechende gestippelte Gingiva von 2 mm Breite und 1 mm Dicke um ein Implantat anzustreben. Sichtbare Weichgewebsdefizite nach Zahnverlust spiegeln vor allem die knöchernen Verhältnisse wider, daher ist auch die Evaluation und ggf. Korrektur der Knochenkontur erforderlich für entsprechende Weichgewebsverhältnisse. Initiiert durch die ersten Studien von Brånemark in den 1960er-Jahren stellt die Osseointegration bei den gängigen Implantatsystemen heutzutage kein Problem mehr dar. Vielmehr ist nun ein ästhetisches und funktionelles periimplantäres Weichgewebe in den Fokus gerückt. Um diesen Zielen gerecht zu werden, müssen eine ausreichende Weichgewebsdicke in horizontaler und vertikaler Dimension sowie ein dem Biotyp adäquates Band befestigter Gingiva vorliegen und ein der Zahnform entsprechendes Emergenzprofil ausgeformt sein.

This is a preview of subscription content, log in via an institution to check access.

Access this article

Price excludes VAT (USA)
Tax calculation will be finalised during checkout.

Instant access to the full article PDF.

Abb. 1
Abb. 2
Abb. 3
Abb. 4
Abb. 5

Literatur

  1. Karring T, Lang NP, Löe H (1975) The role of gingival connective tissue in determining epithelial differentiation. J Periodontal Res 10:1–11

    Article  PubMed  Google Scholar 

  2. Adell R, Lekholm U, Rockler B et al (1986) Marginal tissue reactions at osseointegrated titanium fixtures (I). A 3-year longitudinal prospective study. Int J Oral Maxillofac Implants 15:39–52

    Article  Google Scholar 

  3. Albrektsson T, Zarb G, Worthington P, Eriksson AR (1986) The long-term efficacy of currently used dental implants: a review and proposed criteria of success. Int J Oral Maxillofac Implants 1:11–25

    PubMed  Google Scholar 

  4. Zigdon H, Machtei EE (2008) The dimensions of keratinized mucosa around implants affect clinical and immunological parameters. Clin Oral Implants Res 19:387–392

    Article  PubMed  Google Scholar 

  5. Schrott AR, Jimenez M, Hwang JW et al (2009) Five year evaluation of the influence of keratinised mucosa on peri-implant soft tissue health and stability around implants supporting full arch madibular prostheses. Clin Oral Implants Res 20:1170–1177

    Article  PubMed  Google Scholar 

  6. Adibrad M, Shahabuei M, Sahabi M (2009) Significance of the width of keratinized mucosa on the health status of the supporting tissue around implants supporting overdentures. J Oral Implantol 35:232–237

    Article  PubMed  Google Scholar 

  7. Bouri Jr A, Bissada N, Al-Zahrani MS et al (2008) Width of keratinized gingiva and the health status of the supporting tissues around dental implants. Int J Oral Maxillofac Implants 23:323–326

    PubMed  Google Scholar 

  8. Kim BS, Kim YK, Yun PY et al (2009) Evaluation of peri-implant tissue response according to the presence of keratinised mucosa. Oral Surg Oral Med Oral Pathol Oral Radiol Endod 107:24–28

    Google Scholar 

  9. Chung DM, Oh TJ, Shotwell JL et al (2006) Significance of keratinized mucosa in maintenance of dental implants with different surfaces. J Periodontol 12:1410–1420

    Article  Google Scholar 

  10. Roos-Jansaker AM, Renvert H, Lindahl C, Renvert S (2006) Nine- to fourteen-year follow-up of implant treatment. Part III: factors associated with peri-implant lesions. J Clin Periodontol 33:296–301

    Article  PubMed  Google Scholar 

  11. Cairo F, Pagliaro U, Nieri M (2008) Soft tissue management at implant sites. J Clin Periodontol 35:163–167

    Article  PubMed  Google Scholar 

  12. Esposito M, Grusovin MG, Maghaireh H et al (2007) Interventions for replacing missing teeth: management of soft tissues for dental implants. Cochrane Database Syst Rev 18:CD006697

    Google Scholar 

  13. Lang NP, Löe H (1972) The relationship between the width of keratinized gingiva and gingival health. J Periodontol 43:623–627

    Article  PubMed  Google Scholar 

  14. Claffey N, Shanley D (1986) Relationship of gingival thickness and bleeding to loss of probing attachment in shallow sites following nonsurgical periodontal therapy. J Clin Periodontol 13:654–657

    Article  PubMed  Google Scholar 

  15. Hwang D, Wang HL (2006) Flap thickness as a predictor of root coverage: a systematic review. J Periodontol 77:1625–1634

    Article  PubMed  Google Scholar 

  16. Cortellini P, Tonetti M (1999) Focus on intrabony defects: guided tissue regeneration. Periodontol 2000 22:104–132

    Article  Google Scholar 

  17. Garber D, Salama M, Salama H (2001) Immediate total tooth replacement. Compend Contin Educ Dent 22(3):210–218

    PubMed  Google Scholar 

  18. Lekholm U (1983) Clinical procedures for treatment with osseointegrated dental implants. J Prosthet Dent 12:415–425

    Google Scholar 

Download references

Interessenkonflikt

Der korrespondierende Autor gibt für sich und seinen Koautor an, dass kein Interessenkonflikt besteht.

Author information

Authors and Affiliations

Authors

Corresponding author

Correspondence to F. Rathe MSc.

Rights and permissions

Reprints and permissions

About this article

Cite this article

Rathe, F., Schlee, M. Weichgewebsmanagement in der Implantologie. wissen kompakt 6, 29–42 (2012). https://doi.org/10.1007/s11838-012-0151-x

Download citation

  • Published:

  • Issue Date:

  • DOI: https://doi.org/10.1007/s11838-012-0151-x

Schlüsselwörter

Navigation